Benelli slått konkurs av italiensk domstol!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Benelli slått konkurs av italiensk domstol!

Legg inn av Sprocket »

Benelli har blitt slått konkurs etter at de ikke har betalt en gjeld på omlag 120 000 euro til et firma som har levert dempere.
De kinesiske eierne har på sin side sagt at alt er greit, at de er god for pengene og at gjelden vil bli betalt. Saken vil nå bli prøvd i en høyere instans.

I 2014 gikk Benelli i underskudd med omlag 800 000 euro og i 2015 var underskuddet på hele 5.7 millioner euro. I år ser det foreløpig ut som de har kommet seg i pluss igjen etter en positiv halvårsrapport, noe som kan sees i samenheng med at de i 2015 kom med nye sykler på markedet.

Etter hva jeg har lest så skyldes dette at de gjør det bra i Asia markedet, mens her i Europa har man vært lunkne til kinesiskbygde sykler som ikke holder den standarden man forventer fra et italiensk merke.
Problemet her i vesten kan sies å være et dårlig nettverk av importører, delelager og utsalgssteder som gjør at kunder som sitter på gjerdet kanskje snur og ser andre veier istedet.

Så får man se da om Benelli og de kinesiske eierne (Qianjiang) klarer å overbevise det vestlige markedet og stable seg på beina igjen eller om dette fører til at de trekker seg ut og blir et rent kinesisk merke, eller om de rett og slett legger ned hele Benelli avdelingen.

http://www.bike.no/nyheter/italiensk-do ... as-konkurs

http://www.asphaltandrubber.com/news/it ... ankruptcy/

https://www.linkedin.com/pulse/you-read ... al-uhlarik

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Benelli slått konkurs av italiensk domstol!

Legg inn av Snikendeugle »

Kjedelig at de ikke har så godt fotfeste rundtomkring i vesten. De har desidert noen av de mer interessante sykkeldesignene.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Benelli slått konkurs av italiensk domstol!

Legg inn av AJ »

La oss inderlig håpe at Benelli, Italias eldste MCprodusent, fortsatt har livets rett.
For første gang på lenge figurerte en av modellene deres på listen over de 100 mest solgte modellene for kort tid siden - i Italia.
Og det sier ikke lite!

Bilde

For egen del håper jeg Benelli overlever. Og til alt overmål håper jeg Benelli etterhvert blir å se som importert her til landet igjen også.
Men det er det kanskje for mye å håpe på... eller? :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Benelli slått konkurs av italiensk domstol!

Legg inn av Nomade »

Tror nok de kinesiske eierne ordner opp i dette.

Jeg er ofte i Thailand og der har Benelli et bra fotfeste og ser rett som det er deres sykler rundt om i trafikken. Synes faktisk Benelli motorsyklene ser tøffe og virker å ha bra byggekvalitet.
2016-01-27 14.31.14.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Benelli slått konkurs av italiensk domstol!

Legg inn av Bjerknez »

Hva skjer egentlig i praksis for en norsk Benelli eier når selskapet går konkurs med tanke på garantier og oppfølging?

laban
Innlegg: 58
Registrert: 03 mai 2015, 21:02
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Re: Benelli slått konkurs av italiensk domstol!

Legg inn av laban »

Bjerknez skrev:Hva skjer egentlig i praksis for en norsk Benelli eier når selskapet går konkurs med tanke på garantier og oppfølging?
Utgjør fint lite, ansvaret havner hos Selger så norsk importør.
I dette tilfeller er det vel ikke noe norsk importør å snakke om ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Benelli slått konkurs av italiensk domstol!

Legg inn av Bjerknez »

Men garantisaker blir vel dekket av produsenten? Hvis produsenten er borte, tror du en liten og presset norsk mc butikk vil ta regningen?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Benelli slått konkurs av italiensk domstol!

Legg inn av Bjerknez »

Dette er klipp og lim fra denne siden:
http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/1 ... ar-konkurs
Båtjuss og båtliv skrev:Hva blir konsekvensen av produsentens konkurs
Når produsenten går konkurs, vil garantien «formelt» bestå, men i realiteten vil alle rettigheter falle bort. Dvs. at kjøper kan ikke lenger reise krav mot produsenten (konkursboet) under garantien og få båten utbedret eller få annen kompensasjon (alt etter hva garantien selv bestemmer). Videre mister kjøperen retten til å henvende seg til annen forhandler for å få retting utført. Det som måtte eksistere av garantikrav, risikerer kjøperen å måtte anmelde som uprioritert fordring i produsentens konkursbo.

Retten til å gjøre gjeldende direktekrav vil ikke falle bort, men det krav kjøper kan gjøre gjeldende vil være et uprioritert krav og adressaten for det vil være konkursboet. Det betyr at kjøper må «konkurrere» med alle andre uprioriterte kreditorer om hva som eventuelt er igjen eter at Staten og produsentens ansatte har fått sitt (som regel er det ingenting igjen heller enn lite).

Resultatet er altså at kjøperen blir sittende igjen med kun sin forhandler/selger å forholde seg til. Selgeren vil naturligvis være bundet av produsentens garanti for egen regning, og alle garantikrav må således oppfylles av forhandleren men uten at denne får noe igjen fra produsenten for sine utlegg til retting osv. Og selgers ansvar etter Forbrukerkjøpsloven er selvsagt det samme.

Den reelle konsekvens er dermed at kjøperen mister produsenten som adressat for krav og må nøye seg med sin selger/forhandle En bivirkning kan muligens være redusert annenhåndsverdi på båten. Men betydningen av dette vil ganske sikkert være liten.
Dette gjelder båt, men regner med at prinsippet er det samme...?

Uansett kjipt og eie en Benelli i disse tider og verdien på sykkelen vil nok synke noen hakk vil jeg tro. Hvem vil vel kjøpe en brukt 1-3 år gammel sykkel uten garanti?

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Benelli slått konkurs av italiensk domstol!

Legg inn av Sprocket »

Bjerknez skrev: Uansett kjipt og eie en Benelli i disse tider og verdien på sykkelen vil nok synke noen hakk vil jeg tro. Hvem vil vel kjøpe en brukt 1-3 år gammel sykkel uten garanti?

Nå er det uansett usikkert om de blir slått konkurs, avgjørelsen har blitt anket så får man se hva som kommer ut av det.
Spørsmålet er vel om de vil fortsette i Europa på lengre sikt eller om de trekker seg ut og satser alt i Asia.
Så vidt jeg vet så har dem trekt seg ut av USA og Canada og latt importører, salgsutsteder og eiere seile sin egen sjø. De var vel på en messe i statene i 2015 for å vise fram nyhetene men om det er noe utsalgsteder der pr nå vet jeg ikke.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Benelli slått konkurs av italiensk domstol!

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev:
Uansett kjipt og eie en Benelli i disse tider og verdien på sykkelen vil nok synke noen hakk vil jeg tro. Hvem vil vel kjøpe en brukt 1-3 år gammel sykkel uten garanti?
Aldri kjipt å eie og kjøre en Benelli Bjerknez :[-(

Når det gjelder andrehåndsverdi så er det noe jeg aldri tenker på med mc - den går under budsjettpost " gøy-konto " og garantier har i praksis gått ut på dato for alle sykler tatt inn via importør i Norge anyway..
På den annen side hvis man treffer den rette entusiasten så kan man vel få brukbart betalt ift de som har feks 1 av en-trillion BMW`er som skal selges :P

Dette koker vel ned til hva den kinesiske kjempen bestemmer seg for av strategiske/kommersielle begrunnelser og dette er jo lommerusk for dem. Utgangspunktet for oppkjøpet den gang var at Benelli har en " eksotisk " klang i det Asiatiske markedet og ved å kjøpe seg inn forholdsvis rimelig og utnytte synergier ved billig arbeidskraft kunne tilby et italiensk brand til en akseptabel pris i Asia.
Den forretningsideen er det jo mange som benytter ( Ktm-India ) men har for QJ sin del ikke slått til i det Europeiske markedet- uten at det betyr all verden for de når vi ser på det enorme markedet i Asia.

For min del som eier av Benelli er det business as usual - aldri vært og kommer aldri til å bli avhengig av noen importører/forhandlere i Norge anyway - har verdens beste forhandler i Nurnberg og en fantastisk homogen og kunnskapsrik gjeng i benelliforum.com.

Tut&Kjør :mc6

Svar