Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

E-strom:
Så vidt jeg husker er blå den praktiske typen ?
Har vært innom lignende kartlegginger selv også, men husker ikke lenger hva de forskjellige fargene betyr.
Tenker vel mest på politiske retninger når det er snakk om rød, grønn, gul, blå.

Jeg var en gang på et ledelseskurs tidlig på 90-tallet.
Det var da ledelseskonsulentene poppet frem for fullt, jappetida var akkurat erklært avsluttet og alle skulle begynne å jobbe sammen mot
felles målsetninger i stedet for å konkurrere internt.
Bra tanker, men det ble skapt mange underlige filosofier, som man ikke skulle stille spørsmål om.
Resultatet av kurset ble for min del at jeg er den eneste jeg vet om som har papir på at jeg IKKE egner meg som leder.

Jeg har ikke holdt på med Lego som supersic var inne på, annet enn i lag med barn og barnebarn.
Men har vært med på gruppearbeid ifbm pålagte drillinger på bedriftens målsetninger der vi skulle gjøre gruppearbeid
og alle skulle komme frem til samme facit.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Næ, det er på tide å prate mc igjen, selv om både fysioterapi og ledelsesfilosofi kunne vært artig og fortsatt å utdype.
I går ble det to-tre timer med kvalitetstid i garagen.
Æ oppdaga en eller annen gang i fjor at en skramlelyd som harr irritert meg lenge kom fra frontløkta.
Skulle ha reparert greiene i vinter, men vintern ble alt for kort.
Etter en liten kjøretur fredag kveld, hvor bråket fra løkta var omtrent infernalsk, tok æ mot til meg å demonterte kåpa i går.
Det var mindre arbeid enn æ egentlig trudde, eller huska at det var. Bare 11 skruer å løsne før æ stod med løkta i handa.

Her er synderen. eller den ene av dem.
Det er to skruer som holder løkta på plass og fungerer som hengsler vertikalt inne i huset.
Begge var løse. På med Locktite og skru godt fast.
DSCF3521.JPG
Inni kåpa er det en stor salat av ledninger, med flere kontakter som ikke er i bruk.
Da er det godt å ha skikkelig koblingsskjema.
Nå hadde jeg ikke tatt løs andre ledninger enn de som hører til blinklysene.
DSCF3520.JPG
Løkta på plass igjen, og oppstart med litt moderat rusing for å sjekke at det virkelig var den rette skramlinga som var kurert.
DSCF3519.JPG

Det ble ikke noe kjøring i dag.
I stedet har æ vaska bilen og sykkelen, sånn at det er 100% sikkert at det blir skitvær i morra. :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

sanderA
Innlegg: 27
Registrert: 16 okt 2015, 21:05
Motorsykkelen din: F800GS & Transalp

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av sanderA »

Jompa skrev: I stedet har æ vaska bilen og sykkelen, sånn at det er 100% sikkert at det blir skitvær i morra. :-k
:twothumbs:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

sanderA skrev:
Jompa skrev: I stedet har æ vaska bilen og sykkelen, sånn at det er 100% sikkert at det blir skitvær i morra. :-k
:twothumbs:
Oi, glemte å ta med at vannsprederen har stått på hele kvelden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:Du verden for ei skattekiste den pappeska e !!
Helt nederst fant jeg "AlleMenn-boken MC 80"
Der kunne man lese at softchopperbølgen rullet inn over landet. CX 500 Custom er allerede nevnt. Honda CB900 custom
hadde høy og lavgear, slå den !
Ellers hadde bladet en reportasje fra Krystall-rally. jeg regner med at det er kjent for mange av forumets lesere. Det året ble rallyet arrangert på Elverum i 30 kuldegrader og strålende solskinn. 130 deltakere fra hele Europa.Leif Arnesen var primus motor og den ikke helt ukjente Arne Paulsen er på ett av bildene.
Det norske markedet var omtrent 100 % japansk, det ble solgt noen BMWer, og Triumph var tilbake i Norge med 4 modeller. Guzzi fantes og i landet, de lanserte V35 Imola, men ikke i Norge.
Jeg kan huske at det fantes noen få Harlyer, for 31 år siden var Harley forbeholdt de ekte bikerne, ingen hadde vel ant at den skulle bli Harrysykkel nr 1.
De som kjørte Harley tidlig på 80-tallet var "ekte bikere" tvers igjennom. De var selvsagt uniformert med svart skinn og vest. Alle prøvde å se skummel ut, og alle var hjulbeinte, som ekte Cowboyer. Ingen av dem nedverdiget seg til å hilse på en som kjørte "plastgris", de var ikke medlem av vanlige "svenson-mcklubber". Idag har bikerne fra den tiden hermoroider, ødelagt rygg og så er de dobbelt så skrukket i fjeset siden de har brukt over 30 år av livet på å se sint å farlig ut. Men harry er de ikke, det er sikkert. Lurer på hva de egentlig tenker når de ser at vanlige A4-mennesker med kontorjobb kjører rundt på the great american freedom mashine i dag ?
Det fantes også noen som kjørte engelsk. Vi trodde de var utdøende, så feil kan man ta. Husker spesielt en som hadde en grønn Norton 850 Commando. Han sa alltid at hvis det ikke var en svart flekk der han hadde parkert, var sykkelen tom for olje.
Arne Paulsen. Var det ikke han som hadde artikler jevnlig, i MC-avisa, "rett etter krigen"?
Håper han fortsatt er aktiv, og på to hjul. Noen som vet?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Arne Paulsen er fortsatt aktiv, så vidt jeg veit :)

Han stiller med egen støttegruppe på FB: For oss som digger Arne Paulsen!

https://www.facebook.com/groups/1683139 ... 4/?fref=ts
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Sommeren nærmer seg med stormskritt, og jeg har så smått begynt å planlegge årets langtur litt mer i detalj.
Maten er f eks viktig.
Lørdag kom yngstedattera innom med en liten boks med turproviant ho hadde kjøot på loppemarked.
20160520_040059.jpg
Ikke akkurat favorittretten min, men æ lot som om æ blei glad for omtanken.
75-årgangen er visst ikke den beste heller, i en diskusjon på "Fjellforum" var det to som mente at 1967 er den beste årgangen.
Greit å vite.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av bikerdude73 »

Husker vi fikk testet dette under førstegangstjenesten. Smakte fælt og luktet kattemat. :P

Har en kamerat som muligens ble litt miljøskadet etter noen år i militæret og faktisk spiste dette ofte.
Påstod han likte det også. :knegg Jeg og andre kamerater bare satt og måpte når han gaflet den ene boksen etter den andre ned!!

Har prøvd den mer moderne amerikanske versjonen og den var faktisk grei :-k
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Da jeg var i marinen ii. 86,, var jeg på en MTB (22. sq) der kokken fant ut at RSP var fint å ha i når han stekte pytt i panne til kvelds. Var mye gammal RSP ombord, så sikkert greit å få byttet den ut, men blei oppstandelse blant offiserene da de oppdaget at vi var nestn tomme...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Geiroe »

Spiste den Canadiske utgaven hver dag under natoøvelsen i Troms i 84, litt variert ikke samme måltid i hver pose, smakte utmerket, til og med en liten sjokoladebit inni. Prøvde aldri den norske.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Har spist mange av disse, men hvilke årganger har jeg ikke tenkt på. Jeg likte dem både under førstegangstjenesten i -82 og senere. Kom over noen bokser i en forretning som selger millitærutstyr og kjøpte en del. Fin turmat. Tar liten plass i sekken og gir mye energi. Grei å ha med på reinsdyrjakt som reserveproviant også. Hender jo man må ta ei uplanlagt overnatting på høyfjellet når reinen gjør noe uventet...

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Sommeren kom for alvor på lørdag og varte i hele tre dager, ikke verst. over 20 grader på det meste.
I dag var det tilbake til "normalen for årstida".
Fikk meg i hvertfall en luftetur lørdagskvelden et stykke langs RV93. Først noen laange sletter før Kløfta, der det er sving etter sving.
Nå, det ble ikke noe "inspiret kjøring" bare avslapping oppover gjennom Kløfta mens jeg kikka etter fotomotiv.
Fant ingen motiver som var inspirerende nok til å stoppe og ta bilder heller, men fikk i det minste funksjonsprøvd motoren
langs slettene på turen tilbake. Motoren fungere, og det gjør tankmåleren også, nesten samme fart nedover på den som
turtellernåla har andre veien.
Kom ned til Alta igjen og gjorde en stilfull entre ved Statoil.
Benken var full, mye å skravle om, kjentfolk jeg ikke hadde sett på ei stund, så 2 timer forsvant fort.
Og hver gang jeg skulle til å ta på hjelmen, kom det en ny mc-fører som jeg måtte hilse på.

På benken samles hummer og kanari av mc-folk.
DSCF3523.JPG
Søndag hadde jeg tenkt å gjenta suksessen, bortsett fra at jeg ikke skulle sitte å knø på benken.
Fruen og jeg hadde vært i konfirmasjon og var hjemme tidlig på kvelden.
Hadde akkurat gjort meg klar til å kremte etpar ganger å si at "æ trur æ tar meg en luftetur" da kjerringa gaula fra baksida av huset
om at den ene engelsksettern vår hadde spist rottegift.
og ett eller annet om at jeg skulle ha lagt ut gift.......... :O
Men det stemte selvsagt ikke, jeg har ikke lagt ut gift på flere år. Det viste seg etter hvert at gifta kom fra naboens fjøs,
muligens ekorn eller fugler som har dratt den med seg ut.
Det ble ikke mc-tur på meg, men biltur til dyrlegen der hunden fikk brekkmiddel og kasta opp svineriet.
Ikke så lite heller, men dagen etter var ho frisk igjen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Baffin »

Fint det gikk bra med bikkja. :thumleft

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Baffin skrev:Fint det gikk bra med bikkja. :thumleft

Baffin
Rart det med mennesker og medfølelse for bikkjer.

En avis i New York gjorde en undersøkelse for noen år siden, for å undersøke lesernes empati.
Først skreiv de om ei bikkje som var påkjørt og drept av toget, det kom inn over 100 medfølende kommentarer.
Så skreiv de om at en jernbanearbeider var påkjørt av toget og drept, og det kom inn snaut 50 kommentarer.
Tilslutt skreiv de om en uteligger som hadde lidd samme skjebne, det kom kun inn et par kommentarer.

:-k
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Vel, Kjellrf. Her i huset er empatien akkurat nå på et lavmål.
Gammelhunden, Raja har løpetid og Loke er ikke lenger valp,
så han peser og gneller døgnet rundt.
Om ei lita uke er det vel over.....

I helga hadde vi kjempevær, men sett utifra et mc-sperspektiv var helga mislykka.
Først var det 24 t arbeid fra fredags morra til lørdagsmorran, noen timer søvn og så ut igjen.
Søndagen gikk med til å spise og sove.
Æ gikk glipp av motorsykelens dag også.....
I ettermiddag skulle æ endelig ta igjen litt forsømt mc- kjøring.
Måtte bare ta en liten strekk etter middag, og våkna til torden.
Det begynner å haste litt med å få mengdetrenig før norgestreffet og påfølgende nordnorgestur med gamle kjente,
Arctic Tiger, jhn, Lordshaft, ojda m.fl.
Hvis æ ikke får kjørt noen gode økter før slutten av juni, kommer skulder og nakke til å verke lenge før kommunegrensa er passert.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar