Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av AJ »

Det er ikke meningen å sette i gang en diskusjon om det politiske skiftet i Oslo og andre større byer etter årets kommunevalg, men det kan være interessant å høre hva folket her inne mener om tohjulingenes framtid og fortrinn i den "grønne" framtiden politikerne legger opp til. Ikke misnt i Oslo.

Denne video'en taler varmt for MC'ens fordeler. Kanskje aller helst småkubikkerne, men likevel...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=mjXJ3dc_4NE[/video]

For de som syns temaet er interessant, kjør debatt :-) !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av The Cowboy »

Hva disse tullegrønne med litt rødt i seg kommer til å faktisk vedta må no gudene vite (jah, ikke så stor fan av de partiene til venstre for høyre akkurat! hehe)..

Men siden de no truer med ett bilfritt sentrum, har jeg en skremmende tanke om at dette vil inbefatte motorsykler og.. Da det jeg antar de faktisk er imot, er forbrenningsmotoren.. Og der slipper ikke MC unna heller, selv om det blir langt mindre forurensning med en MC kontra en bil..

Er vel bare hybrider og el kjøretøy som kommer inn til slutt..

Dog har jeg liten tro på at de får gjennomført dette, og jeg har ikke store trua på at de blir sittende lenge.. Tror Oslo folket fort får opp øya til stormannsgalskapen til de folka.. Som har gått til det skrittet å kalle det for en "by regjering".. (om det har gått under det navnet før, beklager jeg for at jeg tror dette er noe nytt fenomen!)

Men siden de er imot det meste som kan forbedre tilværelsen i Oslo, for for det meste som vil gjøre den surere, (rart Oslo folket ikke har sett dette før men..) så har jeg som nevnt liten tro på at de kommer til å sitte i ro og fred de neste 4 årene, om de kommer så langt! (de har jo allerede truet med å gå av så.. hehe!)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av kjellv »

MDG har hatt en formidabel vekst de siste årene, men ar de skulle klare å få så stor makt som dette så brått er nok vanskelig for flere enn meg å forstå.
Men jeg tror nok at mange velgere vil våkne når de ser denne politikken i praksis. Det finnes ikke sammenheng i den, den er bygget opp om Rasmus Hansons retorikk.
Jeg vil spå denne "byregjeringa" en kort levetid :mk

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av TOH »

kjellv skrev:MDG har hatt en formidabel vekst de siste årene, men ar de skulle klare å få så stor makt som dette så brått er nok vanskelig for flere enn meg å forstå.
Men jeg tror nok at mange velgere vil våkne når de ser denne politikken i praksis. Det finnes ikke sammenheng i den, den er bygget opp om Rasmus Hansons retorikk.
Jeg vil spå denne "byregjeringa" en kort levetid :mk
+1
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av erik m »

Det er naturligvis folk med alle politiske avskygninger her inne. Og bra er det! Sjøl har jeg akkurat lest hele byrådserklæringa (ikke Hegnar eller DN sine versjoner, men altså den ekte erklæringa!) Og i avsnitt etter avsnitt har jeg ropt "YESS! ENDELIG!! SÅ JÆVLA BRA!!! Men så har jeg jo sjøl jobba hardt for denne endringa! Å være yrkessjåfør innafor Ring 1 i dag er jo et h..., både for taxi, buss og ikke minst varetransporten.
Det store spørsmålet er jo mc da.
Jeg skal i hvertfall gjøre alt jeg kan i mitt parti, Rødt, for at mc skal være unntatt fra begrensningene, og fortsatt behandles behandles på samme måte som buss og Taxi!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av Relax »

Et land ..eller en by ,,får politkerne de fortjener :sk?
Når snart bare halvparten av stemmeberettige gidder å stemme , så mister de store partier mye innflytelse ... Mindre , mer ivrige partier vinner fram ;-)

Når luftkvaliteten er så dårlig som den er i deler av Oslo, så må noe gjøres , men det er forskjell på å barbere seg og skjære av hele hode;)

Ang Oslo sentrum , så er ikke den saken "ferdig snakket" på lenge ennå! Alt for mange uløste utfordringer før sentrum blir bilfritt. Det blir MANGE som må få "disp"..osv osv...eller trekke grensene slik at Oslo sentrum blir ennå mindre..!?

Men at MC , på noen måte, bli prioritert som et unntak for "by regjeringen" .....lol..morsomt navn..... det er jeg ikke optimist på ;) :sorry Tro'kke de ser noe sjarm med MC ;)

jmho ;-)
"Do the right thing"

evergud
Innlegg: 29
Registrert: 25 aug 2012, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 2017

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av evergud »

The Cowboy skrev:tullegrønne ... truer med ett bilfritt sentrum ... Er vel bare hybrider og el kjøretøy som kommer inn til slutt ... stormannsgalskapen til de folka ... de er imot det meste som kan forbedre tilværelsen i Oslo ... (rart Oslo folket ikke har sett dette før men..)
Beklager, men dette her ser jeg altfor ofte til at jeg klarer å holde kjeft nå. En som selv ikke bor i Oslo og tror at alle reguleringer er til for å gjøre livet surt for folk og dermed kaster om seg med negative uttrykk og ikke ett eneste argument. Altså: Det gode med bilfritt sentrum er altså ikke i første rekke reduserte utslipp (selv om det er en fin bonus, spesielt lokalt og på vinteren), men å gjøre det fint for folk å gå, sykle og rett og slett være i byen. Hva i all verden skulle være så stormannsgalt, tullegrønt og mot alt som forbedrer tilværelsen i Oslo med det?

Men dette er en politisk avsporing, er jeg redd.

Angående MC i sentrum, så vet jeg ikke helt hva som tenkes. Vet ikke helt selv hva som er lurt heller, men egne MC-parkeringer i nærheten er uansett bra.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av mortenolb »

Er MC så mye grønnere enn bil da? Bruker jo strengt tatt omtrent samme mengde drivstoff.

Jeg har vel i utgangspunktet ikke så mye grunnlag for å uttale meg om det, siden jeg ikke bor i Oslo, men jeg har "bodd" der i to uker, og på de to ukene savnet jeg aldri bil. Jeg er av den oppfatning at så lenge man bor innafor ring 2, så kan du ta bena fatt nesten over alt, ellers er kollektivtilbudet så brukbart at det ikke trenger å være et problem. Å ha bil og bo i Oslo sentrum tror jeg bare hadde vært stress, med mindre man har en jobb utenfor kjernen så det ikke er bare-bare å ta buss/trikk. Jeg ser absolutt fordelen med et bilfritt sentrum, selv om det kan gjøre ting litt vanskeligere, særlig for folk utenbysfra. Når man bor der er det greit, men hvis man ikke er kjent i området og kommer dit med bil, for så å måtte parkere utenfor sentrum og ta trikken dit man skal.. Vet ikke hvor lett det hadde vært for folk. Så spørs det jo litt hva de vil definere som sentrum?

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av Fjeldern »

Nå går jo MDG politikkere fra diskusjoner hvor dem påstår at det ikke er behov for biler i Oslo sentrum og rett inn i en taxi, så hvor seriøst dem tar sin egen politikk vet nå ikke jeg. Spesielt da unnskyldningen etterpå var at "noen få ganger da hun har dårlig tid tar hun taxi". Som da poengterer at hun faktisk er avhengig av bil i Oslo sentrum alikevel, hvis dem da ikke mener at politikkere eller folk med hastverk skal være fritatt.

Men mer på sak: Ser ikke for meg at MC vil bli fritatt her. Selv om MC, i forhold til bil, trenger 1/3 av parkeringsplassene, forurenser generelt mindre (det er "bysykler" som er nede i under 0,2 på mila, som er bedre enn samtlige hybrid biler (Porsche 918 Spyder var for litt siden den hybrid bilen med minst utslipp i Norge, og mener den ble oppgitt til 0,24l per mil.)). Mindre plass tar en motorsykkel også i trafikken, så den bidrar langt mindre til kø, og den forurensningen der.
Så selv mener jeg at MC er en fin måte å løse mye av problematikken på. Nå er det vel så det etterhvert vil komme flere typer el-sykler også. Ville vært artig å se om det blir noe utbredt.

Men når det kommer til miljøaspektet på dette, så har vel Stokholm(?) hatt gratis parkering utenfor byen, med gratis busser inn. På den måten å fjerne mye av rushtrafikken. Kreative og effektive løsninger fungerer mye bedre enn forbud.
Økning av drivstoffkostnadene til folk er også veldig lite effektivt, hvis da ikke målet er å urbaninsere Norge ytliggere, og dermed legge ned hele bygde-Norge.
Hørt et forslag av en miljøpolitiker at dem bare trengte å øke litersprisen i storbyene. Men da vil det jo bare være at mange drar ut av byene for å fylle drivstoff.

Men at trafikken i Oslo burde minske er vel ingen uenig i, og

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av mortenolb »

Apropos politikere, og særlig MDG.. Hun som er førstekandidat for MDG i Tønsberg gikk ut i avisa og sa at "Hun skal kvitte seg med sin Range Rover. Jeg skal bytte til hybridbil og kjøpe elsykkel" .. Så gikk det vel et par uker til det kom en ny artikkel, hun satt i Range Roveren, gliste, og sa at hun ikke selger den allikevel, fordi det var vel en guilty pleasure ... Så da er vel alt greit så lenge man føler seg litt skyldig.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av jongsanim »

Har bodd 2 år i sentrum og 7 år på Torshov (nå 5 år på Holmlia). Har aldri hatt behov for å kjøre bil til byen.

(Og når det gjelder taxi-politikern tok hun taxi utenfor ring 1, ikke privatbil innenfor ring 1. Hvor er logikken å bruke dette som argument mot dem?)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av mortenolb »

Jeg mener da at taxi, buss og varetransport må være lov i et "bilfritt sentrum".

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av PoseFant »

Tipper det kommer til å omhandle alle kjøretøy som går på diesel og bensin.
Ganske enkelt fordi antall mopeder vil øke hvis man tillater tohjulinger.

Så selv om en moderne dieselbil og en motorsykkel forurenser mindre enn de store elbilene, havner de nok under samme kam.
Man ser ikke for seg praktisk gjennomførbar politikk i Oslo som er basert på fakta, men symbolpolitikk for å vise oss frem for resten av verden.

Motorsyklister har dessverre på seg symboler av og til som ikke myndighetene aksepterer.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av hakhap »

Har ikke følgt tråden men er det noen forskjell I forurensning på en bil som bruker 0.7 på milen mot en mc med samme forbruk?

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

evergud
Innlegg: 29
Registrert: 25 aug 2012, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 2017

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av evergud »

Et par ting:

1. Oslo sentrum er i denne sammenhengen her innafor ring 1. Det bor under 1000 personer der, og området er noen hundre meter bredt/langt. Svært få privatbiler har grunn til å kjøre her i utgangspunktet.

2. Taxi er ikke privatbil. En bil "koster" like mye å produsere som den bruker av drivstoff i hele levetida, så om man så tar taxi to ganger hver eneste dag, vil man være mer klimavennlig enn om man kjøper en bil og bruker den en gang i uka. Dessuten er det ingen som sier at ikke taxier skal få kjøre der det trengs.
Fjeldern skrev:Nå går jo MDG politikkere fra diskusjoner hvor dem påstår at det ikke er behov for biler i Oslo sentrum og rett inn i en taxi, så hvor seriøst dem tar sin egen politikk vet nå ikke jeg. Spesielt da unnskyldningen etterpå var at "noen få ganger da hun har dårlig tid tar hun taxi". Som da poengterer at hun faktisk er avhengig av bil i Oslo sentrum alikevel, hvis dem da ikke mener at politikkere eller folk med hastverk skal være fritatt.
3. Marienlyst og Majorstua er ikke innafor ring 1. Dessuten sier de heller ikke at det ikke er "behov for biler", men at det ikke er behov for privatbiler. Som er noe ganske annet. Se forøvrig punkt 1.

Svar