3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1190
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Min motorsykkel: BMW F800GS, Kawasaki Zx9r, Honda NX650
Sted: solør

3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av biker7 »

Jammen skal man oppleve mye rart her i væla.. :roll

I dag dukket det plutselig opp et bompengekrav/inkassovarsel i postkassa, og dette kom i fra Italia faktisk :O
Et firma som heter Nivi har tydligvis fått i oppdrag å kreve inn dette fra "Autostrade per l`Italia spa" i noe som da skal ha skjedd i juli 2018..

Litt bakgrunnshistorie :
16.juli 2018 befant jeg og en kjørekompis oss i Kranjska Gora Slovenia på mc-tur, og skulle forflytte oss litt inn i Italia.
Skulle i utgangspunktet unngå all motorvei, men rett etter vi kom inn i Italia klarte vi ved et uhell å forville oss inn på motorvei A23 et lite øyeblikk. Før vi hadde noen mulighet til å svinge av, kom vi til en selvbetjent bomstasjon og gjorde et forsøk på å betale med kort. Husker det ble noe krøll med betalingen her og at det ikke kom noen billett, og vi måtte bare reise videre med uvisshet om vi hadde betalt eller ikke. Så kjørte vi videre og svingte av motorveien ved første anledning, bare maks noen kilometer senere. Kan tyde brevet slik at det er ved avkjøringen jeg har blitt registrert med skiltnummer, og ved bomstasjonen med "betalings-krøllet" ble jeg tydligvis ikke registrert.

Nå altså nesten 3 år senere kommer det et krav fra det store utland. Og det er ikke et hvilket som helst krav heller :
113,23 Euro faktisk :O
Her må det da ha påløpt noen saftige tillegg, eller håssen dem har regnet ut dette.. Står jo ellers da at 80,70 Euro er bompenger, 4,13 er vurderingsgebyrer for motorveiselskapet, og 28,40 er til innkrevningsselskapet Nivi. Men altså totalt snaue 1200 norske kroner er det dem da krever.. Jeg skal nok fint overleve denne utgiften ;-) ,men føler vel det blir en litt kostbar affære for å i uvisshet forvillet oss inn på A23 i et lite øyeblikk for 3 år siden.. Og å komme med et slikt krav så lenge etterpå uten å ha sendt ut noe tidligere virker jo veldig rart også da.. :roll:

"Ka dokker tru" ? Er det bare å betale og smile? Gi faen og håpe på det beste ? Eller hva mener dere ?
Kanskje noen som har vært borti noe lignende ? :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-01 Kawasaki ZX9R (2020-...) (nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

kaiu
Innlegg: 136
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Min motorsykkel: KTM 1290 SA

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av kaiu »

Jeg har også fått disse, med bilder og alt.
Du trenger ikke betale dette. Jeg kan gjerne sende deg min mail dialog med Visma Collectors AS hvis du vil.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av AJ »

biker7 skrev: 18 jun 2021, 21:00
"Ka dokker tru" ? Er det bare å betale og smile? Gi faen og håpe på det beste ? Eller hva mener dere ?
Kanskje noen som har vært borti noe lignende ? :)
Ja, her ser man at det ikke nytter å løpe fra fortidens synder... :knegg .
Men fra spøk til alvor; jeg har hørt om andre tilfeller hvor det har vist seg at italienske myndigheter ikke gir seg på "tørre møkka" når det gjelder slike krav.
Om det fortsatt gjelder, vet jeg ikke.

Om kravet virker ekte og du ikke mistenker at det kan være et avansert svindelforsøk, så ville jeg nok antakelig betalt.
Men det kunne jo også vært artig å sendt en klage og forklare situasjonen du opplevde da su skulle betale. Så kjenner du en italiener som kan kunsten å formulere seg på byråkratiitaliensk, kan det kanskje være forsøket verd...

Var selv i Italia i 2016, men så langt ikke fått noe krav.
Og nå, snart 5 å senere, må man kunne regne med at man enten har gjort alt etter boka eller at man har havnet i glemmeboka... :crazy:

Uansett, jeg har ingen erfaringer med slike saker så mine råd må tas med en stor klype salt.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1190
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Min motorsykkel: BMW F800GS, Kawasaki Zx9r, Honda NX650
Sted: solør

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av biker7 »

kaiu skrev: 18 jun 2021, 21:12 Jeg har også fått disse, med bilder og alt.
Du trenger ikke betale dette. Jeg kan gjerne sende deg min mail dialog med Visma Collectors AS hvis du vil.
Gammelt krav fra Italia, eller annet land..?
Lignende sak eller? :)

(Og tar gjerne imot dialog jeg :thumleft )
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-01 Kawasaki ZX9R (2020-...) (nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

cannon
Innlegg: 2043
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av cannon »

Hvis du er naf-medlem eller lignende så kan du søke assistanse der. Inkasso og purrerutiner er sterkt regulert i Europa/eu/EØS.
Var dere flere sykler? Har de andre fått krav?
Jeg ville uansett sendt et motkrav, begrunnet med at opprinnelig krav aldri er mottatt. Og jeg ville bedt om å få tilsendt kopi av det opprinnelige kravet, slik det ble sendt til deg

taulen
Innlegg: 10
Registrert: 18 apr 2021, 22:12
Min motorsykkel: BMW R1200GSA 2006

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av taulen »

Om du skal tilbake til Italia med samme kjøretøyet anbefales det å betale, om ikke, så er det litt mer opptil deg :)

cannon
Innlegg: 2043
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av cannon »

taulen skrev: 18 jun 2021, 23:55 Om du skal tilbake til Italia med samme kjøretøyet anbefales det å betale, om ikke, så er det litt mer opptil deg :)
Det er jo ikke opp til han hvis kravet er legalt.
Sånn sett ingen forskjell på om det er norsk, svensk eller italiensk krav. Å ignorere det kan bli svært dyrt. Å stille motkrav er alltid smart, da det midlertidig stanser kravstillers rett til inndrivelse.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1190
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Min motorsykkel: BMW F800GS, Kawasaki Zx9r, Honda NX650
Sted: solør

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av biker7 »

Joa, kravet er nok reelt det, serru.
Var inne på nettsia til innkrevingsselskapet, og i krav-brevet var det faktisk med passord så jeg kunne logge inn på saken min.
Etter litt undersøkelser der viser det seg at om du ikke har løst billet INN på motorveien, så blir det beregnet den lengste mulig strekning på aktuell motorvei.. Derfor den høye krav-summen tydligvis. Ellers så fant jeg også en slags "klage-mulighet" der, så sendte en melding der jeg bla. forklarte om betalingsproblemet i kortautomaten, og at dette derfor ikke er min feil. Nevnte også at bortimot 3 år er lang tid før et slik krav dukker opp.
Avsluttet slik : "I want this toll claim to be deleted, and the information I have provided should be passed on to your client Autostrade Per L`Italia."
Så får vi se hva som skjer etterhvert. Betaler ihvertfall ikke noe i første omgang. :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-01 Kawasaki ZX9R (2020-...) (nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar