Hvem er vi? Forummedlemmenes presentasjonstråd.
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Kunne tenkt meg en tur til Charlottenberg, er det lov å øvelsekjøre til Sverige? snuslageret trenger påfyll.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Joda, men når man øvekjører så tror jeg det er viktig at man faktisk lærer bort noe og ikke bare kjører fordi man har lov. Da blir det mer ryddig med to personer.
Man skal jo faktisk lære noe av dette og det er viktig at det settes krav. Skulle jeg øvekjørt med noen så ville jeg nok satt noen krav til den som jeg skal øvekjøre med først. Å kjøre samens med en bare for at han skal få testet sykkelen sin er ikke noe som frister. Man har jo faktisk et visst ansvar her.
Man skal jo faktisk lære noe av dette og det er viktig at det settes krav. Skulle jeg øvekjørt med noen så ville jeg nok satt noen krav til den som jeg skal øvekjøre med først. Å kjøre samens med en bare for at han skal få testet sykkelen sin er ikke noe som frister. Man har jo faktisk et visst ansvar her.
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
For meg handler det mye om å friske opp det jeg lærte når jeg tok førerkortet på lett motorsykkel. Jeg er veldig inneforstått med at det er forskjeller hva gjelder kraft, vekt, bremselengder også videre, men fokuset på plassering, forståelsen av trafikkbildet etc. forblir jo i stor grad det samme. Det er vel en grunn til at man kun behøver banekjøring, langkjøring og veiledningstime før oppkjøring.
Det første jeg egentlig ønsker å gjøre er å finne en åpen, grusløs plass hvor jeg kan foreta en del nødbremsinger og unnamanøvrer i trygge rammer, altså utenfor trafikken. Ellers handler det vel om å få så mange timer i sykkelsetet som mulig, det være seg til Sverige, eller bare rundt omkring i det lokale området.
Er jeg helt på jordet i tankegangen her?
Det første jeg egentlig ønsker å gjøre er å finne en åpen, grusløs plass hvor jeg kan foreta en del nødbremsinger og unnamanøvrer i trygge rammer, altså utenfor trafikken. Ellers handler det vel om å få så mange timer i sykkelsetet som mulig, det være seg til Sverige, eller bare rundt omkring i det lokale området.
Er jeg helt på jordet i tankegangen her?
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Mengdetrening er viktig. Det vet jeg alt om. Men visse krav må han han du øvekjører med sette. Altså krav om at du gjør det riktig og tar til deg det som blir sagt. Altså at du får noe ut av det og ikke bare gladgassing.
Du har fortsatt mye å lære som fersk motorsyklist i trafikken selv om lappen er i boks og har kjørt bil i mange år. Ting må læres, oppleves og desverre erfares på godt og vondt.
Men de rette forutsetninger så blir dette bare gøy uansett kg det er jo poenget. Men som nevnt. Noen grunnleggende regler skulle jeg satt :)
Du har fortsatt mye å lære som fersk motorsyklist i trafikken selv om lappen er i boks og har kjørt bil i mange år. Ting må læres, oppleves og desverre erfares på godt og vondt.
Men de rette forutsetninger så blir dette bare gøy uansett kg det er jo poenget. Men som nevnt. Noen grunnleggende regler skulle jeg satt :)
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Kan du gi et par eksempler på regler du ville satt? Kjekt å ta med seg videre, uansett hvem jeg kjører med. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Jeg ville krevd at du gjorde så godt du kunne og gjøre riktig sporvalg. At man bommer inni melom er ikke så farlig, men jeg hadde krevd at du la deg litt i selene vedrørende dette. Blinklysbruk hadde jeg også krevd at du lærte deg å bruke. Og så klart ikke noe bajasskjøring.
Siden det er JEG som har ansvaret så hadde jeg sett det respektløst hvis forholdsvis enkle punkter ikke ble fulgt.
Også skulle man så klart hatt MYE gøy med litt aktiv kjøring (innenfor rimelighetens grenser) hvis jeg følte du var klar for det i mer eller mindre trygge og lite trafikkert område.
Så det jeg mener er at jeg i bunn og grunn hadde krevd at du lyttet til meg og strebet etter å gjøre ting riktig. Ikke noe annet. :)
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Dette var da egentlig veldig rimelige krav, og punktene som omhandler plassering og bruk av blinklys er noe jeg er helt nødt til å få inn gode rutiner på med en gang. Tror det kan bli vanskelig å plutselig skulle fokusere på dette under oppkjøring, hvis man aldri har gjort det tidligere.
Takk for gode tips og råd, jeg tar med meg samtlige videre!
Takk for gode tips og råd, jeg tar med meg samtlige videre!
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Jeg er ingen mester selv, og man lærer litt hele tiden. Men kjørelærer og de jeg øvekjørte med samt sensoren sa alle at jeg var flink med blinklys og plassering.
Menn som nevnt. Forstå meg riktig. Skal man pirke så gjør de fleste feil, og ganske ofte også. Noe er bevisst i form av fart etc. Mens andre ting går i glemmeboken fordi førstnevnte blir for høy :)
Menn som nevnt. Forstå meg riktig. Skal man pirke så gjør de fleste feil, og ganske ofte også. Noe er bevisst i form av fart etc. Mens andre ting går i glemmeboken fordi førstnevnte blir for høy :)
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Ellers, så er det vel enklere og kjøpe en rød sprittusj. Det gjorde vertfall jeg når jeg trengte vest.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Har lurt på om det var lov å la folk øvelseskjøre på mc, i Sverige. Mener jeg fant ut at det ikke var lov. Kjapt nettsøk tyder på at det fortsatt er slik, med mindre ledsager har spesiell opplæring og myndigheter er varslet.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Niks. Det er i utgangspunktet ikke lov.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Denne tråden sklir litt ut, ser det ut som... .
Presentasjon av seg selv gjennom flere innlegg er selvfølgelig helt greit. Men å bruke tråden til å diskutere andre temaer, som gjerne kan ha blitt nevnt i et presentasjonsinnlegg, ber vi brukerne andre tråder til . Evt. opprette en ny under relevant forumkategori. Ok :) ?
Presentasjon av seg selv gjennom flere innlegg er selvfølgelig helt greit. Men å bruke tråden til å diskutere andre temaer, som gjerne kan ha blitt nevnt i et presentasjonsinnlegg, ber vi brukerne andre tråder til . Evt. opprette en ny under relevant forumkategori. Ok :) ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Heisann!
Etter 6 år uten sykkel har jeg kjøpt meg ny og trenger å friske opp gammel kunnskap. Begynte å lese litt på nettet og fant forumet her som ser veldig bra ut!
Kort om meg: 46 år gammel, far til tre snart voksne barn, fortsatt gift med mor til barna, elsker fjellet, sjøen og ting som går fort. Venter på ny sykkel som jeg trodde jeg skulle få i dag, men som jeg må vente heeelt til fredag med å få. Gleder meg!! De her hjemme tror det har tørna for meg. Oppfører meg som jeg var 20, viser frem den nye fine hjelmen min og den fine jakka mi. Ser virkelig frem til å kjøre mc igjen
Etter 6 år uten sykkel har jeg kjøpt meg ny og trenger å friske opp gammel kunnskap. Begynte å lese litt på nettet og fant forumet her som ser veldig bra ut!
Kort om meg: 46 år gammel, far til tre snart voksne barn, fortsatt gift med mor til barna, elsker fjellet, sjøen og ting som går fort. Venter på ny sykkel som jeg trodde jeg skulle få i dag, men som jeg må vente heeelt til fredag med å få. Gleder meg!! De her hjemme tror det har tørna for meg. Oppfører meg som jeg var 20, viser frem den nye fine hjelmen min og den fine jakka mi. Ser virkelig frem til å kjøre mc igjen
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvem er vi? Medlemmens presentasjonstråd.
Heisan BC45 og velkommen hit til MCsiden.no .
Bra at du fant oss og håper du vil trives her inne
Kjenner meg mye igjen i det du skriver.
Jeg var var selv 48 i2006 da jeg tok opp giejn MC-kjøringen etter 14 års dvale.
Ble som en ungdom igjen. Såkalt panikkalder? Tjææ... Mulig, men hva er så farlig med det?
Har hatt stor glede av MC-livet disse årene og gleder meg daglig til fortsettelsen !
Bra at du fant oss og håper du vil trives her inne
Kjenner meg mye igjen i det du skriver.
Jeg var var selv 48 i2006 da jeg tok opp giejn MC-kjøringen etter 14 års dvale.
Ble som en ungdom igjen. Såkalt panikkalder? Tjææ... Mulig, men hva er så farlig med det?
Har hatt stor glede av MC-livet disse årene og gleder meg daglig til fortsettelsen !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering