Vinterlagring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Vinterlagring

Legg inn av KåreDump »

Min oppskrift på vinterlagring (ny av året):

Da garasjen ikke ble isolert i år heller (helt ærlig så flytta jeg fra både garasjen og neket jeg eide garasjen sammen med) fant jeg ut at jeg skulle leie plass i et fjellanlegg, gammelt forsvarsanlegg, tørt, rent og pent, med konstant temperatur på rundt 16 grader året rundt.

Rett før sykkelen skulle "prøvelagres" begynte sykkelen å kaste feilkoder og gå over i "limp home mode".
Noe som i seg selv er helt utrolig siden sykkelen er en HD, og basert på teknologi fra 1903.
I mitt hode var den kun moderat mer teknisk avansert enn en H-bjelke. Så feil kan man ta...
WiringDiagram.jpg
Prøvde fånyttes selv å måle meg frem til feil på sensorer, aktuatorer, injektorer og alskens annet elektronisk skrammel som feilkodene i displayet fortalte meg var gåent...

Nullstilte feilkoder og kjørte et par kilometer, og vips så var H-bjelken tilbake i "Limp Mode".
Ny feilsøking, nullstilling og prøvekjkøring, samma leksa, om igjen og om igjen.

Innser at dette klarer du ikke fikse selv, så sykkelen ble lempa på henger og levert inn på (den langt fra) lokale HD-sjappa.

Der har de prøvekjørt, prøvekjørt, og atter prøvekjørt, men ikke en eneste jævla feilkode dukker opp!!

Da jeg er av den hellige overbevisning om at det ikke er mulig å reparere en bensindrevet elektronisk H-bjelke utelukkende ved å frakte den 260km på en tilhenger, selv om turen innbefatter en ferge(!), har jeg gitt sjappa beskjed om å feilsøke til de finner feilen!

Så det kan se ut som om H-bjelken blir stående på HD-sjappa i vinter, og at fjellanlegget blir brukt til å vinterlagre vedlikeholdslader, olje, oljefilter, luftfilter og dekkene som skulle byttes i vinter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Vinterlagring

Legg inn av Dansekris »

Huffameg!

Såfremst man har god og rikelig med kjølevæske, er det noe problem å lagre en sykkel i en garasje uten oppvarming?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev:Huffameg!

Såfremst man har god og rikelig med kjølevæske, er det noe problem å lagre en sykkel i en garasje uten oppvarming?
Svaret på det er enkelt og greit: nei :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring

Legg inn av cannon »

Dansekris skrev:Huffameg!

Såfremst man har god og rikelig med kjølevæske, er det noe problem å lagre en sykkel i en garasje uten oppvarming?
I den grad tempen har noen som helst betydning så er det vel bedre med kaldt enn varmt. Eneste unntak er at det er mer behagelig å mekke litt uten polvotter :thumleft

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Vinterlagring

Legg inn av KåreDump »

Dansekris skrev: Såfremst man har god og rikelig med kjølevæske, er det noe problem å lagre en sykkel i en garasje uten oppvarming?
Kjøleveske, nei sånt nymotens fiksfakseri har jeg ikke på min sykkel!! :roll
Her er det den samme vinden som mater meg med fluer som kjøler motoren!

Problemet med kald/uisolert garasje var stort sett kondens. Sykkelen var søkk våt ved hvert væromslag..... neppe gunstig.
I alle fall siden vi ved kysten i nord kan ha flere årstider per dag.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar