Hjelp til valg av hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av kuleberg »

Min gamle IXS hjelm er klar for utbytting. Det var en billig sak jeg kjøpte for en del år siden og nå vil jeg ha en hjelm uten riper og som sitter mer riktig.
Jeg synes det er vanskelig da det ikke er noen store lokale butikker som selger hjelmer, med tanker på å finne riktig passform. Det å bestille på nett er jeg skeptisk til når det gjelder å finne en hjelm som passer hodeformen godt.

Jeg har spiss panne, altså langt ovalt hode. Ut ifra jeg har lest meg frem til så er Arai og Shark hjelmer som ofte passer folk med denne hodeformen, men skulle jo ønske at hjelmene hadde med i beskrivelsen hvilken hodeform di er optimale for.

En annen ting er at jeg kjører cruiser, og ønsker en svart og mest mulig diskrè hjelm uten mye mønster, farger og utstikk.
Halvhjelm er uaktuelt, så ser for meg noe som likner den jeg har, svart og enkel helhjelm

Har noen her erfaringer eller kunskap rundt dette dilemmaet?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av ejs »

:thumleft
Lokalt er det jo -biltema - jula - mcsenteret - motorsyklisten - motorteknikk med forskjellige hjelm merker
:mc7
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av cosmogs »

En ting er sikkert, hjelm må prøves.
Det er vel en del nettbutikker som har returordning?
Har Shoei GT Air selv, og er svært fornøyd med denne, uten at jeg egentlig har studert egen hodeform. :D
Du har ikke anledning til å a en dagstur til en eller annen større by for å teste?
Har inntrykk av at man får grunnmodellen i de fleste hjelmer i svart, og som oftest er det den rimeligste utgaven av hjelmen, så den burde være grei nesten uansett hjelm. :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av kuleberg »

ja det er jo 3 lokale sjapper, teller ikke med biltema og jula :P
erfaringsmessig har jeg opplevd at iallefall en av di lokale var mer opptatt av å få solgt enn å finne hva slags hjelm som passer mitt hode

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av gorbys »

Xlmoto har gratis byte av størrelser, revzilla har gode videoanmeldelser av hjelmene de selger og det nevnes som regel hvilken hodeform som passer.
Skal du bestille på nett må du ta et mål av skallen din ;-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av Flanker »

Sjekk også http://www.webbikeworld.com" onclick="window.open(this.href);return false; sin oversikt over hjelmer vs. hodeform. Alle de har testet er listet der. Riktignok amerikanske utgaver av hjelmen, men jeg antar hodeformen er lik på de europeiske.

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av kuleberg »

Prøvde hjelmer, sohei gt-air var den som passet min hodeform, men usikker på størrelsen. Hvilken erfaring har dere? Bør jeg kjøpe en som kjennes bra ut, men ikke bør bli slakkere, eller en som sitter tett men er i grensa til for tett?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av RuneMC »

Kjøpte en GT-Air i L siden det var det jeg hadde i XR-1100, men den er noe mindre i størrelsen (skallet) og på grensen til for trang - så er nå i dialog om bytte til XL.

Tror ikke den går mye ut, pluss mindre luftvolum innvendig er (tror jeg) årsaken til at den dugger lett selv med pinlock. Ser det på amerikanske forum anbefales å gå en størrelse opp på GT-Air ift XR-1100 (men det var jeg ikke klar over når jeg kjøpte). Så lenge det ikke er så løst at den vrir seg lett selvfølgelig...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av kuleberg »

Takk for svar. Egentlig var det shark vision-r jeg hadde lyst på, pga pris, design, samt løsning på visir og solskjerm. Leste at denne skulle være ganske lang i formen men ble dessverre veldig akuffet da den presset forran og bak.
Gt-air er i overkant racing for meg på cruiser men med med såpass spiss panne må man ta det man finner

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av cosmogs »

Da jeg kjøpte GT Air, synes jeg den var vel trang. Men det har gått seg litt til etterhvert og anser den for å være perkeft nå. Det skal jo være slik at om man åpner og lukker munnen. skal man kjenne litt at man biter på kinnene. Tror du kommer til å bli fornøyd med GT Air. :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av kuleberg »

Ja ikke lett. Føler at medium er overkant trang, samtidig som Large kanskje føles litt luftig, men lurer på om jeg inbiller meg at det skal klemme mer enn det skal.

Nå har jeg prøvd hos di 3 sjappene i kr.sand og har endt opp med duellen Schuberth S2 og Shoei Gt-air. Liker S2 sin design litt bedre, samt at den er tettere nederst. Shoei sin er litt rimeligere, og føles forsåvidt litt mykere innvendig.

Har folk erfaring med begge? Tross at det er to ganske nye modeller?

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av Shawn91 »

Jeg har hatt S2 i ca 5 år før jeg i fjor bytta til gtair. For mitt hode så passer gtair mye bedre, passformen er helt perfekt! Mindre støy i gtair også syns jeg :-)
Shiny side up...

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av kuleberg »

Ja da høres det ut som det blir ShoEi. Koster 3000 inkludert frakt fra motardinn.com mens den koster 4500 her til lands

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av Grohl »

GT air og S2 har fått ganske dårlig i Sharp sine tester.

Er det ikke bedre å velge noe annet da? Eller er det status å ha "det dyreste"? Dette er generelt og ikke noe stikk mot trådstarter.

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av kuleberg »

Jeg er på ingen måte en show-off, og er enig i at prisen er langt i overkant. men rundt 3000 kan jeg gi for en hjelm jeg er fornøyd med synes jeg.
At det står mellom di to hjelmene er pga passform og funksjoner. Det er nok noen av hjelmene her lokalt jeg ikke har prøvd, men jeg har ikke lyst på en fulblods racinghjelm, og heller ikke halv eller åpningshjelm.
I tillegg har disse to hjelmene innebygd solbriller, noe jeg har veldig lyst på.

Svar