Mottatt.
Har svart.
Lyngstrand Camping, ja .
Her får man det man etterspør .
Har man allergier hvor man tar anti-histamintabletter, er nok ikke fermentert mat så veldig lurt, da det er mye histaminer i det (som man tar tabletter imot...). Histaminer dannes bla i aldringsprosessen i mat.AJ skrev: ↑06 mai 2024, 20:23 Da har jeg skaffet meg den norske fermenterings"bibelen", som jeg kommer til å studere nøye i løpet av sommeren:
ferm060524.JPG
Spennende og nyttig forfedrekunnskap dette, som jeg gjerne vil sette meg godt inn i.
Første fermentingen jeg gjorde for noen uker siden ble veldig bra. Grønnsakene fikk faktisk en langt bedre smak enn hva jeg har erfart tidligere.
Så nå blir det langt mer fermenting i løpet av sommeren og ikke minst høsten da grønnsaker og urter skal høstes inn.
Og i dag ble vintervedhogsten avsluttet med en god dose selje på på plass klar til kutting og kløyving utenfor garasjen.
Mulig det blir en furu på tomta i tillegg.
Så i år har jeg sikret meg mye rogn, litt bjørk og en god del selje, som har bedre brennverdi enn gran, som jo mange fyrer med.
Selje gir altså mer varme og brennet langt roligere (ingen spraking og gnister) enn gran.
Furu har for øvrig en en bedre brenn- og varmeverdi enn gran.
Ellers består det meste av årets vintervedhogst av velvoksen rogn, som er noe av det beste man kan fyre med.
Det meste er kløyvd så da er det bare å håpe på gode tørkeforhold i de kommende månedene .
Samtidig ser jeg fram til bær og soppsesongen i år.
Har fortsatt mye bær i fryseren, men det er alltid plass til mer.
Og sopp er jeg snart tom for så den sankesesongen ser jeg spesielt fram til!
Samme gjelder urter som bl.a. timian, som vi har mengder av på egen tomt.
Ok, greit å vite naturligvis.
Andre middagsmåltid med fermenterte grønnsaker i dag.