(2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

(2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av Lauri »

Satt og kult'n med en kopp koffein og myste på ettermiddagstrafikken i ettermiddagssola. Holdt spesielt øye med motorsyklister. Herlig å høre eksoslyder, spesielt fra eldre sykler. Men så la jeg merke til at alle som en brukte blinklys, både i rundkjøringen som jeg satt ved, og når de svingte av storvegen inn på mindre veger. Så begynte jeg å myse nøye. Helt ok med lysbruken når det var andre trafikanter. Men så var det perioder med null trafikk og kun motorsyklisten. Hvorfor brukte føreren blinklys da?

I kurs for utrykningskjøring så spurte alltid kursholder: hvorfor ligger du slik på vegen, hvorfor kjører du forbi, hvorfor blinker du, hvorfor nruker du lydsignal etc.? Alt for å sjekke ut elevens årvåkenhet og trafikkvurdering. Jeg husker et medelev som svarte på "blinklysspørsmålet" ved å si: Det er en god vane! Han fikk høre det ettertrykkelig. Kursholder svarte at den dagen det blir en vane og ikke en trafikkvurdering å bruke blinklyset, da bør man kjøre ut på vegens skulder og tenke seg grundig om. Moralen var at vaner skaper sløvhet og farlige situasjoner, mens med vurderinger skaper årvåkenhet.

Trafikkreglene
- er nyttig lesing som oppfriskning:

§ 14.Signal og tegn
1. -
2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

Les nøye: til veiledning for annen trafikant. Så hva da hvis det ikke finnes andre trafikanter? Du vet vel selv hvor du skal? Og sykkelen blir styrt av deg. Blinklyset gjør ikke svingen mindre krapp :sorry

Nope - jeg er ikke trafikklærer.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av BC45 »

Bedre å blinke en gang for mye enn en gang for lite. Kan umulig skade årvåkenheten. Finnes lite som er mer irriterende i trafikken enn folk som glemmer blinklyset.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av Lauri »

Hvorfor blinke for mye? Hvorfor ikke vri på hue og blinke når du skal? Først da er du en aktiv trafikant.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av AJ »

Lauri skrev: 04 jun 2017, 00:31 Helt ok med lysbruken når det var andre trafikanter. Men så var det perioder med null trafikk og kun motorsyklisten. Hvorfor brukte føreren blinklys da?
Dette har jeg også lurt på. Gammel god vane, muligens? Slett ikke feil å blinke, men hvem sender man signaler til :-k.

Jeg mener å huske at blinklys skal brukes for varsle andre trafikanter om hvor du har tenkt å kjøre.
Er du alene i trafikkbildet er det ingen å varsle. Detmed strengt tatt ikke nødvendig - eller påkrevd - å bruke blinklys.
Enkelt og greit.

Drømmescenario: Politipatrulje som stopper deg og vil ilegge deg forenklet forelegg for ikke å ha brukt blinklys i en trafikksitusjon hvor ingen andre trafikanter var i nærheten bortsett fra en politipatrulje parkert "i buskene"... :knegg
Vel... lite trolig at noe slikt noen gang vil skje, men kunne vært artig å høre politets argumentasjon og bevisføring i en slik rettsak.
Et forelegg ville selvfølgelig ikke blitt vedtatt... Dermed rettsak, om ikke politijurist henlegger saken etter avhør av "trafikksynderen"... :P .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av Nomade »

Personlig blinker jeg ikke unødig, jeg blinker når andre trafikanter har godt av å vite hvor jeg skal.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av Stian87 »

Jeg er utgangspunktet enig i med deg i det. Men for å svare på spørsmålet ditt, Staten sier at du alltid skal blinke i de situasjonene du har beskrevet. Til illustrasjon er det faktisk et spørsmål på teoriprøven som omhandler akkurat dette, og hvis du svarer slik du gjør får du feil.

Antakelig har dette en sammenheng med at det kan være vanskelig å oppfatte andre trafikanter pga f.eks lysforhold eller geografiske forutsetninger. Du skal derfor alltid blinke.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 466
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av Canutus »

Ja, jeg minnes lignende evaluering på utrykningskjøringskurset mitt, og er helt enig. Blinklys skal brukes for å informere andre, men tviler ikke på at en i dag får feil på teorien. Men hva da på en oppkjøring der en kan begrunne sine vurderinger?
Og hva hvis politiet en sjelden gang stiller seg opp for blinklyskontroll? Da får en vel så i bordet med en §

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av LarsE »

Eg prøver å blinke uansett. Merket at eg var dårlig på blinklys bruk når eg begynte å køyre i år, så prøver derfor å få en god rutine på det. Blinklyset ditt kan også være til hjelp for traffikkanter på måter som du kanskje ikke ser.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av Skogstrollet »

Det der med å gi signal i riktig tid var noe som ble lagt en del vikt ved under opplæringa, men så er det jo svært gjelden du er alene på i trafikkbildet i Oslo da.
Når jeg kjører rundt med Hondaen min på grus- og andre småveier i Sverige, blir det mer en vurderingssak. Hvis jeg har god oversikt og veien er tom, føler jeg ikke behovet, men hvis det er sjanse for at det dukker opp noen andre på veien før jeg faktisk svinger av synes jeg det er greit at de kan se hvor jeg planerer å kjøre.

Som konklusjon er jeg enig med at det absolutt viktigste er å være nærværende og oppmerksom, og kunne vurdere situasjonene. Men jeg synes det er bedre å gi signal en gang for mye enn for lite, og hvis jeg er i tvil så bruker jeg blinklyset hellre enn å la være.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av erik m »

Ellers er vel problemet helst at folk IKKE blinker ut av rundkjøringer. Noe som skaper store unødvendige forsinkelser i særlig bytrafikken, der man enten venter i det vide og breie på at det skal bli mulig å kjøre inn - eller tar sjansen på at nestemann fra venstre skal ha avkjøringen og ikke gidder å blinke. Og det er jo heller ikke særlig bra, eller?
Og som mc-fører er det EKSTRA lurt å blinke en gang for mye enn en gang for lite.

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av LinnSurion »

Jeg er en av de tullingene som kjører uten blinklys (på motorsykkelen vel og merke) og må veive med armene. Så det gidder jeg ikke når jeg er alene på veien. Jeg prøver alltid å følge med om jeg har biler rundt meg, da bruker jeg armer. Men hvis det er et T-kryss med to forskjellige felt etter om du skal til høyre eller venstre, da hverken blinker jeg eller veiver. Vi har kryss som er sånn i Porsgrunn og det husker jeg spurte kjørelæreren om (bil) om det virkelig var nødvendig å blinke her, og han sa det at nei, det var det egentlig ikke. Og så forsøker jeg å bruke plassering så godt det lar seg gjøre.
Broom broom

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av Juicebox »

Det her er vel treet i skogen. Om et tre faller i skogen, og ingen er i nærheten.. Lager det lyd da?

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av BC45 »

Lauri skrev: 04 jun 2017, 00:48 Hvorfor blinke for mye? Hvorfor ikke vri på hue og blinke når du skal? Først da er du en aktiv trafikant.
Jeg blinker så å si alltid når andre trafikanter kan ha nytte av det og så å si aldri når det ikke er andre trafikanter rundt meg. At folk blinker uten av noen er i nærheten trenger ikke bety at de ikke er aktive trafikanter, men kanskje heller at de tror det er påbudt.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: (2 av 3) Hvem sier at man alltid skal "blinke"?

Legg inn av cevillan »

Eller kanskje man er en så aktiv og god trafikant at blinking er drillet som en ryggmargsrefleks...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Svar