MC-ulykker
- SveinHa
- Innlegg: 567
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
MC mot rådyr, fører til sykehus
https://radioh.no/til-sykehus-etter-kol ... med-hjort/
https://radioh.no/til-sykehus-etter-kol ... med-hjort/
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Mye dyr for tiden.
På en jobbutrykning på Hurumhalvøya om natta: en hara 2 grevling 6 rådyr og 2 elg.
Tror det er rekord på en runde.
På en jobbutrykning på Hurumhalvøya om natta: en hara 2 grevling 6 rådyr og 2 elg.
Tror det er rekord på en runde.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 203
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: MC-ulykker
To fatale i dag, Trøgstad og Søfteland
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Trygg Trafikk er på banen.
Men hvor er NMCU ...
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fl ... /16662275/
Men hvor er NMCU ...
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fl ... /16662275/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- GSXR-Erling
- Innlegg: 243
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: MC-ulykker
Knerta nesten en elgkalv ca 2245 på Mossåsen her ved Hvittingfoss, med bil, forsøker unngå å kjøre mc så sent. Den dumpa ned på veien, jeg bremsa og stoppa, vi glodde, og den stakk etter 2sek, gikk bra.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, XT1200Z 11, R1 08 bane, og en Z4 3.0
YZ250F 09, MT10SP 17, XT1200Z 11, R1 08 bane, og en Z4 3.0
-
- Innlegg: 317
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: MC-ulykker
Nok et dødsfall, 16-åring på lett-sykkel... Virker til å være utforkjøring i sving iflg. artikkelen.
https://www.vg.no/nyheter/i/Eyo03j/mc-u ... r-alvorlig
https://www.vg.no/nyheter/i/Eyo03j/mc-u ... r-alvorlig
- Bjerknez
- Innlegg: 24103
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg har sett en del unge på lettsykkel som kjører langt over evne. Det er en gjeng her i Fredrikstas som kjører som om dem eier veien. Skikkelig "tøffinger".
Jeg må si jeg ikke er overrasket.
Jeg må si jeg ikke er overrasket.
-
- Innlegg: 317
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: MC-ulykker
Jeg kjenner for øvrig igjen svingen på bildet og det skal sies at det kun er et par uker siden at en kamerat kommenterte at den er skarpere enn man kanskje forventer, i alle fall når man kommer sørfra.
Annet bilde i annen artikkel her: https://www.glomdalen.no/ung-forer-omko ... 19-1527121
Skal vel også sies at autovernet trolig ikke er til noe hjelp for oss motorsyklister i slike situasjoner.
Annet bilde i annen artikkel her: https://www.glomdalen.no/ung-forer-omko ... 19-1527121
Skal vel også sies at autovernet trolig ikke er til noe hjelp for oss motorsyklister i slike situasjoner.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Mener å huske at jeg har nevnt det tidligere for ikke altfor lenge siden, nemlig av venstresvinger kan være spesielt skumle.
Dette pga. av veibanens dosering mange steder, som er slik at veibanen heller/doserer utover. Dette kombinert med en eggformet kurveprofil gjør at nedleggsvinkelen økes mot et veiunderlag hvor avstanden til side- og midtstøttedetaljer på motorsykkelen reduseres såpass at man kan få fothviler og side- og midstøtteskrap, som i mange tilfeller kommer som en overraskelser på føreren, som dermed kan bli aldri så lite perpleks og miste kontrollen på sykkelen i løpet av brøkdelen av et sekund som skal til for å havne i grøfta.
Har selv opplevd dette med en av mine forrige sykler - Yamaha TDM 900 - og min Moto Guzzi V7 Special.
Taklet situasjonene da det skjedde, men uten den erfaringen jeg har opparbeidet meg som MC-førerer etter noen hundre tusen kjørte km. kunne det antakelig gått forferdelig galt...
Så folkens, mitt råd er; vær spesielt oppmerksomme på venstresvinger !
Dette pga. av veibanens dosering mange steder, som er slik at veibanen heller/doserer utover. Dette kombinert med en eggformet kurveprofil gjør at nedleggsvinkelen økes mot et veiunderlag hvor avstanden til side- og midtstøttedetaljer på motorsykkelen reduseres såpass at man kan få fothviler og side- og midstøtteskrap, som i mange tilfeller kommer som en overraskelser på føreren, som dermed kan bli aldri så lite perpleks og miste kontrollen på sykkelen i løpet av brøkdelen av et sekund som skal til for å havne i grøfta.
Har selv opplevd dette med en av mine forrige sykler - Yamaha TDM 900 - og min Moto Guzzi V7 Special.
Taklet situasjonene da det skjedde, men uten den erfaringen jeg har opparbeidet meg som MC-førerer etter noen hundre tusen kjørte km. kunne det antakelig gått forferdelig galt...
Så folkens, mitt råd er; vær spesielt oppmerksomme på venstresvinger !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 171
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: MC-ulykker
Jeg velger å tro at venstresvinger er overrepresentert i land som kjører på høyre side av veien. I land der MC kjører på venstre side av veien er problemet motsatt (Mest utforkjøringer på høyresvinger). Grunnen til dette er fordi vi har den andre filen som fungere som en sikkerhetsmargin. På venstresvinger kjører vi utfor veien, hvis vi svinger for vidt. På høyresvinger har vi filen på motsatt vei, som vi kan hente oss innpå.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Hm...Greddy skrev: ↑08 mai 2024, 20:31 Jeg velger å tro at venstresvinger er overrepresentert i land som kjører på høyre side av veien. I land der MC kjører på venstre side av veien er problemet motsatt (Mest utforkjøringer på høyresvinger). Grunnen til dette er fordi vi har den andre filen som fungere som en sikkerhetsmargin. På venstresvinger kjører vi utfor veien, hvis vi svinger for vidt. På høyresvinger har vi filen på motsatt vei, som vi kan hente oss innpå.
Ikke helt enig siden, som jeg påpeker i innlegget mitt, jeg tror at dette først og fremst kan dreie seg om faren for og hyppigheten av fothviler, side- og midtstøtteskrap ved spesielt kjappe kurs- og nedleggingsendringer i ugunstige venstresvinger. Dvs. i de svingene som doserer utover og ikke innover slik de gjør på disse sykkelarenaene vi ser på TV av og til. Og som gjør at avstanden fra fothviler og støtte er større enn normalt.
Men for all del, jeg kan ta feil!
Men egen erfaring har gjort at jeg har kommet fram til denne hypotesen, dvs. en antakelse om hvordan ting henger sammen i den virkeligheten vi til enhver tid skaffer oss verdifull erfaring fra.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Jeg ser egentlig 2 typer ulykker i sving-
Den ene er skikkelig feilvurdering/uoppmerksomhet/hastighet.
Og den andre er en kombinasjon av det AJ skriver om veibanen og Custom/cruiser sykler med liten nedleggsvinkel-spesielt godt voksne har gått i den fella har jeg ofte sett,og det trenger ikke gå fort heller.
Den ene er skikkelig feilvurdering/uoppmerksomhet/hastighet.
Og den andre er en kombinasjon av det AJ skriver om veibanen og Custom/cruiser sykler med liten nedleggsvinkel-spesielt godt voksne har gått i den fella har jeg ofte sett,og det trenger ikke gå fort heller.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg har nettopp vært med å arrangere 3 rustløserkurs i løpet av to helger. Jeg har også gjort meg opp noen tanker omkring dette. Etter å ha stått ute på banen og sett 30-60 deltakere i løpet av en dag kjøre de samme svingene runde etter runde, er jeg ikke tvil om at veldig mange mangler mye kjøreerfaring og ferdigheter. Alt for mange bruker blikket feil. De ser rett ned i asfalten foran framhjulet. De vet helt sikkert at det er viktig å se langt fram, se dit de skal. Men når de kjører gjør de ikke det. Svingene blir veldig vinglete med stadige korrigeringer for å komme rundt svingen dersom man fokuserer på asfalten nærmest sykkelen. De som vrir på hodet og fokuserer på utgangen av svingen får en jevn sving uten korrigeringer. Kombinerer de dette med riktig bruk av gassen blir det skikkelig vakkert å se på.
I øvelsen unnamanøver skal det holdes en fart på 40-50 km/t, og ta en kjapp venstre og påfølgende kjapp høyresving forbi de oppstilte kjeglene. Her også blir de med manglende kjøreerfaring og feil bruk av blikket tydelig avslørt. Det er mange ganger skremmende å se hvor dårlig det står til med enkelte, og de har gjerne kjørt motorsykkel i 40-50 år. Og de er menn, i alle fall de aller fleste av dem.
Ulykkesstatistikkene viser at de fleste alvorlige ulykker med MC er utforkjøring i venstresving, utført av menn i godt voksen alder. Feilberegning av fart inn i svingen er nok udiskutabelt hovedårsak. Altså farten inn i svingen er for høy i forhold til det føreren behersker. Slike ulykker skjer også når folk kjører sammen i grupper. Når 5 stykker kjører sammen og i noenlunde samme fart, og sykkel nr. 3 i følget kjører av veien mens resten ikke gjør det, er det ikke tvil om at nr. 3 hadde større fart enn han var komfortabel med. Da stivner man, tørr ikke bremse og låser blikket på autovernet eller skogen utenfor veien. Man treffer det man sikter på sies det.
Vi pleier også å legge opp til nødbremsøvelse på slike kurs. For eksempel 50 km/t fram mot et fast punkt og så bremse alt man klarer til full stopp. Her ser vi stopplengder på alt fra 7-8 meter til 25 meter. Skremmende mange behersker ikke dette, og har tydeligvis ikke prøvd dette på veldig mange år. De aner altså ikke hvordan sykkelen oppfører seg når du klemmer inn bremsene skikkelig. Da vil de også nøle veldig med å bremse om noe oppstår brått.
Hvem har mest kjøreerfaring av en som har kjørt 3000 km i året i 30 år, og en som har kjørt 30000 i året i 3 år?
I øvelsen unnamanøver skal det holdes en fart på 40-50 km/t, og ta en kjapp venstre og påfølgende kjapp høyresving forbi de oppstilte kjeglene. Her også blir de med manglende kjøreerfaring og feil bruk av blikket tydelig avslørt. Det er mange ganger skremmende å se hvor dårlig det står til med enkelte, og de har gjerne kjørt motorsykkel i 40-50 år. Og de er menn, i alle fall de aller fleste av dem.
Ulykkesstatistikkene viser at de fleste alvorlige ulykker med MC er utforkjøring i venstresving, utført av menn i godt voksen alder. Feilberegning av fart inn i svingen er nok udiskutabelt hovedårsak. Altså farten inn i svingen er for høy i forhold til det føreren behersker. Slike ulykker skjer også når folk kjører sammen i grupper. Når 5 stykker kjører sammen og i noenlunde samme fart, og sykkel nr. 3 i følget kjører av veien mens resten ikke gjør det, er det ikke tvil om at nr. 3 hadde større fart enn han var komfortabel med. Da stivner man, tørr ikke bremse og låser blikket på autovernet eller skogen utenfor veien. Man treffer det man sikter på sies det.
Vi pleier også å legge opp til nødbremsøvelse på slike kurs. For eksempel 50 km/t fram mot et fast punkt og så bremse alt man klarer til full stopp. Her ser vi stopplengder på alt fra 7-8 meter til 25 meter. Skremmende mange behersker ikke dette, og har tydeligvis ikke prøvd dette på veldig mange år. De aner altså ikke hvordan sykkelen oppfører seg når du klemmer inn bremsene skikkelig. Da vil de også nøle veldig med å bremse om noe oppstår brått.
Hvem har mest kjøreerfaring av en som har kjørt 3000 km i året i 30 år, og en som har kjørt 30000 i året i 3 år?
- Canutus
- Innlegg: 580
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Interessant info @kjellv .
Statistikken sier flest kjører ut i venstresving, og det er det ingen grunn til å betvile.
Men om det hadde vært mulig å registrert hvor mange som kommer over i motsatt kjørefelt i høyre svinger men som var heldig at det ikke kom bil imot, så tipper jeg det hadde vært skremmende høye tall.
Kan også se for meg at en kan ha lettere for å låse blikket på noe i ytterkant i venstresving siden avstanden til kanten er nærmere.
Kom over en studie men som eg ikke har fått sett på enda.
https://ebooks.uis.no/index.php/USPS/catalog/book/170
Statistikken sier flest kjører ut i venstresving, og det er det ingen grunn til å betvile.
Men om det hadde vært mulig å registrert hvor mange som kommer over i motsatt kjørefelt i høyre svinger men som var heldig at det ikke kom bil imot, så tipper jeg det hadde vært skremmende høye tall.
Kan også se for meg at en kan ha lettere for å låse blikket på noe i ytterkant i venstresving siden avstanden til kanten er nærmere.
Kom over en studie men som eg ikke har fått sett på enda.
https://ebooks.uis.no/index.php/USPS/catalog/book/170