Bikers code

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Ragnhild

Re: Bikers code

Legg inn av Ragnhild »

Baron von Waffel skrev:Jeg blir nok aldri noen ekte biker. Et av mine virkelig store idealer er M. Ghandhi. (Jada, det er et stykke opp til idealet i praksis.)

Men jeg er passifist. Og "Don´t take any shit" kan jeg som passifist ikke ta helt ut.
Gandhi er vel et av de beste eksemplene på "Don't take any shit".
Sivil motstand, ikkevold og passifisme er jo å stå for sine meninger. Og da må konsekvensen bli at man står selv om andre ikke godtar det pasifisten står for.
Pasifisme kan også kalles for "ikke-samarbeid", siden pasifisten ikke samarbeider med den eller de som vil bruke makt mot ham.
F.eks i en ikkevoldelig aksjon hvor aksjonistene blir båret bort. De blir fjernet, men de samarbeider ikke ved at de ikke går selv, men lar overmakta bære seg som sekker. Noen ser på dette som et tap, og som bevis på at det eneste som hjelper er vold. Mens det for pasifisten er en bekreftelse på at hans moralske overbevisning er riktig, og at han har tapt slaget, men vil vinne krigen.
Det var slike aksjoner Gandhi brukte i sin kamp for frigjøring av India, og selv om han ikke sa "We don't take any shit" var det i realiteten det han sa med sin sivile, ikkevoldelige motstand.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bikers code

Legg inn av AJ »

Godt sagt, Ragnhild!
Mye god og jordnær refleksjon i det du skrev :thumleft
Ikke minst fornuft og sannhet som gir "Don't take any shit" mening :drg
I hvert fall gjør det for meg :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Bikers code

Legg inn av Fidel »

olsen skrev:Men det kan jo gå litt langt noen ganger da...som f.eks. meg, som bukker og takker når jeg får kassalappen av jenta på REMA 1000..... :redface

Prekæs!! :thumleft
Det kommer vel an på jenta, det??
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar