Endret ulykkesstatistikk.....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

knota det til

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

supersic skrev: 15 apr 2017, 21:48 Det kan du jo si men hvor mye erfaring har en som har krusa opp og ned hovedgata på Tynset i 20 år?
Tynwhat ?? :lol

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Fidel »

kjellv skrev: 15 apr 2017, 21:38
TGR skrev: 15 apr 2017, 21:30 Hva som er festlig med 1200GS, fikk jeg ikke med meg.
Neida, det fikk du sikkert ikke med deg. Denne humoren forstår vel bare vi som ikke har en slik selv. Den er jo en av bestselgerne, og vi andre må vel få lov å erte dere littegrann :knegg

Men jeg håper vi får Fidel på banen i denne tråden. Jeg vil anta han er en av de her i landet som har størst innsyn i statistikkanalyser på MC-ulykker..
Joa, vi har en del innsikt i dødsulykker på MC. Saken til NRK er basert på en nylig publisert dybdeanalyse av alle MC-dødsulykker i perioden 2004-2014. Den forteller oss veldig mye, bl.a. at føreren selv er skyld i ulykken i 2 av 3 tilfeller. Det er mange årsaker til dette, men erfaring spiller trolig en stor rolle. Men også stjålet MC, ruset fører, fører uten lappen, ekstremt høy hastighet mm har innvirkning på statistikken. Innslaget til NRK bar - som vanlig på denne tiden av året - preg av den sedvanlige dysterheten. Det som ikke kom med, er at Norge er Europas, og trolig blant verdens, tryggeste land å kjøre MC i, målt etter ulykkesrisikoen (European Traffic Safety Council-tall). Videre at den relative risikoen går ned fordi MC-bestanden øker, mens ulykkene står på stedet hvil. Jeg snakket også om grepene som MC-kollektivet selv tar - med hell - for å redusere ulykkene, og det viktigste er tiltak som raskest mulig gir føreren mer erfaring og rutine. Anbefalinger fra OECD viser at tiltak som raskt tetter gapet mellom uerfaren og erfaren motorsyklist er det aller beste vi kan gjøre for å redusere ulykkestallene. Jeg snakket også om at MC-førere er den eneste trafikkantgruppen som tar frivillig etter- og videreutdanningskurs på kjøretøyet, og at de fleste av oss er opptatt av sikkerhetsdialogen oss imellom. Pluss at vi frivillig investerer i sikkerhetsutstyr, ut over den obligatoriske hjelmen, til en verdi av halvannen milliarder kroner. Det er likevel et faktum at mens vi representerer 5% av trafikken, utgjør vi 20% av dødsulykkene. Dette forsøker vi å gjøre noe med, men MC-kjøring blir aldri risikofritt.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Fidel skrev: 16 apr 2017, 00:28
Saken til NRK er basert på en nylig publisert dybdeanalyse av alle MC-dødsulykker i perioden 2004-2014. Den forteller oss veldig mye, bl.a. at føreren selv er skyld i ulykken i 2 av 3 tilfeller. Det er mange årsaker til dette, men erfaring spiller trolig en stor rolle. Men også stjålet MC, ruset fører, fører uten lappen, ekstremt høy hastighet mm har innvirkning på statistikken. Videre at den relative risikoen går ned fordi MC-bestanden øker, mens ulykkene står på stedet hvil.
:thumleft Men finnes det tallmateriell i denne dybdeanalysen som kan brukes til å gi et riktig bilde av relativ risiko for "vanlige" folk på mc? Altså at man kan isolere vanlige mc-førere fra "the lunatics", og også ta i betraktning økningen i antall mc'er, som da vil kunne gi et riktig bilde av kalkulert risioko for vanlige mc-fører?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

Jeg synes det også hadde vært interessant å vite mer om en stor gruppe MC-førere som kjører lite, og ikke møter opp på rustløser, banekurs og andre frivillige tiltak. Kan disse isoleres i statistikkene og fremkomme i tallmaterialet?

Sent fra min C6603 via Tapatalk


Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

Det er noe med at vi som kjører sykkel kanskje må bedre skjønne hva vi driver med ..
Vi kritiserer bilister og andre "idioter", men det ser ut til at denne rapporten viser mye av det samme som tidligere rapporter: I godt over halvparten av ulykker hvor MC er innvolvert, har mc kjøreren gjort feil! Og feilen er ofte for høy hastighet i forhold til situasjonen.
Så, vi bør kanskje ta en titt på oss selv før vi kritiserer andre for mye.

En av de mest vanlige feilene før var for stor fart inn i sving , særlig venstre svinger. Dvs for sto fart i forhold til svingen eller egne kvalifikasjoner.
Andre tilfeller som skilte seg ut var påkjørsel i forbindelse med vei kryss ( i flere former)
En tredje årsak , eller kanskje det er den første, er generelt for høy fart inn i trafikksituasjoner.

At noen av disse sjåførene også har vært ruset på alkohol, stoff (eller fart) som har gitt dårlig dømmekraft, vet vi jo er tilfelle.

Endringen innen aldersgrupper i statistikken skyldes kanskje både bedre opplæring av mc sjåfører i dag, og flere "nye" sjåfører godt over 40 med liten opplæring/ relevant erfaring/ forståelse ...

Uansett, for at hver og en av oss skal bli sikrere når vi kjører....så er det en som har hovedansvaret for dette..
Oss selv!
"Do the right thing"

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Fidel »

Jeg har jo ikke analysen med meg nå, men generelt kan vi si at hvis du har opplæring (dvs lappen), ikke kjører i påvirket tilstand, og ikke i ekstreme hastigheter (dvs betydelig over lappen-grensa), så vil du få et langt og lykkelig mc-liv.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Fidel skrev: 16 apr 2017, 10:00 Jeg har jo ikke analysen med meg nå, men generelt kan vi si at hvis du har opplæring (dvs lappen), ikke kjører i påvirket tilstand, og ikke i ekstreme hastigheter (dvs betydelig over lappen-grensa), så vil du få et langt og lykkelig mc-liv.
Joda, etter 39 år på mc så kan jeg jo skrive under på det :D

Men greia var egentlig at når slike saker får fokus i media, så sitter det en del mennesker rundt omkring og blir bekymret. Det kan være foreldre, ektefeller, voksne barn osv. De registrerer da at det er farlig for folk mellom 40 og 64 å kjøre mc, for den gruppen er mest utsatt for ulykker.

Da hadde det vært greit med litt nyansert info. :)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

Det som får litt lite fokus er (jeg husker ikke tallene nøyaktig) men vi har gått fra ca 20000 sykler til 160000 sykler de siste 35 årene uten at antall ulykker stiger, så noe må jo være riktig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av kjellv »

Vi unngikk hårfint et pålegg om tvungen PKK for motorsykler for et par år siden. Dvs. vi unngikk det vel kanskje ikke, men fikk en midlertidig utsettelse. Vi har fått en frist for å innføre tiltak som reduserer ulykkesfrekvensen.
Sammen må hele MC-miljøet delta for å få til dette, sammen med SVV, organisasjoner og foreninger bidra i samme retning.
Jeg ser ikke bort i fra at det kan komme pålegg om årlige ferdighetsprøver eller sikkerhetskurs for å få kjøre motorsykkel. Omtrent slik som vi som er storviltjegere har det. Hver sommer/høst må det dokumenteres 30 treningsskudd og bestått storviltprøve. Antallet storviltjegere er omtrent halvparten av antall motorsyklister, og antall vådeskudd er omtrent 20-25 årlig. (nå står vel kanskje politiet for langt de fleste av disse.. :-k )
Jeg tror ikke dette er veien å gå, og håper ikke dette blir innført. Det er nok gjennom holdninger hos hver enkelt av oss vi best kan bidra. Stille krav til folk vi kjører sammen med for eksempel, ta nødvendige og regelmessige pauser, ikke godta at enkelte "tar av" under fellesturer og kanskje drar med seg flere på impulsive hastighetsløp. I det minste tørre å ta initiativet til å ikke bli med på dette ved å la resten av følget kjøre fra.
Mobbing av motorsyklister som føler seg tryggere med "grønn vest" bør heller ikke forekomme. Er det dette som skal til for enkelte for at man føler seg tryggere, så er dette greit. Det kan også være at de som er igjen hjemme føler seg tryggere dersom det kjøres med slike tiltak. Alt som kan medføre en sikrere hverdag for oss teller med. Sammen har vi et kollektivt ansvar for å få ulykkestallene ned!

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av ejs »

Det farligste er vel å tro at "grønn" vest hjelper.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

ejs skrev: 16 apr 2017, 14:10 Det farligste er vel å tro at "grønn" vest hjelper.
Hersker det noen tvil om at en grønn "se-lett" farge medfører betydelig større synlighet enn feks svarte klær og svart hjelm, på en svart sykkel? :scratch

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av ejs »

TGR skrev: 16 apr 2017, 14:18
ejs skrev: 16 apr 2017, 14:10 Det farligste er vel å tro at "grønn" vest hjelper.
Hersker det noen tvil om at en grønn "se-lett" farge medfører betydelig større synlighet enn feks svarte klær og svart hjelm, på en svart sykkel? :scratch
Er nyanserte meninger om dette, søk for eksempel på "nmcu vest bruk" :-k
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Rune75 »

TGR skrev: 16 apr 2017, 14:18
ejs skrev: 16 apr 2017, 14:10 Det farligste er vel å tro at "grønn" vest hjelper.
Hersker det noen tvil om at en grønn "se-lett" farge medfører betydelig større synlighet enn feks svarte klær og svart hjelm, på en svart sykkel? :scratch

De som er så forfengelig at de ikke kan ta på seg vest i en "se-lett" farge hevder ofte det.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Tror GS førere også er overepresentert av de som bruker vest.
Skulle væer morsomt å sett an statestikk der det kom frem hvor mange som faktisk hadde vest.
Men hvis det stemmer at 2/3 av ulykkene skyldes førerfeil hjelper det lite med den tullete vesten uansett.
Er helt overbevist om at den gir en stor falsk trygghet.
Rart at de som kjører rundt med dette ALLTID sier andre ikke gjør det fordi de er forfengelig :twisted :twisted :twisted

Svar