Geir's notater - 2014

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater

Legg inn av Geir »

Steinar_R skrev:Hei.

Jeg har hatt både BT021 og Metzeler Z6 på TDM'en min og har vært godt fornøyd med begge .De sitter godt både på vått og tørt, vannplaning har jeg ikke hatt med noen av dem.Jeg bor på Sunnmøre og kjører ofte i regn. Når det gjelder levetid var det slutt på rundt 7k for BT mens Z6 holdt nærmere 10k.

Jeg trodde Z6 skulle holde lengre enn det gjorde, framdekket var slitt men ok og det samme gjaldt bak.Problemet er bare at bakdekket ikke har noen spor i midten så det kan være vanskelig å bedømme hvor slitt det egentlig er.Mitt gikk fra å se "ok" ut til å vise stålkordelen rundt halve dekket i løpet av en 10mils runde.
Hei!

Jaha... :scratch Så her holder altså Z6 10k mens BT gir seg på 7k. Det gir meg nok en indikasjon på at BT ikke gir mer kjørelengde enn Z6. Skjønner hva du mener mht. "slitasjevarsling". Mitt forrige Z6 som stod på sykkelen da jeg kjøpte den - og som jeg derfor ikke kjenner kjørelengden til - gikk fra gummi hele veien rundt til stålcordeler på halve dekket på omtrent samme strekning som du opplevde. Skal uansett bli spennende å teste ut Z& Interact både mht. kjøreegenskaper og kjørelengde.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Nytt baksdekk bestillt!

Legg inn av Geir »

Sånn, da var det gjort. Nytt Metzeler Roadtec Z6 Interact 150/70 ZR17 TL 69(W) bestillt på motorsykkeldekk.com. Pris levert på døren: 1297,70 NOK. Det dukker vel neppe opp før etter at jeg har vært en tur på jobb igjen, men men - satser på at det holder en liten stund til det jeg har. :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Geir's notater

Legg inn av Snikkeren »

Fant denne linken på et annet forum: http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Slik trapping som du har skyldes sikkert feilt dekktrykk. Det er normalt at bakdekket blir flatslitt på midten, men mindre normalt at det blir flatslitt på sidene.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tur til Granvin

Legg inn av tagesk »

Geir skrev:[
Hmmm... :-k Ba Yamaha Bergen spesifikt om å forsikre seg om at det var riktig dekktrykk da de la om til meg, og siden har jeg sjekket at lufttrykket har holdt seg på samme nivå. Har bare etterfyllt en gang såvidt jeg kan huske uten at jeg husker i farten hvilket trykk det faktisk er... Skal ta en grundigere sjekk på dette - slett ikke en dum forklaring på den kantete profilen. :thumleft
Slik ser mine dekk ut når jeg kjøer med trykket BMW anbefaler.
Som er for lavt.

Min bok sier 2.5 tom, 2.7 med passasjer og 2.9 med full last.
Jeg kjører med 2.7 tom, 3.0 med passasjer og 3.2 med full last.

Dekklevetiden gikk opp fra 10.000 til 15.000 da jeg økte trykket.
Og, viktigere: Dekkene slites nå jevnt.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Tur til Granvin

Legg inn av Snikkeren »

tagesk skrev:
Min bok sier 2.5 tom, 2.7 med passasjer og 2.9 med full last.
Jeg kjører med 2.7 tom, 3.0 med passasjer og 3.2 med full last.

Dekklevetiden gikk opp fra 10.000 til 15.000 da jeg økte trykket.
Og, viktigere: Dekkene slites nå jevnt.

[TaSK]
He he. Men så kjører jo du med xx ekstra kilo i sidekofferter og toppboks også da. :lol Da må man nødvendigvis øke dekktrykket litt. Produsenten går vel ut i fra sykkel uten ekstra vekt enn fører/passasjer.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater

Legg inn av Geir »

Snikkeren skrev:Fant denne linken på et annet forum: http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Slik trapping som du har skyldes sikkert feilt dekktrykk. Det er normalt at bakdekket blir flatslitt på midten, men mindre normalt at det blir flatslitt på sidene.
Takker for linken - det stemmer nok sikkert godt det som står der. Skal prøve med høyere trykk i det nye dekket og se om slitasjemønsteret endrer karakter. Flatslitasjen på sidene var helt identisk på det forrige Z6 dekket, og jeg har sett flere andre med Z6 som har hatt samme type slitasje på sidene. Kan det være at Z6 generelt krever høyere trykk en det instruksjonsbøkene angir... :-k
tagesk skrev:
Geir skrev:[
Hmmm... :-k Ba Yamaha Bergen spesifikt om å forsikre seg om at det var riktig dekktrykk da de la om til meg, og siden har jeg sjekket at lufttrykket har holdt seg på samme nivå. Har bare etterfyllt en gang såvidt jeg kan huske uten at jeg husker i farten hvilket trykk det faktisk er... Skal ta en grundigere sjekk på dette - slett ikke en dum forklaring på den kantete profilen. :thumleft
Slik ser mine dekk ut når jeg kjøer med trykket BMW anbefaler.
Som er for lavt.

Min bok sier 2.5 tom, 2.7 med passasjer og 2.9 med full last.
Jeg kjører med 2.7 tom, 3.0 med passasjer og 3.2 med full last.

Dekklevetiden gikk opp fra 10.000 til 15.000 da jeg økte trykket.
Og, viktigere: Dekkene slites nå jevnt.

Aner en sammenheng her - liten tvil om det. Skal kjøre økt trykk i det nye dekket og se hvordan det går. Hadde en bil engang med noen brede lavprofildekk. Der var høyere dekktrykk et must for i det hele tatt å unngå å slite dekkene skjeive og ubrukelige de første månedene...

Nok et note to self: Stol ikke blindt på det som står i bokji... :skriver
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Geir's notater

Legg inn av Snikkeren »

Her er hva Metzeler sier om dekktrykk selv til din sykkel (hvis du kjører XJ 900 95, som står i signaturen din). http://www.metzelermoto.co.uk/web/fitme ... mentanchor" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater

Legg inn av Geir »

Snikkeren skrev:Her er hva Metzeler sier om dekktrykk selv til din sykkel (hvis du kjører XJ 900 95, som står i signaturen din). http://www.metzelermoto.co.uk/web/fitme ... mentanchor" onclick="window.open(this.href);return false;
:scratch Trodde jeg hadde fått med meg alt på de sidene der jeg, men det var åpenbart feil.... Etter boken skal det være fra 2,5 til 2,9. Har en mistanke om at jeg opererer i nedre del av den limiten. :sorry Var ute for å sjekke trykket pr. nuh, men den helv**es dekktrykkmåleren har selvsagt lurt seg vekk et eller annet std. :ills
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Tur til Sauda

Legg inn av Geir »

I dag ble det rundtur Vindafjord, Sauda, Røldal, Odda, Hatlestrand, Tysnes, Stord i fantastisk vær! Sol fra skyfri himmel og god temperatur gjorde både foret i kjøreklærene og varme i håndtakene totalt overflødig.

Bilde
Turkart

Europaveistrekningene er så som så, men veien fra Knapphus (der 46 stikker av fra E 134) til Sauda var et eventyr av en vei med en glimrende kombinasjon av brukende asfaltdekke, utsikt over fjorden og svinger. Masse svinger! Etter en matbit i Sauda fortsatte vi på 520 mot Røldal. Dette er en smal og svingete "fjellvei" som er stengt deler av året, og selv om veikvaliteten var så som så var naturen og utsikten vel verdt turen. I grunnen like greit av vegkvaliteten tilsa lav fart... Uansett; dette er min form for fjelltur - på to hjul i stedet for på to bein pesende avgårde i lyngen med et halvt flyttelass på ryggen... Turen over fjellet var selvsagt komplett med geiter i veibanen & the works!

Denne turen skal garantert gjentas med skikkelige dekk - ble mye korrigering i svingene og ikke den flyten man gjerne vil ha. Noen få bilder ble det. Dekket holdt forresten uten å vise kordeler. Litt flaks skal man ha!

Bilde
Utsikt over Sandsfjorden

Bilde
Samling mellom Sauda og Røldal

Bilde
Mellom Sauda og Røldal

Edit: tyrkleif
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nytt baksdekk bestillt!

Legg inn av Geir »

Da er mitt nye bakdekk - Metzeler Roadtec Z6 Interact 150/70 ZR17 - kommet fra motorsykkeldekk.com. Ble levert på døren nå den 15ende, nøyaktig på dagen som forespeilet i ordrebekreftelen! :=D> Skulle mer enn gjerne kommet meg i heimen og byttet dekket, men må nok pent holde meg her ute i havet en god uke til... ](*,)

Note to self om framdekket som også står for tur:
Skiftet: 10 sept. 2008
Km telleren v/dekkskift: 70605 km
Dekk: Metzler Z6 120/70/17
Pris: 2390,- på Yamaha Bergen. Utmerket service. "Drop in" skift - leverte sykkelen, ventet ca en time, betalte og kjørte!
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater

Legg inn av Geir »

Byttet bakdekket den 27ende september. Fra sykkelen ble satt på midtstøtten til det nye dekket var på ferdig avbalansert og klart for tur tok det ca 3 timer. Det inkluderte ymse rengjøringsoperasjoner og kontroller av hjullager etc. siden hjulet likevel var av. Rimelig fornøyd med både tidsbruk og resultat. Vil tro at selve dekkskiftet kan gjøres unna på litt i overkant av en time dersom man gir f*** i å dille med alt annet underveis. :-J
DSC00823_800x600.JPG
3 stk. Biltema dekkspaker type kort kombinert med 3 stk. felgbeskyttere fra samme gjorde jobben lekende lett. Brukte skrustikken til å løse dekkene fra felgen - også det funket som juling!
DSC00812_800x600.JPG
DSC00808_800x600.JPG
Avbalanseringsutstyret til Biltema funket utmerket når jeg fikk lurt nok godstoff inn i de "lukkede" lagrene til at de gikk rundt uten nevneverdig motstand. Hvorfor i huleeste ikke bruke åpne lager i stedet for lukkede på opplagringsbukkene?! Svensker... :mk
DSC00821_800x600.JPG
Den lyse prikken på dekksiden ca kl 2 er det tyngste punktet på dekket - altså det som snudde seg ned. Klokken 8 viser vektene som er limt på felgen med tape. Når dekket er i balanse festes loddene permanent.
Km-stand ved dekkbytte: 76795 km.
Dekk: Metzeler Roadtec Z6 Interact, 150/70ZR 17M/CTL (W69) RODIC står det på lappen. Dekket fra motorsykkeldekk.com var forøvrig produsert i uke 24 2010 og hadde 6,2 mm mønsterdybde sånn i snitt når jeg målte med skyvelære på forskjellige steder. Skal bli spennende å se hvorlenge det holder.

Kjøreturen i går avdekket det jeg egentlig visste fra før; nytt dekk er nesten ny sykkel! :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater

Legg inn av Geir »

Da var jeg omsider hjemme igjen fra jobb, og første stopp på veien fra heliporten og hjem ble Yamaha Bergen. Nytt framdekk stod på innkjøpsplanen etter en liten mishap med motorsykkeldekk.com. Vanligvis har motorsykkeldekk.com levert rimelig ferske og fine dekk, men dekket de leverte nå viste seg å være produsert i uke 19 2008?! :oh "Hæ? Har de sendt meg et tre år gammelt dekk" tenkte jeg, tok bilde og skrev mail til dem. Kom kjapt svar om at de beklaget dette og tilbød meg kr 50,- i rabatt... Nå er det slik at jeg som de fleste andre motorsyklister bare har noen få ynkelige kvadratcentimeter gummi i kontakt med moder jord. De få kvadratcentimetrene skal være fersk gummi, så den femtilappen fristet lite. Men gjengen på motorsykkeldekk.com var ikke vanskelige; så lenge dekket ikke var montert ville de ordne med retur og kreditering av innbetalt beløp - sånn ble det! God service har de i alle fall - og høflige! Det er ikke hver dag man blir tilltalt med Hr., De og Dem! :knegg :thumleft

