Geir's notater - 2014

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Geir's notater

Legg inn av SheDevil »

Geir skrev:Satser sterkt på det ja! Skulle det vise seg at jeg har bommet på et "må ikke gå glipp av" sted/vei så får jeg heller kjøre en gang til... ;e
Noen ruter er verdt å kjøre på nytt, vi er stort sett en gang i året i Geiranger og Trollstigen :P :p
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - på tur i retning Kristiansund

Legg inn av Geir »

Det er såpass ja! Nå øker jo forventningene kraftig her - blir nok innfridd også. Anyway; nuh kjører vi retning Kristiansund langs kysten! :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Geir's notater - på tur i retning Kristiansund

Legg inn av Intruder »

Geir skrev:Det er såpass ja! Nå øker jo forventningene kraftig her - blir nok innfridd også. Anyway; nuh kjører vi retning Kristiansund langs kysten! :prf
Sør for Bærgen.....kjenner du Varg Veum...intelligent,tøff og jovial---som dere andre ? :scratch :-k
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - på tur i retning Kristiansund

Legg inn av Geir »

Intruder skrev:
Geir skrev:Det er såpass ja! Nå øker jo forventningene kraftig her - blir nok innfridd også. Anyway; nuh kjører vi retning Kristiansund langs kysten! :prf
Sør for Bærgen.....kjenner du Varg Veum...intelligent,tøff og jovial---som dere andre ? :scratch :-k
He, he... Kjenner & kjenner. Kan ikke skryte på meg det, men jeg har tilbragt noen timer i baren "Femte i andre" i samme etasje som kontoret hans på Strandkaien... ;e Ellers er det jo bare å berømme den særdeles nøyaktige beskrivelsen av oss bergensere... :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater

Legg inn av Geir »

Av og til lar jeg meg irritere av saker & ting i avisene. ](*,) Akkurat nå leste jeg denne artikkelen med overskriften "- La folk få slippe å vasse rundt i sneiper". :doh

Selvsagt er det ingen som ville likt å "vasse rundt i sneiper" på stranden men så er det nå heller ingen som gjør det. Vasser i sneiper altså. De "vasser" like mye rundt i snusbleier, ispapir, bruskorker, tyggisklyser, bikkjemøkk, solkremkladder, spyttklyser, rester av engangsgriller, halvspiste pølser, bleier (yepp - har sett det selv) og ymse anna svineri som neppe kan tilskrives røykerne alene.

Sutrepavene som er sitert i artikkelen gjør garantert en eller flere ting som er til irritasjon og/eller sjenanse for en eller flere. For ikke å snakke om de mange yrkeskverulantene i kommentarfeltet. Hva skjedde med å passe sine egne saker, bruke sunt folkevett og vise normale hensyn til andre?! Eller er det liksom bare ikke-røykere som har evne til det...? :punch

En ting er sikkert; jo flere av disse snusfornuftige (sic!), infame, hensynsløse og stigmatiserende ikke-røykere som lirer av seg tåpeligehter i uberettiget overbevisning om sin egen fortreffelighet jo sikrere er jeg på jeg ikke skal slutte å røyke for å tilfredsstille dem. :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Geir's notater

Legg inn av Dexter »

Geir skrev:Av og til lar jeg meg irritere av saker & ting i avisene. ](*,) Akkurat nå leste jeg denne artikkelen med overskriften "- La folk få slippe å vasse rundt i sneiper". :doh

Selvsagt er det ingen som ville likt å "vasse rundt i sneiper" på stranden men så er det nå heller ingen som gjør det. Vasser i sneiper altså. De "vasser" like mye rundt i snusbleier, ispapir, bruskorker, tyggisklyser, bikkjemøkk, solkremkladder, spyttklyser, rester av engangsgriller, halvspiste pølser, bleier (yepp - har sett det selv) og ymse anna svineri som neppe kan tilskrives røykerne alene.

Sutrepavene som er sitert i artikkelen gjør garantert en eller flere ting som er til irritasjon og/eller sjenanse for en eller flere. For ikke å snakke om de mange yrkeskverulantene i kommentarfeltet. Hva skjedde med å passe sine egne saker, bruke sunt folkevett og vise normale hensyn til andre?! Eller er det liksom bare ikke-røykere som har evne til det...? :punch

En ting er sikkert; jo flere av disse snusfornuftige (sic!), infame, hensynsløse og stigmatiserende ikke-røykere som lirer av seg tåpeligehter i uberettiget overbevisning om sin egen fortreffelighet jo sikrere er jeg på jeg ikke skal slutte å røyke for å tilfredsstille dem. :mk
[Liker] <--- klikk!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Geir »

Sjelden noe skrives her, men når det for en gangs skyld skjer noe nytt på mc-fronten kan det jo skrives noen linjer om det. Som nå, når yngstemann har fått lettsykkel. Som vanlig var det diskusjoner om sykkeltype, kulhetsgrad, fart & the works. RS, NSR, YZF, PDF, RPG, PLO og hvadenåheterallesammen var på ønskelisten til guttungen, men kjøpsargumentene ble raskt sablet ned av gamlingen - altså meg. Jeg kan bare ikke fatte pointet i å legge ut 40-50k på en lettsykkel med usle 14-15 hk når det ikke blir brukt i mer enn to år likevel. En og annen velt må også tas med i beregningen, så i mitt hode er billig brukt lengt å foretrekke fremfor dyrt nytt. Da kan kanskje ungdommen lære seg til å skru litt også - det er aldri feil!

Den håpefulle - altså guttungen - så poenget og gav seg til å tråle finn.no. Lenker til en haug med fullfartsykler haglet inn i e-postkassen, men det meste gav inntrykk av å jevnt over være skamkjørte, ihjelskrudde, halvskjærte to-taktere med kåper som så ut som dårlig lagt mosaikk etter "en nesten stillestående velt" gjerne kombinert med detaljer om trimditt og trimdatt. Det meste selvsagt til fantasipriser. Men her en vakker vårdag i mars dukket den håpefulle opp med et forventningsfullt fjes og en lenke til en Hyosung GT125R. 2007 modell, helsvarte kåper, rimelig nye dekk og ellers rimelig pen i tøyet etter bildene å dømme. Den var til og med lokalisert i Bergen, så her var det bare til å avtale besiktigelse.

Etter diverse utsettelser av ymse grunner satt vi kursen mot vestlandets hovedstad den 25ende. Jernhesten - altså XJ'en - var foretrukket transportmiddel og det ble lastet refleksvester med L bakpå og gode greier for øvelseskjøring på returen. Etter ca 400 meter ble det klart at noe var ute av lage. Bakparten levde sitt eget liv, og en rask sjekk - måtte jo rekke fergen - avslørte lite luft i bakhjulet. Pytt, det tar vi lett og fixer på Os. Vel på plass på bensinstasjonen tar jeg så vidt i ventilen og lyden av luftlekkasje følger umiddelbart. Ventilen er halvveis i to, det er søndag uten mulighet for å oppsøke dekksjappe og jeg ser håpløsheten bre seg i ansiktet til den håpefulle. Etter noen minutter intens banning, en røyk og den ekle følelsen av nederlag i skroget tar desperasjonen over. En tube lynlim og en rull elektrikertape handles, ventilen limes og spjelkes med tape slik at den får trykket mot bruddstedet. Noen ekstra tørn tape rundt felg, dekk og ventil, påfylling av luft og et kvarter venting for å se om "reparasjonen" holder... Joda, ca 3 bar fremdeles... ti minutter til.... yepp, fremdeles uendret trykk! Avgjørelsen tas; vi fortsetter! I veldig lovlydig hastighet går turen de ca 45 km til sykkelselgeren. En rask inspeksjon avslører at det er mer å henge seg opp i enn den lekke simmeringen på ene gaffelbeinet og etter litt knurring og forhandlingsmumling går selgeren med på å skille seg av med rokken for 15k. Den håpefulle stråler, Scala Riderne slås på, refleksvestene med L på slenges på og hjemturen kan begynne på denne:
Bilde

Sykkelen har tydeligvis gått hele året skal jeg dømme etter korrosjonen på det meste under kåpene, men etter å ha fikset opp i noen irrede kontakter, tape-skjøtede ledninger og litt annet rask skal det driftsmessige være sånn noenlunde. Nå skal det kjøpes inn noe småtteri som nye simmerringer og et blinklys etter et velt under øvelseskjøring - jeg fikk det faktisk på video så det er rimelig greit dokumentert hva som skjedde. Minimalt med skader - et speil, et blinklys og oppskarpte og småsprukne kåper på høyre side. Guttungen kom fra det med bare såret stolthet heldigvis. Kåpene har jeg reparert selv - litt sparkel, lakk og påfølgende vannsliping og maskinpolering fikser det meste. Hadde vært überkjipolainen hvis det hadde vært ny sykkel - nå er hele velten bare en parantes egentlig...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Pollti »

Trengs det deler til Hysa så er disseganske greie og raske ; http://www.startright.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Favoritten min er http://www.hyosungsource.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.richardhyosunggvgt.com" onclick="window.open(this.href);return false; .
Hyse deler er innmari dyrt så egenimport er lønnsomt. Du sparer nesten kr 900 på et luftfilter pluss at en slipper å vente et vondt år på deler. Mye Daelim utstyr og deler passer rett på Hyse GT modellene. Kymco ATV bolter og bremseskiver er også og er veldig mye billigere enn Hyse orginal deler.
Jeg opplever gearkassa som ånkli treig og litt upresis, det ble veldig mye bedre da jeg byttet til Castrol helsynt olje.
Er det Shinko dekk på den så bytt de ut snøggast råd, de bare rett og slett grusomme på vått føre. Med ordentlige dekk på så blir den så mye bedre å kjøre. Og er strupinga i potta ikke tatt så er det ikke bryet verdt å bruke tid på det. Ikke merkbar forskjell av betydning. Kjekk og grei liten sak han har valgt seg. Ingen højdare men grei nok. Husk at GT og GTR er samme modellen, er bare kåpene som skiller de.
Simmerringer til gaffelen kjøper du hos en Kawa eller Suzuki forhandler på mål av de gamle hos en grei delegubbe som leter litt i delelageret sitt.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Geir »

Takker for tipsene Pollti. :prf Har forespurt på deler - bla clutch og simerringer - fra forhandler i Bergen, men prisene de operer med er jo direkte komiske! 780 blanke penger skulle delepusheren ha for to simmerringer?! :oh Så på hyosung-ersatzteilshop.de at de hadde mye greier til ok pris, men leveringstiden vet jeg ikke noe om. Og siden er jo på prøysisk så det er jo en språklig utfordring her også... Står noen rimelig nye Michelin dekk på sykkelen - har lest i andre tråder her på forumet at de originale dekkene var.... tja... heller dårlige ja.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Svolp »

SheDevil skrev:
Geir skrev:Satser sterkt på det ja! Skulle det vise seg at jeg har bommet på et "må ikke gå glipp av" sted/vei så får jeg heller kjøre en gang til... ;e
Noen ruter er verdt å kjøre på nytt, vi er stort sett en gang i året i Geiranger og Trollstigen :P :p
Sier meg enig med SheDevil!

Gerianger og Trollstigen er et må se sted hver eneste sommer!
Lykke te til deg og guttungen med ny lettvekter! :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Intruder »

Har faktisk ikke vært nærmere Møredistriktene enn på Dombås.Må jamen prøve å få til en tur i sommer,noen som vet om ei rute som inkluderer Trollstigen.Geiranger,Molde og Åndalsnes.
Gjør ikke noe om det blir litt ferjing,den som har seilt på Mjøsa i en sprøkkin holk tåler da
ei kule stormvær.. :lol
Lønner det seg å sitte på sykker`n under eventuell ferjetur,hvis ikke kan vel dekksmannskapet
sikre skikkelig ?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Pollti »

Send en mail til Richard Hyosung. Han er ordentlig bra på alt av deler, ikke bare på det som står med bilde på hjemmesiden hans.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Geir »

Intruder skrev:Har faktisk ikke vært nærmere Møredistriktene enn på Dombås.Må jamen prøve å få til en tur i sommer,noen som vet om ei rute som inkluderer Trollstigen.Geiranger,Molde og Åndalsnes.
Gjør ikke noe om det blir litt ferjing,den som har seilt på Mjøsa i en sprøkkin holk tåler da
ei kule stormvær.. :lol
Lønner det seg å sitte på sykker`n under eventuell ferjetur,hvis ikke kan vel dekksmannskapet
sikre skikkelig ?
Ferge og vestlandet hører sammen - slik er det bare. På fergeturer i fint vær med rolig sjø setter jeg bare sykkelen på sidestøtten i 1ste gir og setter meg i salongen med en kaffeskvett. Fergekaffe er som kjent kvasse saker som holder deg våken og klar leeeenge... Er sjøen mer rukkete og på mer værharde strekninger setter jeg en slik dekk-kile som brukes bak/foran hjulene på lastebiler osv. under motoren på motsatt side av sidestøtten. Da tar sidestøtten lasten ene veien og kilen den andre. I skikkelig drittvær har alltid fergemannskapet kommet med stropper og vært behjelpelig med å sikre, så det går nok fint. Kan trygt anbefale vestlandstur! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Geir »

Pollti skrev:Send en mail til Richard Hyosung. Han er ordentlig bra på alt av deler, ikke bare på det som står med bilde på hjemmesiden hans.
Høres ut som en plan - ser lovende ut bare det som vises på nettsiden. :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Geir »

Svolp skrev:
SheDevil skrev:
Geir skrev:Satser sterkt på det ja! Skulle det vise seg at jeg har bommet på et "må ikke gå glipp av" sted/vei så får jeg heller kjøre en gang til... ;e
Noen ruter er verdt å kjøre på nytt, vi er stort sett en gang i året i Geiranger og Trollstigen :P :p
Sier meg enig med SheDevil!

Gerianger og Trollstigen er et må se sted hver eneste sommer!
Lykke te til deg og guttungen med ny lettvekter! :prf
Tar gjerne turen på nytt ja - det er ikke mulig å få med seg alt på bare en tur. Får se hva sommeren byr på, i så fall skal jeg ha med videokamera på jernhesten. Ellers takk for lykkeønskningene - det går seg nok rimelig greit til med Hysen etterhvert.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar