Her synes jeg det er du som er vanskelig, ikke han som jobber i kassa. Synes det blir litt for teit å begynne å kverulere rundt dette med hjelmen. Du får en melding om at hjelm inne ikke er greit. Da tar du av deg hjelmen eller går. Relativt enkelt.127Tom skrev: ↑19 apr 2021, 08:52 Nå fortalte jeg ikke hvordan hele hendelsforløpet gikk.
Jeg kunne godt tatt av meg hjelmen om han var høflig og viste respekt og forklarte meg hvorfor jeg måtte ta av hjelmen.
Men det gikk sånn her: "Hei! Ta av deg hjelmen!" Aggressiv og frekk tone, med sånn "wolla gangster" stil måte å prate på.
Jeg: "Unnskyld, hvorfor må jeg det?"
- "Sånn er'e bare! Regler vettu. tror'u ikke jeg kan reglene mer enn deg som jobber her eller?"
Jeg: "Ok, kan du da forklare meg reglene eller hvilken paragraf dette står i firma håndboken? Jeg har nemlig handlet her siden jeg kjørte moped og aldri blitt bedt av noen andre ansatte om å ta av meg hjelmen".
"Du får ikke kjøpe noe her om du ikke tar av deg hjelmen!"
Jeg: "ber du alle om å ta av seg maskene også når de handler her?" Så sto det en annen kar i butikken og skjøt inn: "Jeg kom inn med maske og du ba meg ikke om å ta av".
Så dro jeg opp mobilen og filma og spurte han hvorfor jeg ikke fikk handle, og "gidder ikke diskutere" svaret.
Ville jeg rana butikken så hadde jeg gjort det lenge før jeg diskuterte med han, så det sikkerhets opplegget blir for dumt.
Spesielt i disse dager hvor alle går med masker. Han er som sagt den eneste som har bedt meg om å ta av hjelmen i mine 20 år som motorsyklist. Hvor enn jeg kjører i landet, butikker, bensinstasjoner, aldri blitt bedt om å ta av meg hjelm når jeg fyller ute eller handler en liten ting i butikken.
Grunnen til at det er crap for meg å ta av hjelm på sånne små-stopper: jeg har små ear plugs med musikk i som jeg må fore godt inn under bakalavaen så de ikke skal ramle ut av øra når jeg drar på meg hjelmen k an bruke opp til 5 min å lirke og tilrettelegge så de sitter godt og jeg får god lyd / plassering for ikke smerte.
Det at han evt. var litt rapp i tonen osv. blir sånn sett ikke så interessant for meg. Kanskje han står på 7ende timen bak kassa og allerede har bedt 10 andre ta av seg hjelmen? Hva vet jeg. Kanskje han bare har en dårlig dag?
Ran er for øvrig en ting. Bråk og generelt ubehagelige situasjoner er ofte noe annet, det tror jeg det er en del av. De som jobber på bensinstasjoner er ofte unge og er alt for ofte alene på jobb. De har fått føringer fra sjefen (antagelig) om at hjelm skal av. Tviler på dette er noe han har funnet på selv.
Selv synes jeg det ville vært rart å gå med hjelm inne. Har egentlig aldri vurdert som noen aktuell problemstilling. Føler det er normal høflighet om du skal snakke med folk, betale for noe osv. å ta den av.