Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Hei alle sammen
Forholdsvis fersk forum medlem, men tenkte en en logg/tråd var en fin mulighet til å dele både erfaring og nyttig/unyttig informasjon.
Født i herrens år 1969 og bor mellom Larvik og Sandefjord. Jeg syntes det er greit å skru så lenge jeg kan skru når det passer meg og ikke fordi jeg må. Har stor sett vedlikeholdt kjøretøy som har verdt i mitt eie selv, så en har opparbeidet seg en viss kompetanse.
Jeg tok mc lappen i 1994 og kjøpte året etter en GPZ 500S, denne hadde jeg kun et år. Deretter oppgraderte jeg til en GSX750R, en sykkel jeg hadde en god del år. Så kom den store "resesjon" og det ble det mange år uten sykkel, til jeg i 2016 kjøpte jeg en ny KTM 690 SMC.
Denne passet godt til mitt bruk som stort sett var til og fra jobb. I 2018 byttet jeg jobb og behovet for en annen type sykkel meldte seg, og i dag kjører jeg en 2007 YZF R1.
Denne kjøpte jeg våren 2018.
Følgende ble gjort med denne i 2018:
Byttet fordekk
Skiftet bremsevæske
Byttet frostvæske
Byttet motorolje og filter
Montert db-killer
Byttet gaffelolje i forgaffel
kommer tilbake med mer senere
Forholdsvis fersk forum medlem, men tenkte en en logg/tråd var en fin mulighet til å dele både erfaring og nyttig/unyttig informasjon.
Født i herrens år 1969 og bor mellom Larvik og Sandefjord. Jeg syntes det er greit å skru så lenge jeg kan skru når det passer meg og ikke fordi jeg må. Har stor sett vedlikeholdt kjøretøy som har verdt i mitt eie selv, så en har opparbeidet seg en viss kompetanse.
Jeg tok mc lappen i 1994 og kjøpte året etter en GPZ 500S, denne hadde jeg kun et år. Deretter oppgraderte jeg til en GSX750R, en sykkel jeg hadde en god del år. Så kom den store "resesjon" og det ble det mange år uten sykkel, til jeg i 2016 kjøpte jeg en ny KTM 690 SMC.
Denne passet godt til mitt bruk som stort sett var til og fra jobb. I 2018 byttet jeg jobb og behovet for en annen type sykkel meldte seg, og i dag kjører jeg en 2007 YZF R1.
Denne kjøpte jeg våren 2018.
Følgende ble gjort med denne i 2018:
Byttet fordekk
Skiftet bremsevæske
Byttet frostvæske
Byttet motorolje og filter
Montert db-killer
Byttet gaffelolje i forgaffel
kommer tilbake med mer senere
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Blyraua den 13 mar 2019, 20:23, redigert 1 gang totalt.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Det ser i hvert fall jeg fram til!
God bloggstart, dette .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Velkommen med blogg. Dette gleder jeg meg til også.
Nydelig farge på denne sykkelen
Nydelig farge på denne sykkelen
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Det var en veldig pen R1 Har alltid likt de der
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Flott sykkel! Håper å eie en R1 en gang da jeg alltid har likt utseendet på det. I hvert fall de fra 03' og frem til 12'. Forøvrig litt artig å se at noen faktisk monterer lyddemping og ikke skal ha mest mulig lyd for en gangs skyld
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Tusen takk :)
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Syntes det ble litt for mye lyd
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Tok ut sykkelen for første gang 1 mars, fikk en liten tur. Sol og 10 grader, det ble med den turen før kong vinter kom tilbake.
Det viste seg at olja på forgaffelen ville ut, simmeringene var nok fra sykkelen var ny og olja var nok litt tynnere (5W). Så i helga måtte de til pers. Kompresjonsverktøyet jeg sveiset i høst ble funnet frem. Deretter ble gaffelen plukket i molekyler
Montert sammen og strammet til med korrekt moment, veldig greit å ha service manual :)
Deretter nytt KN luftfilter, for det var på tide
Og nytt RK kjede og JT drev, så nå er det bare å vente på våren
Det viste seg at olja på forgaffelen ville ut, simmeringene var nok fra sykkelen var ny og olja var nok litt tynnere (5W). Så i helga måtte de til pers. Kompresjonsverktøyet jeg sveiset i høst ble funnet frem. Deretter ble gaffelen plukket i molekyler
Montert sammen og strammet til med korrekt moment, veldig greit å ha service manual :)
Deretter nytt KN luftfilter, for det var på tide
Og nytt RK kjede og JT drev, så nå er det bare å vente på våren
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Har du sett, nytt bakdekk levert på døra i går. Veldig kjekt å ha et dekk i reserve, de varer dessverre ikke så mange milene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Hei igjen.
Som dere kanskje har forstått så skrur jeg litt selv. Det er flere grunner til det, jeg har nødvendig verktøy, servicemanual, nødvendig kunnskap, sted å stå, interesse, sparer penger, vet hva slags arbeids som blir utført på sykkelen. Slipper ikke hvem som helst til for å skru på bremsene mine. Så når jeg skrur så bruker jeg de smøremidlene som er beskrevet i manualen.
På min R1 er det 3 forskjellige typer grease som brukes: 1 Wheel-bearing, Lithium-soap- based, Molybdenum-disulfide grease, jeg har tenkt i noen dager at jeg skulle få tak i Lithium-soap- based grease.
I den forbindelse tenkte jeg skulle dele en sak jeg opplevde tidligere i dag. Jeg var på jobbreise i Østfold og kjørte tilfeldigvis forbi en Yamaha forhandler, jeg stoppet og gikk inn for å få tak i Lithium grease. Henvendte meg til mannen bak skranken og spurte etter Lithium grease. Nei det hadde han ikke hørt om før ,kunne hende de hadde det på verkstedet men ikke noe for salg over disk.
Syntes dette var noe pussig, både at han ikke hadde hørt om slik fett og at de ikke hadde foreskrevet smørefett til MC merket de selger. Resultatet ble at jeg kjørte innom Mekonomen og fikk tak i det der.
Er det slik at den gjennomsnittlige MC eieren ikke skrur selv?, eller bruker dere smøremidlene dere har for hånden?
Som dere kanskje har forstått så skrur jeg litt selv. Det er flere grunner til det, jeg har nødvendig verktøy, servicemanual, nødvendig kunnskap, sted å stå, interesse, sparer penger, vet hva slags arbeids som blir utført på sykkelen. Slipper ikke hvem som helst til for å skru på bremsene mine. Så når jeg skrur så bruker jeg de smøremidlene som er beskrevet i manualen.
På min R1 er det 3 forskjellige typer grease som brukes: 1 Wheel-bearing, Lithium-soap- based, Molybdenum-disulfide grease, jeg har tenkt i noen dager at jeg skulle få tak i Lithium-soap- based grease.
I den forbindelse tenkte jeg skulle dele en sak jeg opplevde tidligere i dag. Jeg var på jobbreise i Østfold og kjørte tilfeldigvis forbi en Yamaha forhandler, jeg stoppet og gikk inn for å få tak i Lithium grease. Henvendte meg til mannen bak skranken og spurte etter Lithium grease. Nei det hadde han ikke hørt om før ,kunne hende de hadde det på verkstedet men ikke noe for salg over disk.
Syntes dette var noe pussig, både at han ikke hadde hørt om slik fett og at de ikke hadde foreskrevet smørefett til MC merket de selger. Resultatet ble at jeg kjørte innom Mekonomen og fikk tak i det der.
Er det slik at den gjennomsnittlige MC eieren ikke skrur selv?, eller bruker dere smøremidlene dere har for hånden?
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Kan kun snakke for meg selv; skrur veldig lite selv, men gjorde mer selvskruing i yngre dager. Men så begynte det å skje ting når jeg skrudde selv... Skruer knakk, gjenger gikk i oppløsning, verktøy glapp og lagde riper i plast, plast sprakk, skruer falt ned bak plastdeksler... ja, omtrent alt galt skjedde.
Dermed ble det mindre skruing utover det å bytte olje og filter og justere kjedeslakken...
Men! jeg greide faktisk fint å montere Tutoro kjedesmører på den forrige og min nye KTM. Uten å ødelegge noe !
Ja, også fikset jeg å sette på tankringfeste til SW-Motech tankbag'en .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..
Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.
Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..
Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.
Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Har ambisjoner om å skru litt. Har for lite kunnskap til å prøve meg på de vanskelige tinga, men bør klare en del av det mekaniske. Har allerede skifta bakhjulslager og var nøye med å bruke anbefalt grease. Har to momentnøkler, en sværing og en for de mer ømfintlige skruene. Har skjønt at man bør være forsiktig når man drar til kaliperne f.eks. Vil gjerne lære meg nok om sykkelen til at jeg kan være i forkant og prøve å ta ting før de ryker.
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk hvis det er en elektrolytt til stede,(elektrolytt er et stoff som er elektrisk ledende feks saltvann). Når kobberet befinner seg i kobberfett er det derimot utilgjengelig for en evt elektrolytt. Jeg har selv brukt Kobberfett på bolter/skruer i aluminium i årevis og aldri sett noe tegn til forvitring.FredrikE24 skrev: ↑19 mar 2019, 22:51
Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Blyraua gjør ting han sikkert ikke kan
Gammelt tema dette: fett på gjengene i kombinasjon med oppgitt moment blir feil, forutsatt at det ikke er oppgitt moment med smurt bolt. Det er det ikke på mine sykler. Det er understreket at moment gjelder for tørr bolt.FredrikE24 skrev: ↑19 mar 2019, 22:51 Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..
Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.
Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..