Okkesom; Yamaha Bergen ble oppringt underveis og forespurt om de hadde "mitt dekk" - Metzler Z6 Interact på lager i riktig dimensjon. Hvis ikkJoda, svarte kisen i andre enden - han hadde det på lager. Kr 1568, takk og dekket ble mitt. Vel fremme viser det seg at de var vanlig Z6 de hadde - ikke Interact. Etter noe diskusjon og knurring fra min side om hvordan det kunne ha seg at det var på lager i ene øyeblikket og utgått i neste kunne mannen bak disken forkynne at Z6 Interact ikke ble produsert lengre, men var erstattet av Z8 Interact. Og det hadde de på lager i min dimensjon! :D Dekket kostet kr 1568,- og var altså 417 kroner dyrere enn om jeg hadde kjøpt det på motorsykkeldekk.com, men nå fikk jeg iallefall et ferskt dekk; produksjonsdato uke 1 2011. :prf

Lykkelig over nyervervelsen tuslet jeg ut i bilen med dekket, men kom i tanker om en jakke og en bukse jeg hadde sett der inne ved et tidligere besøk. "Skitt au" tenkte jeg, "det kan da ikke skade å gå inn og kikke litt..." Vel, det gjorde det. Det skadet lommeboken, for 15 min. senere var jeg den lykkelige eier av en Halvarssons Optima jakke og tilhørende Targa bukse! Der røk 7300,- blanke kroner rett ut, men etter prøveturen senere på dagen er jeg rimelig overbevist om at det var verdt pengene. Rikelig med lommer, muligheter for å ta ut for, en skikkelig bred og god halskrage, vendbar integrert "refleksvest", lav vekt og et generelt godt inntrykk av plaggene gjør at innkjøpet kan forsvares. En fullskalatest av vanntetthet osv. regner jeg med å få gjennomført i morgen - det er meldt regn så det holder...

Nyinnkjøpte klær og dekk:
Bilde
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Geir's notater

Legg inn av SheDevil »

Var et smart valg å få tak i ferske dekk og nye klær er heller ikke å forakte.

Jeg har også byttet dekk, til Pilot Road 3 og de var rykende ferske fra fabrikken i år :prf

I tillegg har jeg fått satt klørne i Halvararssons tekstilklær (Athena jakke og Poseidon bukse) og så langt har de absolutt stått med glans. Nå skal det sies at jeg ikke har fått testet de i ordentlig regnvær enda men det er det vel store muligheter for om man bor i Trøndelag...
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater

Legg inn av Geir »

SheDevil skrev:Var et smart valg å få tak i ferske dekk og nye klær er heller ikke å forakte.

Jeg har også byttet dekk, til Pilot Road 3 og de var rykende ferske fra fabrikken i år :prf

I tillegg har jeg fått satt klørne i Halvararssons tekstilklær (Athena jakke og Poseidon bukse) og så langt har de absolutt stått med glans. Nå skal det sies at jeg ikke har fått testet de i ordentlig regnvær enda men det er det vel store muligheter for om man bor i Trøndelag...
Blir vel som på mine kanter; rikelig med vann ja... :janikk Var ute i regnværet i dag og kjørte kort fullskalatest som ble bestått med glans og da er det klart for lengre strekninger. Var en stund i stuss på om jeg skulle koste på meg noe skikkelig Rukka utstyr - har et par hansker fra Rukka som er helt fenomenale. Ble til at jeg droppet det fordi jeg tviler på at Rukka er så mye bedre enn Halvarsson eller andre anerkjente merker som de i overkant høye prisene skulle tilsi.

Ser ellers at det er mange på forumet som har kastet seg over PR3-dekkene. Skal bli spennende å lese erfaringene som kommer etterhvert. Det er sikkert gode greier! Metzler har funket greit for meg så langt, men det skader jo ikke å forsøke noe annet neste gang hvis "kritikken" blir god.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Geir's notater

Legg inn av ejs »

:thumleft

PR3 dekket ble best i test i forrige Bike blad
Et dekk er vel ferskt i flere år dersom det er lagret riktig.
If it ain't broke, I'll break it.

Svar