Be careful out there...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Be careful out there...

Legg inn av WikingTnT »

Fikk meg en vekker i går da jeg var ute med bilen. Fruen og datra satt på og vi kjørte inn i en rundkjøring 200 m fra huset vårt og jeg er selvfølgelig kjent med at den rundkjøringen er litt utfordrende og nærmer meg forsiktig spesielt på mc..
Denne gangen ventet jeg ut et par biler som kom fra venstre og hadde solen litt imot da jeg la meg ut og datra ropte Pappa ! fra baksetet - da var det en mopedist med talglys som lyskilde som sto på forhjulet - jeg hogg i bremsen og han fikk klarering til å kjøre foran bilen , hvorpå han sakket farten , fektet med hånden med voksenfingeren før han sakte demonstrativt ruslet hoderystende foran bilen.
Jeg hadde skjønt poenget ( for en god stund siden ) og fulgte etter i neste rundkjøring hvor han blåste rett gjennom og la seg en halv meter bak bilen foran..
Jeg/vi var litt sjokka , mest hvordan det kunne gått med mopedisten hvis han hadde truffet bilen midtskips men også litt forbanna.., føler enkelte seg så usårbar på sykkel at de kan ta springfart gjennom rundkjøringa og håpe på at alle ser dem/har øya i nakken ?
Pr definisjon var jeg før han i rundkjøringen og et ev skyldspørsmål kunne blitt heftig diskutert - men det aller viktigste iom at jeg er MC-fører selv er jo at vi må være ekstra defensive og definitivt ikke blåse gjennom doble felt i rundkjøringer og i trafikken generelt , fikk også en vekker på hvor lite synlige vi kan være spesielt i litt uvant terreng/situasjoner for bilistene som ikke har kjørt sykkel selv.
Tenkte mye på den den situasjonen i etterkant og kunne godt tenkt og tatt en prat med mopedisten hvordan han opplevde situasjonen og kanskje prøvd å lært ham/gjort ham oppmerksom på en par ting..han var såpass ung at han har vel ikke tatt i et ratt enda.
Håper tross alt at han fikk en støkk og ikke anser seg som usårbar og tar unødvendige sjanser men håpet er ikke stort da jeg så ham blåse rett gjennom den neste rundkjøringen... :sk?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Be careful out there...

Legg inn av Rune75 »

Du brøyt vikeplikten. Hvis mopedisten hadde kjørt inn i bilen midtskips hadde det ikke blitt noe diskusjon om skyldspørsmålet, spørsmålet hadde vel heller vært om du fikk beholde førerkortet.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Be careful out there...

Legg inn av WikingTnT »

Rune75 skrev: 02 jun 2017, 09:59 Du brøyt vikeplikten. Hvis mopedisten hadde kjørt inn i bilen midtskips hadde det ikke blitt noe diskusjon om skyldspørsmålet, spørsmålet hadde vel heller vært om du fikk beholde førerkortet.
He..he - forventet meg den ja - spørsmålet er hvem var først inn i rundkjøringen - noe jeg mener jeg var iom at han kjørte rett gjennom og krysset to felt. Om han hadde truffet meg midtskips var vel en betrakning/uttrykk men du har vel misset hele poenget - skyldspørsmålet var vel det siste jeg jeg tenkte på , var vel mer kjøreadferd/passiv adferd som en "myk" trafikant.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Be careful out there...

Legg inn av Rune75 »

WikingTnT skrev: 02 jun 2017, 10:45
Rune75 skrev: 02 jun 2017, 09:59 Du brøyt vikeplikten. Hvis mopedisten hadde kjørt inn i bilen midtskips hadde det ikke blitt noe diskusjon om skyldspørsmålet, spørsmålet hadde vel heller vært om du fikk beholde førerkortet.
...... skyldspørsmålet var vel det siste jeg jeg tenkte på , var vel mer kjøreadferd/passiv adferd som en "myk" trafikant.

Det var du som tok opp spørsmålet om skyld i førsteposten.

Og ja, det er viktig å ha en passiv kjøreadferd som "myk" trafikant, noen ganger blir man rett og slett ikke sett. Men skal man klare å kjøre så passivt at man ikke trenger å nødbremse når noen bryter vikeplikten og kjører ut rett forran deg, ja da må man nesten være synsk.
Sist redigert av Rune75 den 02 jun 2017, 13:18, redigert 1 gang totalt.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Be careful out there...

Legg inn av WikingTnT »

Rune75 skrev: 02 jun 2017, 11:04
WikingTnT skrev: 02 jun 2017, 10:45
Rune75 skrev: 02 jun 2017, 09:59 Du brøyt vikeplikten. Hvis mopedisten hadde kjørt inn i bilen midtskips hadde det ikke blitt noe diskusjon om skyldspørsmålet, spørsmålet hadde vel heller vært om du fikk beholde førerkortet.
...... skyldspørsmålet var vel det siste jeg jeg tenkte på , var vel mer kjøreadferd/passiv adferd som en "myk" trafikant.

Det var du som tok opp spørsmålet om skyld i førsteposten.
Blant annet ja ;)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Be careful out there...

Legg inn av Stian87 »

WikingTnT skrev: 02 jun 2017, 10:45
Rune75 skrev: 02 jun 2017, 09:59 Du brøyt vikeplikten. Hvis mopedisten hadde kjørt inn i bilen midtskips hadde det ikke blitt noe diskusjon om skyldspørsmålet, spørsmålet hadde vel heller vært om du fikk beholde førerkortet.
He..he - forventet meg den ja - spørsmålet er hvem var først inn i rundkjøringen - noe jeg mener jeg var iom at han kjørte rett gjennom og krysset to felt. Om han hadde truffet meg midtskips var vel en betrakning/uttrykk men du har vel misset hele poenget - skyldspørsmålet var vel det siste jeg jeg tenkte på , var vel mer kjøreadferd/passiv adferd som en "myk" trafikant.
Bare fordi man har forkjørsrett kan man ikke kjøre som man vil. Det eneste som betyr noe i en erstatningssak er om du har handlet aktsomt, brudd på vikeplikt er kun en av momentene i den vurderingen. Krysser du flere felter og kjører uforsvarlig fort gjennom en rundkjøring opptrer du heller ikke aktsomt og spørsmålet om mopedisten får beholde førerkortet er således minst like relevant.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Be careful out there...

Legg inn av KevinmsR6 »

Var selv ute for uaktsomme mopeder/lettsykler for noen dager siden... de vinglet frem og tilbake og kjørte forbi biler om en annen, morroa så ut til og ta slutt da de passerte første rundkjøring.

Da gikk første mann rett i asfalten trolig pågrunn av høy fart og vått underlag, så ut som de resterende i gjengen var rystet over hendelsen og vil bare håpe at de nå har tatt lærdom over hvor fort det kan gå galt.....

Ikke helt etter topic men men :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Be careful out there...

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Skummel opplevelse! skjønte ikke helt hva som menes med at du var i rundkjøringen først, han kom mot deg fra venstresiden går jeg utifra?
Har en lillebror som freste rundt på lett i sin tid. Gjengen hans virket ikke som de sikreste sjåfører nei :/ alder/modenhet og evne til å tenke konsekvens spiller nok mye inn der ihvertfall
Braaaaaap

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Be careful out there...

Legg inn av Stian87 »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 02 jun 2017, 12:23 Skummel opplevelse! skjønte ikke helt hva som menes med at du var i rundkjøringen først, han kom mot deg fra venstresiden går jeg utifra?
Har en lillebror som freste rundt på lett i sin tid. Gjengen hans virket ikke som de sikreste sjåfører nei :/ alder/modenhet og evne til å tenke konsekvens spiller nok mye inn der ihvertfall
I en rundkjøring har man ikke vikeplikt fra venstre, men vikeplikt for kjøretøy som allerede befinner seg i rundkjøringen. Ettersom vi har høyrekjøring i Norge har det naturlignok den konsekvens at det som regel er kjøretøy fra venstre man har vikeplikt for.

Det jeg tror WikingTnT sikter til er at han befant seg i eller delvis i rundkjøringen og at mopeden hadde såpass stor fart at det var mopeden som brøt vikeplikten da WikingTnT allerede befant seg i rundkjøringen
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Be careful out there...

Legg inn av WikingTnT »

Stemmer på en prikk :thumleft

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Be careful out there...

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

aha!
Braaaaaap

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Be careful out there...

Legg inn av Rune75 »

Stian87 skrev: 02 jun 2017, 13:15
Det jeg tror WikingTnT sikter til er at han befant seg i eller delvis i rundkjøringen og at mopeden hadde såpass stor fart at det var mopeden som brøt vikeplikten da WikingTnT allerede befant seg i rundkjøringen
Wiking så ikke mopeden før datteren i baksetet ropte. Da stod den på forhjulet i nødbrems. Hvordan kan Wiking vite noe om fart og felt/filskifte før dette ? Mopedisten kan jo uansett ha ligget i indre felt og byttet til ytre fordi han skulle utav rundkjøringen. Det er helt normal adferd i en rundkjøring. Det blir veldig rart å spekulere i at mopedisten må ha kjørt som en tulling siden han ikke ble sett.

Og nei, det trenger ikke kjøres spesielt fort for å vippe en moped opp på framhjulet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Be careful out there...

Legg inn av Bjerknez »

En sak har alltid to sider og det gjelder nok også her. Slik jeg har lest det så befinner mopedisten seg allerede i rundkjøringen og hadde det ikke vært for dattera som ropte "PAPPA!" så hadde det nok muligens smelt. For meg høres dette ut som om det i beste fall kunne blitt delt skyld.

Men hvis man ser bort fra skyldspørsmålet så kan det nok hende TS kunne trengt en liten oppstrammer selv og ikke bare mopedisten. Feks. kan det være greit å forvisse seg om at kysten er klar FØR man kjører ut i en rundkjøring. Man kan skylde på sola, månefaser og andre ting, men ser man ikke noe så må det jo tross alt være bedre og vente spør du meg.

Nå var sikkert ikke mopedisten noe bedre i dette tillfellet, men jeg tror nok begge lærte en liten lekse her :)

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Be careful out there...

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 02 jun 2017, 14:39 En sak har alltid to sider og det gjelder nok også her. Slik jeg har lest det så befinner mopedisten seg allerede i rundkjøringen og hadde det ikke vært for dattera som ropte "PAPPA!" så hadde det nok muligens smelt. For meg høres dette ut som om det i beste fall kunne blitt delt skyld.

Men hvis man ser bort fra skyldspørsmålet så kan det nok hende TS kunne trengt en liten oppstrammer selv og ikke bare mopedisten. Feks. kan det være greit å forvisse seg om at kysten er klar FØR man kjører ut i en rundkjøring. Man kan skylde på sola, månefaser og andre ting, men ser man ikke noe så må det jo tross alt være bedre og vente spør du meg.

Nå var sikkert ikke mopedisten noe bedre i dette tillfellet, men jeg tror nok begge lærte en liten lekse her :)
Jeezus... :-)å

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Be careful out there...

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, det var ikke så alvorlig ment WikingTnT. Vi gjør alle feil i trafikken hele tiden og dette tillfellet understreker jo det. Jeg er usikker på hvor langt man kommer med en slik samtale i trafikken da alle vil ha litt "rett". Jeg tror begge parter innerst inne lærte noe her :)

Svar