Ikke helt lik nei. Rupes maskinen er nok mindre, samt går både på batteri og strøm. To batterier følger med, samt koffert med alt man trenger. Men ja, denne maskinen du linket til er vel det nærmeste man kommer. Men atår ingenting om hastighet etc. Samt størrelse på pads etc.simpson skrev: ↑30 mar 2020, 18:47Tror ikke det er noen som Ibrid nei, både DA og roterende og på batteri....
Men kan du ha ledning finnes det andre alternativer, ikke helt lik men til en hyggeligere pris
https://www.gustavsenas.no/proxxon/2866 ... gKAA_D_BwE
Polering og sånt no....
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Polering og sånt no....
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Polering og sånt no....
Oj... denne har jeg ikke sett før. En stund siden jeg snuste rundt skjønner jeg. Har ikke testet denne, men den ser jo bra ut den.overlay skrev: ↑30 mar 2020, 18:48 Jeg ville definitivt som de andre her også sier kjøpt noe i Rupes Nano størrelse.
Ett billigere alternativ er: https://bilnerden.no/liquid-elements-a1000-v2
Re: Polering og sånt no....
Ikke dumt, det skal jeg jammen gjøre...simpson skrev: ↑30 mar 2020, 18:50I disse tider, sjekk på Finn.noTGR skrev: ↑30 mar 2020, 18:46 Joda, naturligvis skulle man hatt en Rupes Nano. Men det er ikke tema for meg å bruke så mye penger for å polere en gammel mc. Da får jeg heller håndpolere der hvor jeg ikke kommer til med en stor maskin.
Jeg har ca 60 kvm gelcoat som må holdes i orden, pluss en Volvo XC60. Da må jeg ha en relativt stor maskin.
Du kan få både Rupes og Flex som knapt er brukt til halve prisen av ny, og da kan du kjøpe to størrelser til prisen av en ny Flex
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Polering og sånt no....
Hvis det ikke er aktuelt å kjøpe flere maskiner så ville jeg prioritert båt og bil. Kjøpt en maskin som funket på begge, hvis mulig, og brukt den der jeg kom til på motorsykkelen. Resten av motorsykkelen ville jeg tatt for hånd.
Når det gjelder båt og bil ville jeg satset på roterende eller en DA-maskin med tvungen rotasjon. Tviler på at en fritt roterende Rupes er effektiv på 60 kvadratmeter gelcoat.
Når det gjelder båt og bil ville jeg satset på roterende eller en DA-maskin med tvungen rotasjon. Tviler på at en fritt roterende Rupes er effektiv på 60 kvadratmeter gelcoat.
Re: Polering og sånt no....
Ok? Da må jeg i min uendelige uvitenhet spørre om forskjellen på en DA-maskin med tvungen rotasjon, kontra fritt roterende? Har ikke filla peiling på dette....oivindg skrev: ↑30 mar 2020, 18:58 Hvis det ikke er aktuelt å kjøpe flere maskiner så ville jeg prioritert båt og bil. Kjøpt en maskin som funket på begge, hvis mulig, og brukt den der jeg kom til på motorsykkelen. Resten av motorsykkelen ville jeg tatt for hånd.
Når det gjelder båt og bil ville jeg satset på roterende eller en DA-maskin med tvungen rotasjon. Tviler på at en fritt roterende Rupes er effektiv på 60 kvadratmeter gelcoat.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Polering og sånt no....
Må gjøre oppmerksom på at jeg ikke er noen ekspert på polering/detailing, så dette er kun basert på min egen erfaring som glad amatør.
En fritt roterende maskin slutter å rotere når du presser hardt. Dette er veldig fint på bil, der lakken er ganske lett å skade. De fleste Rupesmaskinene er sånn, og er noe av grunnen til at de har blitt så populære. På litt større båter er min erfaring at du trenger å kunne kjøre med en del press for at det ikke skal gå altfor seint. Derfor mener jeg at tvungen rotasjon på DA er bedre på båt.
Personlig ville jeg foretrukket en roterende maskin på bil og båt, men det er bare fordi jeg aldri har klart å venne meg til DA.
En fritt roterende maskin slutter å rotere når du presser hardt. Dette er veldig fint på bil, der lakken er ganske lett å skade. De fleste Rupesmaskinene er sånn, og er noe av grunnen til at de har blitt så populære. På litt større båter er min erfaring at du trenger å kunne kjøre med en del press for at det ikke skal gå altfor seint. Derfor mener jeg at tvungen rotasjon på DA er bedre på båt.
Personlig ville jeg foretrukket en roterende maskin på bil og båt, men det er bare fordi jeg aldri har klart å venne meg til DA.
Re: Polering og sånt no....
Ok. Nå ble det enda vanskeligere......
Fant et par greie tilbud på Finn, i fht ordinære priser.....
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =172831749
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =143529378
Fant et par greie tilbud på Finn, i fht ordinære priser.....
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =172831749
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =143529378
Re: Polering og sånt no....
På Finn kommer det alltid mye sånne ting når folk sliter.
Jeg kjøpte mine maskiner under oljekrisen.
Men du må følge med daglig, de beste kuppene ryker med en gang.
Jeg kjøpte mine maskiner under oljekrisen.
Men du må følge med daglig, de beste kuppene ryker med en gang.
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Polering og sånt no....
Rupes Bigfoot LHR15 MK2 er vel den jeg har. Og den funker til å polere sykkel med, også bil. Så for en allrounder er den helt innafor mener nå jeg. De minste panelene må jeg imidlertid ta for hånd. Helt greit.
Også krappe svinger går helt fint! Et eksempel hos meg er der legger, kne og lår naturlig legger seg og riper konstant
https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5EA6F3DF
https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5EA78EF8
https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5EA907D0
Også krappe svinger går helt fint! Et eksempel hos meg er der legger, kne og lår naturlig legger seg og riper konstant
https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5EA6F3DF
https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5EA78EF8
https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5EA907D0
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Polering og sånt no....
Ikke bruk img tag'en i verktøylinja når det linkes til Facebookbilder siden denne tag'en ikke funker med disse linkene.
Har fjernet img tag'ene i dette innlegget slik at bildene kommer opp i ny fane når man klikker på disse.
Funker like bra som bruk av tag'ene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Polering og sånt no....
Fant denne. Nå skjønner jeg hva du mener :)oivindg skrev: ↑30 mar 2020, 19:22 En fritt roterende maskin slutter å rotere når du presser hardt. Dette er veldig fint på bil, der lakken er ganske lett å skade. De fleste Rupesmaskinene er sånn, og er noe av grunnen til at de har blitt så populære. På litt større båter er min erfaring at du trenger å kunne kjøre med en del press for at det ikke skal gå altfor seint. Derfor mener jeg at tvungen rotasjon på DA er bedre på båt.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Polering og sånt no....
Må også nevne at jeg ikke har prøvd Rupes eller andre fritt roterende DA'er på båt, så i så måte er dette synsing på høyt plan fra min side. Det beste ville jo vært å få lånt en maskin eller to, så du får prøvd hva du liker best sjøl.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Polering og sånt no....
Jeg har puttet alt for mye penger inn i denne hobbyen...
På biler bruker jeg for det meste DA (Dual Action), da jeg er redd for å cutte for mye for fort om man er uheldig og kanter med en roterende. Kjørespor (hologrammer) er også veeeeldig lett å lage med roterende på billakk.
På båt bruker jeg for det meste roterende. Da kan man kjøre på med ull og compound for å få spist bort det oksiderte laget. Lettere å avslutte pent på gelcoat med roterende enn på billakk. Det er forresten mer behagelig å jobbe lenge med roterende pga. vibreringen fra DA. Dette har forøvrig blitt mye bedre de siste årene, men ikke helt roterende enda.
