Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

Er veien i ferd med å bli stengt for de gode gamle retromodellene?

Spørsmålet er relevant med de stadig strengere kravene til støy og utslipp.
Med gode gamle retromodeller tenker jeg spesielt på tosylindrede luftkjølte modeller.
Ok, da :roll . Også de som har hjelp av oljekjølingsregistre, som til forveksling kan ligne en vanlig væskekjølt radiator.

Honda har meldt at de trekker tilbake en retromodell fra markedet etter at de nye Euro4 utslippskravene for MC kom.
Det samme har Kawasaki gjort med sin langlivede retromodell W650/800.

Bilde

Moto Guzzi holder fortsatt stand med sine 750/900 og 1400 modeller. Riktignok er 1400 syklene oljekjøltassistert, men fortsatt innafor det menigheten godtar som "oldschool" og retro:

Bilde

Det samme med Norton 961 og Royal Enfield, en av verdens eldste motorsykkelprodusenter.

Bilde

Bilde

Harley Davidson holder også fast ved de gamle retroløsningene på de aller fleste av sine modeller.
Samme med Indian.

Bilde

Men hvor lenge vil dette kunne skje?
Og hvor interesserte, eller lojale, vil vi som MC-kjøpere være?
Slutter vi å kjøpe retromodellene vil de vel forsvinne... eller hva?
Og hvor viktig synes vi det er at noen MCprodusenter "tviholder" på de gamledagese løsningene?

Jeg bare spør...

Kjør debatt :skriver ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Zettexx »

Problemet med "retro" modellene er vel egentlig ikke Euro 4 kravene, men heller mangel på kunder.

Retro MC er for gamle gubber, som meg selv, som har lyst til å ha en dunk dunk i garasjen og kjøre et par ganger hver sommer.

De fleste beundrer dem og er nostalgiske i språket, men er sjeleglade for å slippe å eie dem.

Med dagens trafikkbilde, hører de ikke hjemme. Som å prøve å selge en ny Volvo 144 i 2017 til 400.000... Noen kunder vil det nok være, men det ville aldri bli annet en en kuriositet.

At noen fabrikker fortsetter å tilpasse en "original" Signal Model, altså en grunnleggende mc som er deres historiske image er helt flott, og vil sikkert alltid finne sine kunder så lenge det er flust med lett tilgjengelige deler.

Honda kjørte sin CB 750 i over 30 år..med små endringer i basisen. Moto Guzzi får en håpe finner kunder til sine, selv om de må fuske litt bak fasaden for å få det godkjent. HD er ikke i samme klassen, de produserer Same Old Shit, som andre mener er flott. Det er ingen Triumph som er annet en en blek etterligning av sine genetiske forfedre. Norton likeså.

Jeg kan godt like dem, men det er noe helt annet.

For at en MC skal være "Signal Modell", må utviklingen ha gått videre på andre modeller. HD og Indian, gjør hva de kan for å unngå videreutvikling unntatt på stæsj fronten, ok her er det også de som er uenige.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Jompa »

Tror nok også mangel på kunder er et større problem for produsentene enn euro4.
Det går jo utmerket godt an å lage retro- modeller med moderne motorer........
Retromodeller er nok mest for oss som mener at alt var bedre før, og nostalgikere som enten har hatt en sykkel for lenge siden eller
gikk og drømte.......

Hondas første CB 750 ble ikke produsert så lenge som 30 år, 69 til 81 er "bare" 12 år, mens Kawasaki z900 og 1000 ble produsert
i over 40 år, fra 73 til 2015.
Det finnes flere eksempler på seiglivede modeller, bl a flere Guzzimodeller.

Skjønner ikke hva du mener med at retromodeller ikke hører hjemme i dagens trafikkbilde,
skal du sammenligne med biler må du bruke f eks VW beetle og nye Morris Mini.
En Volvo 144 er veteran, og vil vel aldri komme i noen "retro-utgave"

Nå kan man vel kalle de fleste cruisere for retro-modeller også ?
De ser jo stort sett ut som cruisere alltid har gjort, unntaket må være HD.
En sykkel som har hatt samme design i flere tiår kan vel ikke kalles retro, ettersom "retro-design" iflg Wikipedia betyr
kopiere eller gjenskape design fra tidligere.

Tror nok retro-syklene kommer til å finnes i mange år enda, for hvis markedet i resten av verden ligner litt på det norske,
er det gamle gubber som oss som kjøper flest mc,er.
Da mener jeg selvfølgelig ordentlige sykler, ikke scootere og småsykler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Skogstrollet »

Vel, slike ting er vel en kombinasjon av etterspørsel kontra hva som må gjøres for å få motorsyklene å oppfylle de strengere kravene.
Hvis en modell selger godt nok, og det faktisk er mulig, så vil nok en produsent gjøre de nødvendige justeringene som må til for å få sykkelen godkjent - tenker da fremst på Euro 4 kravene, men er sikkert andre ting og.
Selger ikke modellen nok til at det er vert investeringen, så vil det bli slutt med produseringen, naturlig nok. Virker som at noen produsenter fått dispens fra Euro 4-kravene på noen av sine modeller (Thunderbird og Rocket for Triumph, f.eks.), men dette gjelder så vidt jeg vet kun for 2017.

Generelt så synes jeg det fortsatt ser ut å være en marked for retrosykler, men mange virker ønske å gjøre cafe racers, bobbers og rat bikes av litt eldre, brukte sykler. Det kanskje ikke er så mange av disse hjemmebyggerne som har råd til/ønsker å skru på helt nye motorsykler.
Så er det de som ønsker en motorsykkel som ser klassisk ut, men har moderne egenskaper (jeg faller nok selv delvis innen den kategorien...). De vil ikke ha en sykkel som er tung, tungstyrt og/eller vibrerer så at det føles som at den skal falle ifra seg selv... (Neida, mener ikke at alle retro/klassiske motorsykler er slike, men tror nok det kan være en oppfatning bland en del.)

Men når det gjelder motorsykler nyproduserte etter gammel oppskrift, som jeg får inntrykket av at det handler om her, så tror jeg nok de helt enkelt faller etter i utviklingen. Selvfølgelig vil det alltid finnes mange som synes de er de eneste syklene man burde eie, men spørsmålet er da hvis de er mange nok til at produsentene skal holde de vid live.

Tror jeg de vil avta? Joda, etterhvert. Det var vært veldig modernt med retro-styling og retrosykler en periode nå, og jeg tror vi fortsatt vil se de en god tid fremover. Derimot så svinger trender og ved et eller annet tidspunkt vil intressen forsvinne.
Tror jeg de vil forsvinne helt? Nei, ikke med annet enn at lover og regler blir så vanskelige at det blir umulig å produsere dem.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Stian87 »

Motoren burde ikke ha noe å si etter min mening, ser jo at ducati satser tungt på retro for tiden. Scrambler serien er etter min mening retro, selv om teknologien er ny. Personlig synes jeg ikke at det er now negativt at man får ny teknologi, men jeg er enig i at man mister noe av sjela.

Forøvrig kan du se konturer av at nye utslippsregler påvirker biler også, Mustang med ecoboost f.eks. Selv om det ikke akkurat er en ekte Mustang :P
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Zettexx »

Cb 750 senere 900 var vel på markedet med noen endringer frem til midten av 2000 tallet.

Min personlige mening er at få retromodeller har nødvendig komfort eller effekt. Å like dem på avstand, betyr ikke at jeg ville kjøpt en.

Da dette er en diskusjon, blir det fort uønskede fornærmelser.

Retro er vel egentlig, for mange, å bygge gamnelt dritt på nytt med nye nesten like deler, når mulig.

Mye av det vi kaller for Retro, er vel heller "klassisk stil".

Retro i seg selv betyr "tilbake" i denne sammenheng. En ordentlig retromodell vil da ha skivebremser tildekket som trommelbremser. Innsprøytning skjult som forgassere...osv. Og det dukker opp.

Royal Enfield, Jawa, Ural, m.fl. er vel egentlig klassiske, men omtales ofte som retro.

Jeg husker godt jakten etter løse skruer, oljelekkasjen...hvor er verktøyet? Tresmak i rævva, følelsesløse fingrer, såre føtter, styrehåndtak som føltes som tømmerstokker etter 2 mil...

Hvis vi bygger en Volvo 144 med ABS og katalysator....så er det retro...og same old shit.

Klassiske, som har klart å beholde stilen og gjemme oppdateringer vil nok finne kunder i mange år, men ikke så mange.

Vi må huske at om 10 år vil det være retro å lage en etterligning av en Honda VFR 750. Vil noen kjøpe den? Helt sikkert.

Men, dette er bare en mening. Og den kan endres med tiden.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Jompa »

Joda, CB 750, 900, 1100 var i produksjon lenge, men andre generasjon cb var en helt annen sykkel enn første generasjon.
Dobbel overliggende kamaksel, fire ventiler pr cyl, alufelger m.m.

Effekten er vel i de fleste tilfellene lavere enn årets toppmodeller, komforten burde ikke ligge noe tilbake.

Å kjøpe gammel dritt for å bygge opp igjen med originale eller nye aftermarket deler, er ikke retro, men restaurering.
Så lenge man ikke bygger om.

