(1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

(1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Lauri »

Jeg har vært på landevegen med en gjeng glade motorsyklister. Og vi kjørte og vi smilte og vi kjørte. Blant oss var flere med både blodfersk og relativt ferske førerkort. Det jeg la merke til, spesielt i nedoverbakker, var at disse newbiene brukte bremsene ofte og lenge istedetfor å gire ned og bruke motorbrems. Så spurte jeg - og fikk til svar: Nei, ingen pes om nedgiring, men vi har lært om bremseteknikker!

Så da - lærer man ikke nedgiring som alternativ til bremsebruk? Eller var det tilfeldigheter og uflaks som ledet til disse observasjonene?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37878
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av AJ »

Jeg har hatt MC-lappen siden "tidenes morgen" og aldri gjennomført noen kjøreopplæring i regi av kjøreskole. Så hva de lærer sine elever det, har jeg ingen aning om.
Det jeg selv gjør, basert på min erfaring med en kvart mill. km eller deromkring på MC er at jeg absolutt foretrekker motorbrems i nedoverbakker.
Men det er et godt poeng å bruke bremsene ofte også. Ikke minst med tanke på å opprettholde effekt, bevegelighet og smidighet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Lauri »

Hva mener du med "å opprettholde effekt, bevegelighet og smidighet"? Bevegelighet og smidighet reduseres vesentlig når du bremser jmf når du girer ned. Prøv disse to øvelsene på svingete veger.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37878
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av AJ »

Lauri skrev: 04 jun 2017, 00:51 Hva mener du med "å opprettholde effekt, bevegelighet og smidighet"? Bevegelighet og smidighet reduseres vesentlig når du bremser jmf når du girer ned. Prøv disse to øvelsene på svingete veger.
Tenker på den mekaniske bevegeligheten i bremsesystemet på kjøretøyet, være seg bil eller MC.
Bilverkstedfolk flest anbefaler faktisk at bremsene aktivers mye og jevnlig for å opprettholde god bevegelighet i systemet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av F4celess »

Å bremse på motor har aldri blitt nevnt i forbindelse med nedoverbakker. Eneste jeg husker fra kjøreskole er at motorbrems kan i værste fall føre til skrens pga bakhjulet roterer saktere osv.

Noen år bak rattet har lært meg at motor er en brems også.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av LarsE »

Hvis du har for lavt turtall eller girer ned ett hakk for mye kan bakhjulet låse seg ja, men det merker du fort på lyden på motoren eller at baken låser seg, da er det bare å klemme til på clutchen igjen. Er vel vanligst å gjør det hvis du kjører litt aktivt eller ved hard nedbremsing, da kan du like godt låse bakhjulet med bremsen også.

Høres ut som det her er snakk om en lengre bakke, og at de nye førerne holder sykkelen i det giret som er "riktig" når de kjører på flat mark, istedenfor å gire ned ett hakk eller to for å få litt motorbrems. Da er det en del vanskeligere å få hjulet til å låse seg (med mindre du har en sykkel med over snittet motorbrems)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Jompa »

Samme gear nedover som oppover nakke lærte jeg for ca 30 år siden.
Og enten bremser man, eller ikke. Småbremsing gir bare unødig slitasje på klosser og skiver.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Skogstrollet »

Tok lappen i fjor, og kan ikke huske at det var diskutert særlig aktivt, men det har vært nevnt - ikke bare i samband med kjøring i nedoverbakker.
Selv bruker jeg gjerne motorbrems, spesielt i litt krappere og lengre nedoverbakker. Dermed ikke sagt at jeg lar være å bruke hånd- og/eller fotbrems, men det blir en kombinasjon beroende på omstendighetene - som jo burde være naturlig.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Nomade »

Bruke motoren som brems er noe ihvertfall jeg gjør automatisk enten det er bil eller mc det er snakk om. De som ikke gjør det mangler teknisk forståelse om hvordan et kjøretøy oppfører seg.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Tok tung-lappen selv ifjor og ble ikke nevnt særlig fra eller tid.
Tenker at instruktører nevner det som trengs der det trengs, og de fleste bremser vel med gir "av seg selv" ?

er vel uasnett greit å touche litt på bremsene om ikke bare for å aktivere bremselys så du ikke får en turistbuss i nakken når motorbremsing på 180 kg mc er litt kraftigere enn bussen
Braaaaaap

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Stian87 »

Det siste er et vesentlig poeng. Det å markere at man bremser kan være fornuftig, uansett hvordan man bremser. Personlig reduserer jeg normalt fargen ved å slippe opp gassen, opplever som regel at det er mer en nok effektivt for vanlig kjøring.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av FredrikE24 »

Motorbrems faller helt naturlig hos meg. Ikke et spesielt læringsmål på kjøreskole.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av erik m »

Veldig enig med Allebrukernavn... : "er vel uasnett greit å touche litt på bremsene om ikke bare for å aktivere bremselys så du ikke får en turistbuss i nakken når motorbremsing på 180 kg mc er litt kraftigere enn bussen"

Den vanligste forsikringssaken er påkjørsel bakfra. Og sjøl en liten bil er ikke spesielt trivelig å få i nakken for en mc, da er det mer enn nakkesleng som er problemet. Ettersom jeg også kjører med toppboks bakpå, har jeg satt inn noen ledlys bak det røde glasset oppe på Kappa'n som jeg har kopla på bremselyset. Boksen dekker bremselyset for en trailer som ligger tett bak, og en trailer er det siste jeg ville ha på ryggen.
Ellers er det jo lurt å hovedsakelig bruke motorbrems i lange nedoverbakker, så ikke bremsene går varme. Men på ekstreme lengder kan det være smart å veksle litt så ikke motor'n også går varm, kanskje også stoppe noen ganger og la alt få kjøle seg ned. Sånn som ned fra Grossglockner i 40 grader, f.eks.

EgilR
Innlegg: 9
Registrert: 26 apr 2017, 21:01
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V85 -21

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av EgilR »

Mange nyere sykler kommer jo med slipper clutch for å redusere faren for bakhjulslåsing ved ufølsom clutchbruk. Fant en forklarende video fra Yamaha. https://youtu.be/agTJDXsYIr0

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Bjerknez »

De som ligger bak meg vil vertfall se bremselyset ofte. Prøv sykkelen min med motorbrems så skjønner du hvorfor. Den har veldig liten virkning.

Svar