Eldre mc for to? TDM900 - cbf 1100 -zxr1200 ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
RobbanSwe
Innlegg: 10
Registrert: 21 jul 2017, 10:46
Motorsykkelen din: Z1000 blk. edt. 2013

Eldre mc for to? TDM900 - cbf 1100 -zxr1200 ?

Legg inn av RobbanSwe »

Har en Z1000 fra 2013 som har et bakparti som mest er til pynt enligt min datter på 14...dvs jeg ser for meg o selge mcn å bytte til noe mere passende. Trenger ikke å være like rask som Z1000 men må ha litt punsj i motoren når man kjører selv som jeg gjør mest.

Har sett litt på diverse som har "normalt" sete og jeg liker mer o mer de eldre naken/halvnaken modelerna, kanskje har noe med aldern min å gjøre :-k

Hva er en ok mc for to til kortere timesturer fra rundt 2000-2009 som med givikoffert kan fungere som ryggstøtte?
Liker å Bandit 1250, xjr 1300, Triumph 1050st, (vfr 800 litt for kjedelig synes jeg) , helst ikke bmw...ikke FZ1...en annen ting er at den ikke må ha allt for skarp vinkel for knæna men kan være litt foroverlent og med eller uten vindskjerm..

Noen erfaringer? Tips?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Eldre mc for to? TDM900 - cbf 1100 -zxr1200 ?

Legg inn av dypen »

Av de du nevner der ville jeg valgt 1050ST eller XJR1300, du nevner ryggstøtte så hva med en ST1300 men kanskje litt mye tur. Hva med 1100XX … Selv er jeg begeistret for Adventure sykler. Det er så mye å velge i så det er bare å bruke nettet eller eliminerings metoden på finn :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Eldre mc for to? TDM900 - cbf 1100 -zxr1200 ?

Legg inn av AJ »

RobbanSwe skrev: 23 aug 2023, 21:42 Noen erfaringer? Tips?
Siden du spør om erfaringer og nevner TDM 900 så kan jeg nevne at jeg skaffet meg en ny 2006 modell høsten samme år. Med fullt originalt koffertsett ogmsom jeg først kvittet meg med ogm byttet inn i en Triumph Tiger 1050 SE i 2010.

Kona og jeg var på mange lange turer i Norge og Sverige med TDM'en og hadde aldri et feilslag. Sykkelen fungerte utmerket med to på, også med full oppakning. Men ble det for mye ujevnheter i veibanen over lengre strekninger hadde bakdemperen en tendens til å bli overanstrengt, for å si det på den måten.

TDM 900 har en motor med god akselerasjon og tåler høyt turtall. Bensinforbruket er behagelig lavt og jeg hadde ingen tegn til oljeforbruk i løpet av de snaue 60K jeg kjørte med sykkelen.
Originalt kjede og drev holdt også overraskende lenge. Mener å huske at jeg fikk kjede og drev byttet ved nærmere 50K.

Hadde én reklamasjonssak på sykkelen. Jeg fikk nye sidedeksler til tanken pga. av knekte festeøyer. Fikk nye med dekaler, kostnadsfritt.

Tilgang til luftfilteret er enkelt på TDM 900. Av med et par små sidedeksler, en festeskrue på tanken, om jeg husker rett, for så å løfte opp tanken i bakkant for å komme til luftfilterboksen.

Litt mer jobb, men ikke vanskelig, å bytte oljefilter.
Verre om man vil bytte tennplugger selv, noe jeg gjorde en gang og brukte flere timer på siden jeg valgte å ikke skru løs radiatoren og skyve denne til siden for bedre atkomst.
Men med en stor porsjon tålmodighet gjør man altså jobben selv uten å måtte skru løs ting.

Og til slutt, en del TDM 900 sliter med turbulens, noe jeg også tidvis gjorde (avhengig av hvor kraftig vinden var og vindretningen), som gjorde at jeg prøvde forskjellige skjermløsninger uten at dette hjalp nevneverdig. Så kom alltid tilbake til originalskjermen.
Men dette med turbulens er som regel ergenomiavhengig. Dvs. avhengig av førers kroppsbygning, som lang eller kort overkropp, korte og lange bein.

Jeg synes fortsatt at TDM 900 er en god og staselig sykkel og ville på ingen måte hatt noe i mot å hatt en slik i garasjen nå heller, 13 år etter mat jeg kvittet meg med den, som jeg altså hadde fra den var ny i 2006.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Greddy
Innlegg: 171
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Eldre mc for to? TDM900 - cbf 1100 -zxr1200 ?

Legg inn av Greddy »


Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Eldre mc for to? TDM900 - cbf 1100 -zxr1200 ?

Legg inn av dypen »

Etter en veldig rask titt ser det ut som du får mye sykkel for pengene av alle tre :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar