Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av SverreOlsen »

Elsker traktorerene eg, kjekt med chrome, skal ikke si noe på det, men for min del er det bedre å kjøre samt finere å se på enn de fleste orginale plast rakkettene :P men alle har sin smak :)

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Clockwork »

SverreOlsen skrev:Elsker traktorerene eg, kjekt med chrome, skal ikke si noe på det, men for min del er det bedre å kjøre samt finere å se på enn de fleste orginale plast rakkettene :P men alle har sin smak :)
Tja... Ligge bretta over en tank med trynet nedi plasten bare for å kunne "skrape kne" i svingen er ikke hva jeg forbinder med kjørekomfort.

Touringsykler med firkanta stålkasser over, under, foran, bak, er heller ikke helt min stil. Selv om de er milevis foran oss i teknikken.
Smaken som baken, men jeg har nå i alle fall en underliggende respekt for alle på to hjul uansett. Glorete farger i lakken eller ei.

Det tar ikke en nykommer på denne siden mange sekundene å forstå nøyaktig hva flertallet her sitter skrevs over, eller til en viss grad også hva slags fordommer som finnes rundt omkring. :eh

Italiensk, amen. Tysk, vielen dank. Asiatisk, muchi muchi. Så lenge det har kåpe eller gåsenebb og hviner som en vårkåt budeie er det greit.
Naken sykkel( les cafe ) fremkaller et og annet annerkjennende nikk også, men kun om det ligner noe noen har sittet på en gang. Av "traktorsegmentet" er det vist svært få kandidater av noen verdi virker det som. Det kan til nød være italiensk, men bare til nød. :sk?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6965
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: Traktorene er praktiske dem sikkert, ingen tvil om det, men jeg synes bare det blir så innmari gubbete..
;e ..du Ove.. du er over 40 år, og må nok bare innse at hvert år framover er det stadig flere som vil definere deg som.. nettopp "gubbe" :lol :erte

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Zettexx »

Traktor og gubber....Wow, nå blir det liv...

Det er mykje traktorer, selv om jeg egentlig ikke liker det utrykket...., som dominerer parkeringsplassene. Opplever det hvert år... De første fellesturene domineres av plastracere av forskjellige kaliber og størrelser. Etterhvert som sommeren kommer, så dukker heavy machinery opp i flertall. Turene blir kortere og stoppene lengre. Når vi er kommet til St.Hans, har de fleste plastracere gitt opp, og de gidder ikke mer fellesparkering. De dukker opp igjen på de siste turene etter Troll Rally, mens heavy machinery gutta har begynt med vinterlagring.

Har ingen problem med å kjøre på tur med en HD eller annet anleggsmaskineri, men de blir ikke med....

Når det gjelder websider og FB opplever jeg at det absolutt er dominert av alt annet enn plastracere. Definisjonen av plastracer her syntes å være alt som ikke er nakensykkel eller heavy machinery.

I mange år har jeg sett etter nasjonale websider/FB for min Aprilia... no luck. OK, den er sær. Har brukt et par dager for å lete etter tilsvarende for den nye Kawa'n.... ikke tale om. Det er nisjeklubber og sider for alle andre modelltyper, men ikke ZX-R.. Det er helt utrolig. Så jeg måtte selvfølgelig opprette en slik side.

For meg virker det som om de fleste på disse sidene er "innafor standard" og kjører alt mulig. De er kanskje litt mer opptatt av kjøring og selvmekking enn den typiske "traktorføreren". Det gjør seg selvfølgelig utslag i at stæsjen ikke blir et tema, slik som på cruiser sidene. Det snakkes om tur og kjøring, og mye mindre om parkering og hvor man skal stoppe. Var på et Goldwing klubbmøte for mange år siden. Der snakket de stæsj i 3 strake timer. Men. de fleste av dem kjørte en del.

Jeg inviterer stadig traktorene med på tur, uten at det kan sies å slå heldig ut.... De pleier å hyle av smerte lenge før halvveis. Og det skyldes ikke farten.

Cruisere treffes langs veien og på parkeringsplassene i store grupper, plastracere alene eller i små grupper....

Er dette et angrep på cruisere ? Det er ikke meningen, men jeg blir stadig spurt : hvordan kan du sitte slik, hvorfor skal du kjøre så langt, kan vi ikke ta flere pauser, må vi kjøre alt nå, får du ikke vondt, hva skal du med de kreftene ....?

Jeg er definitivt blant de tilårskomne og blir snart tvangspensjonert, men føler at jeg nå endelig er voksen nok til å ha en plastracer. Det holdt på å gå galt sist høst, men ny råere racer ble anskaffet og ble prøvekjørt så snart leger gav klarsignal. Etter mange år og mye rart: det som ikke passer , det kan tilpasses.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37936
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

Clockwork skrev: Italiensk, amen. Tysk, vielen dank. Asiatisk, muchi muchi. Så lenge det har kåpe eller gåsenebb og hviner som en vårkåt budeie er det greit.
Italiensk... Yes, check (Moto Guzzi Stelvio i to år og nesten 50K :thumleft ).
Men... :scratch ... hva med skikkelig østerrikske kjøyregreier som KTM... :-k

:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Clockwork »

AJ skrev:
Clockwork skrev: Italiensk, amen. Tysk, vielen dank. Asiatisk, muchi muchi. Så lenge det har kåpe eller gåsenebb og hviner som en vårkåt budeie er det greit.
Italiensk... Yes, check (Moto Guzzi Stelvio i to år og nesten 50K :thumleft ).
Men... :scratch ... hva med skikkelig østerrikske kjøyregreier som KTM... :-k

:knegg
Joda :)
KTM glemte jeg selvfølgelig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4727
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av FredrikE24 »

Får jeg spørre hva som menes med traktor? Selv har jeg vel ingen fordommer eller komplekser der ute annet enn at jeg selv kjører noe som utfyller mine egne behov på en god måte. Jeg ytrer stadig hvor fornøyd jeg er og hvorfor.

Andre har vel andre behov tenker nå jeg, om de kjører en kveld i uka eller kjører året rundt, så finner de fleste det dem liker.

Eneste jeg har litt problemer med å forstå meg på er motorsykler som rister og bråker så kraftig at bremse- og clutchendel spretter opp og ned i takt opp mot en centimeter :P Utover det har jeg kjørt japansk V-twin og jeg kan forstå populariteten.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37936
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev:Får jeg spørre hva som menes med traktor?
Bjerknez'en får svare for seg selv, men jeg er ganske sikker på at han mener sykler som disse: BMW GS/A, Triump Tiger Explorer, Moto Guzzi Stelvio, Ducati Multistrada Enduro, Yamaha XTZ Super Ténéré, Aprilia Caponord Rallye, Honda Crosstourer 1200, KTM 1190/1290SA, Suzuki V-Strom og Kawasaki Versys...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6965
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kjellv »

Nei hvor begrepet "traktor" kommer fra er ikke godt å si. Antakelig er det i utgangspunketet er litt negativt ladet begrep som har kommet fra et miljø som kjører en helt annen sykkel. Slike begrep er det jo mange av. Plastraketter, riskokere, støpejernskomfyrer, moped mv.
ADV sykler er (som moderne traktorer) MEGET gode å kjøre, mange timer i strekk! De har høy framkommelighet på svært dårlige veier, har oftest et fantastisk bunndrag, akkurat som traktorer. Samtidig har de (avhengig av dekkvalg) svært gode egenskaper også på andre typer veier og veidekke. Dette er rett og slett veldig allsidige sykler.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37936
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

Veldig godt beskrevet, kjellv :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 212
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Atrox »

Kjært barn har mange navn - i fjor kom jeg uheldigvis til å kalle kollegaens svære amerikanske beist (HD) for "badekaret", han er sur enda ;)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Zettexx »

Traktor har jeg oppfattet som cruisere, bobber, wish I was a Harley, og "laid back" sykler. Litt usikker (for min del) om det også innbefatter ikke plastifiserte sykler som Fazer og CB1100 m.fl. Det er idag et stort utvalg av nakensykler uten at de kan sies å være traktoraktige.

Dersom du kjører med fothvilere montert foran veivakselen, så er det vel traktor. BMW har hatt noen forsøk i segmentet, men husker ikke hva de het.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... mPUst3wIgK

Når flippsjegget legges loddrett og albuene strekkes under akselerasjon, er det vel i traktorsegmentet.

Liker ikke utrykket traktor, da det helt klart blir negativt ladet. Men syntes heller ikke Plastrakett nødvendigvis brukes med positivt fortegn heller....

Ser på ingen av disse som traktorer " BMW GS/A, Triump Tiger Explorer, Moto Guzzi Stelvio, Ducati Multistrada Enduro, Yamaha XTZ Super Ténéré, Aprilia Caponord Rallye, Honda Crosstourer 1200, KTM 1190/1290SA, Suzuki V-Strom og Kawasaki Versys...". Dette er tursykler av første klasse.

Kanskje jeg må på norskkurs ???

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Clockwork »

Vel, Spagetti.
Skjønner poengene dine. men samtidig er jeg uenig

Du kategoriserer cruisere slik :
-kjører i grupper
-stopper hele tiden
-stopper ofte av en eller annen grunn på parkeringsplasser( i store flokker, ikke ulik gnu eller bison)
- Er ikke med på tur ( hva mener du egentlig her? Sier ikke dette litt mer om din omgangskrets heller en tur-viljen til de som velger å kjøre cruiser? )
- Er opptatt av "stæsj"( les bling som kan skrus på )
-De hyler av smerte etter kjøring over noe tid

...Alt ovenfor er i det hele tatt generaliserende og derfor etter min mening fleip og ikke fakta.
Jeg kjører stock, driter i lyd og gir langfingern til HD-folk som påstår å kjøre det eneste rette. Jeg kjører til jobb så lenge det ikke er snø og veien er grei, gjennom oslo-trafikken hver dag halve året. Gjerne på tur, og på den eneste jeg rakk i fjor satt jeg lengst i salen. Sutrekoppene i plastraketter gned håndledd på esso`n. Og turen over grensa redda jeg også, tok med alt fjaset deres som de ikke fikk med selv :)
Argumenter kan fort snus rundt her, og jeg står fortsatt last og brast ved påstandene mine ovenfor.

Skulle jeg hørt på fordommene jeg fikk presentert før jeg tok lappen er fordelingen slik :

- Racingsykler = Barn/Barnslige under 40. Observeres på siden av veien med politi og blålys, eller i grøfta og i deler ( både sykkel og fører) Dyr og stjålet sykkel.
- Touring = Dakar, godt voksen europa rundt eller sogneprest på vei til / fra nærmat
- Cafe = Hipster, helskjegg og 50-talls-flørt i flokk og døgnflueromantikk. MC blir stående i garasjen neste år og til evig tid.
- Cruiser = Tannlege/Ingeniør på 50 pluss med piratfantasier eller ondskapsfulle kriminelle på vei til et eller annet voldelig ( se ryggmerker evt.)

Selvfølgelig ikke mulig å dra alle over en sånn kam. Jeg skriver vel mye fleip og useriøst her inne, men dette her er jeg hellig overbevist om.

Jeg kjørte opp på "plastrakett". Min kjørelærer var supertilhenger av dem, og likte fart og spenning. Hadde ikke noe imot det.
Samtidig var liksom fordelingen 50-50 blant kullet mitt. Vi kunne ikke stemple hverandre med et eller annet underveis, det ville jo blitt direkte ugreit. "Kjører du sånn så er du sånn", liksom.

Nei, du Spetti. Her kan vi i beste fall bli enige om å være uenige, noe som i og for seg er greit nok for meg :prf

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kvase »

Har aldri tenkt at man skal sette folk i bås ut i fra hva de kjører syns det blir for teit.- men meg om det.--
Har kjørt det jeg liker og driti i hva status på slike banale tragiske meninger om kjøretøyer er være seg bil mc fly eller tråsykler - ja skal man settes også i bås ut fra bosted også ? tragisk patetisk
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Bjerknez' logg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Zettexx »

:lol

Helt klart og utvilsomt at mine generaliseringer griper videre enn det som rett er.

Min omgangskrets på mc blir begrenset, fordi jeg ikke klarer alle pausene på fellesturene og de orker ikke mine lange strekk. Så jeg forblir en ensom ulv. At det er min egen feil, helt sikkert.

Svar