AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 22:49 Jeg har heller aldri tenkt så mye på det med innkjøring. Jeg kjlrer stort sett som jeg pleier.

Merk at Rocket bruker mye suppe. Sånn er det bare. Det sitter tross alt 2 stk. KTM motorer i denne med omtrent samme mengde hestekrefter samt noe høyere vekt på både sykkel og fører. Det merker man selvsagt på forbruket :)
Ikke fullt ut 2 stk. KMT motorer vel... ;)
1301 kubikk x 2 = 2602 kubikk.

Bare så det nevnt... ;)

Uansett skal det ikke underslås av trippelen i Rocket er en monstermaskin. Ingtet mindre enn imponerende at Triumph har utviklet en slik sykkel.
Samme gjelder BMW som tok sjansen på denne luftavkjølte 1800 kubikk bokseren.
Imponerende fra begge :notworthy: .

Uansett vil jeg tro de fleste vil mene at 0,43-0,44 i forbruk på en 1301 kubikker med 160 HK er innafor... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 17 mai 2022, 23:08
Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 22:49 Jeg har heller aldri tenkt så mye på det med innkjøring. Jeg kjlrer stort sett som jeg pleier.

Merk at Rocket bruker mye suppe. Sånn er det bare. Det sitter tross alt 2 stk. KTM motorer i denne med omtrent samme mengde hestekrefter samt noe høyere vekt på både sykkel og fører. Det merker man selvsagt på forbruket :)
Ikke fullt ut 2 stk. KMT motorer vel... ;)
1301 kubikk x 2 = 2602 kubikk.

Bare så det nevnt... ;)

Uansett skal det ikke underslås av trippelen i Rocket er en monstermaskin. Ingtet mindre enn imponerende at Triumph har utviklet en slik sykkel.
Samme gjelder BMW som tok sjansen på denne luftavkjølte 1800 kubikk bokseren.
Imponerende fra begge :notworthy: .

Uansett vil jeg tro de fleste vil mene at 0,43-0,44 i forbruk på en 1301 kubikker med 160 HK er innafor... ;) .
Nei, men regnet med du skjønte poenget :twothumbs:

Når det kommer til BMW R18 så vet jeg ikke om 1800 kubikk og 90HK. Er så voldsomt imponerende? 2.500 kubikk og 165HK. Er derimot litt mer å snakke om.

Men ja, 0.43-0.44 i forbruk på din sykkel er ganske imponerende. Det samme forbruket som jeg hadde på min 2012 modell Yamaha XVS1300. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:18 Nei, men regnet med du skjønte poenget :twothumbs:

Når det kommer til BMW R18 så vet jeg ikke om 1800 kubikk og 90HK. Er så voldsomt imponerende? 2.500 kubikk og 165HK. Er derimot litt mer å snakke om.

Men ja, 0.43-0.44 i forbruk på din sykkel er ganske imponerende. Det samme forbruket som jeg hadde på min 2012 modell Yamaha XVS1300. :)
Joda, skjønte poenget, så klart ;) .

Når det gjelder BMW R18 så er jo denne ganske spesiell som ren luftavkjølt løsning når det gjelder motor og faktisk åpen kardangløsning, slik BMW hadde så langt tilbake som da de startet MC-produkjsonen i 1923.

Uansett vil nok aldri denne 1800 boxeren oppnå samme salgstall som din Rocket. Den ser jeg faktisk relativt mange av når jeg er ute å kjører.
Så jeg tror nok Triumph har truffet markedet bedre enn BMW når det gjelder disse modellene.
Men så er det kanskje slik at BMW har har laget denne modellen mest for å vise hva de faktisk er i stand til å gjøre med sitt opprinnelige utganspunkt. Dvs. motorsykler med luftavkjølte boxermotorer.
På en måte en maktdemonstarasjon, altså.

Noe man selvfølgelig kan si om Rocket III også ;) .
Forskjellen er luftavkjølingen, som jo selvfølgelig er langt mer krevende med dagens utslippskrav både hva gjelder lyd og utslipp.

Så akkurat der briljerer BMW, selv om antall HK ikke er spesielt imponerende.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 17 mai 2022, 23:36
Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:18 Nei, men regnet med du skjønte poenget :twothumbs:

Når det kommer til BMW R18 så vet jeg ikke om 1800 kubikk og 90HK. Er så voldsomt imponerende? 2.500 kubikk og 165HK. Er derimot litt mer å snakke om.

Men ja, 0.43-0.44 i forbruk på din sykkel er ganske imponerende. Det samme forbruket som jeg hadde på min 2012 modell Yamaha XVS1300. :)
Joda, skjønte poenget, så klart ;) .

Når det gjelder BMW R18 så er jo denne ganske spesiell som ren luftavkjølt løsning når det gjelder motor og faktisk åpen kardangløsning, slik BMW hadde så langt tilbake som da de startet MC-produkjsonen i 1923.

Uansett vil nok aldri denne 1800 boxeren oppnå samme salgstall som din Rocket. Den ser jeg faktisk relativt mange av når jeg er ute å kjører.
Så jeg tror nok Triumph har truffet markedet bedre enn BMW når det gjelder disse modellene.
Men så er det kanskje slik at BMW har har laget denne modellen mest for å vise hva de faktisk er i stand til å gjøre med sitt opprinnelige utganspunkt. Dvs. motorsykler med luftavkjølte boxermotorer.
På en måte en maktdemonstarasjon, altså.

Noe man selvfølgelig kan si om Rocket III også ;) .
Forskjellen er luftavkjølingen, som jo selvfølgelig er langt mer krevende med dagens utslippskrav både hva gjelder lyd og utslipp.

Så akkurat der briljerer BMW, selv om antall HK ikke er spesielt imponerende.
Ja, da forstår jeg hva du mente. :thumleft

Man skal være gamske gal for å bla opp over 400 laken for denne BMW'en spør du meg. Å det er startprisen. Det er den ikke verdt i mine øyne og jeg synes det er rart at BMW satset på noe slikt

Det samme mente jeg om Yamaha Niken. Ser ut til at magefølelsen min traff bra der også. Jeg kan vertfall ikke finne den på Yamaha sine sider lenger og jeg har ikke sett noen flere snakke om den. Til tross for ganske mye fuss når den først kom...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:42
Ja, da forstår jeg hva du mente. :thumleft

Man skal være gamske gal for å bla opp over 400 laken for denne BMW'en spør du meg. Å det er startprisen. Det er den ikke verdt i mine øyne og jeg synes det er rart at BMW satset på noe slikt

Det samme mente jeg om Yamaha Niken. Ser ut til at magefølelsen min traff bra der også. Jeg kan vertfall ikke finne den på Yamaha sine sider lenger og jeg har ikke sett noen flere snakke om den. Til tross for ganske mye fuss når den først kom...
Langt på vei enig når det gjelder begge disse syklene.
Begge er eksempler på hva disse produsentene faktisk er i stand til å utvikle og lage.
Ikke dermed sagt at de er liv laga...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 17 mai 2022, 23:47
Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:42
Ja, da forstår jeg hva du mente. :thumleft

Man skal være gamske gal for å bla opp over 400 laken for denne BMW'en spør du meg. Å det er startprisen. Det er den ikke verdt i mine øyne og jeg synes det er rart at BMW satset på noe slikt

Det samme mente jeg om Yamaha Niken. Ser ut til at magefølelsen min traff bra der også. Jeg kan vertfall ikke finne den på Yamaha sine sider lenger og jeg har ikke sett noen flere snakke om den. Til tross for ganske mye fuss når den først kom...
Langt på vei enig når det gjelder begge disse syklene.
Begge er eksempler på hva disse produsentene faktisk er i stand til å utvikle og lage.
Ikke dermed sagt at de er liv laga...
Kunsten er å vise hva du er i stand til å lage OG selge den. Ingen problem og bygge drømmeslått om man har pengene. Men å selge det blir kanskje et større problem.

Persnlig blir jeg ikke imponert når produsenter lager feite sykler/biler etc. og ikke får solgt dem. Da har noe gått galt i prosessen mener jeg. Så i mitt hode har BMW feilet. Også Yamaha når det kom til Niken, så vidt jeg vet.

Derimot så har man jo "lov" til å feile inni mellom. Det er slik man lærer og BMW og Yamaha er kanskje ikke den værste i klassen der uansett. Uten at jeg vet så mye om det.

BMW R18 er sikkert en spesielll sykkel for et smalt marked, men jeg mener allikevel at BMW har bommet med denne hvis man ser det hele bildet. Men det vil dem selvsagt aldri inrømme. Så får vi se om R18 er og få tak i om 2 år fra nå. Jeg tipper den sagte men sikkert forsvinner, eller evt. blir erstattet med en Rocket killer med vannavkjøling og et mer moderne look.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 18 mai 2022, 00:01 BMW R18 er sikkert en spesielll sykkel for et smalt marked, men jeg mener allikevel at BMW har bommet med denne hvis man ser det hele bildet. Men det vil dem selvsagt aldri inrømme. Så får vi se om R18 er og få tak i om 2 år fra nå. Jeg tipper den sagte men sikkert forsvinner, eller evt. blir erstattet med en Rocket killer med vannavkjøling og et mer moderne look.
Yamahas Niken er vel allerede historie som denne 1000 GTS modellen, med den høyst spesielle forgaffelløsningen de lanserte med brask og bram for en del år siden:
Yama GTS 100.jpg
Det samme vil høyst sannsynlig skje med denne 1800 kubikkboxeren...
Meeen... Så har de jo fått vist hva de er i stand til å lage ;) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

Meeen... Så har de jo fått vist hva de er i stand til å lage ;)
Kan nok tenkes at min alt for dårlige forståelse av motorer ikke er i stand til å se hvilken prestasjon det er å lage en 1800cc 90 HK'ers motor som er luftafkjølt. Mulig det er en fabelaktig prestasjon i seg selv, men for meg som skal gi opp mot en halv million for en R18, så er det nok sykler som frister mer til den prisen. Ja, man kan nærmest velge og vrake av sykler i øvre klasse.

Triumph har klart og levere den serieproduserte motorsykkelen med verdens største motor (så vidt jeg har fått med meg) og den har alt av utstyr og smarte løsninger. Her er det ikek spart på veldig mye. Specs overgår R18 med god margin og sykkelen koster også mindre.

Så da trenger man ikke lure på hvorfor Rocket selger som den gjør. Dem har laget en samlet pakke til en levelig pris som folk vil ha.

Hva BMW tenkte på når dem lagde en luftkjølt versjon med omtrent samme vekt som Rocket og langt dårligere specs på papiret til en høyere pris er beyound me.

men altså, isolert sett, kan det hende dem vekte liv i en håndfull entusiaster der ute som dro kortet. Antakelig en ganske dårlig invistering av BMW dette, uten at jeg kjenner til markedsføringsstrategien dems.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Da setter jeg strek for meningsutvekslingen om den luftkjølte monsterboxeren fra BMW i denne bloggen.
Ikke fordi den er uinteressant, men fordi det passer bedre å fortsette, for de som er interessert, i denne tråden:
viewtopic.php?p=314733#p314733
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Halve dagen i dag ble tilbrakt på Lillehammer hos Motorspeed hvor Duke'en fikk utført første hovedservice.
Mens jeg var det kom jeg i snakk med en av selgerne om de nye Yamaha XSR 125 modellene de hadde fått inn.
Men disse hadde ikke slått an blant ungdommen i Lillehammerdistriktet, kunne han fortelle. Selv om de har samme 15 HK motoren som den langt mer populære MT-125, la han til.
Merkelig greier, var min kommentar, siden jeg synes denne XSR lettsykkelen fra Yamaha må være den fineste i klassen.
Hadde jeg selv vært i markedet for en 125 ville det uten tvil blitt denne.

Men så er det nok slik at ulike generasjoner ikke ser med samme blikk på enkelte modeller. For meg er retrodesignet i kombinasjon med moderne detaljer midt i blinken når det gjelder XSR 125:
XSR125 1.JPG
xsr125 2.JPG
Da jeg "følte og tok" på disse syklene, spesielt de jeg tok bilder av :yeyeye , kom jeg til å tenke på Skogstrollet og XSR'en hennes...
Søkte henne opp her på forumet og så at det nærmer seg to år siden sist vi hørte fra henne her på forumet.
Hun kom med mange gode innlegg og ikke minst bilder og jeg tror det er flere enn meg som svaner hennes deltakelse på forumet. Så dermed tenkte jeg det var greit å "etterlyse henne".
Så får vi se om hun kikker innom igjen. Håper det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig.

XSR ser jo faktisk ut som en liten motorsykkel, i motsetning til MT125.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: AJ Arena...

Legg inn av supersic »

Yamaha i gult og svart blir aldri feil, uansett modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

supersic skrev: 25 mai 2022, 21:24 Yamaha i gult og svart blir aldri feil, uansett modell
Det er sant, helt enig :D !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: AJ Arena...

Legg inn av WikingTnT »

AJ skrev: 25 mai 2022, 21:33
supersic skrev: 25 mai 2022, 21:24 Yamaha i gult og svart blir aldri feil, uansett modell
Det er sant, helt enig :D !
Mnjaa... ;)
Skjermbilde 2022-05-25 kl. 21.36.42.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

:knegg
Ja, ja...
Vi får kanskje holde oss til Yamahatohjulingene WikingTNT ;)

Men en grei påminnelse var det absolutt; Yamaha har prestert å komme med mye rart opp gjennom tidene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar