Tråden om vitenskap og forskning om MC

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
MC: BMW R1200R

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av ATWindsor » 23 apr 2016, 15:56

Fjeldern skrev:
PoseFant skrev:http://www.iihs.org/iihs/topics/t/motor ... otorcycles

Har vi en tilsvarende statistikk for Norge ?
I 2010 (det jeg fant tall på dødsulykker på motorsykkel og bil på), så var sto motorsykkel for 12.5% av alle dødsulykker. Hvis man da tar gjennomsnittligkjørelengde, og hvor mange færre kjørte kilometer det er for motorsykler i forhold til bil, så kan man vel finne det ut. Men 26 ganger vil nok stemme, om ikke enda større for Norge.
Høres mye ut, i 2005 var det 10 ganger flere per kjørte kilometer i norge, og differansen har minket over tid.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
MC: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av EasyRider » 23 apr 2016, 17:43

NMCU hadde vel en bruker undersøkelse i våres.
Kan være vi får noen ny opplysninger der. Tenker da spesielt på kjørte km i året.
Det er jo helt random hvor mye folk kjører. Jeg har snakket med folk som kjører under 100 mil i året og andre igjen som kjører 2000 mil.
Så her er det muligheter til å få fram nye tall i lyset.

Nå håper jeg det var mange som deltok på denne undersøkelsen. Det gangner jo bare vår sak vil jeg tro :)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Fjeldern
Innlegg: 205
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
MC: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Fjeldern » 24 apr 2016, 11:10

ATWindsor skrev:
Fjeldern skrev:
PoseFant skrev:http://www.iihs.org/iihs/topics/t/motor ... otorcycles

Har vi en tilsvarende statistikk for Norge ?
I 2010 (det jeg fant tall på dødsulykker på motorsykkel og bil på), så var sto motorsykkel for 12.5% av alle dødsulykker. Hvis man da tar gjennomsnittligkjørelengde, og hvor mange færre kjørte kilometer det er for motorsykler i forhold til bil, så kan man vel finne det ut. Men 26 ganger vil nok stemme, om ikke enda større for Norge.
Høres mye ut, i 2005 var det 10 ganger flere per kjørte kilometer i norge, og differansen har minket over tid.
Kan hende 2010 var et uår. Vil alltids gå litt opp og ned. Men jeg fant ikke noen konkrete data for dødsulykker per kjørte kilometer, eller hva dem mente gjennomsnittligkjørelengde for motorsykkel var i 2010, så blir foråsvidt bare gjetting.
10 ganger er da nok det synes jeg

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2047
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 » 29 apr 2016, 18:15

gsx750_80 skrev:Jevnlig motorsykkelkjøring kan bedre visse kognitive ferdigheter.

I artikkelen under står bla at:

"...Over the course of a couple of months, those riders used a motorcycle for their daily commute and in other everyday situations while Dr Kawashima and his team studied how their brains and mental health changed.

The upshot was that the use of motorcycles in everyday life improved cognitive faculties, particularly those that relate to memory and spatial reasoning capacity. An added benefit? Participants revealed on questionnaires they filled out at the end of the study that their stress levels had been reduced and their mental state changed for the better. ..."

http://crasstalk.com/2012/02/riding-a-m ... st-sexier/

Så at jeg hadde "hijacket" et tema som AJ tidligere hadde vist til. Det var jo ikke helt bra. Ikke nok med at jeg holder på
å bli gammel, jeg er muligens presenil og (Bank i bordet). Uansett, da får jeg heller ta et tema om gamlinger og mc:

"....Older bikers are three times as likely to be seriously injured in crashes than younger riders, despite being in fewer wrecks. ..."

Eldre mc-førere har i følge en forskningsartikkel 3 ganger så store sjanse, statistisk sett, til å bli stygt skadet i krasj
som yngre, til tross for færre antall uhell, ser det ut som.

Om denne saken: http://www.consumerreports.org/cro/news ... /index.htm
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2047
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 » 04 aug 2016, 11:02

mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29105
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ » 11 aug 2016, 00:26

Ny doktorsavhandling: Framtidens motorcykel har tre hjul och krockkuddar

http://media.folksam.se/sv/2016/06/07/n ... ockkuddar/

Interessant...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5809
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Jompa » 11 aug 2016, 09:46

AJ skrev:Ny doktorsavhandling: Framtidens motorcykel har tre hjul och krockkuddar

http://media.folksam.se/sv/2016/06/07/n ... ockkuddar/

Interessant...
Ok, ABS-bremser er for lengst vanlig, kollisjonspute (airbag) finnes allerede på noen sykler.
Begge deler har sin hensikt, men hvorfor tre hjul ?
Er det kun for at man skal kunne bli sittende på sykkelen etter en smell ?
Det virker lite troverdig når vi vet at folk kan bli slengt ut av både biler og busser ved kollisjon.
Skal man bli på sykkelen må den vel ha sikkerhetsbelte og veltebøyle i tillegg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 625
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Geiroe » 11 aug 2016, 20:19

Da kan man vel egentlig bare kjøpe seg en bil uten tak.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29105
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ » 12 aug 2016, 00:15

Geiroe skrev:Da kan man vel egentlig bare kjøpe seg en bil uten tak.
Ikke ubetinget enig i det, nei... :[-( .

Selv med en Piaggio MP3 opplevde jeg det som ganske artig å kjøre både på rettstrekker og i svinger. Ikke minst funket den helt greit ved forbikjøringer også.

Skal si meg enig når det gjelder Can-Am prinsippet og ordinære trikes. De er for brede og har ikke de dynamiske svingegenskapene som bl.a. Piaggio scooteren.
Videreutvikles det konseptet med heftigere motorer og samme smale foraksling, så tror jeg faktisk dette kan blir skikkelige artige kjøyregreier :D .
Yamaha har jo noe på gang. Så får vi se hva som kommer ut av det.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 532
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av E-strom » 12 aug 2016, 11:03

AJ skrev:
Geiroe skrev:Da kan man vel egentlig bare kjøpe seg en bil uten tak.
...Skal si meg enig når det gjelder Can-Am prinsippet og ordinære trikes. De er for brede og har ikke de dynamiske svingegenskapene som bl.a. Piaggio scooteren...
...og i tillegg svinger de "feil" - altså de kontrastyres ikke men man må svinge den veien man skal og legge vekten over som på en snøskuter :-k

Men det er flere som tenker som Piaggio og Yamaha - altså mekanisme uten stiv aksling - men hvorfor? :scratch

https://www.tiltingmotorworks.com/

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29105
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ » 12 aug 2016, 11:11

E-strom skrev: Men det er flere som tenker som Piaggio og Yamaha - altså mekanisme uten stiv aksling - men hvorfor? :scratch

https://www.tiltingmotorworks.com/

Bilde
Ja, det kan man gjerne spørre om ;) .
Uimotståelig trang til å finne opp nye nytt, kanskje?

Fordelen med disse trehjulingene er dog at de ivaretar svingfølelsen slik at man faktisk får en opplevelse av å kjøre motorsykkel fortsatt.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2047
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 » 15 jan 2017, 13:43


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29105
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ » 15 jan 2017, 13:55

gsx750_80 skrev:Selvbalanserende Honda: https://www.youtube.com/watch?v=Okf283Ct-NY
Spennende :yeyeye !
Konseptsykkelen ser jo bra ut også :thumleft .
I motsetning til mye annet rart vi har sett fra Honda de senere år...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
MC: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Zettexx » 15 jan 2017, 14:50

Har nettopp hatt runden med ulykke osv..

Ved siste kontroll sa legen fra Traume avdelingen på Ullevål ( som behandler denne type skader som hovedfelt ) ...."vi får ikke så mange alvorlige mc ulykker lengre".

Det var en del mindre, som oftest ble de behandlet greit med litt gips og noen sting på lokalsykehus.

Han var relativt tydelig på at dagens fokus på kjøreutstyr hadde en stor del av æren, fordi det hadde vært lite nedgang i antall dødsulykker....

Hva er så konklusjonen ? Hos meg ble det at vi stort sett kjører fornuftig nok, og klær oss riktig. All snakk om grisekjøring og fart blir for lett. Det viser statistikk ved laser kontroller. Det er ikke så mange mc som blir tatt i stor fart.

Vi er nå heldige som har veier der du kan ha det moro i 80 km/t....og da er faren for de store skadene mye mindre enn når vi ræser avgårde i 180.....og det går galt.

"Ekstremadferd" som rus og manglende førerkort, stjålet mc osv er viktige grunner til at statistikken er dårligere enn vi fortjener.

Jeg er dessverre ikke blant dem som mener at kursene har gitt meg noe som trygger min hverdag.

De som først velger å ta slike oppdateringer på kurs, er som oftest ganske "safe" fra før. Min opplevelse har heller vært at noen har lært seg å ta svingene i større fart....og gjør det.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2047
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 » 16 des 2017, 13:02

AJ skrev:
10 jan 2016, 11:49
Jeg tror ikke vi har noen tråd om MC-vitenskap her inn på MCsiden.
Som alt annet så forskes det helt sikkert ganske mye når det gjelder motorsykler. Både når det gjelder teknikk, mekanikk og forskning knyttet til kjøreegenskaper og sikkerhet.
Regner med at det er en og annen bruker her inne som er interessert i denslags, som f.eks. denne. Fortsatt aktuell selv om det er gått noen år siden den ble publisert:

https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream ... s_2004.pdf

En omfattende og kanskje litt innfløkt artikkel som vi satser på at enkelte brukere her inne kan være interessert i, og kanskje til og med kommentere og komme med supplerende info.
Andre vitenskapsbaserte artikler om MC, og gjerne nyere enn den det er linket til i dette innlegget, er selvfølgelig velkomne.
Diverse artikler, der enkelte kanskje kan finne noe interessant:
http://motorcyclestudies.org/category/volume-13-2017/
mvh

-gsx750_80

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ringeklokke og 4 gjester