Jeg har problemer med å skjønne hvorfor det skulle komme uønskede fornærmelser.
Var selv med i en diskusjon om asylpolitikk, innvandring, islam osv på et annet forum, med omtrent ti andre deltakere,
og der var det ingen som ga uttrykk for å være flrnærmet:-)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av AJ »

Selv synes jeg det er spesielt interessant, må jeg innrømme, med sykler som fortsatt er luftkjølte. Luft- og oljekjølte motorsykler er retro/klassikere i min bok.
Det er noe med det at motorsykler på en måte blir mer ekte motorsykkel når motoren, fortrinnsvis tosylindret er luftkjølt.

Men slike sykler må vi vel bare innse at det blir færre og færre av. Dessverre, kanskje :-k ?

I en tid hvor disse antakelig er utrydningstruet er det artig å lese om britisk/kinesiske Herald, som må sies å være skikkelig retro:

Bilde

Mer å lese her.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Zettexx »

Å bygge en 1970 modell i 2017, med færrest mulig tilpasninger er retro. Same old shit, bare nytt.

Noen blir svært fornærmet over denne meningen...

Honda CB modellene var øyeblikkelig gjenkjennelige selv med endringer. Å gå fra enkel til DOHC var en tidsmessig tilpasning. Det er også bare en mening, det gjorde vedlikehold vanskeligere og dyrere...uten å egentlig gi noen gevinst.

Selv er jeg stadig på Finn og ser på Jawa, I just love them....men det er ikke blitt noe kjøp. Deres forsøk på modernisering gjør dem retro...

Retrofitting (å lage en retromodell) defineres som å sette nye deler på gammelt skitt, eller på en allerede eksisterende ting.

Å lage en retromodell krever derfor en grunnleggende uendret basismodell.

Eller, vi kan lage noe helt nytt i gammel stil... men MC har ikke endret seg nok siden krigen til at det er så lett. En person fra 50 årene vil klare å kjøre en helt ny mc i løpet av noen få minutter. Sett en pc foran en sekretær fra samme tid....men vi er kommet så langt at en pc fint kunne plasseres (retrofit) i en gammel skivemaskin som sekretæren straks ville takle.

Kom vel litt vel langt ut på denne.... gir meg på denne. :vs

Jeg er sikkert i utakt, som så ofte.

Herald.... er en hva? Flott men, vil noen kjøpe den?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Jompa »

Spaghettiræser skrev:Å bygge en 1970 modell i 2017, med færrest mulig tilpasninger er retro. Same old shit, bare nytt.

Noen blir svært fornærmet over denne meningen...

Honda CB modellene var øyeblikkelig gjenkjennelige selv med endringer. Å gå fra enkel til DOHC var en tidsmessig tilpasning. Det er også bare en mening, det gjorde vedlikehold vanskeligere og dyrere...uten å egentlig gi noen gevinst.
n?
Ok, andre generasjon cb 750 var gjenkjennelig, det kalles kontinuitet.
Gevinsten ved å gå fra sohc til dohc var 10 hk og vesentlig høyere moment, og det er en vesentlig del av all utvikling av motorer.
Ulempen er litt vanskeligere vedlikehold av ventilene, til gjengjeld var det slutt på å stille tenninga.
Dagens vannkjølte mc- motorer er ikke blitt lettere å vedlikeholde, men intervallene er blitt myyye lengre.
Og de har heller ingen større flrdeler enn høyere ytelse enn sine forgjengere.

For et par år siden prøvekjørte jeg Hondas nye cb1100.
Den har ikke all verdens effekt, utseendet på både motor og resten av sykkelen ligner en åttitalls cb,
men litt vann må det ha rent i havet på tredve år, for denne var utrolig lettkjørt og veldig lett på clutch og gear i tillegg til
at motoren som har injection gikk veldig jevnt og stille, selv med kald motor.
Alt dette sammenlignet med min 83 modell.

Men disse folkene som stadig blir fornærma, hvem er de ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av kjellv »

Euro4 og gamle motorer er ikke mulig. Euro4 og totaktteknologi er ike mulig. Euro4 og luftkjølt motor er heller ikke mulig. Kravene er så strenge at det er umulig å klare dem uten å ha full kontroll på motortemperatur. Snart kommer også Euro5. Så her må produsentene bare henge med, utvikle nye rene motorer. Men vi må jo huske at Euro4 ikke er et krav verden over. Kun i det meste av Europa. Sykler i 125-500cc har jo sitt store marked i Asia og Afrika, der kan disse fortsatt selges uten noen som helst restriksjoner.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Zettexx »

Euro 3 var heller ikke mulig.....det var helt umulig å få 200HK pr liter uten turbo ....

Livet lærer oss at det umulige er tidsbegrenset til nåtid....det tok også over 100 år før elbiler ble akseptert...

I sin tid jobbet jeg med elektronikk og var med på salget av de første masseproduserte elektroniske kalkulatorene, som var umulige i min barndom.

At en totakter er umulig å få ren nok, tror jeg ( bare en mening altså) er tidsbegrenset til nåtid, der de ikke ser hensikten. Vi vet egentlig hvordan den må lages, men ser rett og slett ikke hensikten. Det blir ingen "billig" 2 takter, den blir i så fall ganske dyr og komplisert å vedlikeholde.

Hvordan tror vi det vil bli den dagen bilprodusentene i EU ikke klarer å følge med....og det blir snakk om millioner arbeidsløse ( med ringvirkninger)...da vinker vi nok farvel til tullete krav.

Men den som lever får se...Det blir nok elektriske mc med sidevogn der ladeaggregatet kan stå og putre... Så lenge aggregatet er "retrofitted" er det også en løsning som kan brukes idag.

Det blir en artig diskusjon. men er det egentlig så mange som vil ha disse retromodellene som hovedsykkel ?

Ser ikke ut til at noen av oss som diskuterer det kjører dem...

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev:Euro4 og gamle motorer er ikke mulig. Euro4 og totaktteknologi er ike mulig. Euro4 og luftkjølt motor er heller ikke mulig. Kravene er så strenge at det er umulig å klare dem uten å ha full kontroll på motortemperatur. Snart kommer også Euro5. Så her må produsentene bare henge med, utvikle nye rene motorer. Men vi må jo huske at Euro4 ikke er et krav verden over. Kun i det meste av Europa. Sykler i 125-500cc har jo sitt store marked i Asia og Afrika, der kan disse fortsatt selges uten noen som helst restriksjoner.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Hvis de ikke kan selge syklene i Norge/Europa så er det vel dumt å åpne ny butikk-eller skal de bare selge Street750?
http://www.bike.no/nyheter/ny-harley-da ... forhandler
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av Jompa »

Lurte på det samme som mekkern..........
Både BMW R nine og Honda CB 1100 kommer som 2017-modeller. Disp ??
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?

Legg inn av kjellv »

Spaghettiræser skrev: At en totakter er umulig å få ren nok, tror jeg ( bare en mening altså) er tidsbegrenset til nåtid, der de ikke ser hensikten. Vi vet egentlig hvordan den må lages, men ser rett og slett ikke hensikten. Det blir ingen "billig" 2 takter, den blir i så fall ganske dyr og komplisert å vedlikeholde.
Mye kan gjøres med totakteren også, det er riktig. Mye skjer på dette området også. Men om den noensinne blir produsert og godkjent for Euro5 gjenstår å se. Euro5 kommer snart, og det er dette motorprodusentene arbeider med nå.
For en del år siden var det krise blant motorsagprodusentene. I denne bransjen er det de strenge Amerikanske støy og avgasskravene som er dørstokken som stadig blir høyere. USA og Canada er det aller største markedet for motorsag. De sto så fast at det ble forsket på 4-taktsmotorer til motorsag, man følte seg ikke sikker på at det var mulig å løse kravene på 2-takt. Disse motorene ville bli for tunge, trengte større sylindervolum for å oppnå god nok effekt, måtte tåle å snues i alle retninger mens den jobbet i full effekt osv. Samtidig måtte motorsagkroppen være så liten og kompakt som mulig, og vekten burde være fra 4,5-7 kg alt etter hvilke bruksområder den skulle dekke.
Dette ble løst med 2-takt ved at de bygde motorer med et ekstra kammer i innsuget, som enkelt forklart komprimerer litt ren luft som da skytes inn i sylinderen rett før nedre dødpunkt, før sylinderen fylles med luft/bensinblanding. Dette blåser ren sylinderen for eksos med ren luft. På eldre motorer skjer dette med luft/bensinblanding, og man får en liten mengde ubrent bensin i eksosen ved hvert slag. I tillegg er det også en liten "ECU" på saga, tennspole og forgasser styres elektronisk. Dermed kom også automatisk tomgangskontroll, turtallsperre og selvjusterende forgasser. Det er ikke lenger justeringsskruer på forgasseren, men det er lagt inn en liten plugg som mekanikeren kan koble til en Interface -> pc og hente ut feilkodehistorikk, bytte programvare og mye annet morsomt. Det er egentlig veldig lite en vanlig motorsagbruker selv får gjort med en ny motorsag..
Så alt er mulig også med 2-taktmotoren, men om det er lønnsomt å bygge slike motorer mot Euro5 er vel lite trolig.

Svar