Hallo godtfolk!
Jeg solgte nettopp min Yamaha R1 til fordel for ny sykkel. Har mest lyst på en Yamaha MT09, men tenkte å bruke rundt 70-80 tusen og ikke 130 tusen på sykkel denne gangen.
Har eid en KTM 690 SMC som mellomtung, så input fra dere ønskes mest på Yamaha'ene.
Ser for meg at XT660 blir noe sløv med kun 48 hk, men her er det andre fordeler mot KTM som lengre serviceintervaller, mer egnet for langtur, flere sylindere m.m. Opplevde at KTM 690'n rista en del da den er ensylindret.
Yamaha FZ8 blir en veldig annerledes sykkel enn de andre to, så å sammenligne disse blir litt feil. Den tenkes mer som en erstatning for MT09 da disse er ganske like. Så om noen har eid eller kjørt en, skrik ut hva dere syns.
Valg av ny MC - Yamaha XT660X vs KTM 690 vs Yamaha FZ8N
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 12 jun 2017, 18:09
- Motorsykkelen din: På jakt etter ny :-)
- Sted: Brønnøysund
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valg av ny MC - Yamaha XT660X vs KTM 690 vs Yamaha FZ8N
Hey ! Og velkommen hit til MCsiden.no hvor helt sikkert flere aktive motorsyklister enn meg kommer med svar på det du spør om .joakimkjolseth skrev: ↑12 jun 2017, 20:09
Yamaha FZ8 blir en veldig annerledes sykkel enn de andre to, så å sammenligne disse blir litt feil. Den tenkes mer som en erstatning for MT09 da disse er ganske like. Så om noen har eid eller kjørt en, skrik ut hva dere syns.
Av de tre du nevner har jeg kun kjørt en godt justert KTM690, som jeg trivdes veldig godt med.
En i nabolaget har en XT 660 og er veldig fornøyd med den, virker det som.
Hva med FZ8? Jeg har hørt flere nevne at denne er dørgende kjedelig og uten karakter... . Uansett så er det en Yamaha og dermed bunnsolid kvalitet, vil mange kunne si.
Men den har firesylindret "symaskinmotor" og dermed veldig ulik de to andre du nevner.
Selv ville jeg nok valgt en ensylindring framfor FZ8...
Om det hadde blitt en KTM eller Yamaha skal jeg ikke si noe altfor sikkert om... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Valg av ny MC - Yamaha XT660X vs KTM 690 vs Yamaha FZ8N
XT660 har vel akkurat like mange sylindere som KTMen, nemlig en Men XTen har to eksosrør av en eller annen grunn... Men hva med MT07? Den har to sylinder motor og kan fås for 80k-ish.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6981
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Valg av ny MC - Yamaha XT660X vs KTM 690 vs Yamaha FZ8N
Yamahapusheren våknet også her.. (selv om jeg egentlig prøver å være privatperson her så mye som mulig)
Jeg ville også sagt at du bør sjekke ut MT-07..
Stusser litt over utvalget sykler du vurderer. XT660X og KTM690 er til en viss grad sammenlignbare, men FZ8 er en helt annen sykkeltype. Jeg vil gjerne fortelle litt om den. Historisk har FZ syklene (tidligere ofte kalt Fazer) FZ600, FZ1000, senere FZ6 og FZ1 vært utrolig populære og har solgt veldig bra i alle år. Salget sank noe fram mot 2010, og begge modellene ble i Europa erstattet av FZ8 og var på markedet bare fram til 2014. Denne ble da erstattet av MT-09 som har vært en enorm salgssuksess siden den kom.
FZ8 finnes i både -N og -S versjon, altså uten eller med halvkåpe. Rekkefirer med 106hk, og selv om den er betydelig tyngre enn de to andre alternativene dine er den en god del sprekere sykkel. Den er stor og tung, men sammenlignet med de to andre alternativene dine er dette en ren asfaltsykkel og god til det meste på asfalt.
XT660X og KTM690 er sykler som er lette, og har veldig gode allroundegenskaper. Men sjekk ut og få prøvekjørt en MT-07..
Jeg ville også sagt at du bør sjekke ut MT-07..
Stusser litt over utvalget sykler du vurderer. XT660X og KTM690 er til en viss grad sammenlignbare, men FZ8 er en helt annen sykkeltype. Jeg vil gjerne fortelle litt om den. Historisk har FZ syklene (tidligere ofte kalt Fazer) FZ600, FZ1000, senere FZ6 og FZ1 vært utrolig populære og har solgt veldig bra i alle år. Salget sank noe fram mot 2010, og begge modellene ble i Europa erstattet av FZ8 og var på markedet bare fram til 2014. Denne ble da erstattet av MT-09 som har vært en enorm salgssuksess siden den kom.
FZ8 finnes i både -N og -S versjon, altså uten eller med halvkåpe. Rekkefirer med 106hk, og selv om den er betydelig tyngre enn de to andre alternativene dine er den en god del sprekere sykkel. Den er stor og tung, men sammenlignet med de to andre alternativene dine er dette en ren asfaltsykkel og god til det meste på asfalt.
XT660X og KTM690 er sykler som er lette, og har veldig gode allroundegenskaper. Men sjekk ut og få prøvekjørt en MT-07..
- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Sted: Oslo
Re: Valg av ny MC - Yamaha XT660X vs KTM 690 vs Yamaha FZ8N
Av XT660X og Ktm 690 så hadde jeg helt klart valgt 690en. Man kan fint kjøre maaaange mil på 690en, risting blir det på en endunker uansett.
BRAAAAAP!
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 12 jun 2017, 18:09
- Motorsykkelen din: På jakt etter ny :-)
- Sted: Brønnøysund
Re: Valg av ny MC - Yamaha XT660X vs KTM 690 vs Yamaha FZ8N
Hehe, jeg innbilte meg av en eller annen grunn at det var mer enn en sylinder i XT660´n
MT07 har jeg egentlig bare tenkt på som en A2 sykkel, at da kunne jeg like godt kjøpt en MT09. Men prismessig har dere jo et godt poeng. Skal se om jeg ikke får prøvekjørt en.
Grunnen til en litt snodig miks av sykler er vel egentlig at jeg ikke var veldig fornøyd med KTM´en. Jeg ble aldri helt komfortabel med den. Syns det ble litt for mye crosser, mens jeg ønsker en motorsykkel som duger bedre på langtur og føles mer kompakt. Det er der Yamaha XT660 kommer inn i bildet, men alle jeg har sett skrive om XT660 anbefaler KTM 690 framfor den.
Så har jeg som nevnt akkurat solgt en drapsmaskin av en Yamaha R1, veldig god sykkel og ikke minst artig. Men jeg syns jeg mistet litt av kosen med kjøringa når det var så sinnsykt mye krefter. Det ble ikke lenger like artig når det ikke gikk an å dra på litt uten at speedometeret viste over 200 km/t. Vanskelig å forklare nøyaktig hvorfor, men det ble i hvert fall litt for heftig.
FZ8 vs de andre to blir helt klart veldig forskjellige sykler, det var derfor jeg ikke mente å sammenligne de mot hverandre. Det var bare for å få litt input om noen var kjent med den uten å trenge å lage eget innlegg bare for det!
FZ8 syns jeg virker som en veldig grei sykkel, noe roligere enn R1, men samtidig en voksen sykkel som funker til både A-B kjøring og langtur. Mulig den kan bli kjedelig som du sier AJ, har ikke prøvd den selv så det må noen andre svare på! Absolutt relevant om folk mener det.
MT07 har jeg egentlig bare tenkt på som en A2 sykkel, at da kunne jeg like godt kjøpt en MT09. Men prismessig har dere jo et godt poeng. Skal se om jeg ikke får prøvekjørt en.
Grunnen til en litt snodig miks av sykler er vel egentlig at jeg ikke var veldig fornøyd med KTM´en. Jeg ble aldri helt komfortabel med den. Syns det ble litt for mye crosser, mens jeg ønsker en motorsykkel som duger bedre på langtur og føles mer kompakt. Det er der Yamaha XT660 kommer inn i bildet, men alle jeg har sett skrive om XT660 anbefaler KTM 690 framfor den.
Så har jeg som nevnt akkurat solgt en drapsmaskin av en Yamaha R1, veldig god sykkel og ikke minst artig. Men jeg syns jeg mistet litt av kosen med kjøringa når det var så sinnsykt mye krefter. Det ble ikke lenger like artig når det ikke gikk an å dra på litt uten at speedometeret viste over 200 km/t. Vanskelig å forklare nøyaktig hvorfor, men det ble i hvert fall litt for heftig.
FZ8 vs de andre to blir helt klart veldig forskjellige sykler, det var derfor jeg ikke mente å sammenligne de mot hverandre. Det var bare for å få litt input om noen var kjent med den uten å trenge å lage eget innlegg bare for det!
FZ8 syns jeg virker som en veldig grei sykkel, noe roligere enn R1, men samtidig en voksen sykkel som funker til både A-B kjøring og langtur. Mulig den kan bli kjedelig som du sier AJ, har ikke prøvd den selv så det må noen andre svare på! Absolutt relevant om folk mener det.
Re: Valg av ny MC - Yamaha XT660X vs KTM 690 vs Yamaha FZ8N
Denne nordmannen har en XT som har kjørt ganske langt, men har nå nylig vært igjennom en overhaling som tok laaaang tid da han er i Chile. Mange komplikasjoner, les på siden hans.... https://www.facebook.com/En-idiot-p%C3% ... 998393361/
Men han kjørte vel over 100.000 km tror jeg før overhaling.
Men hva med V-Strom har hørt mye godt om den?
Men han kjørte vel over 100.000 km tror jeg før overhaling.
Men hva med V-Strom har hørt mye godt om den?
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Valg av ny MC - Yamaha XT660X vs KTM 690 vs Yamaha FZ8N
Har selv hatt XT660Z Tenere, og har nå KTM 690 Enduro som jeg har bygget litt om for å få mer langturegenskaper på ulikt veiunderlag. Av disse, trives jeg helt klart best på KTMen. Min er en 2015, og jeg synes ikke den vibrerer så mye (men så er jo jeg mest vant til Guzzi, da...). Jeg satte på et bedre sete og store tanker, og kjører stort sett hvor det skal være - lange og korte turer. Mer enn nok krefter til å ha det riktig så gøy, og på krokete veier er den akkurat slik jeg ønsker det. KTMen blir i stallen :) Den FZ8-saken har jeg verken prøvd eller noen gang vurdert. En tvers igjennom uinteressant sykkel for meg.