Innkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Innkjøring

Legg inn av Hansien »

ATWindsor skrev:
Hansien skrev:
ATWindsor skrev:Hvorfor skulle samtlige produsenter med vilje gi råd som de vet er feil mtp hvordan motoren skal kjøres inn?
Fordi produsenter gjerne må ta høyde for mannen i gata, noe et racing team (og entusiaster) ikke trenger. Derfor kommer gjerne innkjøringsmåten til å inneholde en del kompromiss for at produsenten skal ha minst problemer mtp garantier og lignende i senere tid.

Jeg ville ikke kalle produsenten sin måte feil, men ikke optimal.
Mannen i gata klarer da å følge instruksjoner som angir ett høyere maksturtall enn det som anngis i dag? Er ikke akkurat rocket science det som foreslås som alternativer her heller.

Og om produsentenes metode fungerer dårlig, så vil de vel få mer problemer mtp garanti, heller enn mindre?
Les lenken Tommys kom med over her, så får du svar på det du lurer.

Skrev heller ikke at produsentens metode fungerte dårlig, men den er ikke optimal.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Innkjøring

Legg inn av WikingTnT »

Tommas skrev:Fulgte denne så godt jeg kunne på min BMW:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Få godt trykk så stempelringer setter seg, mao aks opp og motorbrems ned. Ellers ikke idiotkjøring, ikke langvarig høyt turtall og ikke før motoren har fått driftstemperatur og så variert man kan. Motorvei og jevn fart er fyfy :-)

Skal ikke mye lesing til før man skjønner at det ikke er tullekjøring som blir anbefalt. At man før noen andre og enklere råd når man kjøper den, skyldes vel kort og godt at fabrikantene må forholde seg til minste felles multiplum. Da er det greit å sette noen enkle regler så de ikke blir saksøkt av familien til en som klistrer seg selv og sykkelen i en telefonstolpe fordi han skulle "akse slik som manualen sier".
Som æ skull ha sagt det sjæl :twothumbs:

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Innkjøring

Legg inn av ATWindsor »

Hansien skrev:
ATWindsor skrev:
Hansien skrev:
ATWindsor skrev:Hvorfor skulle samtlige produsenter med vilje gi råd som de vet er feil mtp hvordan motoren skal kjøres inn?
Fordi produsenter gjerne må ta høyde for mannen i gata, noe et racing team (og entusiaster) ikke trenger. Derfor kommer gjerne innkjøringsmåten til å inneholde en del kompromiss for at produsenten skal ha minst problemer mtp garantier og lignende i senere tid.

Jeg ville ikke kalle produsenten sin måte feil, men ikke optimal.
Mannen i gata klarer da å følge instruksjoner som angir ett høyere maksturtall enn det som anngis i dag? Er ikke akkurat rocket science det som foreslås som alternativer her heller.

Og om produsentenes metode fungerer dårlig, så vil de vel få mer problemer mtp garanti, heller enn mindre?
Les lenken Tommys kom med over her, så får du svar på det du lurer.

Skrev heller ikke at produsentens metode fungerte dårlig, men den er ikke optimal.
Nei, jeg gjør ikke det. Jeg leser mange lenker til folk som påstår ymse, akkurat som det er masse folk som påstår man må spille enn høyttalere, uten at det ser ut til å være riktig heller. Kanskje har de rett, kanskje ikke, men jeg kjøper ikke ting bare fordi "en dude på internett" sier det fungerer.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Innkjøring

Legg inn av ATWindsor »

Tommas skrev:
Skal ikke mye lesing til før man skjønner at det ikke er tullekjøring som blir anbefalt. At man før noen andre og enklere råd når man kjøper den, skyldes vel kort og godt at fabrikantene må forholde seg til minste felles multiplum. Da er det greit å sette noen enkle regler så de ikke blir saksøkt av familien til en som klistrer seg selv og sykkelen i en telefonstolpe fordi han skulle "akse slik som manualen sier".
I manualen på min BMW står det hva slags innstillinger du bare ha for å ta en spin-out eller en wheelie, jeg kjøper ikke uten videre denne "saksøkingsteorien", det er farligere aktiviteter enn å ha høyt turtall. Det står sågar mer enn å ikke overstige et gitt turtall, det står at du gjerne bør gjøre det i baker, svingete veier, og variere kjøringen.

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Innkjøring

Legg inn av Hansien »

ATWindsor skrev: Nei, jeg gjør ikke det. Jeg leser mange lenker til folk som påstår ymse, akkurat som det er masse folk som påstår man må spille enn høyttalere, uten at det ser ut til å være riktig heller. Kanskje har de rett, kanskje ikke, men jeg kjøper ikke ting bare fordi "en dude på internett" sier det fungerer.
Vel, det er naturlig nok helt og holdent opp til deg selv hva du velger å 'tro' på i denne situasjonen.

Jeg velger uansett å sette min lit på påstandene som kommer fra fagfolk med lengre erfaring innen tuning eller racing som ofte har en tendens til å ønske det beste, og det meste, ut fra motoren kontra en produsent som faktisk er nødt til å ta høyde for folks idioti og dernest velge kortfattet info om dette temaet fordi det er 'godt nok'.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Innkjøring

Legg inn av Tommas »

Har ikke tid til å lete nå, men kanskje noen vil google litt selv. Ganske sikker på jeg leste en artikkel for et års tid siden hvor noen tok nye motorer og kjørte inn etter produsentens anbefaling og noen etter mototune/benelli anbefaling. Der var den "hardest" innkjørte både sprekere og gjerrigere på olje etterpå.

Om ingen finner linken kan dere anse det som en udokumentert påstand fra min side ;-)


og en liten "edit" - inntil noen faktisk finner tester og dokumentasjon ala det, så er jo hele diskusjonen basert på synsing :thumleft

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Innkjøring

Legg inn av ATWindsor »

Hansien skrev:
ATWindsor skrev: Nei, jeg gjør ikke det. Jeg leser mange lenker til folk som påstår ymse, akkurat som det er masse folk som påstår man må spille enn høyttalere, uten at det ser ut til å være riktig heller. Kanskje har de rett, kanskje ikke, men jeg kjøper ikke ting bare fordi "en dude på internett" sier det fungerer.
Vel, det er naturlig nok helt og holdent opp til deg selv hva du velger å 'tro' på i denne situasjonen.

Jeg velger uansett å sette min lit på påstandene som kommer fra fagfolk med lengre erfaring innen tuning eller racing som ofte har en tendens til å ønske det beste, og det meste, ut fra motoren kontra en produsent som faktisk er nødt til å ta høyde for folks idioti og dernest velge kortfattet info om dette temaet fordi det er 'godt nok'.
Jeg tviler ikke på at de vil det beste, men det er mange påstander som svirrer, og alle som kommer med de ønsker det beste. Det betyr ikke at de har rett. I min manual står det faktisk relativt mye tekst.

"Until the first running-in check,
vary the throttle opening and
engine-speed range frequently;
avoid riding at constant engine
rpm for prolonged periods."

"Try to do most of your rid-
ing during this initial period on
twisting, fairly hilly roads."

"Comply with the rpm limits for
running in."

<5000 min -1 (Odometer read-
ing 0...1000 km)

no full throttle (Odometer
reading 0...1000 km)

Svar