Kjøpt usett - Learning the hard way...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

Lauri skrev: 06 jun 2017, 16:54 Interessant tråd - og lærerik :prf

Interessant i den forstand at det finnes rettsregler som både kan bidra preventivt i forkant av kjøp og "muligens" hjelpe dersom ting går i grøfta. Lærerik ettersom det kan synes som om det kreves noe teknisk kompetanse ved bruktkjøp dersom det ikke følger med en brukttest fra et godkjent verksted.

Godt at kjøpet likevel så ut til å ende bra.
Joda, jeg lærte noe av dette. Jeg har blant annet tenkt at det kan være lurt å bruke kr. 1000,- på en fersk tilstandsrapport når man skal selge en sykkel. Jeg vet i hvert fall at dersom jeg skal se etter en ny sykkel, og det dukker opp en som har tilstandsrapport, så er det helt klart positivt. Og det bidrar jo til økt trygghet for begge parter. Sagt på en annen måte, så mener jeg helt klart at en sykkel med tilstandsrapport er verdt en tusenlapp mer enn en tilsvarende uten. :)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av Lauri »

TGR skrev: 06 jun 2017, 21:49
Lauri skrev: 06 jun 2017, 16:54 Interessant tråd - og lærerik :prf

Interessant i den forstand at det finnes rettsregler som både kan bidra preventivt i forkant av kjøp og "muligens" hjelpe dersom ting går i grøfta. Lærerik ettersom det kan synes som om det kreves noe teknisk kompetanse ved bruktkjøp dersom det ikke følger med en brukttest fra et godkjent verksted.

Godt at kjøpet likevel så ut til å ende bra.
Joda, jeg lærte noe av dette. Jeg har blant annet tenkt at det kan være lurt å bruke kr. 1000,- på en fersk tilstandsrapport når man skal selge en sykkel. Jeg vet i hvert fall at dersom jeg skal se etter en ny sykkel, og det dukker opp en som har tilstandsrapport, så er det helt klart positivt. Og det bidrar jo til økt trygghet for begge parter. Sagt på en annen måte, så mener jeg helt klart at en sykkel med tilstandsrapport er verdt en tusenlapp mer enn en tilsvarende uten. :)
Jiepp - enig! Og - saker i FTU knyttet til bl.a bilkjøp forteller i klartekst at selger hefter for kjøretøyets tilstand ved salg. Det betyr i praksis at har selger ikke tilstrekkelig peiling på kjøretøyets tilstand så forventer man at denne peilingen skaffes tilveie ved en bruktkjøretøy-test. Har man ikke det, så bør enten kjøper skygge unna - eller selger bør sitte på nåler i påvente av en evt. reklamasjon.

(Skulle vært litt fett og visst hvilken kølle det var som opptrådte så sleskt i dette salget [gitt at din framstilling er rett], men kanskje like greit å ikke vite. I bunn og grunn er alle mennesker ål'reite skapninger.)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av JosteinBever »

"I bunn og grunn er alle mennesker ål'reite skapninger.)"

Du tar feil,det er motsatt. Alle mennesker er egoistiske drittsekker til det motsatte er bevist.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

Lauri skrev: 07 jun 2017, 00:52 (Skulle vært litt fett og visst hvilken kølle det var som opptrådte så sleskt i dette salget [gitt at din framstilling er rett], men kanskje like greit å ikke vite. I bunn og grunn er alle mennesker ål'reite skapninger.)
Jeg er skrudd sammen sånn at jeg tror godt om folk til de beviser det motsatte. Jeg er blåøyd, sier kjerringa :vs

Det er klart at dersom dette hadde vist seg å være noe alvorlig og dyrt, og selger ikke hadde tatt ansvar, så hadde jeg ikke latt ham slippe unna så lett. Ikke i det hele tatt, for å si det enkelt. Det er ikke langt til Alta.

Men slik ble det ikke. Riktignok burde jeg ha luktet lunta på et tidligere tidspunkt, for etter at vi hadde gjort avtale, og jeg forsøkte å få ut litt mer detaljert info om vedlikehold og reparasjoner, så ble han veldig unnvikende, han ville ikke svare konkret, visste ikke riktig hva som hadde vært gjort utover det som sto i serviceheftet, osv, og hissa seg faktisk litt opp fordi jeg stilte spørsmål etter at vi hadde blitt enige om at jeg skulle kjøpe den.

Men at ikke han visste, det trur jeg ikke noe på, for å si det enkelt. Naturligvis visste han at det lakk olje. Det oppdager man ved første øyekast på sykkelen når man ser nærmere på den i dagslys, for ikke å snakke om umiddelbart når man skal vaske den. Naturligvis visste han at giveren til gir-indikatoren ikke virket, det ser man jo tvert når man slår på tenninga. Naturligvis visste han at bremsepedalen var skeiv, og at både den og det hakket i kåpa kommer fra en stillevelt, og ikke er et "bittelite" merke etter at noen har dunka borti sykkelen med ei bildør. Jeg kan til nød tru på at han ikke visste at kåpa også var skeiv som resultat av stillevelten, men da er han jaggu sløv, hvis ikke han har oppdaget det. Den samme stillevelten har også knekt deler av festene til blinklyset på samme side, så det løsner ved kjøring på litt dumpete vei.

Oppsummert, fyren bløffa, og holdt tilbake opplysninger. Det kan hende han er en fyr som er kjent for å holde tinga siden i orden, slik Jompa skrev. Men at han er en redelig person, det kan jeg herved avkrefte.

Men derifra, til å henge ham ut som en kjeltring man ikke bør handle med, det gidder jeg ikke. Jeg håper det er sant at rykter sprer seg som ild i tørt gress, at det er flere folk i Alta som er på verdensveven, og at dette kommer tilbake til ham sjøl ad naturlige veier.

Og jeg for min del er ferdig med saken. Litt småfix, så er det i orden. Og utover det som er nevnt, så er sykkelen hel og pen, og ser ut til å ha vært passet godt på, av tidligere eiere. :thumleft

Svar