Prøvekjørt BMW K1600GT
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Vedlikeholdet øker i takt med alderen på sykkelen. Helt til man ser at det ikke lenger er lønnsomt og vedlikeholde og bestemmer seg for å bare kjøre den til den stopper.
Så jeg er faktisk usikker på om det er noe mer økonomisk og eie en eldre sykkel. Skrur man og gjlr alt selv og ser det som en hobby så er det helt klart lønnsomt, men for de fleste av oss så er en gammel sykkel bare "skrot".
Så jeg er faktisk usikker på om det er noe mer økonomisk og eie en eldre sykkel. Skrur man og gjlr alt selv og ser det som en hobby så er det helt klart lønnsomt, men for de fleste av oss så er en gammel sykkel bare "skrot".
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Må ikke glemme @Bjerknez … Reparasjoner og vedlikehold koster det samme om sykkel’n er ny eller gammel men verdiforingelsen endrer seg mye.
Har du mulighet for vedlikehold selv eller deler av det ved å shoppe resterende vedlikehold blir det en form for din betaling. I noen tilfeller blir forsikring billig eller kanskje du ikke vil ha full kasko forsikring.
Være litt kreativ når det oppstår store reparasjoner eller skader hvor det er lett å kaste inn håndkle (skrote). Brukte deler kan være svaret og resultatet kan i mange tilfeller være brøkdelen av pris på tilsvarende jobb hos merkeverksted med nye deler.
Summen kan bli en grom sykkel som er billig å bruke selv om vedlikehold og serviceintervaller følges.
Har du mulighet for vedlikehold selv eller deler av det ved å shoppe resterende vedlikehold blir det en form for din betaling. I noen tilfeller blir forsikring billig eller kanskje du ikke vil ha full kasko forsikring.
Være litt kreativ når det oppstår store reparasjoner eller skader hvor det er lett å kaste inn håndkle (skrote). Brukte deler kan være svaret og resultatet kan i mange tilfeller være brøkdelen av pris på tilsvarende jobb hos merkeverksted med nye deler.
Summen kan bli en grom sykkel som er billig å bruke selv om vedlikehold og serviceintervaller følges.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Joda, men med tiden så må det vel legges til flere servicepunkter? Som feks. Slanger og kabler med tanke at dem blir morkne over tid, diverse lager i motor etc. jo lenger en sykkel går jo mer omfattende blir vel servicepunktene?dypen skrev: ↑01 mai 2023, 20:30 Må ikke glemme @Bjerknez … Reparasjoner og vedlikehold koster det samme om sykkel’n er ny eller gammel men verdiforingelsen endrer seg mye.
Har du mulighet for vedlikehold selv eller deler av det ved å shoppe resterende vedlikehold blir det en form for din betaling. I noen tilfeller blir forsikring billig eller kanskje du ikke vil ha full kasko forsikring.
Være litt kreativ når det oppstår store reparasjoner eller skader hvor det er lett å kaste inn håndkle (skrote). Brukte deler kan være svaret og resultatet kan i mange tilfeller være brøkdelen av pris på tilsvarende jobb hos merkeverksted med nye deler.
Summen kan bli en grom sykkel som er billig å bruke selv om vedlikehold og serviceintervaller følges.
Så må man vel også ta høyde for sykkelens verdi opp mot hva den koster å eie etc?
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Ta en titt på @FredrikE24 … Ny motor med planer for støtdempere og lakk
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Ja, men dette er nok ikke gratis og det er penger han neppe får igjen ved salg. Så selve økonomien bak det går nok ikke i pluss. Men at han har den mest strøkne sykkelen i gata i den årgangen kan godt være. Dessuten er det en motosm hobby for dem som liker og har kunnskap til slikt.
Men lønnsomt...?
Han skrur også alt selv, noe som rettferdigjør mye av prisen. Hadde man skulle gjort dette på verksted som de fleste andre må gjøre ville de nok heller solgt den og kjøpt en ny :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
En smule off-topic, men likevel siden tråden har beveget seg litt vekk fra BMW K 1600GT tematikken ...
Min KTM 1290 SA S, 2018 mod. passerte nylig 73K. Et par garantisaker som ble greit fikset i tillegg til et par påpekte ikke-kritiske verkstedtabber, som også ble dekket uten spørsmål. har det ikke vært vedlikeholdsutgifter uten de årlige servicekostnadene.
Kun dekkebytter og et kjede- og drev bytte, som man jo selvfølgelig må påregne i løpet av drøye 73K på en kjededrevet sykkel.
For øvrig ikke store kostnaden.
Første egentlige ekstra vedlikeholdsutgiften blir å bytte bremseklosser foran ved neste dekkbytte, selv om det ikke er strengt tatt nødvendig.
Men greit å gjort samtidig som verkstedet gjør dekkbytte og siden jeg allerede har klossene (og verkstedet ikke har noe i mot å montere medbrakte deler... :) ) .
Så har man fulgt servicer årlig og fått høre fra verksmester på verkstedene man stoler på som gir uttrykk for at sykkelen ser ut til å være godt ivaretatt og vedlikeholdt, så er det neppe noen risiko å snakke om å kjøpe en MC med jøy km.stand, være seg en BMW K1600GT eller KTM 1290 SA S/R :) .
Min KTM 1290 SA S, 2018 mod. passerte nylig 73K. Et par garantisaker som ble greit fikset i tillegg til et par påpekte ikke-kritiske verkstedtabber, som også ble dekket uten spørsmål. har det ikke vært vedlikeholdsutgifter uten de årlige servicekostnadene.
Kun dekkebytter og et kjede- og drev bytte, som man jo selvfølgelig må påregne i løpet av drøye 73K på en kjededrevet sykkel.
For øvrig ikke store kostnaden.
Første egentlige ekstra vedlikeholdsutgiften blir å bytte bremseklosser foran ved neste dekkbytte, selv om det ikke er strengt tatt nødvendig.
Men greit å gjort samtidig som verkstedet gjør dekkbytte og siden jeg allerede har klossene (og verkstedet ikke har noe i mot å montere medbrakte deler... :) ) .
Så har man fulgt servicer årlig og fått høre fra verksmester på verkstedene man stoler på som gir uttrykk for at sykkelen ser ut til å være godt ivaretatt og vedlikeholdt, så er det neppe noen risiko å snakke om å kjøpe en MC med jøy km.stand, være seg en BMW K1600GT eller KTM 1290 SA S/R :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Men nå går vel ikke 70.000km. For å være "veldig mye"? Jeg snakker om sykler som gjerne har gått 100k ++. Da tror jeg fort vedlikeholdet begynner å bli mer kostbart. Spesielt hvis man skal få gjort det på verksted. Å det som da skjer i steden er at den selges billig på finn.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Å joda. Har kjørelengden på en MC passert 50K så er det allerede mange kjøpere som melder pass.Bjerknez skrev: ↑01 mai 2023, 21:15 Men nå går vel ikke 70.000km. For å være "veldig mye"? Jeg snakker om sykler som gjerne har gått 100k ++. Da tror jeg fort vedlikeholdet begynner å bli mer kostbart. Spesielt hvis man skal få gjort det på verksted. Å det som da skjer i steden er at den selges billig på finn.
For veldig mange MC-folk så er nok drøye 70000 såpass mye at de automatisk velger bort sykler med slike kjørelengder.
Det er det nok ingen særlig tvil om.
I tillegg er jeg er jeg ganske så sikker på at nettopp du er en av disse.
Selv om det altså ikke behøver å være noen grunn til det. Etter min mening.
Sykler som er blitt kjørt såpass langt har bevist ganske så tydelig at de nettopp har kjørt såpass langt. Dvs. brukt mye og problemfritt av fornøyde eiere, må vi ha all grunn til å tro.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Helt korrekt. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe en sykkel som er gått så mye. Det vil si ikke som hovedsykkel. At jeg kunne hatt et prosjekt på si hvis kunnskapen var der med en sykkel som har gått mer er sikkert.AJ skrev: ↑01 mai 2023, 21:22Å joda.Bjerknez skrev: ↑01 mai 2023, 21:15 Men nå går vel ikke 70.000km. For å være "veldig mye"? Jeg snakker om sykler som gjerne har gått 100k ++. Da tror jeg fort vedlikeholdet begynner å bli mer kostbart. Spesielt hvis man skal få gjort det på verksted. Å det som da skjer i steden er at den selges billig på finn.
For veldig mange MC-folk så er nok drøye 70000 såpass mye at de automatisk velger bort sykler med slike kjørelengder.
Det er det nok ingen særlig tvil om.
I tillegg er jeg er jeg ganske så sikker på at nettopp du er en av disse.
Selv om det altså ikke behøver å være noen grunn til det. Etter min mening.
Sykler som er blitt kjørt såpass langt har bevisst ganske så tydelig at de nettopp har kjørt såpass langt. Dvs. brukt mye av fornøyde eiere, må vi ha all grunn til å tro.
men det har også litt med at jeg gjerne vil prøve noe nytt og bytte til litt forskjellig. Jeg har ikke så veldig sansen for eldre sykler. Vertfall ikke å eie dem. Som et prosjekt hadde det vært kjelt, men skal jeg ut på tur gir det meg glede å kjlre noe som er noenlunde nytt.
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Er helt sikker på en ting, hvis @AJ fortsatt beholder KTM’n som han kjøpte ny og følger samme vedlikeholds regime kan han kjøre lenge og om det skulle dukke opp en større reparasjon har jeg nevnt alternativer tidligre i tråden her :)Bjerknez skrev: ↑01 mai 2023, 21:15 Men nå går vel ikke 70.000km. For å være "veldig mye"? Jeg snakker om sykler som gjerne har gått 100k ++. Da tror jeg fort vedlikeholdet begynner å bli mer kostbart. Spesielt hvis man skal få gjort det på verksted. Å det som da skjer i steden er at den selges billig på finn.
Må ikke sammenlignes med en som har hatt mange eiere og ukjent servicehistorikk.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Ja, intill en viss grense. 200.000km? 250.000km? Når begynner andre problemer å dukke opp?dypen skrev: ↑01 mai 2023, 21:33Er helt sikker på en ting, hvis @AJ fortsatt beholder KTM’n som han kjøpte ny og følger samme vedlikeholds regime kan han kjøre lenge og om det skulle dukke opp en større reparasjon har jeg nevnt alternativer tidligre i tråden her :)Bjerknez skrev: ↑01 mai 2023, 21:15 Men nå går vel ikke 70.000km. For å være "veldig mye"? Jeg snakker om sykler som gjerne har gått 100k ++. Da tror jeg fort vedlikeholdet begynner å bli mer kostbart. Spesielt hvis man skal få gjort det på verksted. Å det som da skjer i steden er at den selges billig på finn.
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Har ingen gode eksempler med høy kilometerstand men har en sykkel som er 50 år der underdel er bunnsolid hvor jeg har overhalt sylinderblokk og topplokk med ukjent historikk. Motorene brukes i dragrace og er kjent for å ha kraftige solide motorer. Har en til av samme modell som er 48 år som fortsatt brukes og der vet jeg motor ikke har vært rørt siden 2004 utenom service.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Javel...
En 2018 modell KTM 1290 SA S, som et høyst konkret eksempel i form av den sykkelen jeg har, med alt moderne utstyr bortsatt fra adaptiv cruisekontroll og slike forbikjøringsvarslere i speilene, og som har gått vel 73K, er etter dine begreper ikke "noenlunde nytt"?
Du verden...
Bare for å presisere i tilfellet du ikke fikk det med deg:
Det er nettopp denne sykkelen, en KTM 1290 SA S 2018 mod. jeg nevner som et eksempel. Ikke en sykkel fra f.eks. -80 eller -90 tallet med samme km.stand.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
En 5 år gammel sykkel med 70k på telleren er ikke "ny" i mine øyne. Derimot er det i mine øyne "en godt brukt sykkel av nyere modell".AJ skrev: ↑01 mai 2023, 21:45Javel...
En 2018 modell KTM 1290 SA S, som et høyst konkret eksempel i form av den sykkelen jeg har, med alt moderne utstyr bortsatt fra adaptiv cruisekontroll og slike forbikjøringsvarslere i speilene, og som har gått vel 73K, er etter dine begreper ikke "noenlunde nytt"?
Du verden...
Bare for å presisere i tilfellet du ikke fikk det med deg:
Det er nettopp denne sykkelen, en KTM 1290 SA S 2018 mod. jeg nevner som et eksempel. Ikke en sykkel fra f.eks. -80 eller -90 tallet med samme km.stand.
Men 70k kilometer er ikke så mye at jeg hadde bekymret meg nevneverdig hvis jeg levde på budsjett og var ute etter en spesifikk sykkel til en god pris. Jeg kan strekke meg til å kjøpe en demosykkel dog.
Rocketen planlegger jeg allerede å bytte inn. Ikke forsi jeg er bekymret for kilometerstanden. Den er knapt innkjørt (snart 10k km.) men jeg vil altså prøve noe nytt. Følelsen av å eie noe nytt synes jeg er ganske behagelig.
Men det betyr ikke at jeg tror at en sykkel som er gått 70K er ihjelkjørt. Langt ifra. men hvis du har den til den runder 150k km. Så vil jeg tippe utgiftskostnadene øker da det er andre ting utover vanlig service som også må sjekkes. Lager i motor, girkasse, kabler og ledninger, slanger og ikke minst problemer rundt elektronikken vedrørende ABS og alskens sensorer rundt om.
FredrikE24 byttenåt jo ikke motor i sin sykkel for morroskyld. Det ble nok båtrolig billigere eller vertfall enklere enn å renovere den gamle? Å hva denne motoren kostet har han vel ikke nevnt og det er sikkert en grunn til det muligens.
Men han kjente noen som kjente noen og fikk tak i et eksemplar trolig gjennom noen kontakter etc. for en vanlig mann i gata hadde nok den sykkelen blirr for dyr og vedlikeholde hvis man ikke tok tak i det selv.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Tror ikke jeg tar bryet med å kommentere innlegg heretter fra MC-folk som ikke har allverdens erfaring med motorsykler med voksen kjørelengde. Og da snakker jeg om kjørelengder over 50K.
De som har meninger, synsinger og oppfatninger, men ingen erfaringer med sykler med slike kjørelengder, har jeg strengt tatt liten interesse av å vite hva mener.
Gi meg erfaring, så skal jeg mer enn gjerne høre godt etter.
De som har meninger, synsinger og oppfatninger, men ingen erfaringer med sykler med slike kjørelengder, har jeg strengt tatt liten interesse av å vite hva mener.
Gi meg erfaring, så skal jeg mer enn gjerne høre godt etter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering