Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Snikkeren »

He he. Du gikk fem på med andre ord. ;)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juicebox »

Snikkeren skrev:Jo, det er jo det jeg sier. Det er tøft. Har heftig lyd i TDM'en min jeg. Bare spør de som har hørt den live. ;)
Hehe litt i overkant at du har så heftig lyd men ørepropper skal du ha? :P :p Neida. Elsker lyd på sykkel. Har HD og uoriginalt potte. Mest for effekten, lyden er bare bonus. I likhet med de fleste originale sykler så høres HD også ut som en moped bånn stock...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Snikkeren »

Øreproppene er ikke pga. lyden fra sykkelen. De er pga. fartsvinden. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Juicebox skrev:Refleksvest trekker ikke så stor oppmerksomheten bak føreren om han/hun ikke allerede ser seg bak. Største fordelen med refleksvest er å øke synligheten når refleksvesten er innenfor synsfeltet til bilføreren, altså foran og siden. Man kan ikke se en med refleksvest bak en vegg, men man kan høre en sykkel som lager lyd bak en vegg. Videre så hører man denne sykkelen bedre om lyden hadde vært høyere, noe som øker sjansen for at bilføreren blir mer oppmerksom.
De jeg er bak er jeg ikke så vel bekymret for, de har jeg som regel kontroll på. De på siden litt mindre, men skjeldent jeg kjører lenge ved siden avnoen. Prøver å unngå det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juicebox »

Du har ikke kontroll når han foran deg skal bytte felt spontant mens du feks filtrerer mellom bilene?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Juicebox skrev:Du har ikke kontroll når han foran deg skal bytte felt spontant mens du feks filtrerer mellom bilene?
Joda, de som er forran meg kan bytte fil så mye de vil. De ser jeg jo. Når jeg filtrerer mellom biler så er det på bilenes premisser. Hvis det går veldig fort så pleier jeg ikke filtrere, men legger meg fint i kø. Selv om jeg må innrømme at jeg har filtrert i Paris og andre storbyer i over 100km/t. Hvis en bil i kø har en lyke på sin høyre eller venstre side så kan det være lurt å ikke prøve å kjøre forbi akuratt da. Vent heller til den ikke kan svinge over.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Jompa »

jhn skrev:
Jompa skrev:
jhn skrev:
Jompa skrev:
jhn skrev:
Juicebox skrev:Ved rusing av motor vil man synes, ergo, refleksvest=falsk trygghet
jorde ikke du ... resten av innlegget mitt var mer generelt.
Jeg ruser fordi jeg tror det hjelper, men jeg tror at når man når over 100-110-120 dB med et lovlig anlegg så er det nok.
Det er unødvendig å plage omgivelsene mere enn nødvendig.
Skal ikke plage omgivelsene med å sitere side opp og side ned.
De som vil lese innleggene kan bla seg litt bakover.

Jeg bruker aldri refleksvest, men har ikke tatt noe standpunkt MOT å bruke vest.
Har bare tru på at de fleste farer ( les biler) befinner seg foran meg og sykkelen når jeg er ute på veien.
Kjører ytterst sjelden på veier med flere enn to felt, så biler som skifter felt foran meg er ett ikkeproblem.
Sideveier og kryss har jeg all verdens respekt for, og syns sjøl at jeg kjører defensivt.
Så da gir jeg heller de som kommer ut fra en sidevei muligheten til å la være å benytte seg av vikeplikten, det funker hver gang.

Derfor er jeg overbevist om at de som ikke ser frontlykta på sykkelen min, heller ikke ser en refleksvest.
Sjøl er jeg overfølsom for grønne refleksvester, kanskje for at jeg ble stoppa i vår med ugyldig sertifikat. Venter enda i spenning på boten biltilsynet lovte meg.
Den kommer sikkert samtidig med feriepengene............

Høy lyd gjør alltid andre oppmerksom på at du kommer, særlig alle andre enn bilførere.
Har sjøl hoppa høyt i setet når en mc kommer brølende forbi meg i bil, og man hører ikke sykkelen før den er opp på sida av bilen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av norse900 »

Jeg kjører IKKE med gul vest (unntatt når jeg øvelseskjører), og det er nettopp erfaringen med øvelseskjøring som er grunnen til at jeg heller ikke gjør det!
Jeg har gjentatte ganger opplevd at bilister presser seg inn mellom meg og poden, og kan i grunnen forstå det... Motorsyklist med gul vest er blitt så "dagligdags" at varslingseffekten forsvinner, og det er heller ingen rød "L" på fronten av vesten (hvilket jeg sterkt vurderer å "innføre" på vestene våre...) så andre trafikanter får heller ikke noen indikasjon på at det øvelseskjøres.
Å kjøre med gul vest ser i alle fall ikke ut til å ha nevneverdig effekt under øvelseskjøring ihvertfall. (Mini'en klarer seg utmerket, og lærer jo raskt at man ikke skal tro, men vite :evil).
Selv har jeg inntrykk av at gul hjelm funker bedre, og viser over topp-boksen/vindskjermen, men om alle hadde hatt gul hjelm, så hadde vel den effekten også forsvunnet over tid?
Kjøreklær med gule felt har jeg også god tro på. Men gul vest, -NIX!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mortenolb »

Min erfaring fra lastebil på motorvei, hvor jeg jo ser over vindskjerm/toppboks uansett, er at gul vest ikke gjør det noe som helst lettere å få øye på deg. Legger merke til gulfargen først etter du er sett. Blikkfanget for meg er at det er noe som beveger seg, og da er vesten irrelevant. Aldri opplevd å se noen FORDI de hadde gul vest. Tror nesten en kombinasjon av svart og hvitt har mer for seg i så måte.

Brukeravatar
Papi
Innlegg: 64
Registrert: 30 sep 2013, 22:55
Motorsykkelen din: '99 Kawasaki Nomad / '13 Kawasaki Z800

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Papi »

Berre for å snu på flisa; kvifor brukar ikkje du refleksvest når du køyrer?

Dette er ikkje for å vere negativ mot dei som ikkje nyttar seg av det, eg er berre nyfiken på kvifor. :-)
Papi Media Productions @ Youtube
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions

Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw

I <3 CAKE.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mortenolb »

Fordi det ser løk ut. Jeg ser også på det som en negativ ting at refleksvest skal bli noe annet enn nødsituasjon. Fare for at man får en rope ulv-effekt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av LordShaft »

Jeg tror personlig at de fleste som kjører med vest ikke er klar over hvor lite synlig den faktisk er. Nå varierer jo det selvølgelig hvor synlig brystet eller ryggen på en motorsykkel er med tanke på hvilken sykkel han/hun kjører.

Men jeg har prøvd å studere dette i trafikken... Se om jeg legger merke til Vesten først eller om det er andre ting som jeg biter meg merke i...
Merkelig nok, så er det sjeldent jeg merker at vedkommende har vest før du er for nær! Jeg har lagt merke til sykkel, hjelm og lykt, lenge før jeg ser hvilken farge det er på vesten.

Jeg merker også at det er veldig mye lettere å spotte kontraster. Spesielt lys hjelm og mørk sykkel eller omvent. Lyset virker nesten utelukket som det første jeg legger merke til, både fra bil og sykkelsetet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Kom gjerne med flere eksempler... Jeg prøver virkelig å være objektiv i denne saken akkurat nå.

Men det er en ting jeg har merket veldig stor forskjell på. Respekten og varsomheten folket viser når de ser noen fra nødetatene med refleksvester. Den er merkbart dårligere. Jeg har mine grunner til å tro hva dette kommer av. Noen andre har sikkert andre grunner eller svar på hvorfor. :-k

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mortenolb »

Har samme erfaring som deg, Lordylord, som jeg skrev litt over her. Refleksvesten er aldri det første jeg legger merke til.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37907
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av AJ »

Kjører selv hvit sykkel med fargedetaljer i sølv/grå og sort og er selv iført enten sorte skinndress eller tekstildress som er sort/hvit og grå, pluss sort hjelm - og ingen gul vest...

Har så langt *bank-i-bordet* :overtro... ikke opplevd å blitt oversett i trafikken.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juicebox »

Kjører ikke med gul vest fordi jeg syns det er ukult. All black everything black

Svar