Buss tok nesten livet av meg

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

Tok av fra Bygdøy, inn på mosseveien fra rundkjøringa retning Oslo sentrum = jeg ligger i taxi feltet rett etter svingen...
... ingen biler foran, alt ser flott ut... helt til; sidesynet mitt oppdager noe stort som kommer i full fart forbi meg.
Så oppdager jeg det er en buss som skjener over to felt uten å blinke. Skjener over fra venstre felt til over høyre felt og så rett inn mot taxi feltet. Veldig krapp og brå måte å svinge på, spes siden han kommer i rasende fart. I dette øyeblikket har bussen kutta inn foran meg og jeg befinner meg rett ved siden av bussen midt på. Jeg har ikke annet valg: legger meg så langt til høyre jeg kan, så bremser så effektivt jeg kan med forbremsen. Bakenden på bussen snidder meg i det den får lagt seg helt inn i taxi feltet.
Jeg er mer sjokkert enn forbanna og tar det kuli og cruiser i 60 km\t i taxi feltet mot tunnelen. Det er ikke først noen minutter etterpå jeg blir mer og mer rasende.
Skulle hatt gopro kamera på. Da hadde ikke han sjåføren hatt jobb mer. Angrer på at jeg ikke tok skiltnummeret på bussen. Skulle ihvertfall ringt inn en klage.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Sattphalat »

He,he. Hadde en tilsvarende i sommer.
Lå i kollektivfeltet på Mosseveien med en semi på utsiden. Bruker normalt ikke å ligge i dødvinkelen til store biler, men siden han ikke hadde lov til å kjøre kollektivfelt brydde jeg meg ikke.
Skjebnens ironi så kom det en ambulanse i mot med fulle sirener. Semien la seg ut i kollektivfeltet å hold på å skvise meg. Ga på alt jeg hadde å sneia nesten fronten på den. Tenker han skvatt når jeg kom ut av døvinkelen foran han :-)
Gikk bra.
Legger merke til at det er litt mørkere ute nå. Flere episoder de siste ukene hvor det er helt tydelig at bilistene ikke har sett meg. Forrige dagen ble jeg nesten kjørt rett ned av en bil i en rundkjøring. Han trodde det var en luke der jeg lå.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

Uff. Skummelt å høre. Bra du reagerte kjapt og gassa deg til sikkerhet.
Eneste var at dette skjedde midt på lyse dagen i dag. Han burde absolutt ha sett meg. Men kan jo også være noen grunner til at han ikke så meg.
Uansett så kjørte han veldig uforsvarlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Bjerknez »

Kjipt det der. Jeg sørger alltid for og holde meg langt unna store kjøretøyer og med motorsykkel aksellererer man lett vekk fra situasjoner som dette har jeg erfart. Kjør som om ingen ser deg i trafikken. Dette gjelder spesielt store kjøretøyer med massive dødvinkler. Hvem som har skylden spiller liten liten trille når man står i fare for å bli skviset av 18 hjul og flerfoldige tonn.

Med ingen biler forran deg er det bare å gi gass. Disse bussene går uansett ikke fortere enn rund 90ish og hvis bussen kjørte full speed og attpåtil kom fort innpå deg, så sier det meg at du hadde rukket og nådd 100km/t eller mer på ett sekun eller to. Evt er alternativet og bremse, men siden du trolig allerede ligger i 50-60km/t så annser jeg kanskje et slikt valg som enda farligere. Spesielt siden sikten var fri forran deg uten biler.

Dette forutsetter at jeg da har forstått det du skriver riktig.

Uansett en kjip posisjon og havne i. Har opplevd det samme, men da med tråsykkel…

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av FredrikE24 »

Det skjer litt av hvert på veien der. Men det er 80 der! Bussen hadde sikkert dårlig tid og kjørte forbi deg av den grunn.

Jeg kjører ut fra samme sted hver dag, jeg irriterer meg over at trafikken går tregt.

Man må bare fleksibel, det skjer ting innimellom.

janerij
Innlegg: 4
Registrert: 19 aug 2021, 09:28
Motorsykkelen din: Honda CB500X

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av janerij »

Hei
Jeg har akkurat fått et "dashboard camera" til MC inn døra. Får kose meg med innstallasjon i vinter.
Håper jeg slipper å dokumentere noe situasjoner.

https://www.ebay.com/itm/284419960775?s ... 2749.l2648

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 13 okt 2021, 07:54 Det skjer litt av hvert på veien der. Men det er 80 der! Bussen hadde sikkert dårlig tid og kjørte forbi deg av den grunn.

Jeg kjører ut fra samme sted hver dag, jeg irriterer meg over at trafikken går tregt.

Man må bare fleksibel, det skjer ting innimellom.
Det er ikke 80 der du. Det er 60.
Men er uansett irrelevant da jeg nesten aldri ser på speedometeret mitt og kjører i flyt med trafikken.
Bedre å se mer opp enn ned på speedometeret

Og hva mener du med "fleksibel"? Svært lite man kan gjøre om en buss har lyst til å meie deg ned fra dødvinkelen

Bilde
Sist redigert av 127Tom den 16 okt 2021, 19:32, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

Bjerknez skrev: 13 okt 2021, 03:04 Kjipt det der. Jeg sørger alltid for og holde meg langt unna store kjøretøyer og med motorsykkel aksellererer man lett vekk fra situasjoner som dette har jeg erfart. Kjør som om ingen ser deg i trafikken. Dette gjelder spesielt store kjøretøyer med massive dødvinkler. Hvem som har skylden spiller liten liten trille når man står i fare for å bli skviset av 18 hjul og flerfoldige tonn.

Med ingen biler forran deg er det bare å gi gass. Disse bussene går uansett ikke fortere enn rund 90ish og hvis bussen kjørte full speed og attpåtil kom fort innpå deg, så sier det meg at du hadde rukket og nådd 100km/t eller mer på ett sekun eller to. Evt er alternativet og bremse, men siden du trolig allerede ligger i 50-60km/t så annser jeg kanskje et slikt valg som enda farligere. Spesielt siden sikten var fri forran deg uten biler.

Dette forutsetter at jeg da har forstått det du skriver riktig.

Uansett en kjip posisjon og havne i. Har opplevd det samme, men da med tråsykkel…
Er rimelig klar over dødvinkler og hvordan man kjører i trafikken du :p kjørt MC i 20 år og dette er første gang en buss kjører så inni helvete mongo. Jeg så ikke på speedometeret mitt, men jeg lå i flyt med resten av trafikken. Kjørte littegrann fortere enn venstre feltet siden taxi-feltet var fritt foran meg.
Men det skjedde såpass fort: Bussen kom liksom ut av intet = veldig skrått fra venstre felt over i midtre og så rett i taxi feltet at hadde jeg gasset så hadde jeg kjørt inn i bussen = den skjenet over ca. 3 felt uten å blinke veldig brått og kom i stor fart for å legge seg over i taxi feltet der jeg var. Jeg hadde 2 - 3 sekunder på å reagere og å legge seg inn og bremse var eneste løsningen.
Bussen kom akkurat fra en sånn vinkel at den var usynlig frem til den var rett ved siden av / foran meg omtrent.
Det er en grunn til at det ikke er lov å bytte doble felt.
Sist redigert av 127Tom den 16 okt 2021, 19:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

janerij skrev: 13 okt 2021, 13:00 Hei
Jeg har akkurat fått et "dashboard camera" til MC inn døra. Får kose meg med innstallasjon i vinter.
Håper jeg slipper å dokumentere noe situasjoner.

https://www.ebay.com/itm/284419960775?s ... 2749.l2648
Åssen modell? jeg har gopro hero 8, og batteri kapasiteten suger: max 2 timer filming før batteriet går.
Jeg kjøere 1080p og 60 fps. og skrudd av fansy lys moduser for å spare batteri. får kanskje gå ned til 30 fps da? men skal ikke ha så mye å si annet enn lagringsplass.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av erik m »

Tom, mente du Frognerstranda/E18? Påkjøringsfila fra Bygdøy mot sentrum?
Sist redigert av erik m den 16 okt 2021, 20:14, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av FredrikE24 »

Du var på E18 fra Bygdøy forbi Frognerkilen og Filipstad? Er da 80 der. Med fleksibel så mener jeg at man må gi seg et handlingsrom og være klar for å vike.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av erik m »

Hvis du kom i kollektivfeltet i påkjøringsfila og bussen kom i E18 ville den måtte krysse ei fil for å komme over i kollektivfeltet. Og der ville du komme i blindsona hans.
Det fritar ikke bussjåføren for ansvar, men forklarer situasjonen. Det har vært mange påkjørsler langs E18 fra Askerog inn der trailere og busser har kjørt på mc. Typisk der av- og påkjøringsfiler krysser kollektivfelt. Der du holdt på å bli påkjørt er det ikke kollektivfelt på E18, det begynner akkurat der veiene møtes. Livsfarlig sted for mc!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Bjerknez »

Er rimelig klar over dødvinkler og hvordan man kjører i trafikken du :p kjørt MC i 20 år og dette er første gang en buss kjører så inni helvete mongo
Med lang erfaring i trafikken er man selvsagt klar over hva dødvinkel er. Det betyr ikke at du i dette tillfellet nødvendigvis var like observant. Vi gjør alle være blemmer i trafikken. Selv du :)

Uten at jeg sier at det var nettopp det som var utslagsgivende her.

Jeg treffer stadig på folk i rushtrafikken her i Fredrikstad og de som er minst flinke til å følge med, er den eldre garde. Som oftest damer. Ho som rygget ned sykkelen min i Lom i fjor sommer var sikkert 60 år gammel og har hatt lappen i over 30 år. Allikevel klarte hun og trosse både ryggesensor etc. Selv etter at hun dultet borti sykkelen min fortsatte hun å rygge, så jeg måtte fysisk stoppe henne med noen verbale velplasserte gloser jeg ikke vil gjenta her.

Så lang erfaring gjør en ikke automatisk imun i situasjoner. Ut fra hva du skriver tillater jeg meg å mene at episoden kunne vært ungått hvis man gjorde alt "riktig". men dette gjelder alle situasjoner og etterpåklokskap er jo en fin greie uansett.

Har selv gjort en del dumme blemmer i trafikken, selv med over 27 års erfaring med bil og 7 års erfaring som mc fører. Begge nestenulykkene som forøvrig ikke var av veldig alvorlig art i mitt hode, var min egen feil. For høy fart i forhold til egen kunnskap på tiden det skjedde.

Så var det en bilist som var så irritert på meg fordi jeg kom før han i rundkjøringen at han kjørte borti skiltplata mi ved neste rundkjøring når jeg stoppet opp. Selvsagt kunne jeg bare laget en bil i mellom oss for å skape en buffer for så og komme meg vekk, men adrenalinet tok overhånd. For å si det sånn, jeg tror ikke han gjør det en gang til med andre.

janerij
Innlegg: 4
Registrert: 19 aug 2021, 09:28
Motorsykkelen din: Honda CB500X

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av janerij »

127Tom skrev: 16 okt 2021, 19:15
janerij skrev: 13 okt 2021, 13:00 Hei
Jeg har akkurat fått et "dashboard camera" til MC inn døra. Får kose meg med innstallasjon i vinter.
Håper jeg slipper å dokumentere noe situasjoner.

https://www.ebay.com/itm/284419960775?s ... 2749.l2648
Åssen modell? jeg har gopro hero 8, og batteri kapasiteten suger: max 2 timer filming før batteriet går.
Jeg kjøere 1080p og 60 fps. og skrudd av fansy lys moduser for å spare batteri. får kanskje gå ned til 30 fps da? men skal ikke ha så mye å si annet enn lagringsplass.
Beklager med seint svar. Det er snakk en Blueskysea B1M. Søk på Youtube for efaringer fra brukere og ebay for pris. Kostet meg ca. 1200,- på ebay hjem i postkassen inkl. mva. Har enda ikke fått motert, men noe skal en jo ha å pusle med i vinter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Bjerknez »

Kunsten er å koble disse til en batteribank, slik at dem har kontinuerlig strøm hele tiden. Å bruke et slikt type kamera uten batteribank er jo døfødt. Batterikapasiteten er alt for dårlig til det. Jeg vet, for jeg har prøvd dette ganske mye. 2 timer går fort når man er på tur og brått glemmer man å skru det av etc. Erstatningsbatterier er forholdsvis dyre og bytte batterier er bare irriterende.

Koble en batteribank rett i kameraet mens du kjører så har du strøm så lenge du orker, avhengig av batteribank sef.

Svar