Kjøpt usett - Learning the hard way...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

Da foreligger tilstandsrapport, og denne thrilleren er heldigvis over for mitt vedkommende.

Det lekker olje fra toppdeksel-pakningen, og fra oljefilteret. Ikke mye, men nok til at det var olje under hele motoren, og at det samlet seg olje bunn av kåpa. Så har oljen blitt blåst bakover av fartsvinden, i under kant av kardangen, og der har den fått størkne sammen med støv i fred og ro. Men ved åpning av belgen så var det ikke noe oljesøl der.

I tillegg bekreftet de at sykkelen har hatt et såkalt "støttevelt", dvs at den har veltet mens den sto stille. Litt småskjev styrekåpe, og bøyd bremsepedal. Ikke noe problem.

I sum handler dette om noen pakninger og litt småfix. Det er helt ok på en 19 år gammel mc.

Jeg er lettet over å slippe noe videre pes med dette. Og tråden har vel hatt en viss misjon, for her har det jo fremkommet en del info som kan være nyttig for flere.

Takk for innspill :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er lettet over å slippe noe videre pes med dette. Og tråden har vel hatt en viss misjon, for her har det jo fremkommet en del info som kan være nyttig for flere.
Konklusjonen må ganske enkelt bli:
IKKE kjøp en sykkel usett! :thumleft

Men denne gangen gikk det tross alt bra, heldigvis. Bortsett fra at du sikkert fikk noen svetteperler. Det kan jo settes på "ja jeg har lært"-kvoten :knegg

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: Konklusjonen må ganske enkelt bli:
IKKE kjøp en sykkel usett! :thumleft
Jeg har hatt over 30 sykler siden 1969. Dette er den første jeg har kjøpt usett. Og definitivt den siste :twothumbs:

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av Skogstrollet »

TGR skrev:Da foreligger tilstandsrapport, og denne thrilleren er heldigvis over for mitt vedkommende.

Det lekker olje fra toppdeksel-pakningen, og fra oljefilteret. Ikke mye, men nok til at det var olje under hele motoren, og at det samlet seg olje bunn av kåpa. Så har oljen blitt blåst bakover av fartsvinden, i under kant av kardangen, og der har den fått størkne sammen med støv i fred og ro. Men ved åpning av belgen så var det ikke noe oljesøl der.

I tillegg bekreftet de at sykkelen har hatt et såkalt "støttevelt", dvs at den har veltet mens den sto stille. Litt småskjev styrekåpe, og bøyd bremsepedal. Ikke noe problem.

I sum handler dette om noen pakninger og litt småfix. Det er helt ok på en 19 år gammel mc.

Jeg er lettet over å slippe noe videre pes med dette. Og tråden har vel hatt en viss misjon, for her har det jo fremkommet en del info som kan være nyttig for flere.

Takk for innspill :)
Godt at det viste seg å ikke være verre :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av AJ »

Godt at det ikke var verre enn som så
:-)å .

Så da blir det sesongstart med et bredt smil om ikke altfor lenge, tenker jeg ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av kjellv »

Veldig bra! Da kan vi vel endelig gratulere deg med sykkelen :thumleft , og du kan sikkert allerede melde deg på Forumtreffet på Ringebu enten kr. himmelfarthelga eller pinsehelga :yeyeye

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

kjellv skrev:Veldig bra! Da kan vi vel endelig gratulere deg med sykkelen :thumleft , og du kan sikkert allerede melde deg på Forumtreffet på Ringebu enten kr. himmelfarthelga eller pinsehelga :yeyeye
Takk takk :) Det hadde sikkert vært artig, men jeg trur ikke jeg skal sikte på det i år. Står midt i et husprosjekt som jeg egentlig hadde tenkt å ha ferdig før jul. Nå er målet i hvertfall før sommeren. Men dette er kanskje en årlig happening?

[/quote]
AJ skrev:Godt at det ikke var verre enn som så
:-)å .

Så da blir det sesongstart med et bredt smil om ikke altfor lenge, tenker jeg ;) .
Ja, håper det ikke blir så lenge til jeg kan ut og banke litt rust. Har vært uten mc i 6 år. trudde jeg var ferdig med det, men plutselig fikk jeg summetonen igjen. Man blir kanskje aldri ferdig med mc :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av FredrikE24 »

Glad på dine vegne! Håper det blir mange hyggelige stunder på denne sykkelen! Selv veldig fornøyd med min K1200RS og ESveen her har også en slik :) Da er vi tre! Som nevnt før, si ifra om du vil kvitte deg med Remusen, er hvertfall villig til å betale en del for en slik potte :)

Denne sykkelen var starten på et litt mindre traust image BMW hadde, den sprekeste fra BMW noen sinne(den gang), komfortabel og stabil!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev:Glad på dine vegne! Håper det blir mange hyggelige stunder på denne sykkelen! Selv veldig fornøyd med min K1200RS og ESveen her har også en slik :) Da er vi tre! Som nevnt før, si ifra om du vil kvitte deg med Remusen, er hvertfall villig til å betale en del for en slik potte :)

Denne sykkelen var starten på et litt mindre traust image BMW hadde, den sprekeste fra BMW noen sinne, komfortabel og stabil!
Takk for det Fredrik. :) Er ganske spent, etter å ha lest en del reviews. Min første BMW var en K100RS. Ikke veldig spennende. Men etter det har jeg hatt to GS'er, en 1150 og en 1200. Kanon kjøremaskiner. K12RS'en ble litt tilfeldig resultat av at jeg hadde lyst på noe annet enn en twin, gjerne med Telelever, og til ikke så mange penger når jeg skulle ha en sykkel igjen. Gleder meg til å bli kjent med den :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av Stian87 »

Hyggelig å høre! Gratulerer med ny sykkel. Glad du slapp unna alle større utgifter :twothumbs:
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Lego
Innlegg: 58
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av Lego »

Veldig glad på dine vegne at det "ordnet" seg.

Jeg har selv kjøpt to motorsykler og fire biler usett, og aldri hatt noen problemer. (Det bør kanskje legges til at begge syklene og tre av bilene hadde nybil/mc-garanti.)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av erik m »

Godt det gikk som det gikk, rettssak er ingen spøk! Et par måneder til nå, så...

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av TGR »

Lego skrev:Veldig glad på dine vegne at det "ordnet" seg.

Jeg har selv kjøpt to motorsykler og fire biler usett, og aldri hatt noen problemer. (Det bør kanskje legges til at begge syklene og tre av bilene hadde nybil/mc-garanti.)
Joda. Jeg har også kjøpt en bil usett, har den enda faktisk. Men det var fra et firma, med garanti, og av en selger jeg har handlet med før. Blir litt annerledes :)
erik m skrev:Godt det gikk som det gikk, rettssak er ingen spøk! Et par måneder til nå, så...
Veldig glad for det gitt. Bedre å bruke litt energi på å fixe litt småtteri, enn å bruke en masse energi på noe alvorlig med usikkert utfall :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av gsx750_80 »

Noen tips, også med relevans til mc: http://www.adressa.no/bil/Selge-bil-Da- ... 0229b.html

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kjøpt usett - Learning the hard way...

Legg inn av Lauri »

Interessant tråd - og lærerik :prf

Interessant i den forstand at det finnes rettsregler som både kan bidra preventivt i forkant av kjøp og "muligens" hjelpe dersom ting går i grøfta. Lærerik ettersom det kan synes som om det kreves noe teknisk kompetanse ved bruktkjøp dersom det ikke følger med en brukttest fra et godkjent verksted.

Godt at kjøpet likevel så ut til å ende bra.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar