Bikers code

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Ragnhild

Bikers code

Legg inn av Ragnhild »

The Biker's Code
by Author Unknown
It used to be that all bikers shared a common bond, an unspoken code of ethics and behaviour that transcended words and was built on actions. There was never a bible written on this Biker's Code and there was no need for such. But the times are a-changin' and there seems to be a lot of new riders out there.

These days the riders you see blastin' down the road are just as likely to be clad in shorts and sneakers as jeans and engineer boots. And the roughest, toughest-looking biker you pull up next to could be your doctor or lawyer and may be wearin' a Rolex watch under his leathers. There's nothing wrong with that, so long as these new riders learn the Code just as we old-timers did. Being a biker used to be about using your creativity to take a basket case old hawg and using only grit and ingenuity, turning it into a one-of-a-kind eye dazzler, then risking your life on the asphalt on a bike you made yourself out of pride. Bikers wore leather and grease because they knew cagers would just as soon run them down as look at them, so they had to be intimidating.

We were a breed unto ourselves with no union, no support group, and in many cases, no family (they threw us out). We had to make it in the world of our own, against all rules, against mainstream society, and against all odds.

We survived and prospered because of the Biker Code and we never took shit from anybody. As an old scooter bro once said, "It's every tramp's job to school the young. How else are they gonna know a Panhead from a bed pan?" With that in mind, we bring you a primer on the basic two-wheeled Code. Take heed, brothers and sisters, for our Code is a hallowed one filled with honour and loyalty, the likes of which have not been since the days of knighthood:

Don't take any shit. Be kind to women, children and animals, but don't take any bullshit. This is an essential part of being a biker. It has to do with respect and honour. Anyone can be a quick-tempered fool. Be cool, stand tall and backup what you say with action.

Never lie, cheat or steal. Another way of saying this is to always tell the truth. Bikers are always the greasy bad guys in the movies, but every real biker knows that his word is his bond. Your word is all you have in life that is truly yours. Guard it carefully and be something noble, for you are a true knight of the road.

Don't snitch. If you see a wrong, fight it yourself, if you are about anything. You'll take care of problems yourself and never feel the need to snitch someone off. Snitches are the lowest life forms on earth, right up there with biker thieves.

Don't Whine. Absolutely no one likes or respects a whiner. Another way to say this is hold your mud. Still another way to think of it is, "Don't sweat the small stuff" Most of life's little inconveniences work themselves out whether you whine or not. Keep your chin up, dammit! You're a biker, not some lowly snail..

Never say die and never give up. Whether it's in a fight, a debate, or a business deal, no matter how bad it gets, a biker never gives up.

Help others. When a brother or sister is broken down by the side of the road, always stop and help them. Even moral support, if that is all you can give, is better than riding on by. Remember life is about the journey, the ride, not getting there. You already are there. And don't just help bikers, show the world that we are better than our image portrays us. Courtesy costs you nothing and gives you everything.

Stick to your guns. Do what you say you'll do, be there when you say you will. This is called integrity. This also goes back to standing for something. Like the song says, "You've got to stand for something or you'll fall for anything."

Life is not a drill. Yeah, this ain't no dress rehearsal. This is life -- go out and take big bites of it. You've got no time to lose and bikers don't stand around waiting for the party to come to them. You only go around once. Tomorrow you could be road kill, thanks to a chain smoker asleep at the wheel of his Caddy. Live life now, make the most of each moment.

All right, now let's review.
• You are a biker, a modern-day knight of the road.
• Protect the weak, walk tall and stand proud.
• Your word is your bond.
• Stick to your guns.
• Don't take any shit.
• Life is not a drill.

Now go forth and ride. When in doubt, ride. That's what we do...ride. If you want to ride around in a Day-Glo Hawaiian shirt and sandals, go for it, but if you intend to look like a idiot, at least don't act like an idiot.

These commandments are just a few of the broad strokes, there is a lot more to being a biker than buying a bike. If you just buy a bike, you are a motorcyclist.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bikers code

Legg inn av Intruder »

Da er vel ikke jeg ekte biker enda.....Men kanskje underveis......


:mc5
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bikers code

Legg inn av AJ »

Mye bra her, gitt!

Ved første gjennomlesing falt jeg for disse 'læresetningene'...:

"Help others. When a brother or sister is broken down by the side of the road, always stop and help them. Even moral support, if that is all you can give, is better than riding on by. Remember life is about the journey, the ride, not getting there. You already are there. And don't just help bikers, show the world that we are better than our image portrays us. Courtesy costs you nothing and gives you everything."

"• Protect the weak, walk tall and stand proud."

"• Don't take any shit."

Gode leveregler, som det alltid er godt å bli påminnet om :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
olsen
Innlegg: 20
Registrert: 12 okt 2005, 20:10
Motorsykkelen din: Honda VFR750F (RC36)
Sted: Halden

Re: Bikers code

Legg inn av olsen »

...for mye U.S.Away for meg...."stand tall, be proud".... :gk
When the going gets tough, the tough get going...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bikers code

Legg inn av AJ »

olsen skrev:...for mye U.S.Away for meg...."stand tall, be proud".... :gk
Jo, jo... sant nok, Olsen

Men til noe helt annet... ser fram til å kjøre den 'nye' Viffer'n din, eller... :scratch

:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
olsen
Innlegg: 20
Registrert: 12 okt 2005, 20:10
Motorsykkelen din: Honda VFR750F (RC36)
Sted: Halden

Re: Bikers code

Legg inn av olsen »

Om jeg ser frem til...!! :-k Ja, gjett men den hersens vinter'n ser ikke ut til å ville gi seg... :ills
Nei, jeg får vel være tålmodig men håper jo på april da... 8)
When the going gets tough, the tough get going...

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bikers code

Legg inn av mekkern »

HA.....er nok nedi traktene dine før april tenker jeg.... :mk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Ragnhild

Re: Bikers code

Legg inn av Ragnhild »

Været diskuterer vi i værtråden. Kjøreopplevelser har vi også flere egnede tråder for.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bikers code

Legg inn av AJ »

Ragnhild skrev:Været diskuterer vi i værtråden. Kjøreopplevelser har vi også flere egnede tråder for.
Veeel...
nå var det vel strengt tatt jeg som sporet av i denne tråden med invitten til olsen om hvorvidt han så fram til å hive seg på sin nyinnkjøpte VFR.
Dette ble på ingen måte gjort fordi jeg syntes 'Bikers code' tråden er uinteressant eller kjedelig. Men litt avsporing uten å havne helt på jordet har vi greit i andre tråder her på Forumet (jfr. villbloggingen... 8) ) så faren for at denne tråden skulle blir til noe helt annet tror jeg det ikke er noen fare for.
Derfor mener jeg nok at det er på sin plass å mene at moderator i dette tilfellet var en smule for streng...

Ok, da fortsetter vi gjerne med synspunkter på bikerkodene... :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Bikers code

Legg inn av Misha »

Mye av dette er jo normal folkeskikk. Og høvler man av toppene, US away som olsen så fint kaller det :thumleft , så er resten noe til ettertanke.
Spesielt denne:

"Life is not a drill. Yeah, this ain't no dress rehearsal. This is life -- go out and take big bites of it. You've got no time to lose and bikers don't stand around waiting for the party to come to them. You only go around once. Tomorrow you could be road kill, thanks to a chain smoker asleep at the wheel of his Caddy. Live life now, make the most of each moment."


Og når vi kommer til denne...

"Don't Whine. Absolutely no one likes or respects a whiner. Another way to say this is hold your mud. Still another way to think of it is, "Don't sweat the small stuff" Most of life's little inconveniences work themselves out whether you whine or not. Keep your chin up, dammit! You're a biker, not some lowly snail.. "

...så går jo debatten om været høyt i disse dager... :vs








Og jada, jeg er med på det jeg også :-
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Ragnhild

Re: Bikers code

Legg inn av Ragnhild »

Jeg har fått kritikk for at jeg har vært for tøff i modereringa mi, og at enkelte derfor ikke er like aktive på forumet. Det beklager jeg sterkt, for det er ikke det jeg vil oppnå. Er jo en grunn til at kommunikasjon er et fag på universitetsnivå, mens det faktisk burde vært pensum i barnehagen.
Jeg synes det er greit med slike tilbakemeldinger, og har ikke noe i mot å få dem direkte, f.eks på en PM. Hvordan jeg takler kritikken og om jeg klarer å omsette den i praktisk handling vil tida vise. Men jeg har ikke tenkt å legge enda et godt forsett sammen med de andre brosteinene i veien til helvete.
Bikers code som jeg la ut over her, ligger rundt på nettet i forskjellige utgaver, men et av hovedtrekkene er som Misha sier: Alminnelig folkeskikk.
Det å ha respekt for andres meninger går også igjen. Man får den respekten man viser andre.
For meg handler sykkelen og livet på veien om å respektere min kunnskap om sykkelen og dens begrensinger, forståelse for mine egne begrensninger og i ytterste konsekvens respekt for hva og hvem jeg er. Sykkelen krever at jeg er der, akkurat nå. Den godtar ikke at jeg er i Kualalumpur, mens han er på vei inn i en sving som jeg ikke ser hvor fortsetter.
Ett nettforum er kanskje ikke så krevende, det lever sitt eget liv i en hastighet som passer det. Enkelte ganger er det masse liv og innlegg både her og der. Andre ganger er det veldig så stille og rolig på forumet. Noen drar seg kanskje opp fordi Andre har en språkføring som kanskje er litt mer direkte enn Noen kan fordra. Og Alle har sin egen oppfatning om hvordan tinger og tanger skal gjøres og sier fra om dette i en tone som Noen og Enhver mener er uhøflig og upassende. Og Alle som er ei utålmodig sjel, med mark i baken og liten forståelse for at Andre bruker sin tid på sin måte, kan dra av gårde i si retning og si fra både klart og tydelig at slik vil ikke jeg ha det. Og når Alle og Enhver har hver sin oppfatning av hva respekt for andres meninger er, da kan det bli til at Noen takker for seg. Mens Andre står der med skjegget i postkassa og lurer på hvor Alle har gjort av seg.
Bikers code kan være et element i en samtale om hvordan forumet kan utvikle seg og fortsatt være et godt forum med mange aktive brukere. Kreative og kritiske tilbakemeldinger er en forutsetning for en slik samtale. Og som moderator må jeg tåle at det er mange meninger om hvordan jeg skjøtter jobben min. Og jeg gør den ikke bedre uten konstruktive tilbakemeldinger.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bikers code

Legg inn av AJ »

Vi MCister/motorsyklister/bikere eller hva man liker å kalle seg selv kan være enig og uenig om mye, men at det snart kan holde opp med å snø, er vi sikkert enige om alle sammen. Eller hva? :scratch

Ok... ser denne...
"Don't Whine. Absolutely no one likes or respects a whiner. Another way to say this is hold your mud. Still another way to think of it is, "Don't sweat the small stuff" Most of life's little inconveniences work themselves out whether you whine or not. Keep your chin up, dammit! You're a biker, not some lowly snail.."

... men det er snart like før... :grt
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Bikers code

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg blir nok aldri noen ekte biker. Et av mine virkelig store idealer er M. Ghandhi. (Jada, det er et stykke opp til idealet i praksis.)

Men jeg er passifist. Og "Don´t take any shit" kan jeg som passifist ikke ta helt ut.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Bikers code

Legg inn av cheron »

Samme her.. Har heller ikke noe ønske om å bli biker... Er en kar som liker å kjøre mc, har barn og samboer og snart millionær i gjeld... :knegg

Passifist vil passe meg også :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
olsen
Innlegg: 20
Registrert: 12 okt 2005, 20:10
Motorsykkelen din: Honda VFR750F (RC36)
Sted: Halden

Re: Bikers code

Legg inn av olsen »

Hællæ igjen.....

Det er klart jeg er enig i det meste som som står i "BikersCode"! Skulle bare mangle.... :gk

Men...unskyld meg altså...jeg synes det blir litt svultsig mye av det som kommer fra den del av verden!

Vanlig, allminnelig folkeskikk som høflighet, respekt, vennlighet prøver jeg å opptre med, så langt det lar seg gjøre ovenfor andre.... :cheers

Men det kan jo gå litt langt noen ganger da...som f.eks. meg, som bukker og takker når jeg får kassalappen av jenta på REMA 1000..... :redface

Prekæs!! :thumleft
When the going gets tough, the tough get going...

Svar