Spesielle situasjoner i trafikken

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 14 sep 2016, 23:06 På tur i leiebil fra Uddevalla til Gardermoen i går passerte vi Oslo omtrent samtidig som alle andre for å si det sånn... Tett trafikk, og mye saktegående kø nordover. Jeg satt i passasjersetet og ble litt oppmerksom på hva som skjedde i bilene som enten passerte oss eller vi passerte i den andre fila. Skremmende mange som satt meget opptatt med sin mobiltelefon. En ung mann satt enda til med venstre fot oppe på dashbordet i en stor varebil, dypt konsentrert om sin kjære mobiltelefon. Vi seg sakte forbi ham, eller han forbi oss mange ganger i løpet av 10-15 minutter, men han satt stadig med samme dype konsentrasjon om telefonen. Minst to ganger så jeg han måtte bråbremse for ikke å kjøre inn i bilen foran, men likevel fortsatte han på samme måte..
Skremmende synes jeg :-k
Jeg tar ifte bussen på jobb og når jeg venter på bussen så ser jeg veeldig mange sitter i mobiltelefonen mens dem kjører. Ja, jeg har til og med opplevd bussjåfører som sitter i mobiltelefon mens dem kjører! Neste gang jeg ser det så kommer jeg til å ta et bilde og sende inn til lokalavisen.

Enda værre er de som absolutt skal skrive livshistorien sin på sms eller på facebook mens dem kjører. Helt hårreisende da man fjerner blikket fra veien i større grad enn når man snakker i telefonen. Uten at jeg rettferdigjør snakking i telefon mens man kjører. Jeg gjør det aldri selv. Men ja, det har hent at jeg har gjort det tidligere. Altså den gangen alt var lov.

Men så har jo jeg som barn opplevd å sitte på ferietur i en bil hvor min far røykte i bilen. Så klart brukte han også askebegeret i bilen. Den stanken kan ikke beskrives. Med den gang var det liksom greit og akseptert. Livet endrer seg. ;)

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av LinnSurion »

Jompa skrev: 15 mai 2017, 17:29
LinnSurion skrev: 05 mai 2017, 18:43 Jeg synes at flere bilister kutter svinger når det ikke er midtstripe, er det noen andre som har lagt merke til det samme?
Jepp, jeg gjør det konsekvent, hvis jeg har sikt gjennom svingen, både med bil og mc.
Ikke bare der det ikke er midstripe
For å endre ordlegginga mi: jeg synes oftere at jeg møter bilister i midten av veien i uoversiktelige svinger når det ikke er midtstripe, opplever noen det samme?
Hvis jeg har sikt så kutter jeg også svinger. Men jeg bor i Telemark, de fleste svingene her er for å komme rundt fjell så sikta er deretter :p
Broom broom

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av KåreDump »

Klarer aldri å slutte å irritere meg over bilisters plassering i kryss og rundkjøringer, samt at de få som faktisk bruker blinklys, bruker de for å vise hvor de har vært, ikke hvor de skal!
Her i byen er "regelen" at bilen gjerne har bremset ned og begynt svingen FØR blinklyset kommer på. Det kombinert med totalt feilaktig plassering skaper mange farlige situasjoner.
Clockwork skrev: 24 aug 2016, 12:59 Bare det å fylle bensin blir fort en tur litt lenger enn nødvendig. ( Ferskis, så jeg drar gjerne flere mil for å kjøpe melk og brød)
Så du tror det har noe med å være fersk å gjøre? :O
Tur på butikken med bil = max 15min
Tur på butikken med MC = fra 1,5 time og oppover!
Og jeg har kjørt MC i godt over tjue år! :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Stian87 »

Jeg er sikkert ikke den første som har opplevd dette, men hadde en skikkelig ubehagelig opplevelse på gamle mosseveien i retning vel moss i ettermiddag, på en av de siste og krappeste svingene rett før hjulet holdt jeg på å frontkollidere med et rasshøl i en lastebil som bestemte seg for å kjøre forbi en syklist i svingen.

Jeg kan forstå at det å ligge bak en syklist er kjedelig, men når du kjører tungtransport kan du ikke kjøre forbi syklister i svinger, da får man ta en annen vei. Håper sjåføren aldri gjør noe tilsvarende igjen det var en meter klaring i mitt kjørefelt, hadde jeg vært en bil hadde det vært kollisjon.

Vel godt å se at unnamannøveren sitter fortsatt :-k
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av xyvind »

Stian87 skrev:Jeg er sikkert ikke den første som har opplevd dette, men hadde en skikkelig ubehagelig opplevelse på gamle mosseveien i retning vel moss i ettermiddag, på en av de siste og krappeste svingene rett før hjulet holdt jeg på å frontkollidere med et rasshøl i en lastebil som bestemte seg for å kjøre forbi en syklist i svingen.

Jeg kan forstå at det å ligge bak en syklist er kjedelig, men når du kjører tungtransport kan du ikke kjøre forbi syklister i svinger, da får man ta en annen vei. Håper sjåføren aldri gjør noe tilsvarende igjen det var en meter klaring i mitt kjørefelt, hadde jeg vært en bil hadde det vært kollisjon.

Vel godt å se at unnamannøveren sitter fortsatt :-k
Ikke bra i det hele tatt. Jeg har hatt to slike situasjoner hittil i år. Kanskje ikke like nære på, men har begge på film. Slike folk gjør det igjen og igjen og igjen, det er jeg overbevist om. Det burde ikke være en selvfølge at alle får kjøre i trafikken.

cbr1000f
Innlegg: 22
Registrert: 27 feb 2013, 22:17
Motorsykkelen din: Honda Cbr 1000f 91

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av cbr1000f »

Jeg har sett eksempler på folk som ikke kjører forbi syklister på litt svingete oversiktlig vei, for så å vente til det kommer en kort blind
bakketopp.
Personen mente tydeligvis det var lurt å vente til en ikke ser at det kommer noen i mot før en kjører forbi.
Skulle jo da og selvfølgelig kjøre av veien ca 200m etter denne bakketoppen.
Jeg har faktisk opplevd mange som velger og kjøre forbi rett før bakketopper og blinde svinger.
Rett og slett skremmende.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av FredrikE24 »

Stian87 skrev: 22 mai 2017, 15:51 Jeg er sikkert ikke den første som har opplevd dette, men hadde en skikkelig ubehagelig opplevelse på gamle mosseveien i retning vel moss i ettermiddag, på en av de siste og krappeste svingene rett før hjulet holdt jeg på å frontkollidere med et rasshøl i en lastebil som bestemte seg for å kjøre forbi en syklist i svingen.
Nå i helga kjørte en kompis og jeg bak en bil på vei mot byen på gamla. Samme bilisten kjørte forbi tre syklister i sving og holdt på å frontkollidere alle tre gangene.. Kan tro vi holdt avstand.. :[-X

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg skal til Bergen i morgen, og kan nå muligens føle meg tryggere i trafikken der, siden denne krabaten mistet sertifikatet:
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 856326.ece

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Grendel »

gsx750_80 skrev: 11 jun 2017, 11:33 Jeg skal til Bergen i morgen, og kan nå muligens føle meg tryggere i trafikken der, siden denne krabaten mistet sertifikatet:
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 856326.ece
Jeg liker spesielt den pakken som ligger på skrå på høyre side av stabelen. Den ser veldig godt sikret ut!

[ROFL] 8-) [rofl]
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av L M »

Jeg hadde min første tur inn og ut av Oslo nå før helgen. Kjørte E6 hele veien, og opplevde ved flere anledninger at det lå biler foran meg (venstre felt), som kjørte litt under fartsgrensa. Jeg forsøkte i samtlige tilfeller å blinke med fjernlys slik en gjerne gjør i bil, men de la seg aldri i høyre felt. Det er som kjent ulovlig å foreta forbikjøring på høyre side, men det endte altså opp med at jeg gjorde nettopp dette.
Som helt fersk sjåfør lurer jeg på om jeg er den eneste som opplever dette? Det skjedde så mange ganger at jeg tenker dette blir en gjenganger når jeg begynner pendlingen til Oslo.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av barske »

L M skrev: 12 jun 2017, 12:44 Jeg hadde min første tur inn og ut av Oslo nå før helgen. Kjørte E6 hele veien, og opplevde ved flere anledninger at det lå biler foran meg (venstre felt), som kjørte litt under fartsgrensa. Jeg forsøkte i samtlige tilfeller å blinke med fjernlys slik en gjerne gjør i bil, men de la seg aldri i høyre felt. Det er som kjent ulovlig å foreta forbikjøring på høyre side, men det endte altså opp med at jeg gjorde nettopp dette.
Som helt fersk sjåfør lurer jeg på om jeg er den eneste som opplever dette? Det skjedde så mange ganger at jeg tenker dette blir en gjenganger når jeg begynner pendlingen til Oslo.
Har bare 3 uker på sykkelen bak meg, men har opplevd dette med bil maaaaange ganger. Om vedkommende i venstre felt ligger under fartsgrensa, du ligger litt bak og signaliserer uten at noe skjer, kjører forbi i høyre felt og Onkel P tilfeldigvis ser på. Ja da tror jeg ikke de kommer til å gjøre noe som helst. Om ikke du grisekjører sikksakk videre da.. Men det blir en annen sak.
Om de skulle gjort noe burde de stoppe den som sperrer i venstre felt, for det skaper både irritasjon og potensielt farlige situasjoner.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av FredrikE24 »

I sånne situasjoner er plassering uhyre viktig og jeg ser mange motorsyklister er helt elendig til å plassere seg på motorvei.

Om jeg henter inn en bil som sperrer i venstre, så hjelper det stort å ligge mot midten(mellom feltene) eller mot venstre mens man nærmer seg. Ligger man midt i feltet skjer det ingenting. Videre kan det fort oppstå halvskumle situasjoner om du blir liggende bak slike biler. Det er bare å blåse forbi, du vil gjøre det før noen andre gjør det, alle "urolige" ting i trafikkbilde(som feks. irriterte bilister som blir sperret for i venstre felt) bør man komme seg vekk fra. Argumenterer man for dette dersom du blir stoppa, så vil jeg påstå at du får medhold.

Å kjøre på landeveien er i og for seg enkelt, det er ganske forutsigbart. Å sloss gjennom tett trafikk med bilister på E6 hver dag er en prøvelse. Jeg gjør det daglig og har lært at dersom man er passiv og ikke er i bevegelse(i forhold til bilene) så blir man ikke sett og kan i verstefall bli meid rett ned. En kamerat fulgte køen en gang opp Ryen-tunnelen og ble måkt ned av en bilist som klemte seg inn i en tilsynelatende ledig lomme. Blir det kø og det er flere felt, legg deg i midten(på stripa), kjør litt fortere enn trafikken om trafikken går litt i rykk og napp, lag plass rundt deg. Bilistene gir deg gjerne mye plass når du har passert de. Blir man liggende passiv, så oppstår det situasjoner med en gang.
Lot en kamerat kjøre først på E18, og det var merkelig hvordan han ofte satte seg selv i vanskelig situasjoner hvor han måtte tute og ruse..

En kjapp titt på kartet og ser jeg kjører 2,7mil med konstant køkjøring hver dag, så det blir noen mil ila. sesongen :)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av cevillan »

L M skrev: 12 jun 2017, 12:44 Jeg hadde min første tur inn og ut av Oslo nå før helgen. Kjørte E6 hele veien, og opplevde ved flere anledninger at det lå biler foran meg (venstre felt), som kjørte litt under fartsgrensa. Jeg forsøkte i samtlige tilfeller å blinke med fjernlys slik en gjerne gjør i bil, men de la seg aldri i høyre felt. Det er som kjent ulovlig å foreta forbikjøring på høyre side, men det endte altså opp med at jeg gjorde nettopp dette.
Som helt fersk sjåfør lurer jeg på om jeg er den eneste som opplever dette? Det skjedde så mange ganger at jeg tenker dette blir en gjenganger når jeg begynner pendlingen til Oslo.
Jeg er en av de heldige som har fått bot for forbikjøring på høyre side. Hadde da en lang diskusjon med UP om dette, og angrer fortsatt på at jeg godtok forelegget. Det skilles mellom passering og forbikjøring. Forbikjøring er en aktiv handling der man bytter fil, kjører forbi, for så å legge seg tilbake i filen igjen. Passering er når man ligger i en fil og passerer biler i annen fil som kjører saktere, og man gjør da ikke noe aktivt for å ta seg forbi denne. Typisk rushtrafikk-kjøring. Det er jo ikke slik at politiet bøtelegger en haug med biler fordi det glir litt raskere i høyrefila enn i venstrefila.

Mellom disse to er det jo en haug med skjønnsvurderinger. Men UP er generelt fokusert på "sikk-sakk"kjøring. Langt mer fokusert på det enn å ta dem som faktisk skaper disse situasjonene og bryter veitrafikkloven med å ligge å slure i venstrefilen.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Jompa »

Jeg var bort et litt spesielt tilfelle i går.
Kom kjørende ned Reisafjellet på tur nordlover. Det siste stykket ned har flere s-svinger etter hverandre, i en av de siste venstresvingene møter jeg en stor varebil.
Rett før jeg møter bilen, kommer en sykkel ut bak bilen for å kjøre forbi i yttersving.
Jeg skvatt så jeg holdt på å kjøre i grøfta, men det var akkurat plass til en bil og to sykler i bredden, så det gikk bra.
Rett etter den første sykkelen kom en til som skulle ta samme forbikjøring.
Han stolte vel på at førstemann hadde kontroll, men la seg pent inn bak bilen igjen da han så meg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Grendel »

På vei hjem i dag kjørte jeg gjennom Sinsen-krysset i Oslo. Dette er kjent som et "rotete, uoversiktlig og skremmende kryss" for alle og enhver. Derfor hadde jeg (tilfeldigvis) drillet litt på det før oppkjøring. Dermed kjente jeg nok dette litt bedre enn de fleste. Da jeg svingte til høyre i krysset, og lå riktig, kom jeg bak en søppelbil som skulle rett frem til Tåsen. Jeg skulle til vestre (rett etter avkjøringen) og skiftet til vestre fil for å gå ned i tunnelen. Da jeg er på siden av søppelbilen legger den seg pent ut mot meg. Selvfølgelig, var jeg klar over at dettet kunne skje. Heldigvis at jeg hadde kjørt denne rundkjøringen grundig før oppkjøringen. Jeg var klar over at sannsynligheten for at vedkommende hadde lagt seg i feil fil var stor...

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar