Ganske enkelt forklartOlav K skrev: ↑10 mar 2022, 07:08Litt avhengig av underlaget er det ikke noe problem å kjøre på grusveier, med hvilken som helst sykkel.BjørnSover skrev: ↑09 mar 2022, 20:41 Da er vi enige - men hvor umulig er det å kjøre på grus med f.eks Yamaha Tracer eller en nakensykkel på gatedekk? Jeg kjørte til hytten til en kamerat - jeg tror han hadde Michelin Road 5 dekk på sin 1250 GSA. Han hadde ikke problemer med å kjøre på grus som ikke var SÅ tettpakket.
Like viktig som egnede dekk, er egnet sittestilling, vektfordeling og fjæring.
Om du har en framoverlent sittestiling med endel vekt/press på framhjulet ditt, vil det raskere gå til H om du mister veigrepet.
God/mykere fjæring er også viktig for en god kjøreopplevelse på dårlig vei.
Husker engang vi skulle overnatte oppi ei fjellside i Sveits, jeg bestillte rom, men visste ingenting om tilstanden på veien.
Og den var heller dårlig, veldig dårlig.
Men vi kom opp, med Rocket III, BMW S1000RR, Speed Tripler, Tigre og KTM Adventure. Men jeg er ikke i tvil om hvem som hadde mest utbytte av turen opp dit. Og ned igjen.
Godt å lufte meg i dag
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23136
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
-
Online
- Innlegg: 398
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Sted: Stavanger
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Takk for god diskusjon - som emnetråden sier - jeg er nybegynner og trenger litt forskjellige syn for å gjøre opp min egen mening. Har andre i lokalmiljøet med GSA som sier det ikke går an å bruke gatedekk på GSA hvis en skal på grus - fordi det er så my lettere å punktere, og en ikke får noe grep hvis det er litt løs grus. Ut fra diskusjonen her oppsummerer jeg med at en vil skli litt på grus, men kan flyte over (øvig gjør nok mester) - og at det er dumt å bruke gatedekk på grus fordi de punkterer så mye oftere på grus (er det noe hold i det?). Jeg bytter til gatedekk når jeg mine Metzler Karoo Street må byttes - greit jeg har en Adventure sykkel - men jeg er fonøyd om jeg får kjørt noen mil med grus i løpet av et år... Trenger ikke de værste knastedekkene for å være steinrøys wannabe :-)
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Til slik bruk du beskriver synes jeg, utifra egen erfaring at Michelin Anakee Adventure gjør en veldig grei jobb. De stod på min GSA når den var ny, jeg likte de godt, selv om jeg likere grovere mønster.BjørnSover skrev: ↑10 mar 2022, 09:04 Takk for god diskusjon - som emnetråden sier - jeg er nybegynner og trenger litt forskjellige syn for å gjøre opp min egen mening. Har andre i lokalmiljøet med GSA som sier det ikke går an å bruke gatedekk på GSA hvis en skal på grus - fordi det er så my lettere å punktere, og en ikke får noe grep hvis det er litt løs grus. Ut fra diskusjonen her oppsummerer jeg med at en vil skli litt på grus, men kan flyte over (øvig gjør nok mester) - og at det er dumt å bruke gatedekk på grus fordi de punkterer så mye oftere på grus (er det noe hold i det?). Jeg bytter til gatedekk når jeg mine Metzler Karoo Street må byttes - greit jeg har en Adventure sykkel - men jeg er fonøyd om jeg får kjørt noen mil med grus i løpet av et år... Trenger ikke de værste knastedekkene for å være steinrøys wannabe :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Jeg personlig kjører over alt egentlig med «gatedekk» men skal en «rasakjøre» på grusveier som er løse eller « i strid med naturoppsynet» er det klart grove knastedekk er best.
Men ofte er dekk med litt grovere mønster enn racedekk å foretrekke for hvis det er litt grus /sand på asfalten så får dette plass i mønstret- greit det sklir litt men det blir ikke helt kulelagereffekt.
Men ofte er dekk med litt grovere mønster enn racedekk å foretrekke for hvis det er litt grus /sand på asfalten så får dette plass i mønstret- greit det sklir litt men det blir ikke helt kulelagereffekt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Du punkterer ikke med en gang du kjører litt fort på grusen med gatedekk. Det kan imidlertid være smart å være litt tilbakeholden om man kjører på nypukka vei med spisse og kvasse steiner. Er ingen vits å legge opp til hjulspinn eller låste hjul og få en spiss stein rett i dekket i høy fart.
Litt grus og rullegrus, der er det null stress.
Litt grus og rullegrus, der er det null stress.
-
Online
- Innlegg: 398
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Sted: Stavanger
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Med gatedekk tenker jeg Michelin Road 5 eller lignende, ike banedekk - burde kanskje spesifisert det ja... Men så lite som jeg tenker å kjøre på grus, er gatedekk nok mittfremtidige valg (1). Boende på vestlandet er egenskaper på våt asfalt viktigere. Jeg ser nok nærmere på Anakee Adventure (har hørt dem omtalt som Panicee av en eller annen grunn) og på Metzler Tourance Next også. Men satser på det er mange mil igjen førø jeg må bestille nye dekk
(1) Basert på lokal tilgjengelighet og pris. Valg kan endres uten forvarsel, og må ikke sees på som kontraktuelt forpliktende. Mitt valg har ikke påvirkining på egenskapene for dine dekk og skal ikke brukes for å påvirke andre til å velge det ene eller andre dekket. Valg tatt utfra egne tenker, erfaringer og preferanser.
(1) Basert på lokal tilgjengelighet og pris. Valg kan endres uten forvarsel, og må ikke sees på som kontraktuelt forpliktende. Mitt valg har ikke påvirkining på egenskapene for dine dekk og skal ikke brukes for å påvirke andre til å velge det ene eller andre dekket. Valg tatt utfra egne tenker, erfaringer og preferanser.
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Kjørte på grusvei med mine gatedekk (husker ikke dekkmerket) her et år. Midt inne i skauen punkterte jeg på bakdekket. En liten spiss grusstein satt inne i dekket, gått igjennom gummien så det holdt. Ubegripelig, spør du meg, men bekrefter vel bare inntrykket at gatedekk på grus er mer utsatt for punkteringer.BjørnSover skrev: ↑10 mar 2022, 09:04 Takk for god diskusjon - som emnetråden sier - jeg er nybegynner og trenger litt forskjellige syn for å gjøre opp min egen mening. Har andre i lokalmiljøet med GSA som sier det ikke går an å bruke gatedekk på GSA hvis en skal på grus - fordi det er så my lettere å punktere, og en ikke får noe grep hvis det er litt løs grus. Ut fra diskusjonen her oppsummerer jeg med at en vil skli litt på grus, men kan flyte over (øvig gjør nok mester) - og at det er dumt å bruke gatedekk på grus fordi de punkterer så mye oftere på grus (er det noe hold i det?). Jeg bytter til gatedekk når jeg mine Metzler Karoo Street må byttes - greit jeg har en Adventure sykkel - men jeg er fonøyd om jeg får kjørt noen mil med grus i løpet av et år... Trenger ikke de værste knastedekkene for å være steinrøys wannabe :-)
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23136
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Det med at man punkterer fortere med et gatedekk synes jeg kanskje høres litt rart ut...
Kan noen forklare meg hvorfor dette er tilfelle?
Det er kanskje lett og tro at mykere gummi slipper skarpe gjenstander igjennom lettere, men jeg er usikker på om det er slik i praksis. Myk gummi bør også har sterkere rivestyrke?
Så har jo selvsagt selve tykkelensen på dekket en betydning. Et offroad dekk har kanskje tykkere gummi? Siden offroad dekk ofte har mye grovere spor, hvor dypt er det fra bunnen av sporet og gjennom dekket?
Uansett så ser jeg for meg at med nok kraft og i samme scenario så vil man punktere uansett åssen dekk man har.
Men jeg vet ikke, jeg synes bare det var litt enkelt og si at gatedekk punkterer fortere.
Kan noen forklare meg hvorfor dette er tilfelle?
Det er kanskje lett og tro at mykere gummi slipper skarpe gjenstander igjennom lettere, men jeg er usikker på om det er slik i praksis. Myk gummi bør også har sterkere rivestyrke?
Så har jo selvsagt selve tykkelensen på dekket en betydning. Et offroad dekk har kanskje tykkere gummi? Siden offroad dekk ofte har mye grovere spor, hvor dypt er det fra bunnen av sporet og gjennom dekket?
Uansett så ser jeg for meg at med nok kraft og i samme scenario så vil man punktere uansett åssen dekk man har.
Men jeg vet ikke, jeg synes bare det var litt enkelt og si at gatedekk punkterer fortere.
-
Online
- Innlegg: 398
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Sted: Stavanger
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Ser på denne tråden igjen. Jeg har byttet over til Metzler Tourance Next 2 - og kjørt noen mil på grus uten problem.
Jeg er for første gang på tur med passasjer - guttungen på 10. Han trivdes godt bakpå - 22 mil med mer pauser enn jeg ville hatt alene. Jeg kjører sammen med en kompis og hans sønn på 10 år. De to guttene har interkom og snakket går konstant . De to guttene koser seg - så jeg håper de kjører egen sykkel om noen år.
Jeg er for første gang på tur med passasjer - guttungen på 10. Han trivdes godt bakpå - 22 mil med mer pauser enn jeg ville hatt alene. Jeg kjører sammen med en kompis og hans sønn på 10 år. De to guttene har interkom og snakket går konstant . De to guttene koser seg - så jeg håper de kjører egen sykkel om noen år.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Dette er et 90/10 dekk. Altså først og fremst designet for asfalt, men har også forsiktige tilpasninger for grus. Men da snakker vi om fine og godt vedlikeholde grusveier.BjørnSover skrev:Ser på denne tråden igjen. Jeg har byttet over til Metzler Tourance Next 2 - og kjørt noen mil på grus uten problem.
Jeg er for første gang på tur med passasjer - guttungen på 10. Han trivdes godt bakpå - 22 mil med mer pauser enn jeg ville hatt alene. Jeg kjører sammen med en kompis og hans sønn på 10 år. De to guttene har interkom og snakket går konstant . De to guttene koser seg - så jeg håper de kjører egen sykkel om noen år.
Disse dekkene sto på Super Ténéréen når jeg kjøpte den, og jeg kjørte på dem de første månedene. Men fordekket trappet helt forferdelig, og jeg byttet før forumtouren i 2021.
Mange av grusveiene som finnes her jeg bor er traktorveier/skogsveier. Disse er smale, og har to markante hjulspor med en høy rygg midt imellom der det ofte er grasgrodd. Der fikk både dette dekket og det neste jeg prøvde (Dunlop Trailsmart) store problemer og viste seg ganske udugelige. De gir ingen støtte og grep på siden av både fordekk og bakdekk når man skal bytte hjulspor og klatre over denne ryggen på midten av veien.
Jeg prøver nå det nyeste dekket fra Bridgestone som heter AT41. Det ble noe helt annet, og så langt er jeg storfornøyd
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Husk at det også i GS-kretser er litt «teit» å sette gatedekk på GSen. Så de hardeste GSerne vil nok si at gatedekk funker ikke på grus med punktering rundt neste sving.
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Det er ikke mer gummi i knastene på grusdekk da, som gjør at det er vanskeligere å penetrere for stein?Bjerknez skrev: ↑11 mar 2022, 06:57 Det med at man punkterer fortere med et gatedekk synes jeg kanskje høres litt rart ut...
Kan noen forklare meg hvorfor dette er tilfelle?
Det er kanskje lett og tro at mykere gummi slipper skarpe gjenstander igjennom lettere, men jeg er usikker på om det er slik i praksis. Myk gummi bør også har sterkere rivestyrke?
Så har jo selvsagt selve tykkelensen på dekket en betydning. Et offroad dekk har kanskje tykkere gummi? Siden offroad dekk ofte har mye grovere spor, hvor dypt er det fra bunnen av sporet og gjennom dekket?
Uansett så ser jeg for meg at med nok kraft og i samme scenario så vil man punktere uansett åssen dekk man har.
Men jeg vet ikke, jeg synes bare det var litt enkelt og si at gatedekk punkterer fortere.
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Så mange mil jeg har på grus med touringdekk- også med gassing så har jeg ikke punga ennå,så tviler litt på det.
Mon klart- lavere lufttrykk og skarpe steiner så sikkert mulig.
Mon klart- lavere lufttrykk og skarpe steiner så sikkert mulig.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Forskjellen er nok mest lufttrykket. Et gatedekk kjøres gjerne med høyere lufttrykk enn et offroaddekk. Dette gir høyere punktbelastning når man treffer en stein med skarpere kanter.JoeHugin skrev: ↑19 sep 2022, 10:07Det er ikke mer gummi i knastene på grusdekk da, som gjør at det er vanskeligere å penetrere for stein?Bjerknez skrev: ↑11 mar 2022, 06:57 Det med at man punkterer fortere med et gatedekk synes jeg kanskje høres litt rart ut...
Kan noen forklare meg hvorfor dette er tilfelle?
Det er kanskje lett og tro at mykere gummi slipper skarpe gjenstander igjennom lettere, men jeg er usikker på om det er slik i praksis. Myk gummi bør også har sterkere rivestyrke?
Så har jo selvsagt selve tykkelensen på dekket en betydning. Et offroad dekk har kanskje tykkere gummi? Siden offroad dekk ofte har mye grovere spor, hvor dypt er det fra bunnen av sporet og gjennom dekket?
Uansett så ser jeg for meg at med nok kraft og i samme scenario så vil man punktere uansett åssen dekk man har.
Men jeg vet ikke, jeg synes bare det var litt enkelt og si at gatedekk punkterer fortere.
Et knastedekk har mer gummi i knastene, det er riktig. Men det er ikke ofte knastene penetreres av stein og skarpe gjenstander, skadene skjer mellom knastene. Lavere lufttrykk gjør at punktbelastningen fordeles på en litt større overflate. Ellers er selve dekkstammen om trent lik på de fleste dekk. Dekkstammen inneholder ellers mye mer enn gummi. Den er armert med sterke fibre, ofte til og med ståltråd.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*
Gate dekk på grus-- hatt mine mil på grus med Dunlop Roadsmart 3 - med en ganske tung sykkel Pan European - med meg og opppakning nærmere 400 kg vil jeg anta , 42 pund i dekk -- litt vandring på Aursjøvegen i ganske godt driv -- På vidda i Kåfjord i Troms gikk det litt saktere mellom alle spisse store steiner - veien var mer som 2 små begger som løp parrallelt.
Jo da det går det også - men lettere sykkel og litt bedre dekk vil nok være å foretrekke.
Jo da det går det også - men lettere sykkel og litt bedre dekk vil nok være å foretrekke.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..