(1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av cevillan »

Hvorfor skal man belaste motoren unødvendig med motorbremsing? Motor er dyrt, bremser er billig. Dessuten gir motobremsing mer slitasje på bakhjul, som jeg bruker lett nok opp som det er.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av FredrikE24 »

Belastning? Motoren belastes ikke under motorbrems akkurat. Nei, man får holde inn clutchen og bremse istede :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 jun 2017, 16:24 De som ligger bak meg vil vertfall se bremselyset ofte. Prøv sykkelen min med motorbrems så skjønner du hvorfor. Den har veldig liten virkning.
Jo flere sylindre, dess mindre motorbremseffekt... ;)
På store tosylindrede V-motorer merkes motorbremsen godt .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 04 jun 2017, 18:28
Bjerknez skrev: 04 jun 2017, 16:24 De som ligger bak meg vil vertfall se bremselyset ofte. Prøv sykkelen min med motorbrems så skjønner du hvorfor. Den har veldig liten virkning.
Jo flere sylindre, dess mindre motorbremseffekt... ;)
På store tosylindrede V-motorer merkes motorbremsen godt .
I know. I utgangspunktet liker jeg å bruke motorbrems, men på min nåværende sykkel har dette fint lite effekt. ;)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 04 jun 2017, 16:40 Belastning? Motoren belastes ikke under motorbrems akkurat. Nei, man får holde inn clutchen og bremse istede :P
Det må du gjerne forklare nærmere hvis du mener ikke det belaster motor.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

simpson skrev: 04 jun 2017, 18:47
FredrikE24 skrev: 04 jun 2017, 16:40 Belastning? Motoren belastes ikke under motorbrems akkurat. Nei, man får holde inn clutchen og bremse istede :P
Det må du gjerne forklare nærmere hvis du mener ikke det belaster motor.
Snakker dere om å bare slippe opp gassen eller heavy ned-giring og dermed høyt turtall? for, begge deler er motorbremsing, men den ene er bedre enn den andre.
Braaaaaap

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av simpson »

Du belaster motor uansett hvordan du gjør det.
Høyere turtall og over lengre tid gir selvfølgelig mer belastning enn å "bare slippe gassen" som du sier.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av AJ »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 04 jun 2017, 18:51
Snakker dere om å bare slippe opp gassen eller heavy ned-giring og dermed høyt turtall? for, begge deler er motorbremsing, men den ene er bedre enn den andre.
Jeg vil si begge deler, alt etter kjøreforholdene og behov for fartsreduksjon. I enkelte situasjoner bør man absolutt vite hva man holder på med og kjenne sykkelen og den reaksjon ved heavy nedgiring...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av WikingTnT »

Har veldig kraftig motorbrems og bruker den med følsomhet, gjerne sammen med fingeren på forbremsen.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av SverreOlsen »

Bruker motorbrems på alle kjøretøy utenom 2taktere. Har varmskjært ein, ned en tunnel og ikke igjen.
Eg synes mer eller mindre folk som kjører ned tunnelen (bor utenfor stavanger, 3 undersjøiske tunneler)
virker som idioter når di holder bremsen inne fra de kjører inn i tunnelen til de er nede. Ligger fint med bilen (2l disel) i akk 80 kmt på 2000-2500 rpm.
Motorsykkel blir det som oftest 6 giret og en 90 - 100 kmt og regulerer farten med og slippe gassen helt og så vitt ta den på, men gir jo ikke gass. Når eg snakker om motorbrems tenker eg en langsiktig nedbremsing, eller oppretholding av en spesifik fart, for eksempel ned en tunnel, lengre nedstigning. Forsiktig nedbremsing inn til rundkjøringer og lignende girer en kansje ned 1 gir om gangen i tilegg til vanlig brems?
Dette lærte eg på kjøreskulen både på A1(2010), A(2012) og klasse B(2012) i tilegg til sensor påpekte det var bra bruk av motorbrems for flyt inn til kryss osv. Aldri hørt noe negativt om det, når eg var 12 kjørte eg moped der frambremsen var ødelagt og bakbremsen brått ikke virket, i 70 kmt ned en lang bakke med naboen bakpå trampet eg den ned til førstegiret og låste bakdekket, men fikk ned farten relativt bra før vi krasjet :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av FredrikE24 »

simpson skrev: 04 jun 2017, 18:54 Du belaster motor uansett hvordan du gjør det.
Høyere turtall og over lengre tid gir selvfølgelig mer belastning enn å "bare slippe gassen" som du sier.
Når motoren er konstruert for å tåle fullt pådrag og voldsomt turtall med full akselerasjon, så er det å bremse på gir en nokså liten belastning(retardasjon) egentlig. Det jeg mener. Klart motoren holder igjen og har en viss belastning. Motoren tåler dette helt finfint.

En kamerat mener at bilen ikke har godt av å stå parkert i gir. Stor belastning på girkasse og motor sier han og parkerer kun med brekk og bil i nøytral.

Når det gjelder totakt, har man som regel en oljepumpe med en viss grunnstilling med mengde og som øker ved pådrag ved at gasswire splittes og gir pådrag til gasser og oljepumpe. Ved motorbrems og gasser i tomgangsstilling er det et minimum av bensin/olje som slipper inn og kjøler ned. Da kan det fort skjære seg. Har dog tilgode å skjære en totakter siden jeg fikk moped i barnehagealder.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Nomade »

FredrikE24 skrev: 05 jun 2017, 00:03
En kamerat mener at bilen ikke har godt av å stå parkert i gir. Stor belastning på girkasse og motor sier han og parkerer kun med brekk og bil i nøytral.
Det er bare tull, håper ikke kameraten din parkerer i bratte bakker slik :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 05 jun 2017, 00:03
simpson skrev: 04 jun 2017, 18:54 Du belaster motor uansett hvordan du gjør det.
Høyere turtall og over lengre tid gir selvfølgelig mer belastning enn å "bare slippe gassen" som du sier.
Når motoren er konstruert for å tåle fullt pådrag og voldsomt turtall med full akselerasjon, så er det å bremse på gir en nokså liten belastning(retardasjon) egentlig. Det jeg mener. Klart motoren holder igjen og har en viss belastning. Motoren tåler dette helt finfint.

En kamerat mener at bilen ikke har godt av å stå parkert i gir. Stor belastning på girkasse og motor sier han og parkerer kun med brekk og bil i nøytral.

Når det gjelder totakt, har man som regel en oljepumpe med en viss grunnstilling med mengde og som øker ved pådrag ved at gasswire splittes og gir pådrag til gasser og oljepumpe. Ved motorbrems og gasser i tomgangsstilling er det et minimum av bensin/olje som slipper inn og kjøler ned. Da kan det fort skjære seg. Har dog tilgode å skjære en totakter siden jeg fikk moped i barnehagealder.
Motoren tåler motorbrems ja, men det er ikke uten belastning.
Største problemet med 2 taktere er at ved motorbrems har du høyt turtall og ingen gass.
Om du har du separat oljepumpe eller blandet olje i bensinen gir den ikke uansett mer olje enn om den går på tomgang. Og derfor skjærer 2 taktere seg om du bruker motorbrems over litt lengre strekker. De får rett og slett ikke nok smøring.
En grunn til at enkelte biler med 2 takts motorer hadde frihjulsnav.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: (1 av 3) Lærer man ikke lengre å gire ned?

Legg inn av Geiroe »

2 taktere som henger på giret ned lengre bakker skal man gi litt gass på innimellom, nettopp for å smøre og kjøle ned sylinderen. Det med å bremse på giret kommer vel helt naturlig for de fleste, ingen poeng å bruke for lavt gir, og risikere skrens med bakhjulet.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar