Det innføres kjøreforbud i helgene på grunn av oljekrise og du kan spasere, sparke eller gå på ski på E6 for å komme til sentrum. Veldig spesielt og veldig stille var det over alt men vi som var tidligst i tenårene hvor det å være hjemme ikke var noe tema var selvfølgelig ute
Konsekvenser i Norge
Prisøkningen førte til sparetiltak i mange land, også i Norge. Det ble blant annet lagt begrensinger på privat bilkjøring, med forbud mot kjøring i helgene fra 5. desember 1973. Det ble også planlagt rasjonering av bensin, men allerede i første kvartal 1974 var forsyningssituasjonen normalisert. For Norge fikk oljekrisen en annen, og mer langvarig effekt: Den ble starten på en krise for norsk tankfart.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Om det blir EL-bil rasjonering også i Norge, så blir jeg ikke overrasket om utetemperaturen blir lav nok.
Vi ligger tiår bak våre skandinaviske naboer med tanke på alternative(og fornybare) energikilder. Vi er på vei, men det går litt humpete. Det vi kaller det grønne skiftet her på berget.
Vi kan jo ikke ha en slik tråd om drivstoffkrisa i 1973 uten dette ikoniske bildet av kong Olav på trikken:
Trikketur73.png
De fleste som kjenner historien om den folkekjære kong Olav den femte vet jo hvor glad han var i å kjøre bil. Møtte ham selv en tidlig morgen i en av gatene bak Slottet rundt ca. 1980 hvor han skrubbet skikkelig for å overholde vikeplikten for meg. Artig opplevelse :) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering