Uskrevne Regler

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Emilrolu
Innlegg: 3
Registrert: 19 mai 2017, 08:42
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R125 2011

Uskrevne Regler

Legg inn av Emilrolu »

Hei! Jeg fikk lappen i går. Etter å ha sett litt rundt på nettet har jeg funnet en god del uskrevene regler, er det noen av disse som ikke er gjelende eller er det noen jeg mangler?

1. Hils på andre sykkelister
Hils med hånda over styret dersom du møter en motorsykkelist :prf
Om du foretar en forbikjøring hils med høyre foten.

2. Hånda på hjelmen
Om man legger hånda på hodet når man hilser på noen i motsatt kjørerettning betyr det at det er fartskontroll, eller annet man må være oppmerksom på framover.

3. Når du ser noen langs veien gi dem en tommel opp
Dersom de viser tommel opp tilbake er alt bra :thumleft ,om de viser tommel ned er det et problem.

4. Hjelp andre sykkelister om de har falt av eller har stoppet
Trenger jeg å forklare?

5. Aldri ta på noen andre sin sykkel uten å spørre først
Her også? Tenger jeg å forklare?

6. Når du parkerer gi andre plass til å gå på sykkelen
Da passer du ikke bare på din egen sykkel, men også andre sin.

7. Det handler ikke om du har rett, om du er dø
Om det skulle være en ulykke handler det ikke om du har rett eller galt. Det er DU som bli skadet, ikke bilisten.
HUSK! Kjør som om at alle andre er idioter og ingen har sett deg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Uskrevne Regler

Legg inn av Bjerknez »

Emilrolu skrev: 19 mai 2017, 09:06 Hei! Jeg fikk lappen i går. Etter å ha sett litt rundt på nettet har jeg funnet en god del uskrevene regler, er det noen av disse som ikke er gjelende eller er det noen jeg mangler?

1. Hils på andre sykkelister
Hils med hånda over styret dersom du møter en motorsykkelist :prf
Om du foretar en forbikjøring hils med høyre foten.

2. Hånda på hjelmen
Om man legger hånda på hodet når man hilser på noen i motsatt kjørerettning betyr det at det er fartskontroll, eller annet man må være oppmerksom på framover.

3. Når du ser noen langs veien gi dem en tommel opp
Dersom de viser tommel opp tilbake er alt bra :thumleft ,om de viser tommel ned er det et problem.

4. Hjelp andre sykkelister om de har falt av eller har stoppet
Trenger jeg å forklare?

5. Aldri ta på noen andre sin sykkel uten å spørre først
Her også? Tenger jeg å forklare?

6. Når du parkerer gi andre plass til å gå på sykkelen
Da passer du ikke bare på din egen sykkel, men også andre sin.

7. Det handler ikke om du har rett, om du er dø
Om det skulle være en ulykke handler det ikke om du har rett eller galt. Det er DU som bli skadet, ikke bilisten.
HUSK! Kjør som om at alle andre er idioter og ingen har sett deg.
1. Jeg hilser med hånden ut på siden. Hvordan andre hilser bryr meg ikke. Hilser ikke med beinet.

2. Er det kontroll så lager jeg pumpebevegelser med håndflaten.

3. Jeg hilser som vanlig og ser ann situasjonen. man ser ofte fort når den andre har problemer som en annen motorsyklist kan hjelpe til med. Dessuten har man falken som kan stå for transport av sykkel.

4. Ved ulykke/uhell så stopper man jo uansett. Det være seg om det er en bilist eller syklist eller motorsyklist.

5. Nja... forsåvidt enig. En sykkel er jo ikke hellig. Å "ta på" en sykkel ødelegger den ikke. Men jeg vil gjerne omformulere "ta på" til "klå på" som jeg mener innebefatter test av funksjoner som vri på gass, klemme inn brems etc. Å sette seg på en annen sykkel er uansett tabu og respektløst uten lov.

6. Opplagt. Man parkerer sånn at andre ikke får problemer. Det gjelder uansett i trafikken.

7. Ja, det er dessverre bakdelen med å kjøre MC. Det er vi som får vondt/blir skadet/dør. Det ER en økt risiko og kjøre motorsykkel. Det må vi ta innover oss alle mann.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Uskrevne Regler

Legg inn av Grendel »

Gratulerer med lappen @Emilrolu!
Jeg har enda litt igjen til min oppkjøring.
Derfor tilbringer jeg tiden på den gamle Suzuki-mopenden og trener så godt jeg kan!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar