Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av Olav K »

Norsense skrev: 12 sep 2022, 13:46
Olav K skrev: 12 sep 2022, 10:40
Det er jo fire fem andre tilbydere i klassen nå.

T7
Aprillia Tuareg 660 (som har ganske mye utstyr)
KTM 790/890
Husky Norden 901
Ducati Desert X?
Bør vel kanskje ha med F850GS, Tiger 900, V85TT og V-Strom 650 XT. Om man drar det langt mot vei kan man ta med Versys.
Du har rett i det, takk for utfyllende svar.
Versys tror jeg ikke hører hjemme i denne kategorien, men mer sammen med f.eks Tiger 850 Sport og andre mellomtunge asfaltadventuresykler 😊
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23248
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 12 sep 2022, 15:58
Bjerknez skrev: 12 sep 2022, 15:50 Desert X er vel en 1200 og befinner seg neppe i samme kategori.
Det var det jeg også trodde, jeg var helt sikker på at Desert X var 1200cc!

Men den er 937?

Skjønner ikke hvor jeg har fått 1200 fra.
Jøss... hvor i all verden hadde jeg det fra? :O :redface

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5419
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av dypen »

Nye Transalp 750 overrasket meg positivt på effekt og høyde (størrelse), samme sittehøyde som Afrika-Twin 1100 og bare 8 hester mindre. Noen her inne som kjører …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av AJ »

Sikkert en bra sykkel, dette.
Men synes den ser litt... hm, klinisk ut... :-k
Litt for fin, eller finslepen, om man vil, til å være en Transalp, liksom :-|

https://mcoslo.no/blogs/tester/test-hon ... alp-xl-750
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23248
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 29 mai 2024, 09:50 Sikkert en bra sykkel, dette.
Men synes den ser litt... hm, klinisk ut... :-k
Litt for fin, eller finslepen, om man vil, til å være en Transalp, liksom :-|

https://mcoslo.no/blogs/tester/test-hon ... alp-xl-750
Jeg vil heller si at den ligner en typisk Honda. Altså kjedelig. Da synes jeg Africa Twin har mer særegenhet, men da i en helt annen prisklasse også sikkert. Selv om Africa Twin heller ikke vinner mitt hjerte. Men sistnevnte ser mer "seriøs" ut i det minste.

Omdal
Innlegg: 65
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av Omdal »

Jo jeg ble også imponert over 90 hk, er det ikke det den har? Hadde liksom vert typisk Honda og nøye seg med 50 60hk. Men absolutt en sykkel jeg kunne hatt. En mc for folk som liker og kjøre og ser nytten av fleksibilitet en litt mindre avd sykkel gjir. Og kvaliteten er det vel neppe noe og bekymre seg for.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

kaLARSnikov
Innlegg: 218
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av kaLARSnikov »

Japp, ca. 90 hester og 75mn som er omtrent 10 hester og 30nm under CRF1100 Africa Twin (effekten kommer også tidligere/på lavere turtall på Africa).

Tror nok ikke det er så greit å nøye seg med 50-60 hester som gamle Transalp når de fleste direkte konkurrentene ligger på 80-100. For min del så er slangedekk litt dealbreaker, samt at jeg må si meg enig med @Bjerknez i at utseendet ikke helt faller i min smak. Spesielt fronten syns jeg de kunne gjort litt mer ut av. Pussig nok kan det nesten virke som at BMW nå har kopiert Honda med fjeset på nye 900GS...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5419
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av dypen »

På SVV sine sider er nye Transalp 750 oppført med 92 hk https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-o ... mer=tt5706 men søker du opp «spec» sider er den oppført med 90 hp https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... lp-23.html Dette har jeg sett tidligere også på andre sykler der sistnevnte link ikke stemmer overens med riktig hk i følge importør / merke spec.

Transalp 750 er litt glatt eller litt kjedelig som nevnt her, men med en farge «du» liker (min farge ville vært hvit eller sølv) og litt røft turutstyr eksempel fra Touratech eller soft bags og ikke de kjedelige plastboksene til Honda får den ett løft spør du meg. Ser også litt barskere ut med Touratech sitt stål rack for kofferter når du bare skal på kiosken :thumleft
IMG_1287.jpeg
IMG_1288.jpeg
IMG_1290.jpeg
IMG_1291.jpeg
IMG_1292.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1337
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 29 mai 2024, 17:34 Ser også litt barskere ut med Touratech sitt stål rack for kofferter når du bare skal på kiosken :thumleft
Jeg har aldri klart å se noe verken barskt eller lekkert med "Pannier rack" på motorsykler, syns det er noe fæle greier som forringer utseende.
Ser mer ut som om man har rygget inn i et apebur :crazy:
Kan se det praktiske med det om man skal på langtur og ha på boksene med masse greier for å campe ute osv., men at racket i seg selv er lekkert syns jeg ikke det er.
Mulig det er derfor det er en del som kjører med tomme kofferter på konstant :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 29 mai 2024, 18:51
dypen skrev: 29 mai 2024, 17:34 Ser også litt barskere ut med Touratech sitt stål rack for kofferter når du bare skal på kiosken :thumleft
Jeg har aldri klart å se noe verken barskt eller lekkert med "Pannier rack" på motorsykler, syns det er noe fæle greier som forringer utseende.
Ser mer ut som om man har rygget inn i et apebur :crazy:
Kan se det praktiske med det om man skal på langtur og ha på boksene med masse greier for å campe ute osv., men at racket i seg selv er lekkert syns jeg ikke det er.
Mulig det er derfor det er en del som kjører med tomme kofferter på konstant :knegg
Må si meg 100 % enig.
De fleste lastestativene ser ikke spesielt bra ut. Og slett ikke særlig barskt...
Derimot gjør de integrerte sidefestenanordningene det. Altså ser mye bedre ut og gjør i de fleste tilfellene "hoftebredden" på sykkelen smalere.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23248
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av Bjerknez »

Denne har også omtrent like mange hester og newtonmeter, og den ser langt mer påkostet ut. Men noe mer enn det vet jeg ikke om den. Kom over den tilfeldig.
https://cfmoto.no/motorsykler/800-mt-touring/

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5419
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 30 mai 2024, 00:04 Denne har også omtrent like mange hester og newtonmeter, og den ser langt mer påkostet ut. Men noe mer enn det vet jeg ikke om den. Kom over den tilfeldig.
https://cfmoto.no/motorsykler/800-mt-touring/
Har vært i kontakt med forhandler på den der og har vel vært inne her på forumet tidligere med info, mener den kom på ca 200k med alt utstyr.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23248
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 30 mai 2024, 00:21
Bjerknez skrev: 30 mai 2024, 00:04 Denne har også omtrent like mange hester og newtonmeter, og den ser langt mer påkostet ut. Men noe mer enn det vet jeg ikke om den. Kom over den tilfeldig.
https://cfmoto.no/motorsykler/800-mt-touring/
Har vært i kontakt med forhandler på den der og har vel vært inne her på forumet tidligere med info, mener den kom på ca 200k med alt utstyr.
Okay. Man ser jo hvorfor. Den ser vertfall mer påkostet og bedre ut. Disse er vel produsert i Kina, men det er jo enkelte av KTM sine modeller også har jeg lest.

Klart Honda føles som et tryggere valg, men utseendemessig så vinner CFMoto hands down her vertfall.

Skulle jeg hatt en lettvekts adventure i dag hadde Yamaha T7 vært en kandidat hos meg. Blir ikke våt i øynene av å se på den heller, men jeg mener totalpakka er veldig god. Men som hovedsykkel ville jeg ikke hatt en slik.

I en slik type sykkel er uansett ikke antall hester viktig for min del. Man skal kjøre grusveier og da er det vel sjelden man gidder å jage de hestene. Moment trenger man vel ikke i bøtter og spann av heller da underlaget uansett i stor grad er grus.

Skulle jeg hatt en adventure sykkel som hovedsykkel ville jeg hatt en sykkel som gjorde det bra både på grus og motorvei. Da kommer man ikke utsnom GSA1250, KTM1290 etc. men så har man vekten og størrelsen da....

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 233
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av hansiver »

Jeg har nå Transalp på lista over kandidater til ny sykkel, når den tida kommer. Har prøvesittet men ikke prøvekjørt, jeg syntes det er mye sykkel for pengene her i Thailand. Africa Twin står også på den lista. BMW var på lista men pga skyhøye servicekostnader (import) her i Thailand er BMW ute av lista. Jeg er veldig fornøyd med Kawasaki men når jeg vil bytte ut Versysen med noe større har ikke Kawasaki noe å tilby. Versys 1000 er alt for dyr.
Priser i Thailand i NKR Transalp 114 500, Africa Twin manuell 164 500, Versys 1000 220 300.
Så det er nok 90% sjanse for at det står Honda på min neste sykkel. Andre merker er uaktuelle sa de ikke har forhandlere og service muligheter i nærheten av der jeg bor

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5419
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av dypen »

hansiver skrev: 30 mai 2024, 03:16 Jeg har nå Transalp på lista over kandidater til ny sykkel, når den tida kommer. Har prøvesittet men ikke prøvekjørt, jeg syntes det er mye sykkel for pengene her i Thailand. Africa Twin står også på den lista. BMW var på lista men pga skyhøye servicekostnader (import) her i Thailand er BMW ute av lista. Jeg er veldig fornøyd med Kawasaki men når jeg vil bytte ut Versysen med noe større har ikke Kawasaki noe å tilby. Versys 1000 er alt for dyr.
Priser i Thailand i NKR Transalp 114 500, Africa Twin manuell 164 500, Versys 1000 220 300.
Så det er nok 90% sjanse for at det står Honda på min neste sykkel. Andre merker er uaktuelle sa de ikke har forhandlere og service muligheter i nærheten av der jeg bor
Da er valget enkelt, har sett den live og på papiret skuffer den ikke heller det motsatte :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar