Det er jo ingen tvil om at det er bedre. At det veier mindre og er mer behagelig å gå i. Når den utvendige delen av jakken er våt så kjennes det klamt og tungt ut selv om du er tørr på innsiden.
Men jeg er usikker på hvor mye kjøleeffekten av dette har å si, når du sitter på sykkelen så er det ikke den helt største forskjellen.
Men når du stopper opp, og skal gå litt rundt, kanskje sette deg ned på en kafe, da merker du det. Eller hvis du for eksempel skal sette opp et telt. Det er heller ikke spesielt hyggelig å ha våte klær liggende eller hengende inne i et telt. Selv om de er tørre på innsiden så drypper det jo av utsiden.
Men det er heller ikke verdens ende, Ichy Boots har for eksempel reist ca 100 000 kilometer verden rundt i Revit sitt mesh-utstyr. Første 40 000 kilometer så brukte hun Revit Tornado 3 som er mesh-utside med vanntett membran på innsiden. Og i sørlige strøk så er dette kanskje til og med å foretrekke fremfor Gore Tex.
Jeg kjører i omtrent det samme (Revit Airwave 3 + Vanntett Arc'Teryx isolasjon på innsiden) og det er jo en helt fantastisk kombinasjon på varme dager, og helt greit på dager hvor jeg kjører litt i sol og litt i regn. Men ikke like bra når man kjører i regn 8 timer i strekk..
TLDR: Membran på innsiden er helt greit men det er ingen tvil om at laminert utside er bedre.