TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-forum

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av Kenny_85 »

TheHaughom skrev:Går egentlig helt greit. 1000-kubikkere kan ikke konkurrere på den lille, tekniske banen jeg kjører på. De blir for store og tunge.
Mot rene R-maskiner (type R6) varierer det i henhold til kjøreerfaring. Generelt drar de fra meg på sletta, og så bruker jeg resten av runden på å hente inn igjen i svingene.

Fordelen med endunker er smidighet. Det er en veldig lett sykkel, så jeg kan begynne å bremse flere meter etter R-maskinene. I tillegg er gasskontrollen instant, på twin - og spesielt firere - tar det tid før ting skjer (1:1 powerstroke på singel, 1:4 powerstroke på firer). Det betyr at jeg har bedre feel for hvor nær grensa jeg er, som igjen betyr at jeg kan pushe sykkelen hardere både i og ut av svinger.
Er også lettere å redde seg inn med en singel om du f.eks. skulle gi på litt for tidlig ut av svingen og drifte litt sidelengs. Når man ikke har så altfor mange timer på banen er det som regel for sent for en firer å hente seg inn når bakdekket har sluppet.

Hadde det vært lengre strekk på banen og generelt høyere fart hadde jeg nok ikke hatt en sjanse. Små tekniske baner med korte straights er ideelt for singel-sykler. De har og drag fra bunnen, men blir parkert når man kommer over 80-ish. Jeg når 120km/t på rettstrekket om jeg får en god utgang, R-syklene ligger oppi 140.
Da høres det ut som at det har sine fordeler med endunker :prf
Ser jo også på bildene at det er motards ute på banen, så da har det sikkert noe for seg.

Forøvrig sitter jeg og venter på pakke selv. FedEx brukte 27 timer på å få den opp fra Italia til Trondheim, etter det har Bring sittet på den i en dag uten å gjøre noe og i dag fikk jeg følgende feilmelding: "Sendingen er forsøkt levert. Adressen er ufullstendig og vil bli forsøkt rettet opp. Sendingen vil deretter bli utkjørt på nytt
03.07.2013 11:04"

Jeg hater å vente på pakker, de kommer uansett ikke fort nok fram.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

Absolutt fordeler med endunkere, ja. Det er motards som kjører raskest på denne banen.
Var forresten en R6 som gikk på snørra og sklei ut i grusen sist onsdag. Gikk veldig fint med fører, og sykkel foruten helt oppskrapet høyreside.
Så langt har én eller flere gått på trynet under hver trening - venter vel egentlig bare på at det er min tur.

Men eneste jeg har hatt så langt er:
For sen bremsing, klarte å hente meg inn et par cm fra grusen.
Fremhjulet har låst seg 2 ganger i inngangen til sving. Usikker hvorfor, tipper kombinasjon mellom varmgang i dekk og litt for brått nedlegg.
Og så har jeg driftet sidelengs ut av sving og giret for hardt ned før sving som gjør at bakenden spretter litt frem og tilbake - helt udramatisk.

Men ja, blir jo tøffere i trynet for hver trening, så regner med det blir min tur til å kjenne asfalten en gang. Heldigvis er Duken rimelig crash proof. :thumleft


Jeg klarer som regel å vente på pakker, men denne her har racing rearsets'a som jeg trenger på banen. Har slitt nok metall-pucker nå, og de er jo ikke så altfor billige! :sk?
Har også nytt kam-drev og åpen airbox, men det må settes inn av verksted - så må avvente litt!
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av KydeX »

Hmm, krasj på hver trening... Spørs om jeg tør å presse noe særlig med VFR'en min da. Tror jeg griner blod hvis jeg legger bredsida i asfalten.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

Det har, uten unntak, vært folk med lang fartstid på banen som har krasjet. Ingen med gateregistrerte sykler.
Dette er folk som pusher rundetider hver eneste gang de er på banen.

I gruppa vi kjører i (gatesykler) har det ikke vært noen krasj :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av KydeX »

Puh :) kanskje jeg tør allikevel da.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av lasse_hansen »

Sykkel å bane? Nei fysj, sykkelen skal stå pent utstilit i stuevindet den :prf :knegg hehe

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

KydeX skrev:Puh :) kanskje jeg tør allikevel da.
Det er ikke noe press, du kjører så rolig du vil og øker hastighet i ditt eget tempo. Husker første treninga mi, ble frakjørt av alt og alle - satt fortsatt igjen med det største smilet :D
lasse_hansen skrev:Sykkel å bane? Nei fysj, sykkelen skal stå pent utstilit i stuevindet den :prf :knegg hehe
Har det blitt så mange merkelige lyder at du har parkert helt nå? :knegg :lol
Sist redigert av TheHaughom den 03 jul 2013, 16:33, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av KydeX »

TheHaughom skrev: Har det blitt for mange merkelige lyder at du har parkert helt nå? :knegg :lol
Haha :)

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av Sigg79 »

TheHaughom skrev: Fremhjulet har låst seg 2 ganger i inngangen til sving. Usikker hvorfor, tipper kombinasjon mellom varmgang i dekk og litt for brått nedlegg.
Har du sjekket bremsevæskenivået i reservoaret? Dersom det er for mye bremsevæske kan bremsene låse seg ved hard bremsing, f.eks. ved banekjøring. Bremsevæsken ekspanderer når den blir varm. Hvis det ikke er nok luftrom i reservoaret, vil ekspansjonen føre til at bremsene låser seg når væsken/bremsesystemet blir varmt nok. Kan være verdt å sjekke.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

Har sjekket bremsevæsken, ja. Litt under max, og expanderer ikke over max på banen - så skal være nok av luft igjen.
Men nå har det bare skjedd 2 ganger, første banedagen i år. Regner med det var feil teknikk kombinert med overopphetede dekk - var mye løs, smeltet gummi rundt kanten :P :p
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

I dag har jeg endelig fått O2 kontrolleren fra en av Australsk kar på KTMforums.com.
O2 sensoren (lambda) justerer blandingsforholdet Air/Fuel (AF).

I injection systemer har man closed loop - som er idle og throttle opp til 20%, og open loop som er hele spekteret.
I closed loop justerer O2 sensoren slik at AF-raten blir 14.7:1, noe som gir langt under optimal blanding til motoren. Poenget er å klare dagens miljøkrav.

Det O2 kontrolleren gjør er å manipulere signalet fra O2-sensoren slik at motoren ikke justerer ned dette blandingsforholdet.
Neste steg er å få installert en fuel controller som kan justere bensinmengden slik at den blir ca. 13.2 - 13.5:1, men må også finne måleutstyr. Koster en tusing fra utlandet, så mulig jeg kjøper det selv. :thumleft

Installasjon av O2 kontrolleren tok 5 min. Ingen klipping av kabler, da den leveres med originale KTM-plugger. Finnes til andre merker også.

Merker stor forskjell når jeg går av/på gass ved lav RPM, samt. ved rolig cruising. Mye roligere, og kjenner at motoren ikke har følelsen av konstant astma. Blir nok mindre bruk av clutch nå ja :thumleft

[img]http://i201.photobucket.com/albums/aa20 ... 146c66.jpg[/img]
O2 kontrollere
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av Snikendeugle »

Awesome :D
Virker som om det selger inn det den lover, så blir nok definitivt et kjøp senere i Juli/August.

For å ikke kapre den andre tråden her, angående straight pipe'n du har. Hvor kjøpte du den fra / hvor mye kostet den? (Til fremtidig bruk. Blir nok slipon inntil A2 restriksjonen er ute)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

Snikendeugle skrev:Awesome :D
Virker som om det selger inn det den lover, så blir nok definitivt et kjøp senere i Juli/August.

For å ikke kapre den andre tråden her, angående straight pipe'n du har. Hvor kjøpte du den fra / hvor mye kostet den? (Til fremtidig bruk. Blir nok slipon inntil A2 restriksjonen er ute)
Kjøpte den fra Fresco Exhaust. €120 + frakt. :thumleft

Edit: Kapre? Det er et fremmedord i denne bloggen. Alltid hyggelig med innlegg i bloggen :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av Snikendeugle »

Sederja. Ikke så halvgæli pris heller :)

Hva blir billigst tro, kjløpe Akra slip-on fra forhandleren (aner ikke hva de skal ha for den), eller bestille over nett?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV

Legg inn av TheHaughom »

Standard pris for Akra slipon er 6900 kr (kit med pipen ned til katalysator).
Jeg fikk den heldigvis for halv pris når forhandleren la ned og hadde én igjen på lager :thumleft

Her er kittet fra USA. http://www.ktmtwins.com/akrapovic-ktm-6 ... 2012-later" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut til å være dyrere totalt (inkl. frakt og moms)...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar