TGR skrev: ↑30 mar 2020, 21:58Ja, har skjønt det. Men det finnes en DA-fast, eller kanskje flere for den saks skyld. Flex XC 3401 VRG, er fast oscillerende. I følge han duden på videoen, og beskrivelsene hans, så kan du putte omtrent hva som helst av pads på den, fordi den er fast. Hva tenker du om det?overlay skrev: ↑30 mar 2020, 21:47 Jeg har puttet alt for mye penger inn i denne hobbyen...
På biler bruker jeg for det meste DA (Dual Action), da jeg er redd for å cutte for mye for fort om man er uheldig og kanter med en roterende. Kjørespor (hologrammer) er også veeeeldig lett å lage med roterende på billakk.
På båt bruker jeg for det meste roterende. Da kan man kjøre på med ull og compound for å få spist bort det oksiderte laget. Lettere å avslutte pent på gelcoat med roterende enn på billakk. Det er forresten mer behagelig å jobbe lenge med roterende pga. vibreringen fra DA. Dette har forøvrig blitt mye bedre de siste årene, men ikke helt roterende enda.
Det blir også billigere om man kan håndtere en roterende da man kan benytte mange forskjellige bakplatestørrelser. Om det er noe i veien så gjør at maskinen ikke kommer helt inntil kan man også bruke extension på akselen.
De fleste (det er unntak) DA maskiner vil kun ha en bakplate størrelse for å gjøre maskinen så balanser som mulig. Derfor anbefaler Rupes for eks kun å bruke deres puter for å unngå å gjøre maskinen ubalansert. Pga. denne mangelen ender man fort opp med en del Ruper maskiner om man vil ha dekket alle områdene man kan komme over
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Stemmer, de har tvungen rotasjon. Der er det ikke så farlig med hvilke pads du setter på, fordi den rister veldig uansett
Jeg har aldri vært så nummen av å polere som etter en session med 3401, selvom den har mye mindre kast/utslag en sine DA brødre.
Fordelen er at det er lite sikkerhetsnett rundt deg som gjør at det ikke brenner så lett som med roterende, og du får ikke "pad-stall" (paden slutter å rotere) som kan lett skje med vanlig DA om du jobber på ett panel som er kurvet. Pad-stall på DA skjer for at rotasjon skal ikke skje om padden ikke har jevnt med trykk over hele flaten, typ når man går over en body line. Da er rotasjon skummelt for presset kommer på ett veldig mye mindre areal -> lakken kuttes mye fortere. Tvungen rotasjon gjør også at man kan legge på press, det skal man ikke gjøre med DA, da stopper rotasjonen opp igjen. Uten rotasjon på DA så gjør man heller ikke noe arbeid.
Jeg synes 3401, hvertfall til veiledende pris på over 7k er aaaaalt for mye. Da hadde jeg heller kjøpt en Rupes 15/Flex XFE. Om du er fysen på tvungen rotasjon hadde jeg tittet på Rupes Mille. Den er kun noen år gammel.