Det blir også billigere om man kan håndtere en roterende da man kan benytte mange forskjellige bakplatestørrelser. Om det er noe i veien så gjør at maskinen ikke kommer helt inntil kan man også bruke extension på akselen.
De fleste (det er unntak) DA maskiner vil kun ha en bakplate størrelse for å gjøre maskinen så balanser som mulig. Derfor anbefaler Rupes for eks kun å bruke deres puter for å unngå å gjøre maskinen ubalansert. Pga. denne mangelen ender man fort opp med en del Ruper maskiner om man vil ha dekket alle områdene man kan komme over
På biler bruker jeg for det meste DA (Dual Action), da jeg er redd for å cutte for mye for fort om man er uheldig og kanter med en roterende. Kjørespor (hologrammer) er også veeeeldig lett å lage med roterende på billakk.
På båt bruker jeg for det meste roterende. Da kan man kjøre på med ull og compound for å få spist bort det oksiderte laget. Lettere å avslutte pent på gelcoat med roterende enn på billakk. Det er forresten mer behagelig å jobbe lenge med roterende pga. vibreringen fra DA. Dette har forøvrig blitt mye bedre de siste årene, men ikke helt roterende enda.
Det blir også billigere om man kan håndtere en roterende da man kan benytte mange forskjellige bakplatestørrelser. Om det er noe i veien så gjør at maskinen ikke kommer helt inntil kan man også bruke extension på akselen.
De fleste (det er unntak) DA maskiner vil kun ha en bakplate størrelse for å gjøre maskinen så balanser som mulig. Derfor anbefaler Rupes for eks kun å bruke deres puter for å unngå å gjøre maskinen ubalansert. Pga. denne mangelen ender man fort opp med en del Ruper maskiner om man vil ha dekket alle områdene man kan komme over
Re: Polering og sånt no....
Ja, har skjønt det. Men det finnes en DA-fast, eller kanskje flere for den saks skyld. Flex XC 3401 VRG, er fast oscillerende. I følge han duden på videoen, og beskrivelsene hans, så kan du putte omtrent hva som helst av pads på den, fordi den er fast. Hva tenker du om det?overlay skrev: ↑30 mar 2020, 21:47 Jeg har puttet alt for mye penger inn i denne hobbyen...
På biler bruker jeg for det meste DA (Dual Action), da jeg er redd for å cutte for mye for fort om man er uheldig og kanter med en roterende. Kjørespor (hologrammer) er også veeeeldig lett å lage med roterende på billakk.
På båt bruker jeg for det meste roterende. Da kan man kjøre på med ull og compound for å få spist bort det oksiderte laget. Lettere å avslutte pent på gelcoat med roterende enn på billakk. Det er forresten mer behagelig å jobbe lenge med roterende pga. vibreringen fra DA. Dette har forøvrig blitt mye bedre de siste årene, men ikke helt roterende enda.
Det blir også billigere om man kan håndtere en roterende da man kan benytte mange forskjellige bakplatestørrelser. Om det er noe i veien så gjør at maskinen ikke kommer helt inntil kan man også bruke extension på akselen.
De fleste (det er unntak) DA maskiner vil kun ha en bakplate størrelse for å gjøre maskinen så balanser som mulig. Derfor anbefaler Rupes for eks kun å bruke deres puter for å unngå å gjøre maskinen ubalansert. Pga. denne mangelen ender man fort opp med en del Ruper maskiner om man vil ha dekket alle områdene man kan komme over
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
- MaGr
- Innlegg: 59
- Registrert: 11 feb 2020, 18:19
- Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
- Bosted: Buskerud ;)
Re: Polering og sånt no....
Jeg har denne https://bilpleiekongen.no/produkt/shine ... illerende/
Bruker den hovedsakelig på 34 fot med gelcoat. Kanskje Volvoen får litt pleie også, KTM’en tar jeg for hånd
Bruker den hovedsakelig på 34 fot med gelcoat. Kanskje Volvoen får litt pleie også, KTM’en tar jeg for hånd
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290