Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Relax »

dypen skrev: 07 mar 2024, 09:59 Har full forståelse for det @Bjerknez :) Vekta på min merkes jo i krypfart og hvis du må jokke litt frem å tilbake innenfor ett lite område.
Og, om du skal ha den bakover, så er det ikke mye motbakke det skal være før man sliter litt med tung sykkel. Lurt å tenke seg om før man parkerer f.eks. ( Når har jeg oftest "reversen" sittende på baksete, så det går stort sett bra :) )
:)
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23147
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 07 mar 2024, 10:31
dypen skrev: 07 mar 2024, 09:59 Har full forståelse for det @Bjerknez :) Vekta på min merkes jo i krypfart og hvis du må jokke litt frem å tilbake innenfor ett lite område.
Og, om du skal ha den bakover, så er det ikke mye motbakke det skal være før man sliter litt med tung sykkel. Lurt å tenke seg om før man parkerer f.eks. ( Når har jeg oftest "reversen" sittende på baksete, så det går stort sett bra :) )
:)
Min går kun forover den :lol

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 07 mar 2024, 11:11
Relax skrev: 07 mar 2024, 10:31
dypen skrev: 07 mar 2024, 09:59 Har full forståelse for det @Bjerknez :) Vekta på min merkes jo i krypfart og hvis du må jokke litt frem å tilbake innenfor ett lite område.
Og, om du skal ha den bakover, så er det ikke mye motbakke det skal være før man sliter litt med tung sykkel. Lurt å tenke seg om før man parkerer f.eks. ( Når har jeg oftest "reversen" sittende på baksete, så det går stort sett bra :) )
:)
Min går kun forover den :lol
"amatør" ;)
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23147
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 07 mar 2024, 21:13
Bjerknez skrev: 07 mar 2024, 11:11
Relax skrev: 07 mar 2024, 10:31
dypen skrev: 07 mar 2024, 09:59 Har full forståelse for det @Bjerknez :) Vekta på min merkes jo i krypfart og hvis du må jokke litt frem å tilbake innenfor ett lite område.
Og, om du skal ha den bakover, så er det ikke mye motbakke det skal være før man sliter litt med tung sykkel. Lurt å tenke seg om før man parkerer f.eks. ( Når har jeg oftest "reversen" sittende på baksete, så det går stort sett bra :) )
:)
Min går kun forover den :lol
"amatør" ;)
Hehe, husker i fjor sommer når jeg og en kompis skulle parkere ved siden av hytta som lå litt ut i terrenget. Å parkere gikk helt fint, men når vi skulle kjøre igjen dagen etter var det ikke sjans for meg å dytte sykkelen bakover med beinmakt, selv om jeg hadde godt fotfeste. Med litt helling oppover og ulent terreng så er det praktisk talt umulig å få den bakover.

Så min kompis måtte klyve av sin sykkel for å dytte meg bakover. Noe som ga meg et bittelite egoknekk. Selvsagt kunne jeg bare parkert annerledes, men det var trangt der og den eneste naturlige plassen og stå. Dessuten så viste jeg jo at han var med, så krise var det jo aldri. hadde jeg vært alene hadde jeg bare brukt hele plassen og parkert på tvers.

Det er hovedgrunnen til at jeg vurderer sykkelbytte til neste år. Litt synd, for Rocket er helt fantastisk ellers. Men dog noe dyr i drift i forhold til hvor mye jeg bruker den. Jeg kjører kun ca. litt i underkant av 10.000 i året og 5.000 av kilometerne er gjort i lpet av juni/juli/august måned. Resten av året blir det bare litt pendling og lokale turer. :)

Megaoctane
Innlegg: 24
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Lenge siden det ble skrevet noe her, så på tide å oppdatere. De som ikke gidder å lese alt, kan bla nederst til TL;DR.

Dro innom MC Oslo og Yamaha for å se på sykkel. Tenkte at hvis jeg kjøper sykkel, kan det gjøre veien til lappen enklere… Slo av en prat med selger på Yamaha, som spurte om jeg hadde noen å kjøre med, og det har jeg jo ikke. Da anbefalte han meg å ikke kjøpe sykkel. Fristelsen kan bli for stor til at man klarer å la være å kjøre sykkelen. Skjer det noe, kan det blant annet få katastrofale økonomiske følger. Så da droppet jeg kjøp.

April:
Begynte med kjøretimer igjen i midten av april.
Møtte veggen ganske raskt i form av kjøregård og krypkjøring.
Kjøring i sving og sving med brems var tungvint. Sykkelen gikk inn i kjeglene bare hvis jeg holdt lavere enn 23km/t.
På krypkjøring klarte jeg ikke første sving til høyre, og det ødela resten. Uansett hva jeg prøver, så går det ikke.
På vei går det fint. Men kjøregården gir meg skikkelig dårlig selvtillit.
Kjørelærer stresser ikke veldig. Du er flink, det kommer. Blir bedre etterhvert, og kjøring på bane vil hjelpe.

Kjøring på bane:
Dro til Trøgstad GoKart bane. Det var gøy. Jeg prøvde å ikke la meg bli påvirket av de andre. Slo av en prat med de andre, og nesten alle hadde kjørt masse sykkel før. De kjørte rundt som bare det, og selv om alle fikk gjentagende beskjed om å være forsiktige, så veltet noen av de verste likevel.
Jeg var der for å teste mine egne grenser. Ikke sykkelens. Fokuset var på min kjøring, sving, unnamanøver og brems.
Under ene pausen overhørte jeg bruddstykker av samtale mellom to stk: «…… har ikke noe her å gjøre. Forstår ikke at de lar amatører komme hit»
Jeg vet ikke hvem de snakket om, men tenkte inni meg, sikkert meg 😢

Mai
Kjøringen har gått fremover. Ut av det blå satt plutselig krypkjøringen. Så da beveger vi oss over mot bremseøvelser og unnamanøver.
Sliter litt fortsatt. Går bra 3 av 10 ganger. Sliter med å komme opp i 50km/t…
«Kjøring på motorvei vil hjelpe» sier læreren.
Og sant nok, kjøring på motorvei løsner en del av problemene med å komme seg opp i fart.
Nå går det bra 6 av 10 ganger på unnamanøver og brems.

Landeveiskjøringen sto for tur. Gjorde en bommert. Sjekket værmeldingen. 13 grader. Lett yr deler av dagen. Det var mye kaldere enn jeg forventet. Frøs konstant, og det ødela mye av første halvdelen. Synes også det var utrolig ekkelt å kjøre i høy fart og komme til svinger der et usselt lite rekkverk sto mellom meg og Oslofjorden, eller en dyp kløft.
Hjalp ikke å lese om de stakkars MC førerne som mistet livet ved utforkjøringer rundt den samme tiden.
Men landeveiskjøring på «flate» litt «slake» veier var utrolig gøy.

Oppkjøring hadde vi bestilt i mars, og datoen nærmer seg. Jeg er usikker. Kjøregården er ikke 100%. Allerede brukt ganske mye penger på timer fordi jeg ikke har noen å kjøre med for mengdetreningen.
Kjørelærer sier at jeg bare skal ta oppkjøringen.
Den siste uken har jeg tatt kjøretimer hver dag. Prentet på av og påkjøringer og øvd mye på kjøregården.

To dager før oppkjøring, så er ikke lenger sykkelen jeg skal kjøre opp i, tilgjengelig. Får en annen sykkel. Samme type sykkel, men med en annen gripepunkt, pluss gummien på støtta er nyere og skoen «sklir» ikke ned og ut ved giring, men må løftes ned og tilbake. Fikk kjørt en dobbeltime med sykkelen.

Så i dag var det min tur for oppkjøring.
Hadde ikke fått sovet ordentlig. Lå våken fra 3 tiden og leste bok for å få tankene over på noe annet.
Møtte læreren, og vi kjørte 10-15 min på vei. Så dro vi til kjøregården for å varme opp. Tar alle øvelsene og får gode råd fra læreren.
Tar meg en kopp vann og venter på sensor. Sikkerhetsspørsmål går bra. Begynner på øvelsene.
Første unnamanøver litt lav fart. Andre mye bedre.
Brems nailer jeg begge gangene men den ene gangen rekker jeg ikke ned til 1. giret. Men kommer meg av gårde med gass og clutch kontroll.
Sving og brems i sving går bra. Men er nede med høyrefoten en gang istedenfor venstre.
Krypen treffer jeg den hvite linjen i garasjen en gang, mens andre forsøk går bra.
Satt og tenkte, dette går nok ikke bra.
«Gå og stell sykkelen tilbake til start.
Neste del av oppgaven er kjøring på vei….»
Puh…
Kjøringen går forsåvidt bra. To eller tre ting jeg var usikker på. Tenkte at dette gir inntrykk av dårlig sjåfør. Så midtveis, mistet jeg all trua på å bestå.

Tilbake spør sensor om det er noe jeg ønsker å kommentere før han drar og skriver rapporten. Nevner de tre tingene og hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde og hva jeg tenkte, og burde kanskje gjort noe annerledes på et av de ihvertfall.
«Du får vente her, så kommer jeg om 5 min»
Ba til høyere makter der jeg sto og ventet.
Kjørelæreren kom bort. «Hvordan gikk det?» «dårlig» svarte jeg. Læreren muntrer meg litt opp og setter i gang en annen elev for å kjøre i kjøregården.
Så kommer sensor. Jeg venter…
«Gratulerer. Dette gikk strålende. Noen få plasseringsfeil i sving, ellers var flyten i trafikk og med medtrafikanter fin.
Svingkjøring blir bedre med mer landeveiskjøring.
Du får nå snart en sms, så kan du gå inn og bestille nytt førerkort»
🎉🎉🎉🎉

Fikk bestilt nytt førerkort, og så var det å kjøre alene uten vest tilbake til kjøreskolen. Den følelsen… og kjøringen gikk så utrolig smooth.. var totalt avslappet nå som all stresset var forbi.

TL;DR
Førerkort for klasse A er i boks. Besto på første oppkjøringen. Startet opp i år 8. april, og lappen i boks 23. mai.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 405
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av SveinHa »

Grattis og vel fortjent :biker:

Jeg har hatt A1 siden 1977 men ikke kjørt noen som helst sykkel før for halvannet år siden da poden skulle i gang med A1. Jeg måtte da i gang med A1->A2 og anskaffet A2 sykkel. I starten tok vi begge syklene med på henger til en skolegård i nærheten og fikk oss etterhvert ganske mange timer med 8-tall og annen småkjøring. Etter at poden var klar med Trafikalt Grunnkurs og jeg fått A2 i boks og vi kunne kjøre på vei tok vi likevel ganske ofte en tur innom skolegården og kjørte 8-tall i 5-10 minutt på slutten av hver tur. Parkeringsplasser på kjøpesenter utenom åpningstid er også fine til slik trening. Vi hr hatt myyyye nytte av det.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Toalmar
Innlegg: 362
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Toalmar »

Gratulerer med førerkort :thumleft

Da kan du handle sykkel :twothumbs:

kaLARSnikov
Innlegg: 208
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av kaLARSnikov »

Gratulerer så mye! :twothumbs:

Må innrømme at jeg ble så spent ca. midtveis i fortellingen at jeg måtte scrolle ned og konstatere at det endte godt før jeg fortsatte...

Nå er det bare å puste ut, slappe av, anskaffe en sykkel, og fortsette treningen :)
Slo av en prat med selger på Yamaha, som spurte om jeg hadde noen å kjøre med, og det har jeg jo ikke. Da anbefalte han meg å ikke kjøpe sykkel. Fristelsen kan bli for stor til at man klarer å la være å kjøre sykkelen.
Dette hørtes for meg litt merkelig ut, men det er kanskje normal innstilling blant forhandlere av ymse årsaker. Jeg kan skjønne det om det er snakk om en veldig ung person som kanskje ikke har helt teken på konsekvenstenking ennå, men jeg kan ikke forstå at dette er et utbredt problem blant vokse, oppegående mennesker. For ikke å snakke om at alle kjørelærere jeg har snakket med oppfordrer elevene sine til å få tak i egen sykkel ASAP slik at de kan få på plass mest mulig mengdetrening før oppkjøring.
Dro til Trøgstad GoKart bane. Det var gøy. Jeg prøvde å ikke la meg bli påvirket av de andre. Slo av en prat med de andre, og nesten alle hadde kjørt masse sykkel før. De kjørte rundt som bare det, og selv om alle fikk gjentagende beskjed om å være forsiktige, så veltet noen av de verste likevel. Jeg var der for å teste mine egne grenser. Ikke sykkelens. Fokuset var på min kjøring, sving, unnamanøver og brems.
Under ene pausen overhørte jeg bruddstykker av samtale mellom to stk: «…… har ikke noe her å gjøre. Forstår ikke at de lar amatører komme hit»
Jeg vet ikke hvem de snakket om, men tenkte inni meg, sikkert meg
Var dette en samtale mellom andre elever eller lærerene? Jeg kan nesten garantere at lærerene var mer fornøyd med deg enn de som kjørte bajas og gikk på trynet etter å ha fått beskjed om å roe seg. Slikt kan virke forstyrrende på andre elever og krever unødvendig oppmerksomhet fra lærerene. En lærer jeg snakket med pleide å si noe sånt som at "mine elever betaler masse penger for denne tiden og da skal den ikke søles bort på andres tull". Om det var to andre elever som sa det så spiller det ingen trille. Du har lappen i boks nå, så får de sitte og tenke at de er verdensmestere så mye de vil. De ender fort opp med en virkelighetssjekk før eller siden.

Lykke til på ferden videre! Håper det kommer et par bilder av nyhandlet sykkel om ikke så lenge ;)

Nineball
Innlegg: 103
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Nineball »

Gratulerer med førerkort, nå kan du øvelsekjøre alene :twothumbs: :twothumbs:
Bare å skaffe seg en sykkel, begynne å kjøre og glede seg over den økte mestringen kilometer for kilometer.
Husker det var en utrulig god følelse med min første sykkel, sving for sving, selv de små kveldsturene var kjempegøy :D :D
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Kenneth 81
Innlegg: 76
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Kenneth 81 »

Gratulerer! :D

Megaoctane
Innlegg: 24
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Tusen takk gutta 😊
@kaLARSnikov
@Nineball
@Kenneth 81

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5381
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av dypen »

Apropos landeveiskjøring med litt dårlig vær, riktig bekledning ville her ha reddet hele dagen og opplevelsen men nå husker du det til du skal ut i tilsvarende vær alene. Er selv ikke spesielt glad i å fryse så jeg har som regel med en liten ryggsekk med litt ekstra tøy og regntett overtrekksdress. Du har vært bevist på dine feil som kanskje er viktigere vs å gjøre alt etter boka ref kjørelærer og SVV kontrollant. Gratulerer med motorsykkel førerkort og takk for oppdatering av tråden :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Megaoctane
Innlegg: 24
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Takk @dypen

Svar