Import fra sverige

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Boston
Innlegg: 7
Registrert: 23 apr 2016, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Import fra sverige

Legg inn av Boston »

Hei

Vet ikke om dette er rette plassen, men prøver.

Ska hente en kawasaki vn1500 mean streak i sverige neste fredag.
Har hat litt problemer med å få selger til og forstå jeg må ha både del 1 og 2 av vognkortet.
Men skulle få det til slutt etter litt om og men.
Han vil ikke signer del 2, fordi han er redd for og ikke få den avregisrerte i sverige etterpå.
Men får jeg den på skilt i Norge når vi ikke har skrevet under på del 2 når jeg skal til biltilsynet?
Å får jeg aldri sykkelen på skilt i Norge hvis han avregistrer den i sverige før jeg får skilt på den i norge?
De jeg til slutt har kommet i kontatkt med til statens vegvesen, har ikke hvert til mye hjelp ang dette.

Her et utdrag fra hva han foreslår.

Hej
Jag har talat med Transportstyrelsen, och så här kan vi göra.
1. Du får original registreringsbevisen del 1 och 2, jag behåller kopior, vi ska inte skriva något på dem.
2. Skylten, ja där finns det motstridig information. Vi låter den sitta på, men man borde kunna ta bort den, eftersom du inte ska köra hjem MCn.
3a. När du passera den Norska tullen och får tullintyget, tar du en kopia på det och sänder det till mig, elektroniskt eller med vanlig post.
3b. Alternativt till tullintyget är att du tar en kopia på ditt nya Norska registreringsbevis och sänder det till mig, elektroniskt eller med post.
3c. Jag behöver ett av dess dokument för att kunna ställa av (avregistrera) MCn i Sverige
4. Jag tar fram från Transportstyrelsen (den svenska) ett dokument ”Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES”.
På det ska jag ange MCns identitet, ditt namn och adress, inget annat om vår affär, och jag ska bifoga minst ett av de dokumenten i punkt 3a och 3b (därför kan du få Registreringsbevis 1 +2).
5. Punkt 4 gör jag 1 vecka efter vi gjort klart affären, dvs 1 vecka efter ägarbytet sänder jag in dokumenten om att MCn bytt ägare till den svenska Transportstyrelsen. Det vill säga att du har 1 vecka på dig att göra klart det du ska i Norge.

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Sted: A.Agder

Re: Import fra sverige

Legg inn av Thruxton »

Hvorfor ikke ta med norske prøveskilt? Da trenger du ikke de svenske skiltene. Og han kan avregistrere sykkelen før du kommer. Og du får med begge vognkortene.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Import fra sverige

Legg inn av EasyRider »

Hei.


Han trenger ikke å signere vognkort del 2.

Men VIKTIG at du får med vognkort del 1 og 2 originale.

Hvis du skal frakte mc på henger/ i bil. Trenger ikke du skiltet
Dem kan ha bare levere selv. Eller hvis du vil ha dem med så leverer du det på biltilsynet når du viser den.

How do do it:

Skriv salgskontrakt med beløp (dette er for moms beregning inn i Norge) og begge signerer.
Få med originale vognkort 1 og 2
Stopp på grensa få import pappirer og betal moms.
Når du kommer hjem send import papiret til selger via mail eller post. Ellers så får han ikke avregistrert sykkelen i Sverige.
Bestill time hos biltilsynet
Vis sykkelen, Få den godkjent.
Betal engangsavgiften til Skatteetaten NB! raskest er å reise til banken betale og få kvittering.
Betaler du over nettbank må du vente på klistermerke kvittering. Biltilsynet godtar kun gyldig kvittering. Og skatteetaten kan ikke hjelpe med å få det bekreftet ovenfor biltilsynet om det er betalt, så dette er viktig.
Få forsikring på doningen.
hent og betal for skilt.
God tur med mean streaken :D
Sist redigert av EasyRider den 23 apr 2016, 17:17, redigert 1 gang totalt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Import fra sverige

Legg inn av EasyRider »

Jalla. Trykka på feil knapp. Dobbelt post :crazy:


Jo og en ting til. Er viktig at du har original eksos på sykkelen eller får den med.
Da går det lettest hos biltilsynet. Har du effekt anlegg på må dette dokumenteres at det er laget til DEN sykkelen og er E merket. eller tilsvarende merking. Det finnes 2 eldre godkjenning merker fra England også. (Gjelder vel helst eldre sykler som er veteraner)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Boston
Innlegg: 7
Registrert: 23 apr 2016, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Import fra sverige

Legg inn av Boston »

Takk for svar folkens :D sykkelen har effektanlegg men orginalt følger med.
Men det står på hyper charger luft filter, å han har ikke det originale, må jeg skaffe orginalt luft filter eller godtar de det til biltilsynet?
Ellers er sykkelen orginal :)

Boston
Innlegg: 7
Registrert: 23 apr 2016, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Import fra sverige

Legg inn av Boston »

Å må jeg få skilt på før han kan avregistrere? Eller er ikke det nøye når jeg har del 1 og 2 av vognkortene?
Har ikke penger til og få på skilt før i sommer:/

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Sted: A.Agder

Re: Import fra sverige

Legg inn av Thruxton »

De bryr seg neppe om luftfilteret. Bare ikke å nevne det.
Når selger får importpapirene fra deg kan sykkelen avregistreres i Sverige.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

Boston
Innlegg: 7
Registrert: 23 apr 2016, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Import fra sverige

Legg inn av Boston »

Da nevner jeg ikke luft filteret.
Formulert me kansje ikke bra nok, men han vil jo ha kopi av toll papirene som jeg får på tolla, så han kan avregistrere sykkelen fortest mulig. Å da lurer jeg som sagt på om det blir et problem for meg å få gjort alt i Norge, hvis han avregistrer sykkelen for export, før jeg får den registrert i norge.
Kort fortalt, må jeg registrer sykkelen med en gang, eller kan jeg vente selv om han avregistrer den i sverige?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Import fra sverige

Legg inn av Kawagutten »

Det har ikke noe å si for deg om den er avreistrert i Sverige,bare skriv opp skilt nr eller ta bilde av sykkel med det på i tilfelle de lurer. Og når det gjelder moms så er det også mulig å låne pc hos tollvesenet og betale den der for da slipper de å vente på kvitering fra banken.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Boston
Innlegg: 7
Registrert: 23 apr 2016, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Import fra sverige

Legg inn av Boston »

Tusen takk for hot svar folkens :-)
Da blir d ny sykkel neste helg :-D
Noen som vet om d finnes noen mean streak'er i Norge i d hele tatt?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Import fra sverige

Legg inn av AJ »

Boston skrev:Tusen takk for hot svar folkens:-)
Da blir d ny sykkel neste helg:-D
Noen som vet om d finnes noen mean streak'er i Norge i d hele tatt?
Gratulerer - på forhånd... ;) og velkommen hit til MCsiden.no, Boston :vs

Om det finnes flere Mean Streaks i Norge vet jeg ikke.
Men én ting vet jeg, og det er at jeg prøvekjørte en Kawazaki Vulcan 1500 på Gjøvik i 1993, tror jeg det var :-k ... og husker fortsatt den kjøreopplevelsen ;) .
Sykkelen hadde fire gir og på prøveturen fra Gjøvik til Biri var det bare å slå fast at biken hadde to gir for mye :crazy: .
Andre og fjerdegir holdt i massevis :knegg .

Artig sykkel, helt klart. Men noen langturmaskin er jeg vel litt tvilende til at den er... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Boston
Innlegg: 7
Registrert: 23 apr 2016, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Import fra sverige

Legg inn av Boston »

Takk :-)
Nei skal ikke på lang tur uansett så :p

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Import fra sverige

Legg inn av Kawagutten »

Boston skrev:Tusen takk for hot svar folkens :-)
Da blir d ny sykkel neste helg :-D
Noen som vet om d finnes noen mean streak'er i Norge i d hele tatt?
Ja en kamerat har en sånn,husker ikke årsmodell.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Import fra sverige

Legg inn av EasyRider »

Kawagutten skrev: Og når det gjelder moms så er det også mulig å låne pc hos tollvesenet og betale den der for da slipper de å vente på kvitering fra banken.
Moms betaler du på tollen. Dette regner jo tollerne ut når du registrerer sykkelen for import.
Så det er bare å betale i skranken. Men du må ikke. Du kan betale senere hvis du vil det.

Men engangsavgiften skal nå betales til skatteetaten. Dette er nytt fra i år.
Og det er her du må ha kvittering fra banken. Ellers ingen skilter fra biltilsynet.
Jeg var igjennom denne prosessen i mars :)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Boston
Innlegg: 7
Registrert: 23 apr 2016, 16:46
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Import fra sverige

Legg inn av Boston »

Okei:-) takk for gode svar.
Blir et stykke å kjøre (30t t/r) men svensken tilbyde overnatting å noen pils, så går vel greit:-)

Svar