20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av E-strom »

solan skrev: 11 apr 2017, 17:11....[klipp]...Etanol som løsemiddel: Mange glassfibertanker til motorsykler har også "gått opp i limingen". De løser seg opp på grunn av etanolen og gir en utrygghetsfølele i tillegg til brannrisikoen.

Sakset fra Bikeport.no: Det er godt dokumentert at etanol angriper glassfibertanker og enkelte tetningsmidler brukt i slike bensintanker. Allerede ved 5 prosent etanol er disse skadene oppdaget. 10 prosent vil derfor være dobbelt så aggressivt. Hva som vil skje med en glassfibertank når etanolinnholdet økes til 20 prosent i 2020, tør vi egentlig ikke helt tenke på…[klipp]...
Det hender jeg forlater asfalten med hensikt - og da for å komme meg opp i luften. Mange moderne småfly / mikrofly har glassfibertanker i vingene og skroget, og her har det allerede vært havarier som skyldes at bensinen har løst opp tankene fra innsiden. Det har også vært problemer med slanger og koblinger.

Moderne fly har lenge vært laget for vanlig "bilbensin", og ikke 100LL som har vært den vanligste "flybensinen". Tilgangen på 100LL har i flere år vært vanskelig eller varierende, f.eks. har flygere fra Værnes måtte fly til Ørland for å fylle bensin før de kunne fortsette til sitt endelige mål.

Det har derfor vært en fordel å kunne bruke vanlig bilbensin, men da uten etanol. Derfor kontakter klubbene bensinselskapene jevnlig for å forsikre seg om hvilke kvaliteter (levert på den lokale bensinstasjonen) som er trygge å bruke.

At en motorsykkel kan stoppe plutselig på et uegnet sted er ille nok, tenk da på å henge lydløst over hav og fjell og rope "mayday" på radioen :O

"The propeller is there to keep the pilot cool - just watch him sweat when it stops" :evil
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r6 2000

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Mc-Ronny »

Tar opp denne igjen..

Forstår det slik at det blir kun etanol holdig benisn å få kjøpt. litt usikker på om min Yamaha yzf r6 2000 mod med forgasser blir å takle dette bra... men kom over denne https://www.an.no/motor/bil/nyheter/sli ... 5-4-524863

noen kommentarer? erfaringer? eller er det bare å fylle hva som helst (ikke Diesel då :P )?

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av KevinmsR6 »

Tror ikke dette blir noe problem:) om en er redd for fukt i motor er det jo bare og hive en kork med rødsprit i tanke. Når en fyller opp tanken:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Mc-Ronny skrev: 30 mai 2017, 12:46 Tar opp denne igjen..

Forstår det slik at det blir kun etanol holdig benisn å få kjøpt. litt usikker på om min Yamaha yzf r6 2000 mod med forgasser blir å takle dette bra... men kom over denne https://www.an.no/motor/bil/nyheter/sli ... 5-4-524863

noen kommentarer? erfaringer? eller er det bare å fylle hva som helst (ikke Diesel då :P )?
Det er vel fortsatt litt uavklart. 98 oktan er etanolfri, eller må antas å inneholde mindre etanol enn 95 oktan.
Forgassermotorer får ofte også sine egne problemer grunnet etanol i bensin. Dyser vil tettes, og forgassere vil behøve rensing
relativt hyppig i forhold til tidligere (før etanol ble innblandet).
Har de siste 5 årene kun fylt 98 oktan på mc, når jeg har vært her til lands.

Den gryende oppblomstringen vi begynner å se i antallet bilbranner feks, vil antakeligvis bare tilta, siden etanol tærer opp
komponenter i drivstoffsystemet, og fører til branner.

Etanol i drivstoff blandes merkelig nok inn i drivstoff uten at det avstedkomer særlig diskusjon. Forbrukerne får regninga
av dette "miljøtiltaket".
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

KevinmsR6 skrev: 30 mai 2017, 12:50 Tror ikke dette blir noe problem:) om en er redd for fukt i motor er det jo bare og hive en kork med rødsprit i tanke. Når en fyller opp tanken:)
"Assumption is the mother of all fuckups".
mvh

-gsx750_80

Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r6 2000

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Mc-Ronny »

Uten å anta for mye.. så virker det som 20 % etanol BLIR innført. ihvertfall på 95. mn om det blir på 98 er jeg ikke sikker på...
Virker disse vidunderstoffene slik at det motvirker den eventuelle negative effekten etanolen vil ha på ting og tang i litt eldre mc'er?

solan
Innlegg: 5
Registrert: 01 feb 2015, 10:55
Motorsykkelen din: Tempo moped 1956

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av solan »

Shell har fortsatt ikke etanol i sin 98 oktan. Det har heller ikke YX, mens Esso nå begynner å tilsette etanol i sin 98.

Kringlebotn
Innlegg: 7
Registrert: 15 feb 2017, 12:07
Motorsykkelen din: Apostlenes hester

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Kringlebotn »

solan skrev: 11 okt 2017, 18:35 Shell har fortsatt ikke etanol i sin 98 oktan. Det har heller ikke YX, mens Esso nå begynner å tilsette etanol i sin 98.
Hvis så er tilfelle med Esso, er det etter min mening synd. Har du en kilde som støtter opp om påstanden?

Det er ikke så mange måneder siden jeg hørte at Esso ville fortsette med 0% etanol i deres 98 okt. bensin, men at de ville se ann markedet.
Videre er jeg ikke helt med på logikken til Esso ved eventuell innføring av etanol i 98 okt bensin. Jeg har inntrykk av at de fleste som fyller 98 oktan, gjør det nettopp for å unngå etanolen.

Det er mulig de har sett på markedet i sommer og kommet frem til at antall veteranbiler, motorsykler og småfly som fyller 98 oktan er for lite til at det lønner seg i lengden, og at de derfor ønsker å fase ut 98 oktan på lik linje med "Circle K".

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Greenone »

Her er en liste fra The Motorcycle Industry Association over E10 kompatibilitet for en del sykler.

"The MCI has gathered information from its members on the compatibility of their models with E10 petrol, and this may be downloaded here (see ‘Downloads’ bottom right)."

Medlemmene i denne sammenheng leser jeg som motorsykkelprodusentene selv, da disse er å finne under "members directory"

http://www.mcia.co.uk/Campaigns/Introdu ... -fuel.aspx
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av mekkern »

Tok en titt i instruksjonsboka på den nye Fiestaen min.
Der står det litt om drivstoff som kan være interessant.
spesielt at dette ikke kommer fra "ukjente kilder på nettet" men en større aktør.
BildeBilde" />

dette viser ulempene med at alkohol og "biodiesel" er tilsatt drivstoffet selv på 2018 modeller...

Tydelig ferskvare.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av AJ »

KTM'en er blitt fóret med 98 de siste gangene jeg har fylt denne sesongen. Dette som en (kanskje litt overdreven?) forebygging før sykkelen går i hi. Topper tanken med 98 når sykkelen parkeres for vinteren.
Har alltid gjort det slik de vintrene jeg har parkert sykkelen hjemme i kald garasje og aldri opplevd oppstart- eller driftsproblemer når sykkelen tas ut igjen om våren.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Greenone »

Samme her. Fyller opp med shell v-power 98 for vinterlagring. Dagens 95 med ~5 etanol er nok mest sannsynlig i en ubetydelig mengde, men jeg tar ingen sjanser. I utgangspunktet er det nok hovedsaklig etanolens hygroskopiske egenskaper som evnt. kan skape problemer ved lagring ift normal kjøring.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av gsx750_80 »

Greenone skrev: 17 okt 2017, 11:15 Samme her. Fyller opp med shell v-power 98 for vinterlagring. Dagens 95 med ~5 etanol er nok mest sannsynlig i en ubetydelig mengde, men jeg tar ingen sjanser. I utgangspunktet er det nok hovedsaklig etanolens hygroskopiske egenskaper som evnt. kan skape problemer ved lagring ift normal kjøring.
Står en del om etanol i drivstoff i en annen tråd og: viewtopic.php?f=1&t=2508
Det er en rekke problemer heftet til dette. En effekt er destruksjon av deler av drivstoffsystemet, med feks bilbranner som
bieffekt. Det synes jeg man leser om oftere nå enn før, men jeg kan knapt huske å ha lest at det knyttes til etanol, her til lands.
I feks USA, derimot: http://autoweek.com/article/car-life/ja ... es-ethanol
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av Greenone »

gsx750_80 skrev: 17 okt 2017, 17:15
Greenone skrev: 17 okt 2017, 11:15 Samme her. Fyller opp med shell v-power 98 for vinterlagring. Dagens 95 med ~5 etanol er nok mest sannsynlig i en ubetydelig mengde, men jeg tar ingen sjanser. I utgangspunktet er det nok hovedsaklig etanolens hygroskopiske egenskaper som evnt. kan skape problemer ved lagring ift normal kjøring.
Står en del om etanol i drivstoff i en annen tråd og: viewtopic.php?f=1&t=2508
Det er en rekke problemer heftet til dette. En effekt er destruksjon av deler av drivstoffsystemet, med feks bilbranner som
bieffekt. Det synes jeg man leser om oftere nå enn før, men jeg kan knapt huske å ha lest at det knyttes til etanol, her til lands.
I feks USA, derimot: http://autoweek.com/article/car-life/ja ... es-ethanol
Ja, godt Leno har noe å bruke tiden sin på :)
Kommentaren min var nå relatert til vinterlagring og potensielt opptak (eller tidligere opptak frem til pumpen) av vann. Kjører på 95 E5 til vanlig. Når E10 kommer er det godt mulig jeg velger denne fremfor 98. Kommer til å kjøre litt ytelsestesting og ta valget etter dette. Men ser jo at det del som kan bli berørt av dette. Men så lenge man opprettholder 98 E0 for de med behov så er vel ikke dette et altfor stort problem. Dessverre kan man vel anta at prisen blir skrudd opp.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

solan
Innlegg: 5
Registrert: 01 feb 2015, 10:55
Motorsykkelen din: Tempo moped 1956

Re: 20% etanol i bensinen i det nye statsbudsjettet?

Legg inn av solan »

Det er fortsatt kun ca. 5% etanol i 95 oktan, og 98 har ingen, fortsatt null tilsetning, selv nå i 2021.
Diesel derimot har tilsatt høyere enn 20% biodrivstoff, hvilket gir eller kan gi problemer med tilgroing av drivstoffsystemet om det kommer vann i tanken. Særlig eldre traktorer som står i ro over lengre tid får ofte problemer.

Se også FB-gruppa Bevar 98 oktan.

Svar