MC-sikkerhet

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
baetis

MC-sikkerhet

Legg inn av baetis »

Statens vegvesen har i samarbeid med Morten Hansen i Norsk Motorcykkel Union (NMCU) fått laget en ny håndbok 245 for bruk under planlegging, bygging og drift/vedlikehold av veier i Norge. Håndboken heter MC-sikkerhet, utforming og drift av veg- og trafikksystemer.
Etter dette finnes det ingen unskyldning for Statens vegvesen når det gjelder trafikkfeller for MC.
Oppfordrer alle som kjører MC til å melde tilbake til Statens vegvesen på farlige forhold som oppdages under kjøreturer. Statens vegvesen er nå delt i 4 regioner som har hvert sitt sentralbord. Region Nord (Finnmark, Troms og Nordland), Region Midt (Trøndelagsfylkene og Møre og Romsdal), Region Vest (Hordaland, Rogaland), Region øst (Oppland, Hedemark, Akershus, Oslo og Østfold), Region sør (Buskerud, Vestfold, Telemark, Agderfylkene). Telefonnr får dere hos opplysningen.
I Regionene er det distriktskontorene som har ansvaret for drift og vedlikehold. Be om å få snakke med ansvarlig for Forvaltning, Drift og vedlikehold for den aktuelle veien dere har oppdaget et farlig forhold på.
All drift og vedlikehold er for øvrig satt ut på kontrakter til private. :D

Prot0n
Innlegg: 1
Registrert: 18 jun 2004, 13:25

Legg inn av Prot0n »

det der var fem regioner:P
Derbi GPR 50 Racing - Words are not enough.

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

Baetis

Dette var et godt tiltak, la oss bruke den muligheten som finnes for oss til å gjøre veien tryggere for oss på 2 hjul. Vi som har kjørt en stund vet hvor ille det kan være til tider. Det er ikke så mye som skal til før det går skikkelig galt.

En ting er at vi mc-førere saktens kan være skyld i de fleste ulykker selv, men det er jo for jæ**** om det skulle være på grunn av manglende vedlikehold på veien ikke sant?

Oppfordringen må være at vi bruker denne muligheten til å si ifra.
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Enda en grunn til de som nyter arbeidet gjort av NMCU til å melde seg i foreninga.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

GSXR

Legg inn av GSXR »

NMCU gjør en god jobb for oss MC-entusiaster.
Keep on the good work :), drive safe.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: MC-sikkerhet

Legg inn av niko »

Noen som skal kjøre SE MEG med NMCU på lørdag? Jeg tenkte å stille på Ryen, men er litt spent på været...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-sikkerhet

Legg inn av Bjerknez »

niko skrev: 25 apr 2019, 07:50 Noen som skal kjøre SE MEG med NMCU på lørdag? Jeg tenkte å stille på Ryen, men er litt spent på været...
Nope...
godtur.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MC-sikkerhet

Legg inn av Nomade »

Kunne vurdert det, men værmeldingen ser jo mildt sagt meget dårlig ut for lørdagen her på Østlandet....Eneste dagen med regn i april sikkert...

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: MC-sikkerhet

Legg inn av niko »

SE MEG- aksjon i Oslo: Godt oppmøte. To grupper kjørte kolonne fra kl 11 til ca. kl 13. Knallvær, Ove :-). Pølser, brus, kaffe, kaker og mye trivelig folk! Og mange fine sykler!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-sikkerhet

Legg inn av Grendel »

Det var en fin tur med Se Oss aksjonen.
I fjor merket jeg stor forskjell på bilistene sin oppførsel før og etter aksjonen.

Dei blir spennende å se til uken.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar