Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Bjerknez »

Lauri skrev: 30 mar 2023, 16:55 For de, som er oppvokst med gammelt, men nå kjører nytt - så gjelder vel ordtaket:

«Det er morsommere å kjøre gammelt fort - enn nytt fortere!»
Jeg har litt sansen for gamle sykler, men jeg har ikke tid og eller kunnskap til å vedlikeholde dem og da er det enkelt for meg å velge siste mote :twothumbs:

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Domino »

Tid er for mange av oss en knapp ressurs. Men kunnskapene skaffer man seg når man trenger dem. Jeg har lært utrolig mye etter at jeg bytta til meg en halvgammel sykkel i juli 2020.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Lauri »

Utfordringen med nyere sykler er at når problemer oppstår så er dette ofte elektronisk relatert (ABS, innsprøytning, ECU etc.) og dermed må man til verksted for å diagnostisere. Alternativet er dersom man får kjøpt programvare slik at man kan lese av kodene selv. På eldre sykler så er ikke behovet for verkstedet til stedet i den grad ettersom et søk på internett ofte er tilstrekkelig for å kunne avdekke feil.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Roargutten »

Lauri skrev: 31 mar 2023, 13:02 Utfordringen med nyere sykler er at når problemer oppstår så er dette ofte elektronisk relatert (ABS, innsprøytning, ECU etc.) og dermed må man til verksted for å diagnostisere. Alternativet er dersom man får kjøpt programvare slik at man kan lese av kodene selv. På eldre sykler så er ikke behovet for verkstedet til stedet i den grad ettersom et søk på internett ofte er tilstrekkelig for å kunne avdekke feil.
Eller gi faen i Internett med alle de merkelige svarene man til tider får der, og heller å feilsøke selv.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Lauri »

:) :) Roargutten skrev: 31 mar 2023, 14:26 Eller gi faen i Internett med alle de merkelige svarene man til tider får der, og heller å feilsøke selv.
:roll Hehe… joda - det verserer en del snålt på verdensveven så da må man lete flere steder, være kritisk - og så ta en avgjørelse :thumleft
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av dypen »

Roargutten skrev: 31 mar 2023, 14:26
Lauri skrev: 31 mar 2023, 13:02 Utfordringen med nyere sykler er at når problemer oppstår så er dette ofte elektronisk relatert (ABS, innsprøytning, ECU etc.) og dermed må man til verksted for å diagnostisere. Alternativet er dersom man får kjøpt programvare slik at man kan lese av kodene selv. På eldre sykler så er ikke behovet for verkstedet til stedet i den grad ettersom et søk på internett ofte er tilstrekkelig for å kunne avdekke feil.
Eller gi faen i Internett med alle de merkelige svarene man til tider får der, og heller å feilsøke selv.
Behovet for elektroniske hjelpemidler er ikke tilstede i den grad det er på nyere som kobles opp mot fabrikken for registrering av servicer, recall og software oppdateringer.

Restaurere og reparere gamle motorsykler ser jeg bare positivt på internett tilgang! Det har faktisk åpnet seg en hel verden for de som restaurerer gamle motorsykler, tilgang til verkstedhåndbøker i pdf format og gjerne gratis, delekataloger med splittegninger og delenummer, raskere og lettere tilgang på deler som kanskje er umulig å oppdrive her hjemme, tilgang på spesial verktøy, tips råd hjelp etc Ser ikke noe negativt!

Men har du konkrete spørsmål eller ønsker innspill på ett problem og spør på motorsykkel forum eller dedikert FB sider får du hjelp og tips eller du kommer på et annet spor og finner en løsning. Selvfølgelig må du sortere ut litt av svarene.

Men gi faen i internet må du gjerne gjøre, jeg gjør ikke det :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av FredrikE24 »

Problemet er vel at veldig mange søker enkle svar på Facebook og andre steder, istedefor å lete etter svar der man kan få de. Merke/type-spesifikke forum og klubber feks.

Da jeg drev med Jawa, var det å henge med folk i Jawa-klubben helt nødvendig. Folk med interesse og kunnskap om emnet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 31 mar 2023, 22:28 Problemet er vel at veldig mange søker enkle svar på Facebook og andre steder, istedefor å lete etter svar der man kan få de. Merke/type-spesifikke forum og klubber feks.

Da jeg drev med Jawa, var det å henge med folk i Jawa-klubben helt nødvendig. Folk med interesse og kunnskap om emnet.
Helt riktig der :thumleft Det hjelper ikke med bare Google søk og se på de første linkene eller spørre dine «venner» på FB. Du må være der kunnskapen er og du må være kreativ ved søk etter info, deler etc
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

Etablert i 2011 og begynte å lage motorsykler i 2013.
Og holder på enda, amerikanske JANUS.
Mer retro enn detTe i 2023 er det vel knapt mulig å komme!

Så spørs det hvor lenge de greier å holde det det gående med stadig strengere utslippskrav... :-k



https://janusmotorcycles.com/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av dypen »

Spenstig satsing og en litt annerledes motorsykkel i markedet som jeg vil tro er blikkfang der den dukker opp, ikke masseprodusert med Honda motor :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar