Unnamanøver i høy hastighet

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Unnamanøver i høy hastighet

Legg inn av BC45 »

Når jeg ligger i 110 på motorvei kjennes det ikke akkurat ut som jeg kan vrenge sykkelen ut til siden om det plutselig skulle dukke opp et hinder foran meg. Kontrastyring gjelder jo uansett hastighet, men er det mulig i praksis å foreta en effektiv unnamanøver i 100 km/t, hvis f. eks en elg hopper ut på veien 30 meter foran deg? Tenker full brems så langt det rekker før kontrastyring.
Sist redigert av BC45 den 28 mai 2017, 14:04, redigert 2 ganger totalt.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Kontrastyring i høy hastighet

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Svar rett fra ræva her, men ser for meg så fort du tar litt i forbremsen og mer vekt flyttes på framdekket vil det bli betydelig bedre enn om man bare vrir litt på styret.
Braaaaaap

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Unnamanøver i høy hastighet

Legg inn av tunmag »

Teknikken er den samme i 110 som i 50 km/t, du må bare bruke mer krefter på styre.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Unnamanøver i høy hastighet

Legg inn av LarsE »

BC45 skrev: 28 mai 2017, 13:56 Når jeg ligger i 110 på motorvei kjennes det ikke akkurat ut som jeg kan vrenge sykkelen ut til siden om det plutselig skulle dukke opp et hinder foran meg. Kontrastyring gjelder jo uansett hastighet, men er det mulig i praksis å foreta en effektiv unnamanøver i 100 km/t, hvis f. eks en elg hopper ut på veien 30 meter foran deg? Tenker full brems så langt det rekker før kontrastyring.
I 100km/t gjør du 30 meter på litt over ett sekund, så dersom elgen står foran deg kan du nok drite i å komme fra det med liv og sykkel i behold...

Tilbake til spørsmålet ditt: teknikken er vel den samme, men spørsmålet er vel om dekket klarer å holde igjen kreftene som skal til for å flytte sykkelen i den farten. Du klarer nok garantert ikke å flytte sykkelen like langt til siden på samme strekningen som du gjorde i kjøregården, men med riktig fart og avstand burde du klare å unngå en elg.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Unnamanøver i høy hastighet

Legg inn av BC45 »

LarsE skrev: 28 mai 2017, 14:35
BC45 skrev: 28 mai 2017, 13:56 Når jeg ligger i 110 på motorvei kjennes det ikke akkurat ut som jeg kan vrenge sykkelen ut til siden om det plutselig skulle dukke opp et hinder foran meg. Kontrastyring gjelder jo uansett hastighet, men er det mulig i praksis å foreta en effektiv unnamanøver i 100 km/t, hvis f. eks en elg hopper ut på veien 30 meter foran deg? Tenker full brems så langt det rekker før kontrastyring.
I 100km/t gjør du 30 meter på litt over ett sekund, så dersom elgen står foran deg kan du nok drite i å komme fra det med liv og sykkel i behold...

Tilbake til spørsmålet ditt: teknikken er vel den samme, men spørsmålet er vel om dekket klarer å holde igjen kreftene som skal til for å flytte sykkelen i den farten. Du klarer nok garantert ikke å flytte sykkelen like langt til siden på samme strekningen som du gjorde i kjøregården, men med riktig fart og avstand burde du klare å unngå en elg.
30 meter var kanskje litt kort ja. Hvis vi øker til 80-100 meter så blir spørsmålet mer relevant. Jeg skjønner at dersom du har riktig fart og avstand så kan man unngå en elg. Spørsmålet er hvor nærme kan du være et hinder i f. eks. 100 km/t og ha mulighet til å svinge unna med kontrastyring. Dette varierer helt sikkert fra sykkel til sykkel, men er det noen som har trent på unnamanøvre i litt høyere hastighet?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Unnamanøver i høy hastighet

Legg inn av Jompa »

Trent og trent..
Det hender rett som det er at detplutselig dukker opp hull i veien, stein, rester av dekk og annet søppel.
Unnamanøvern kommer jo automatisk da, uansett hastighet.
Men det er garantert mere skremmende når et stort dyr, en bil eller annet plutslig kommer foran deg..
Da er sjansen stor for at man stivner, har blikket låst på hindringa, bremser det man kan og kjører rett på elgen eller hva det nå er.
Jo mere du trener på unnamanøver, nødbrems og ellers alle andre teknikker, dess bedre sitter det, og sjansen for å gjøre tingene rett den dagen du har mest bruk for det er større.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Unnamanøver i høy hastighet

Legg inn av Stian87 »

Vil anbefale deg å trene på dette når du har fri sikt og klar bane, du kan f.eks aktivt bruke unnamanøver for å skifte felt på motorvei, det blir now tilsvarende øvelse
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar