Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av ZZR-Tom »

Eg veit det kan hørest merkelig ut at når eg hadde Triumph Sprint ST955i(har den enda då men til salgs) så skraut eg voldsomt over ST 1050 og no når eg går over til Kawa så anbefaler eg mest Z1000sx men det er faktisk heilt tilfeldigt :scratch

Den sykkelen eg er mest spent på og har lyst å prøve av årets nyheter er faktisk Z1000sx.
800cc-1000cc SPORTStouring i 190 000kr+- klassen har det vore veldig litte nytt og spennandes i dei siste åra og det var på tida at noke kom og lagde litt spetakkel.
Eg er fremdeles en stor fan av ST men må seie etter det eg har lest så skuffer GT, synd for eg liker utsjående og den har fremdeles den fine R3 motoren. Z1000sx har fått ståandes applaus over alt og virker som dei har truffet inner tieren.
La oss no håpe at resten av bransjen skjerper seg og kjem med motsvar :punch

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av jhn »

:-k No tenke æ faretruende ofte på en Tiger 800 synes æ. Ikke bra :[-X
E det noen som har lest no tester på den?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av ArcticTiger »

jhn skrev::-k No tenke æ faretruende ofte på en Tiger 800 synes æ. Ikke bra :[-X
E det noen som har lest no tester på den?
Kanskje du kan finne litt info og inspirasjon her? http://www.tiger800.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Micke
Innlegg: 74
Registrert: 11 feb 2011, 15:07
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S -00

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av Micke »

jhn skrev::-k No tenke æ faretruende ofte på en Tiger 800 synes æ. Ikke bra :[-X
E det noen som har lest no tester på den?
http://www.bike.se/test/mc-test/triumph ... 0-xc-89398" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas det hjälper.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37957
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av AJ »

Micke skrev:
jhn skrev::-k No tenke æ faretruende ofte på en Tiger 800 synes æ. Ikke bra :[-X
E det noen som har lest no tester på den?
http://www.bike.se/test/mc-test/triumph ... 0-xc-89398" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas det hjälper.
Hey! \:D/
Bra link, Micke :thumleft

Velkommen hit til MCsidern.no, forresten :vs

Bor du her i Norge eller i Sverige? Spiller ingen rolle fordi vi gjerne vil ha deg inn på MCsidens medlemskart uansett :thumleft - sjekk her:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... 0d7fdf&z=4" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av ZZR-Tom »

Britisk og muligens partisk men her er et klip
[video]http://www.youtube.com/watch?v=K5ydwZrv ... re=channel[/video]

XCvsF800gs
[video]http://www.youtube.com/watch?v=b9aF0L8s ... re=channel[/video]

Kan du tysk såer dina sikkert glimrandes, men uansett så gjer den deg et godt bilde av Tiger 800
[video]http://www.youtube.com/watch?v=czUJZHmF ... re=channel[/video]

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av Togmannen »

Var oppe på Kongsberg i dag og prøvekjørte det jeg trodde var drømmesykkelen- Suzuki Sv 1000. En spennende opplevelse, med blandede følelser.

La oss starte med det positive.

1000ccm med to sylindre. Over 4000 omdreininger, det drar noe så inni granskauen. 8000 omdreininger? Hva skal du med det? Det er så mye kraft nede i registeret at du ikke har behov for det. Og lyden var rett og slett gudommelig..Og bremsene, tror jeg la igjen deler av ansiktet inni bak vindskjermen. Ikke at du egentlig trenger bremsene, da 7000 omdreininger bremser mer enn nok for alt annet enn banebruk. Men hvis du trenger det er de følsomme men samtidig kraftige.

Så kommer vi til det som gjorde det til en nedtur for meg.

Nervøsitet. Sykkelen er både nervøs og litt tungstyrt. Du ligger såpass langt fram på styret at all retningsforandring krever litt krefter, særlig hvis det går litt fort. Men samtidig skal det ikke så mye til for å legge ned sykkelen. Dvs, du må bruke krefter for at noe skal skje, men når det skjer skjer det fort og i overkant mye.
Motor. Som sagt, knall over 4000 omdreininger. Under det og jeg vil beskrive den som hakkete og ufølsom. Enten så triller du(bremser), eller så er det masse pådrag. Ikke noe midt imellom. For å få kjørekomfort, må du holde turtallet oppe, og hva er da vitsen med en twin? Når vi snakker om turtall; 2500 omdreininger i 6. var 100 km/t. Ska du bruke sjette bør det skje på autobahn. Ikke rart de fleste forumene om Sv 1000 snakker om hvor mye en skal gire den ned. Den er så tunggiret at at alt over 4. er bortkastet.
Kjørekomfort. Ikke som en ren rr- men ikke langt i fra. Etter en halvtime var jeg sliten både i rygg og håndledd. Langtourer kan du bare kalle det hvis du er en dverg tror jeg. Du bør iallefall ikke være over 1,70m... Kanskje du da også kan få noe effekt av vindskjermen, for med den lille så blir det mye "blafring", foretrekker da mere konstant vindpress.

Girkasse var ok, samme var setet. Ikke noe spesielt å bemerke på begge.

Min konklusjon: Suzuki prøvde å bygge en superbike-twin-langtourer, men det ble hverken fugl eller fisk. En litt annerledes tunet motor og en litt mere avslappet kjøreposisjon og jeg tror vi har en vinner, ihvertfall som en touringsykkel. V-strom blir den neste å prøve. Sykkelen jeg testet var en 2005 modell. Eneste forskjell fram til siste produksjons-år 2007 er kosmetisk og at motoren "mistet" 17 hester.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37957
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av AJ »

Tar fram igjen denne tråden siden jeg var heldig å fikk låne/teste en Triumph Tiger XC 800 fra GMS for ikke lenge siden.

Hovedinntrykkene jeg fikk kan du lese mer om her (klikk på bildet):
Tigertest.PNG


:prop:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av Hornet 02 »

AJ skrev:
Togmannen skrev:Skeptisk til italiensk, men skal se om jeg får prøvd en Sv1000 eller noe sånt. Der er det iallefall bånndrag. Hadde egentlig avtale om å prøve en Yamaha Xj600, men det utgår nok. 86 hester og ikkeno dreiemoment er meningsløst. Da er sykkelen min et mye bedre alternativ. Men den er jo 3 år og har 30 000 på baken så får se.
Bra skrevet, synes jeg! :thumleft
Men SV1000... italiensk :-k Stemmer vel, ikke...?

Fikk ikke prøvekjørt Benelli 1130 hos Rune Berg denne uka selv pga. av sykdom, men kanskje du kan gjøre det?
Så får du prøvd noe skikkelig italiensk også ;e
Jeg har prøvd denne benellien hos rune berg og den er helt rå..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37957
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av AJ »

Nevner igjen kanskje til det kjedsommelige for noen, men nytt for andre, at jeg hat hatt en Moto Guzzi Stelvio 1200 til testkjøring i helga. Hentet på fredag og levert i dag - med verkende venstralbu (mulig betennelse...). Plagsomt, men ikke verre enn at jeg fikk levert sykker'n. Har problemer med skrive pga. av albueplagene, men skal prøve å få ned noen ord om min opplevelse av Stelvio'en.

Men først en liten video:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=-taCtfIftks[/video]

Så til hva jeg synes om italieneren med mulige GS ambisjoner:
Egentlig tviler jeg på at Moto Guzzi folkene har laget denne som en direkte konkurrent til BMW GS. Mye er nok likt, men det er også litt for mange ulikheter til at de kan direkte sammenligens. Synes jeg.

Stelvio "skryter" på seg å være en 1200 kubikker. Det er en sannhet med modifikasjoner siden V2 motoren, som er plassert på tvers, eller er det på langs :scratch - de lærde strides om dette..., er på 1151 kubikkcm. Så egentlig er Stelvio 1200 en 1150...
Og minst i klassen sånn sett sammenlignet med BMW GS 1200 (1170 kubikk), Yamaha XT1200Z (1199 kubikk), Triumph Tiger Explorer 1200 (1215 kubikk) og endelig Honda Crossrunner 1200 (1237 kubikk).

Stelvio'en byr på 105 HK og noe større tallverdi hva gjelder dreiemoment. Begge deler på forholdsvis lavt turtall.
Det betyr at Stelvio langt fra er noen racer.
At den i tillegg veier ganske mye, ikke minst fulltanket med 32 liter bensin, gjør den ikke til noen 0 til 100 vinner...
Men bevares! kjapp nok opp i loivlige norske hastigheter okkesom. Akkompagnert av den umiskjennelige Guzzilyden... :P :p Lyddempingen er god, ja... kanskje for god? Men det høres at det er en Guzzi.

I trafikk er den sporsikker og stødig, selv i kraftig sidevind, tross høyden og lengden. Sykkelen har lang akselavstand og lang fjæringsvei, men jeg opplevde den aldri som svampete og vaglete i enden ved svingkjøring i ved forsering av ujevnheter i veien. Selv ikke med passasjer og lett bagasje i toppboksen.
Stelvio er en drøm å kjøre i svinger! Veldig behagelig og lett å korrigere kursen om dette er nødvendig.
Passasjeren - Bakpå - fant seg til rette i salen med en gang og uttalte at "denne kan jeg gjerne dra til Lofoten med!"
Ingen klager på tresmak fra verken fører eller passasjer på de turene vi hadde.
Etter parkering i sola la vi begge godt merke til salen var god og varm da vi skulle sale opp igjen. Stoppingen av salen er utmerket og jeg er ganske sikker på at det er gel-materiale som er brukt. Meget god finish, forøvrig.

Det skjer noe med Moto Guzzi'er når de startes opp... Da kommer Guzzi DNA'et til uttrykk i så vel lyd som annen fysisk opplevelse. Nemlig risting... Og sykkelens vridning mot høyre når man gir gass. Uvant... ;-)
Det buldrer bra, men likevel beskjedent (en slip-on vil fort kunne endre litt på buldre-bildet... :knegg ) og vibrasjonene i fotpinnene merkes. Ikke plagsomt, egentlig. Bakpå og jeg var begge enige om at det var ikke helt av veien med litt fotmassaje under marsjen... ;-)

Litt opp i fart - kanskje noe over det som er lovlig i Norge... - begynte speilene å riste litt på seg. Mer enn jeg har opplevd andre sykler jeg har testkjørt.
Synes forøvrig de fint utformede speilene var noe i minste laget...

Vel ute i trafikken og etter å ha buldret oss opp i den farten trafikken forøvrig holdt, var det uproblematisk å forsere trafikken i høyeste gir. Selv om gasspådraget ikke ga noen eksploderende akselerasjonseffekt slik vi opplever med Tiger 1050, dro Stelvio likevel jevnt, kjapt og trygt forbi.
Og igjen opplevelsen av hvor stødig den holder sporet og hvor lett den reagerer på styrekommandoer på det brede og ergonomisk perfekt plasserte styret for min kjørestilling, gjorde at Stelvio oppleves som en trygg sykkel å kjøre.
De få gangene jeg måtte bruke bremsene kraftige og til mer enn til vanlig nedbremsing foran kryss, var Stelvio og retningstabil og forutsigbar uten svampete mykhet i Marzocchi demperne foran.

Eksemplaret vi lånte hadde et gripepunkt på clutchen som var litt for langt ute til at det føltes normalt. Og det skapte litt usikkerhet i enkelte situasjoner. I tillegg kjentes clutchen litt "seig" eller fjærende, om man vil, slik at jeg av og til kom litt i ubalnse med gasspådraget. Slike ting kan fort bli fatale om motoren kveles i enkelte situasjoner, uten at dette skjedde.
Guzzi-motoren virker rimelig "tilgivende" i så måte. Virker som at det skal en til å stoppe den når de to store sylindrene først har startet... ;-)

Jeg satt meget godt på denne sykkelen og alle betjeningsknapper synes jeg var logisk plassert. Kjørecomputer med to av hver funksjon: Innstilling "1" og "2" med tripteller, timeteller, høyeste registrerte fart og gjennomsnittsforbruk.
Og her må jeg si jeg ble overrasket!
Stelvio viste et forbruk helt ned i 0,41!! på mila på noe av vår kjøring i helga. Og vi kom, iflg. kjørecomputeren, aldri over 0,50. Imponerende tall for en såpass stor MC som dette. Det må jeg virkelig si!

En detalj jeg merket meg etter noen turer var fotpinnene. Den på høyre side side virket nesten til å være for kort. I tillegg var det trangt med plass til kjørestøvelen siden ramma med festene til fotpinnene gjør en innsving som begrenser muligheten for en best mulig tåballplassert kjørestøvel på høyre fortpinne. Ikke samme problem på venstre side.

I sum må jeg si jeg trivdes godt på Stelvio. Tross tyngden var den forholdsvis grei å buksere på gårdsplasser og andre steder. Med full tank - 32 liter - merker man at tyngdepunktet endres og man skal være varsom med å få overbalanse. Det er mye vekt som tar kontrollen om man ikke er oppmerksom nok...

Jeg tror helt sikkert at jeg ville kunne trives godt med Stelvio på langtur. Både med og uten passasjer og bagasje. Kjøremessig merket jeg ingen forskjell på med og uten. Stelvio har mye kraft og sykkelen har en god balanse som gjør den lettkjørt.
Servicevennlig virker den også å være. Plugger byttes lett og det samme med luftfilter som ligger lett tilgjengelig under førersalen, hvor det egentlig burde vært plassert på alle moderne sykler. Bedre plassering det enn under tanken...

Mer kunne vært skrevet, men siden denne posten allerede er blitt altfor lang stopper jeg der.
Sånn helt til slutt:
Kunne jeg tenke meg å bytte ut Tiger mot Stelvio? Ikke utenkelig... Liker konseptet med to luftkjølte sylindre, særegen karakter og kardang.
Men jeg må si at Tiger 1050 har en helt annen motorkarakter. Kjappere gassrespons, atskillig mer sportslig og med en betydelig mer eksplosiv akselerasjonsevne.
Må også nevne at jeg synes girkassa på Guzzien var myk og fin uten tendens til "falsk" fri mellom noen av girene, som dessverre Tiger har en tendens til av og til.
Tiger girkassa er også merkbart mer klonkete og krever en mer bestemt fot for at giringen skal gå smertefritt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar