Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av cevillan »

poulet_cavalier skrev:"byregjeringen" har også på programmet å senke klimautslipp i Oslo med 95%. Det betyr i praksis forbud mot ferger og annen båttransport, husdyr, vedfyring og generell pusting.

Edit: glemte nesten: kun elektrisk mc.
Joda, men nå er du over i ko-ko delen av partiprogrammet. Men bilfritt sentrum ser til og med en lyst-forurenser som meg verdien av

Sent fra min GT-N8020 via Tapatalk

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av The Cowboy »

hakhap skrev:Det jeg tenker om hele mdg og Oslo er att akkurat nå fpr en følelsen av MPAA og RIAA mot torrents, dvs vi forbyr eller gør ting så vanskelig før alternativ finnes i steden for å lage gode/bedre alternativ enn det som ønskes forbys og dermed endre folkets beteende.

eller fra beder jeg meg å diskutere politikken for nå :D :[-o<
Og her hanker jeg deg inn igjen ;) hehe..

Men det du sier her, er egentlig noe som har vert gjengs fra AP og videre venstre siden tidenes morgen.. Frem med pisken før man en gang har vurdert gullroten!
Greit nok gullroten her er renere luft i Oslo sentrum, men det er bare deler av gullroten.. Hva med bedre adkomstveier og parkeringsplasser? Mer kollektivt FØR man stenger ned sentrum? Påse at alternativene til bilen er på plass først??
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av SveinT »

AJ skriver :
"Det er ikke meningen å sette i gang en diskusjon om det politiske skiftet i Oslo og andre større byer etter årets kommunevalg"
men jeg må innrømme at det klør stadig mer for hver dag som går.
Hva som nå ellers skjer i landet vårt er en helt spesiell situasjon.
Men dette MC-forumet er ikke det rette stedet til å diskutere dette videre i..

En motorsykkel er vel ikke spesielt "grønn" iom at den frakter 1 til 2 personer og ofte har et forbruk som en bil.
Egentlig er vel ikke motorsykkelen viktig i det hele tatt i det store bildet. Spesielt i Norge hvor dette nå er et fritidskjøretøy max 7-8 mnd i året.
Sist redigert av SveinT den 24 okt 2015, 15:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Motorsykkelen viktig i

Legg inn av NickNei »

cevillan skrev:
NickNei skrev:Hun har vel gjort seg fortjent til å bli kallt den lille søte snart nå vel. Etter å ha vist så lite peiling på hva de står for selv, og gjort en så ufattelig dårlig figur.
Hun virker som en søt liten frontfigur som skal blende unge naive velgere med colgatesmilet sitt, omtrent som en sekt det der.
Kan ikke tenke meg noe annet enn at hun er politisk død om kort tid hvis hun ikke snart viser at hun kan noe, og kan tenke selv.
Må ikke være en halvfeit gamling fra bygda for å se det :)
Og privatbiler i sentrum gir ingen mening? Nehei..

Uansett, tror neppe politikere vil se mc som noe grønt alternativ, mc er vel neppe det heller?
Hva skal du med bil innenfor Ring 1? Det bor 1063 mennesker der, og jeg vil tippe 95 % ikke har bil (vill gjetning). Jeg har ikke bodd lenge i Oslo (bor like innenfor ring 3), men jeg har aldri tatt bilen inn til sentrum. Jeg bruker lengre tid på å finne parkering og stå i kø enn T-banen tar inn.

Sent fra min GT-N8020 via Tapatalk
Hva tror du de som kjører i sentrum i dag gjpr der? Ute og crusier kanskje? Nei, de skal noe der. Jeg kjører en del i sentrum, fordi jeg skal noe der, konsert, spise med andre, handle etc.. hvis jeg skal betale masse mer bompenger for å få parkere utenfor sentrum til en dyr penge også betale kollektivt for å komme til sentrum drar jeg et annet sted, og det blir jeg ikke alene om å gjøre. Hva skjer da med kulturliv og handelstanden? Og luftkvalitet, den er som kjent et problem noen dager i året, helst da det er grisekladt og vindstille. Hvor mye har da privatbilsmen i sentrum å si? Oppi all vedfyring, dieselutslipp fra laste og varebiler, kollektivtrafikk og svevestøv? Har vi noe tall på dette? Neppe. Se på utbyggingen av E18. MDG tror faktisk at alle som kjører der skal inn til sentrum med bilen sin, er visst ingen som bare kjører der for å komme videre i akershus? Så da skal ikke kapasiteten øke, de vet ikke hva de skal gjøre, men alle skal stå mer i kø!
De vil øke bomavgiftene drastisk, så ikke follk skal kjøre bil, og bygge ut kollektivtrafikken masse. Så skal de finansiere kollektivtrafikken med de økte bompengene, men hva har de glemt? Jo, det er jo ikke noe særlig med biler som kjører i bommen lenger, fordi de har hevet takstene så mye.

Det ser jo ut som jeg har misforstått alt sammen, for man kan jo ikke tro at politikere som folk stemmer på er så dumme? Får håpe jeg har misforstått :sk?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av JohnnyTh »

cevillan skrev:Bjerknez, det er litt av poenget med sarkasme...

Jeg kommenterte moderator kjellv sin steinalderomtale av en kvinne. For å virkelig vise at dere moderatorer står sammen og skape en felles front rykket moderator JohnnyTh inn et innlegg der han konsekvent omtaler samme dame som den lille søte.

Så kommer nå ytterligere en moderator å trør støttende til, i et totalt feilskjær av et innlegg.

Til din, kjellv og JohnnyTh sin opplysning heter hun Lan Marie Nguyen Berg. Dere kan sikkert bare omtale henne som Marie Berg hvis det er enklest. Jeg kjenner henne godt og kaller henne Lan Marie.

Lykke til videre med modereringen. Det er bra du har riktig fokus Bjerknez.

Til opplysning så er jeg ikke moderator. Har aldri heller vært det så jeg vet ikke hvorfor du får det inntrykket. Lille søte passer jo bra på henne. Hun er jo liten og søt. Jeg har møtt flere moderatorer herfra og faktisk så er ingen av dem spesiellt feite, så der bommet du totalt. :)

Må uansett være bedre å bli omtalt som lille søte enn gamle feite :)

Uansett synes jeg ikke det er så rart hun hun ikke blir tatt helt seriøst når hun kommer med så virkelighetsfjerne uttalelser som hun gjør.

Hvis man virkelig vil gjøre noe for å bedre luftkvaliteten så bør man kanskje fokusere mer på å lede trafikken utenfor byen. Hvorfor skal et vogntog fra Drammen kjøre gjennom oslo for å komme seg til Stockholm? Eller hva hvis man kommer fra Stavanger. Er litt dumt å da kjøre gjennom Oslo. Man kan riktig nok ta Horten-Moss, men det er nok ikke alle som gjør det. Burde bygges en bro eller tunell over Oslofjorden.
Sist redigert av JohnnyTh den 24 okt 2015, 12:32, redigert 1 gang totalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:
cevillan skrev:Da beklager jeg til JohnnyTh. Da er ham bare usmakelig, og skal ikke holdes til den noe høyere standard man kan forvente av en moderator.
Beklagelsen setter han sikkert pris på. Men i neste åndedrag å kalle ham usmakelig synes jeg du burde holdt deg for god til å gjøre.
Karakteristikker som dette om andre brukere vil vi ikke ha her inne. Det forventer jeg at du respekterer heretter :[-X .
HAn skal selvsagt få lov til å synes jeg er usmakelig. Det skal han stå helt fritt til. Litt usikker på om jeg klarer å ta det seriøst bare :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av SuperMorten »

Det er jo ikke rare området det er snakk om. Jeg har både bodd og jobbet innenfor dette området, og ser egentlig ikke problemet i denne saken. På dagtid er det svært få privatbiler, i forhold til annen trafikk. På kveld og helg er det litt annerledes, men det er bagateller. Da er E18 viktigere. E18/E6 er hovedveien i Sør-Norge, og nær sagt uansett hvor du skal, må du innom Oslo. Det finnes nesten ikke alternativ.


Bilde


Sent from my iPad using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av SveinT »

Det å stenge Oslo sentrum vil vel ta mye lenger tid enn 4 år,
det er vel en del å utrede, konsekvensanalyser, ombygging,
en del bedrifter må vel flytte ut. Og hva med E18..

Det eneste på to hjul med egen framdrift i Oslo sentrum, blir nok elsykler.

Dette er jo en del av miljødebatten,
og det kan være så mangt.
Sikkert fint med et bilfritt sentrum som i enkelte andre
storbyer nedover i Europa, men det tar nok litt lenger tid.

Ellers betyr ikke Norge mye i verdensmålestokk,
selv om enkelte politikere har ambisjoner om å redde verden.

Samtidig produserer vi stadig mindre selv, og importerer det
fra land med dårlig miljøpolitikk og storforurensende transport.
Men det virker blant enkelte som om privatbilen er den store stygge ulven.

Norge hadde rundt 0,3% av verdens CO2 utslipp, Kina og Usa rundt 40%.
Rundt 15 av verdens største skip slipper ut like mye forurensning som hele
verdens bilpark til sammen, interessant å lese ..

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av Bringisen »

Et bilfritt sentrum er helt greit og helt på sin plass i dag mener jeg. Det finnes mange eksempler på andre byer der dette har gått helt fint i mange år og byene blomstrer.

Jeg ser overhode ingen problem med å stenge indre bykjerne for 90% av trafikken som også er helt unødvendig.

Ramaskrikene fra sutrekoppene vil nok ingen ende ta. Jeg får flashback til da røykeloven skulle innføres. Oi,oi,oi......alle restauranter kom til å gå konkurs, byene ville bli døde om kveldene og ingen ville gå på byen. Hva har skjedd? Knapt noen reagerer på dette i dag, og det å gå ut på en restaurant eller på byen har blitt en ny opplevelse både for kropp og klær.

Nå bor jeg i Bergen og er nesten hver dag vitne til galskapen i trafikken inn i innerste sentrum. Selv driver jeg med tilsyn av elektriske anlegg og parkerer i ytre parkeringshus og bruker føttene. Har en sekk på ryggen med instrumenter og dokumenter for dagen. Jeg har faktisk målt effektiviteten også, og jeg er mer effektiv i henhold til klokken når jeg går enn når jeg kjører bil rundt i byen.

Jeg sier helt klart ja til en stille, ren og pulserende bykjerne.

Men vårt lille land med alle nissene som bor her, er nok ikke klar for dette enda, men en dag.....

For dem som lever i den villfarelsen at lille Norge ikke har noen påvirkningskraft tar fullstendig feil. Historien er full av enslige personligheter og små nasjoner som har gjort historie og hatt innvirkning på store samfunn. Når det gjelder den siste tiden kan man bare tenke på hva verdens samfunnet har fått med seg av Norges håndtering av 22 juli, Norsk politi og våpenhåndtering, Norsk fiskeripolitikk, Norsk elbilpolitikk og nå Oslos planer om bilfritt sentrum for å nevne noe. Går man utenfor Norges grenser er historien full av hendelser som har satt sine spor.

Når det er sagt, er ikke transporten verdens største utslippsproblem, selv om der er mye å hente lokalt for helsegevinst. En av klodens største utslipp er faktisk fra kjøttproduksjonen. En mindre effektiv matvareproduksjon skal man lete lenge etter, her kan man faktisk nesten løse utslipsproblematikken alene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av cevillan »

Bra innlegg. Skal innrømme at jeg er forkjemper for bilfritt sentrum, ikke først og fremst som et miljøtiltak (for bidraget er piss i havet), men noe som vil skape en langt bedre by! Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke blir presentert som det, istedet for å seile under miljøflagg som de færreste av oss kjøper.

Jeg håper imidlertid at busser, taxier og mc'er kan ferdes i de få kollektivfeltene man beholder, slik at flere ser verdien av å ha mc...

Sent fra min GT-N8020 via Tapatalk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Motorsykkelen viktig i

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:

Bilde

Ser det blir mye mindre aktuellt å besøke Oslo sentrum. Jeg kommer ikke til å gidde å parkere utenfor ring 1 for så å gå eller prøve å finne en buss. Jeg har pleid å parkere på Akershus festning for så å vandre litt i byen. Blir lite av det nå.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av erik m »

Jeg veit ikke hvem som har produsert kartet over, men det er i beste fall misvisende, og inneholder minst en direkte feil. Misvisende fordi de store "stop" skiltene virker som det ikke skal være mulig å kjøre Ring 1 for privatbilister, og det er jo feil. (Og bussterminalen ligger UTAFOR Ring 1, så akkurat der er kartet korrekt.)
Men den direkte feilen er skiltene som indikerer at det ikke skal være mulig å benytte Oslotunellen, som jo er Europavei.

Og å få MdG til å være kommunister, det er tja, hva skal jeg si? Nesten litt søtt. Som gammal AKP'er må jeg glise litt i skjegget av det.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av erik m »

Åja, det er VG som har produsert det kartet. Ja, da var det kanskje dumt at de valgte en journalist som ikke kjenner trafikkskiltene. Heller :lol :lol

204 STOPP

Skiltet angir at kjørende skal stanse helt før kjøring inn på kryssende veg eller før kryssing av planovergang, og at den kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg eller at den kjørende skal gi fri veg for sporvogn og jernbanetog på kryssende planovergang.
Stansen skal skje foran og inntil stopplinje, eller dersom stopplinje mangler, så nær den kryssende veg som mulig.
Trafikkskilt: Stopp

Da lurer jeg på hva den journalisten gjør når han kommer til DETTE skiltet:
302 INNKJØRING FORBUDT

Skiltet angir forbud mot å kjøre forbi skiltet. Sykling på fortau kan likevel foregå i samsvar med trafikkreglene.

Peik
Innlegg: 10
Registrert: 24 sep 2014, 20:45
Motorsykkelen din: Yamaha TT600R

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av Peik »

Bilfritt sentrum har vært vellykket i andre storbyer som München og Nürnberg. Hvorfor skulle det ikke la seg gjennomføre i Oslo? Ikke spesielt praktisk å kjøre bil i sentrum uansett. Få og dyre parkeringer i tillegg til at det går treigt. Bruker stort sett sykkel eller mc om sommeren. Trikk, tog og buss om vinteren. Fungerer utmerket. Håndtverkere på oppdrag og varelevering må fortsatt ha tilgang med bil. Taxier derimot er jeg usikker på. Synes heller ikke taxier har noe i kollektivfeltet å gjøre.

Svar