Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av KevinmsR6 »

Biltema oljen ? :O :scratch
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av kgjersda »

Kjøpte inn nokre liter med biltemaolje som mellomskift. Desverre er den fullsyntetisk og vil med andre ord ikkje vere god under innkjøring.

Her er forøvrig ein god artikkel frå Shell om innkjøring av flymotorer: http://www.shell.com/business-customers ... 71255.html
If your engine has recently been overhauled, or is new, then you should "Break-In" your engine using straight mineral oils.

When a cylinder is new the inner wall surface is not smooth as might be imagined. The objective of the break-in procedure is to rub off any high spots, both on the cylinder wall and the piston rings, so that the rings can create a tight gas seal for normal operation. This requires the piston ring to break through the oil film and allow a certain amount of metal-to-metal contact between the components. Once this matching has occurred the break-in is considered to be complete and very little contact will occur thereafter.

The anomaly is obviously that the lubricating oil is there to prevent metal-to-metal contact, but the process described requires that we rupture the oil film. Two actions by the pilot can critically impair this film rupture and therefore prevent adequate break-in; low power settings and the use of improper lubricating oils.
However, successful break-in not only means the use of a straight oil of the correct grade but also the use of high power settings. High power settings mean high combustion pressures which, due to the piston ring design, forces the piston ring out to rupture the oil film. This is the key to the break-in process.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av cannon »

Ny MC leveres med den olja som skal være inni der for innkjøring. Ingen grunn til å skifte denne før innkjøringa er ferdig. Etter innkjøring kan jo innkjøpt helsyntet/halvsyntet brukes etter behov.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av AJ »

Sitatene hentet fra "SneakyOwl log":
mekkern skrev:AJ" metoden "MV" og alle andre sier jo akkurat det samme som "fabrikkboka". :twothumbs:
Men gnomen i USA sier full effekt/turtall rødstreken hele tiden (hvordan en skal få gjennomført dette etter veien aner jeg ikke) :scratch
Flatt jærn eller motorbrems 100% av tiden og så stoppe å kjøle et par ganger. :-k
Bjerknez skrev:Nettopp. Det nevnte jeg tidligere også. Slik jeg har forstått AJ sin beskrivelse vil jeg si at dette er en ganske normal innkjøring og ikke "hard" slik "gnomen" i usa mener :thumleft
.
Syns det er riktig å nevne at det i brukermanualen til Moto Guzzi'en jeg hadde og begge KTM'ene ikke står noe annet ang. innkjøring enn å ikke overskride turtallsgrensa satt av fabrikken i innkjøringsperoden. Tror faktisk det ikke sto noe om innkjøringsprosedyre i det hele tatt i Guzzmanualen, når jeg tenker meg om... :-k .
Står altså ingenting om å variere turtallet mye på alle gir opp til denne grensa i kombo med tildels kraftig motorbrems. Alt gjort først etter at motoren et driftsvarm.
Altså mye gassing og motorbremsing før man tar pauser med avslått motor for la denne kjøle seg ned og hvile litt før man er på'an igjen. At denne innkjøringsmetoden med turtallsgrensekjøring i alle gir innebærer lovstridig fartsgrensetøying får bli en annen diskusjon...

Uansett er dette slik jeg mener innkjøringen bør skje og slik jeg har gjort med mine tre siste sykler. Truimp Tiger'n jeg hadde var demokjørt var dermed behørig innkjørt da jeg overtok den, vil tro... ;) .

Heller ingen av selgerne ga meg noen spesielle innkjøringsråd annet enn å kjøre normalt.
Vel, min måte å gjøre det går antakelig litt utenom normalen med en viss grad av "sjokkbehandling", kall det gjerne middels hard innkjøring.
Noe jeg fortsatt mener er den innkjøringen som resulterer i best mulig motorhelse, for å si det slik, lengst mulig i motorens levetid.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av WikingTnT »

AJ skrev: 01 jun 2019, 15:22 Sitatene hentet fra "SneakyOwl log":
mekkern skrev:AJ" metoden "MV" og alle andre sier jo akkurat det samme som "fabrikkboka". :twothumbs:
Men gnomen i USA sier full effekt/turtall rødstreken hele tiden (hvordan en skal få gjennomført dette etter veien aner jeg ikke) :scratch
Flatt jærn eller motorbrems 100% av tiden og så stoppe å kjøle et par ganger. :-k
Bjerknez skrev:Nettopp. Det nevnte jeg tidligere også. Slik jeg har forstått AJ sin beskrivelse vil jeg si at dette er en ganske normal innkjøring og ikke "hard" slik "gnomen" i usa mener :thumleft
.
Syns det er riktig å nevne at det i brukermanualen til Moto Guzzi'en jeg hadde og begge KTM'ene ikke står noe annet ang. innkjøring enn å ikke overskride turtallsgrensa satt av fabrikken i innkjøringsperoden. Tror faktisk det ikke sto noe om innkjøringsprosedyre i det hele tatt i Guzzmanualen, når jeg tenker meg om... :-k .
Står altså ingenting om å variere turtallet mye på alle gir opp til denne grensa i kombo med tildels kraftig motorbrems. Alt gjort først etter at motoren et driftsvarm.
Altså mye gassing og motorbremsing før man tar pauser med avslått motor for la denne kjøle seg ned og hvile litt før man er på'an igjen. At denne innkjøringsmetoden med turtallsgrensekjøring i alle gir innebærer lovstridig fartsgrensetøying får bli en annen diskusjon...

Uansett er dette slik jeg mener innkjøringen bør skje og slik jeg har gjort med mine tre siste sykler. Truimp Tiger'n jeg hadde var demokjørt var dermed behørig innkjørt da jeg overtok den, vil tro... ;) .

Heller ingen av selgerne ga meg noen spesielle innkjøringsråd annet enn å kjøre normalt.
Vel, min måte å gjøre det går antakelig litt utenom normalen med en viss grad av "sjokkbehandling", kall det gjerne middels hard innkjøring.
Noe jeg fortsatt mener er den innkjøringen som resulterer i best mulig motorhelse, for å si det slik, lengst mulig i motorens levetid.
:thumleft

Svar